9.4 Daklozen krijgen tijdelijk opvang en een perspectief op zelfstandig participeren en (zelfstandig) wonen
In Nijmegen willen we dat niemand op straat hoeft te slapen. Hoewel we samen met diverse partijen dak- en thuisloosheid zoveel mogelijk proberen te voorkomen kan het gebeuren dat iemand dakloos wordt. Wij bieden opvang van waaruit iemand verder stappen kan zetten naar herstel en zo zelfstandig mogelijk wonen. Niet voor iedereen is zelfstandig wonen met ambulante begeleiding haalbaar. We hebben verschillende woonvormen nodig (van geclusterd in een groep tot zelfstandig). De opvang die wij bieden is zo kort als mogelijk. Tijdens de opvang wordt direct gewerkt aan het opstellen van een hersteltraject. We bieden (gescheiden) opvang voor jongeren, voor volwassenen/gezinnen met psychosociale problemen en opvang voor verslaafden. Nijmegen is centrumgemeente voor het bieden van maatschappelijke opvang. Er zijn opvangvoorzieningen in Nijmegen, Tiel, Culemborg en Heumen (Nederasselt). De toegang tot de maatschappelijke opvang is regionaal en centraal georganiseerd bij de GGD. De toegang tot de maatschappelijke opvang blijft laagdrempelig.
Budget
Saldo | ||||||
Doel | Project | Budget (x 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
D0904 | Beheer vastgoed Geëscaleerde zorg 18+ | Programma | 11 | 11 | 10 | 9 |
Maatschappelijke Opvang | Programma | 23.236 | 23.334 | 23.192 | 22.720 | |
Totaal | 23.247 | 23.344 | 23.202 | 22.729 |
Activiteiten
- In 2024 bouwen we aan de nieuwbouw van De Hulsen. Geplande oplevering is in 2025. Tijdens deze fase blijft De Flet in gebruik als opvanglocatie.
- We maken afspraken met zorgaanbieders over het bieden van opvang in diverse vormen aan inwoners) in de hele regio Nijmegen en Rivierenland.
- We realiseren meer (flexibele) woonruimte voor spoedzoekers, daklozen, statushouders en andere speciale doelgroepen. Hiervoor putten we uit het Woonfonds en stellen we een exploitatiebijdrage van € 300.000 per jaar beschikbaar.
- Voor het aanpassen van eigen vastgoed voor huisvesting van bijzondere doelgroepen stellen we daarnaast een investeringskrediet van €2,5 miljoen beschikbaar.
- Voor mensen zonder vaste woon- of verblijfplaats regelen we binnen een maand een briefadres, zodat zij een uitkering kunnen krijgen, een zorgverzekering afsluiten, zich kunnen inschrijven voor een woning of in aanmerking komen voor schuldsanering.
- We werken met woningcorporaties en gemeenten in de regio Rivierenland samen door middels de Werkgroep Bijzondere Bemiddeling 6% van de vrijkomende woningen beschikbaar te stellen voor bijzondere zorgdoelgroepen.
- Met gemeenten uit Rijk van Nijmegen zoeken we naar mogelijkheden om verspreid over deze regio extra woonplekken voor bijzondere doelgroepen te creëren.
- We hebben bijna alle opvangvoorzieningen omgevormd tot 24-uursopvangvoorzieningen.
- We houden toezicht op de kwaliteit van de voorzieningen en sturen hierop bij.
- We stroomlijnen de uitstroom uit de opvang en vanuit het justitieel kader door goede afspraken met zorginstellingen en woningcorporaties te maken over het bieden van passende nazorg, een woning en woonbegeleiding.
- We faciliteren de uit- en doorstroom uit de maatschappelijke opvang, alsmede de spreiding over de regio, doordat er per regio afspraken zijn met woningcorporaties over het beschikbaar stellen van woningen.
- We maken zelfstandig wonen (met ambulante begeleiding) mogelijk middels specifieke zorgwoningen voor dak- en thuislozen met psychiatrische en/of psychosociale problematiek en het project Housing First.
- We integreren de centrale toegang voor maatschappelijke opvang met de regionale toegang voor beschermd wonen.
- We realiseren met Portaal in Lent een Gemengd Wonen-project dat bijdraagt aan uitstroom uit BW en het creëren van een inclusieve wijk.
Wettelijk | Beleidsvrijheid | Budget beïnvloedbaar (x € 1.000) | |||
---|---|---|---|---|---|
ja | 3-4 | € | €19.897 | € |
Kwaliteitsniveau en benchmark
Ad 1) Het bieden van maatschappelijke opvang (als laatste vangnet voor mensen die dakloos zijn) is een wettelijke taak. Hierbinnen is beleidskeuze op welke wijze we de maatschappelijke opvang inrichten en de manier waarop we mensen begeleiden naar huisvesting en zelfredzaamheid.
Ad 2) Samen met de regiogemeenten van Gelderland-zuid wordt de regiobegroting Beschermd Wonen/Maatschappelijke Opvang opgesteld. Naast de kosten voor maatschappelijke opvang zijn er kosten voor de toegang maatschappelijke opvang, uitvoeringskosten en het realiseren van activiteiten in het kader van beleidsdoelen van Samen Dichtbij.
Ad 3) Samen met de regiogemeenten wordt het Regionaal Actieplan Dak- en Thuisloosheid Gelderland-Zuid
(2026-2032). In dit actieplan ligt de nadruk op het uitbannen van dakloosheid en de inzet van ‘Wonen eerst’.
Vrijwel alle uitgaven rondom dit doel vallen onder de categorie: 'enigszins beïnvloedbaar tussen één en drie jaar'. Dit komt enerzijds doordat het overgrote deel van de uitgaven subsidies betreft. Anderzijds zijn hier regionale afspraken (middels de regiobegroting Beschermd Wonen/Maatschappelijke Opvang) gemaakt met regiogemeenten in Rijk van Nijmegen en Rivierenland.
Knoppen
- Vrijwel alle uitgaven rondom dit doel vallen onder de categorie: 'enigszins beïnvloedbaar tussen één en drie jaar'. Dit komt enerzijds doordat het overgrote deel van de uitgaven subsidies betreft. Anderzijds zijn hier regionale afspraken (middels de regiobegroting Beschermd Wonen/Maatschappelijke Opvang) gemaakt met regiogemeenten in Rijk van Nijmegen en Rivierenland.