Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

Wat willen we komend jaar bereiken?

Wat willen we komend jaar bereiken?

Ambitie :
8. Inwoners voeren eigen regie over hun leven, gezin en gezondheid en nemen actief deel aan de maatschappij. Men heeft respect voor elkaar en ondersteunt elkaar

Doel 8.1: Inwoners nemen actief deel en dragen bij aan de samenleving
Activiteiten

  • We ondersteunen Bindkracht10 en Sterker Sociaal Werk met een meerjarige subsidie (2026-2029) voor een stadsbrede inzet op sociale basisvoorzieningen.
    Bijvoorbeeld het opbouwwerk, de Stips, en het ouderenadvies. We werken hierbij vanuit de gedachte 'de sociale basis als fundament voor het sociaal domein' en ‘ongelijk investeren in gelijke kansen’.
  • Ruimte voor ontmoeting

We maken de gemeentelijke wijkaccommodaties zo uitnodigend en aantrekkelijk mogelijk voor onze inwoners. Daarbij streven we naar modernisering, meer duurzaam en toegankelijke wijkcentra. In 2026 maken we een start met het verbeteren van wijkcentrum Daalsehof. Dit doen we in overleg met gebruikers en buurtbewoners. Ook gaan we aan de slag met een plan van aanpak om de sociale ontmoetvoorzieningen in de stad te verbeteren. We moeten hierbij wel keuzes maken welke initiatieven we kunnen ondersteunen.

  • Sturing sociale basis

We werken het investeringsfonds sociale basis verder uit, waarbij we extra aandacht hebben voor de 3 gebieden Nijmegen-Noord, Zwanenveld/Lankforst en Lindenholt. Dit doen we samen met de organisaties in de sociale basis. We gaan door met de aanpak stadsdeelbudgetten. In deze aanpak bepalen inwoners en professionals in de wijk met elkaar welke activiteiten er worden opgestart. Ook bepalen ze samen hoe het beschikbare budget wordt besteed. De aanpak is bedoeld om met elkaar te leren hoe we op wijkniveau kunnen sturen in de sociale basis.

  • Jongerenparticipatie

We onderzoeken hoe we kinderrechten kunnen inbedden in ons lokale beleid en de uitvoering hiervan, door vorm te geven aan betekenisvolle kinder- en jongerenparticipatie. We verkennen onder meer de deelname aan het Child Friendly Cities Initiative van UNICEF. Hierin wordt, samen met jongeren en relevante maatschappelijke partners, een situatieanalyse uitgevoerd en een actieplan wordt opgesteld om een kindvriendelijke stad te creëren waar kinderen veilig, gezond en kansrijk kunnen opgroeien en ontwikkeling en hier zelf invloed op kunnen uitoefenen.

Doel 8.2: Gehouden en vrijlevende dieren ontvangen ondersteuning waar gezond en goed leven in het geding is
Activiteiten

  • We versterken de uitvoering van de wettelijke taken dierenwelzijn.
    Dit doen we onder meer door het maken van contractafspraken met de Dierenambulance. We hebben ook aandacht voor de huisvesting van de Dierenambulance. Daarnaast werken we aan het formaliseren van de regeling voor noodopvang van gehouden dieren.

Doel 8.3: Inwoners van Nijmegen kijken naar elkaar om in het dagelijks leven
Activiteiten

  • We gaan door met onze waardering voor vrijwilligers

We gaan door met onze waardering voor vrijwilligers en versterken de ondersteuning van vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties in Nijmegen. We hebben onder andere aandacht voor de sociale veiligheid van vrijwilligers en zorgen we dat er een vertrouwenspersoon beschikbaar is voor kleine vrijwilligersorganisaties in Nijmegen. Ook doen we onderzoek naar het verminderen van regeldruk bij vrijwilligersorganisaties.

  • Mantelzorgers

Voor de ondersteuning van mantelzorgers ontwikkelen we het expertisecentrum Mantelzorg Nijmegen verder door. Hierbij hebben we aandacht voor professionals, werkgevers en vrijwilligers die in aanraking komen met mantelzorgers. Aanvullend is er aandacht voor jonge mantelzorgers, mantelzorgers met een migratieachtergrond, en werkende mantelzorgers. We zorgen voor een jaarlijkse waardering van mantelzorgers in Nijmegen.  

Doel 8.4: Inwoners van Nijmegen kunnen (vrij) zichzelf zijn en worden hierin geaccepteerd
Activiteiten

  • We voeren het Beleidskader Inclusie uit

In 2025 is het Beleidskader Inclusie vastgesteld; 2026 staat in het teken van de uitvoering. Onder meer met:

  • Het actualiseren van de Regenboogagenda en het  Actieprogramma VN-Verdrag Handicap.
  • De start van de uitvoering van de Anti-discriminatieagenda.
  • Het afronden van het kennis- en bewustwordingsprogramma "slavernijverleden Nijmegen".
  • Het maken van een uitvoeringsplan voor de thema’s die in het gesprek met de stad naar voren zijn gebracht. Zoals het inzetten van ervaringsdeskundigheid binnen de hele gemeente en het beter integreren van inclusie in gemeentelijke afwegingskaders.
  • Het organiseren van een kennis- en inspiratiebijeenkomst over Inclusie in organisaties door het leernetwerk ‘Brede Inclusiebeweging’ waarvan de gemeente kernpartner is.

Doel 8.5: We hebben een stevig opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en scholen

Activiteiten

  • In de Preventieplatforms Jeugd 12- en 12+ blijven we bouwen aan een sterk voorliggend aanbod in de stadsdelen

De preventieplatforms worden nog nadrukkelijker een onderdeel van de opgave ‘sturing op een sterke sociale basis’ waar we op stadsdeelniveau gaan programmeren. In Grootstal gaan we in 2026 aan de slag met het programma ‘vreedzame wijken’ om samen met kinderen en opvoeders te werken aan een gezamenlijk ontwikkelklimaat, burgerschapsvaardigheden en gemeenschapszin.   

  • We bezuinigen € 150.000 op jeugdwelzijnswerk

In de stadsbegroting 2025-2028 stond oorspronkelijk een bezuiniging van € 350.000. In 2025 hebben we hiervoor de voorbereidingen getroffen. De bezuiniging is teruggedraaid naar €150.000,-. We kiezen ervoor om het vrijwillig jeugdwerk en het aanbod voor kinderen en jongeren in de meest kwetsbare situaties zoveel mogelijk te ontzien. Deze bezuiniging is gezocht in de extra ingekochte taken van de jeugdgezondheidszorg van de GGD. Het gaat om de brede school ondersteuningsteams (BSOT), Kijk op Kleintjes, Lichte hulp en attentiewijken.

  • We starten met Join-Us

Join Us biedt jongeren middels collectieve laagdrempelige voorzieningen de kans om sociale vaardigheden en veerkracht te ontwikkelen en versterken. Het doel is het tegengaan van eenzaamheid onder jongeren omdat langdurige sociale en emotionele eenzaamheid risicofactoren zijn voor afnemende mentale gezondheid en kunnen leiden tot depressie, verslaving of suïcidaliteit. We starten met 1 groep in samenwerking met Bindkracht10 en we onderzoeken de mogelijkheid om met een tweede groep aan de slag te gaan.

  • We starten met de uitvoering van de nieuwe opdracht aan het jongerenwerk en de Jeugdcoaches

In juni 2025 is de nieuwe opdracht aan het jongerenwerk van Bindkracht10 en de gemeentelijke Jeugdcoaches vastgesteld. In het najaar is een implementatieplan met prioriteiten geschreven. In 2026 starten we met de meerjarige uitvoering van deze opdracht , met hierbij onder meer aandacht voor methodisch werken in en om het onderwijs, bouwen aan sterke en sociale wijken en aandacht voor samenwerking voor veiligheid.

  • We werken aan preventie met gezag samen met het onderwijs

Samen met onze maatschappelijke partners zetten we interventies in om kinderen en jongeren vroegtijdig te informeren en ondersteunen wanneer er risico's zijn op risicovol gedrag en/of het in aanraking komen met criminaliteit. De focus voor 2026  ligt op de verbinding met het onderwijs en het versterken van de samenwerking in de Nijmeegse wijken.

Doel 8.6: Kinderen en hun ouders worden laagdrempelig, dichtbij en deskundig ondersteund als zij problemen ervaren met opvoeding en/of kansrijke ontwikkeling, indien nodig met specialistische jeugdhulp
Activiteiten

  • Samen met de Buurtteams Jeugd en Gezin blijven we investeren in onder andere basishulp, de samenwerking met het onderwijs en de expertise m.b.t. complexe casuïstiek en veiligheid

De Buurtteams Jeugd en Gezin zijn ruim 4 jaar operationeel. Net zoals de voorgaande jaren blijven we gezamenlijk doorontwikkelen. De belangrijkste thema’s voor de doorontwikkeling zijn: kwaliteit van basishulp, interne kwaliteitssturing, ontwikkelen van meer collectief hulpaanbod, samenwerking met kinderopvang en onderwijs, veiligheid en complexe casuïstiek. Extra aandacht voor financiële problematiek en de verbinding met partners op dit gebied is ook een ontwikkelpunt voor het aankomende jaar. In samenhang met het project ‘duurzame jeugdhulp’ zetten we in op een sterk voorliggend en collectief aanbod om de inzet van jeugdhulp waar mogelijk te voorkomen.

Het vakmanschap op het gebied van basishulp krijgt extra aandacht door o.a. te focussen op regievaardigheden en doelformulering. Rondom complexe casuïstiek en veiligheid wordt er vanuit de Buurtteams en gemeenten gezamenlijk gewerkt aan het versterken de interne en externe steunstructuur. De buurtteams zijn actief betrokken bij de proeftuinen Kind- en gezinsbescherming. Het aankomende jaar wordt deze proeftuin in meerdere stadsdelen uitgebreid. Hierin wordt de samenwerking tussen de buurtteams en veiligheidspartners versterkt. N.a.v. een interne kwaliteitsaudit in 2025 wordt in 2026 de interne kwaliteitssturing verder doorontwikkeld.

  • We werken aan de uitvoeringsagenda Duurzame Jeugdhulp en Wmo-begeleiding

Met de vaststelling van de Stadsbegroting 2025-2028 heeft de gemeenteraad besloten om de komende jaren € 7,2 miljoen te besparen op de ambulante jeugdhulp (€ 6 miljoen) en op de Wmo-begeleiding (€ 1,2 miljoen). In 2025 is de Uitvoeringsagenda Duurzame Jeugdhulp en Wmo-begeleiding vastgesteld om uitvoering te geven aan dit besluit. De meeste maatregelen zullen 2026 van kracht worden. We werken met deze uitvoeringsagenda aan een urgente maatschappelijke opgave. De houdbaarheid van ons lokale stelsel staat personeel en financieel onder druk.

De uitvoeringsagenda voor 2026 heeft een eerste set aan interventies die vertrekt vanuit het principe dat iedere vraag om hulp en ondersteuning legitiem is en tegelijkertijd de geïndiceerde ambulante jeugdhulp en Wmo-begeleiding zo veel mogelijk wil reserveren voor diegenen die deze zorgvormen het hardste nodig hebben. Het gaat om maatregelen gericht op:   

  • Het beter benutten van bestaande voorzieningen in de sociale basis, zoals het jongerenwerk en begeleide omgang;
  • Het versterken van het collectief aanbod in de sociale basis door dit meer te richten op vraagpatronen in de ambulante jeugdhulp en Wmo-begeleiding;
  • Het stimuleren van collectieve hulpverlening ter substitutie van individuele trajecten;
  • Het doorontwikkelen van de Buurtteams Jeugd en Gezin en Buurtteams Volwassenen, mede op basis van de recente externe evaluaties van beide buurtteams;
  • Het intensiveren van de samenwerking tussen enerzijds Buurtteams Jeugd en Gezin en gemeente en anderzijds de gecertificeerde instellingen en huisartsenpraktijken;
  • Het versterken van het primaire proces van pedagogische basisvoorzieningen als kinderopvang en onderwijs en het handelingsrepertoire van de betrokken professionals;
  • Het versterken van het contractmanagement door meer opgavegericht te sturen op doelmatige zorg en op de inzet van passende zorg;
  • Het opnieuw bepalen van de lokale reikwijdte van de jeugdzorg en de Wmo middels de verordening en beleidsregel
  • Het (selectief) werken met bestedingsruimtes en het normeren van de instroom en intensiteit van specifieke zorgvormen.
  • We breiden de aanpak voor collectieve Zorg Binnen Onderwijs (ZBO) verder uit op het (voortgezet) speciaal onderwijs in de regio.

In schooljaar 2023-2024 zijn we (regionaal) op drie verschillende locaties voor speciaal onderwijs gestart met een pilot voor capaciteitsfinanciering van zorg binnen onderwijs (reguliere begeleiding en persoonlijke verzorging). Dit sluit ook aan bij de landelijke ontwikkelingen voor zorg binnen onderwijs. Op dit moment wordt gewerkt aan een wetswijziging voor zorg binnen onderwijs om dit voor alle speciaal onderwijsscholen beter te regelen.
In 2026 gaan we met verschillende scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs in onze regio in gesprek om ook daar met collectieve beschikkingsvrije zorg binnen onderwijs te gaan werken. Dit doen we samen met de Buurtteams Jeugd & Gezin, het samenwerkingsverband Stromenland en het samenwerkingsverband V(S)O.

  • We breiden het doorbraakteam verder uit.

We breiden het doorbraakteam uit met als doel om meer Nijmeegse huishoudens, die gebruik maken van 5 of meer gemeentelijke regelingen, te helpen en ondersteunen buiten de vaste kaders en werkwijze en op een manier die beter past bij de unieke situatie van deze huishoudens. Door een meer proactieve aanpak en benadering is de verwachting dat we meer huishoudens kunnen bereiken en dat dit zal leiden tot zowel een betere aansluiting op de specifieke hulp/ondersteuningsvragen van een huishouden als zal leiden tot een besparing op zorgkosten.

  • We implementeren de uitgangspunten van het Ecosysteem Mentale Gezondheid (GEM) bij onze jeugd- en gezin partners d.m.v. een ontwerpaanpak.

De GEM-aanpak borduurt voort op de nieuwe GGZ zoals die in de volwassenen-sector in opkomst is, gedragen door een aantal innovatieve psychiaters in het land. In Nijmegen maken we de vertaalslag van die beweging naar jeugd en gezin. We leggen de focus op herstel en op de dagelijkse context in plaats van op individuele behandelingen en medicijnen. We verwachten dat we hiermee kinderen en gezinnen sneller en meer kunnen (onder)steunen, zeker nu er sprake is van wachttijden. We beseffen dat dit een cultuurverandering in de sector is en dat het gaat om een veranderingstraject van meerdere jaren. Ook is nog niet helemaal duidelijk hoe het er in de toekomst uit moet komen te zien. Door middel van een ontwerpaanpak oefenen we en leren we in verschillende samenstellingen (lokaal en regionaal) met de diverse uitgangspunten van GEM zoals collectiveren van hulp, voeren van een breed gesprek en stimuleren van lotgenotencontact.

Doel 8.7: Inwoners worden beschermd tegen infectieziekten, ongunstige milieufactoren en seksuele gezondheidsrisico’s
Activiteiten

  • We geven ook in 2026 een regionale opdracht aan de GGD om inwoners te beschermen tegen ziekten en risico’s waar ze zelf niet of nauwelijks invloed op hebben. Dit doen we voor o.a. technische hygiënezorg, integrale seksuele gezondheid, forensische geneeskunde, medische milieukunde, de uitvoering van het rijksvaccinatieprogramma, publieke gezondheid bij incidenten, rampen en crises en het voorkomen en bestrijden van infectiezieken.

Doel 8.8: De gezondheid van Nijmegenaren wordt bevorderd door een preventieve basisinfrastructuur en een integrale aanpak.
Activiteiten

  • We bouwen komend jaar verder aan een gezonde en stevige basis van collectieve activiteiten en voorzieningen die gezond opgroeien, gezonde leefgewoonten, mentale gezondheid, gezondheid ouder worden en een gezonde leefomgeving ondersteunen en stimuleren.

In 2026 focussen we op:

  • Gezondere keuzes gemakkelijker maken op plekken waar veel kinderen en jongeren komen en het verbeteren van de zorg en ondersteuning aan kinderen en gezinnen waar overgewicht speelt.
  • Blijvende focus op een Rookvrije Generatie door inzet op rookvrije omgevingen, toegankelijk stoppen met roken aanbod en bereiken van kwetsbare groepen.
  • Inzet op NIX18 en alcoholmatiging bij onder andere scholieren, studenten en uitgaanders met STAD (STockholm prevents Alcohol and Drug problems).
  • Versterken van basisvaardigheden zoals lezen en schrijven en de preventie en aanpak van laaggeletterdheid.
  • In gebieden met veel bewoners in kwetsbare omstandigheden is een specifieke wijze nodig om bewoners te bereiken en betrekken. We zetten vaker ervaringsdeskundigen en sleutelpersonen in om beter met inwoners in contact te komen.  
  • Suïcide aanpak opzetten met partners en regiogemeenten.
  • Valpreventietrainingen voor senioren en activiteiten in het kader van een beweegvriendelijke en dementievriendelijke stad.
  • Het stimuleren van een toegankelijke, gezonde voedselomgeving door het ondersteunen van lokale voedselinitiatieven en (school)moestuinen.
  • Het goed prioriteren van de werkzaamheden van de gezondheidsbevorderaars in de stadsdelen als gevolg van de bezuiniging op de basisinfrastructuur welzijn en gezondheid per 2026.
  • Preventieafspraken voor 2027 en verder uitwerken met partners en bestendigen van het netwerk Wij zijn Groen, Gezond en in Beweging Nijmegen voor de komende 10 jaar.

Doel 8.9: Gezondheidsverschillen in Nijmegen worden kleiner doordat we mensen met verhoogde gezondheidsrisico’s extra ondersteunen
Activiteiten

  • Wij investeren komend jaar nog meer ongelijk voor gelijke gezondheidskansen.

Om verschil te maken richten wij ons op groepen en gebieden waar de gezondheidsachterstanden en -risico’s het hoogst zijn en de meeste gezondheidswinst valt te behalen. Het gaat onder andere om kwetsbare ouderen, mensen met lagere sociaal economische positie en/of mensen met een migratieachtergrond. En om de gebieden waar de gezondheid van inwoners achter blijft en andere problemen zoals geldzorgen en beperkte basisvaardigheden zich ook opstapelen. Onze inzet is gericht op inclusie. Dit pakken wij intern samen op met Financiële bestaanszekerheid, Sport, Asiel & Integratie, Onderwijs, Jeugd, Welzijn. We zorgen er ook voor dat de fysieke inrichting zoveel mogelijk bijdraagt aan het verkleinen van gezondheidsverschillen. Dit doen we samen met partners in de stad zoals de GGD, Wij zijn Groen Gezond en in Beweging, armoedeorganisaties, welzijnsorganisaties, de eerstelijnszorg etc.

Dit doen we in 2026 onder andere door:

  • Het verbeteren van de zorg en ondersteuning aan kinderen en gezinnen waar overgewicht speelt voort te zetten in Nijmegen-West
  • Het inzetten van ervaringsdeskundigen geldzorgen en gezondheid in Dukenburg, Lindenholt en Nijmegen-Zuid. We zetten in op voorlichtingen, het bereiken van mensen met geldzorgen via vroegsignalering en meedenken bij de totstandkoming en evaluatie van beleid.
  • Het ondersteunen van initiatieven gericht op voedselgelijkheid en gezonde voeding in Dukenburg, Lindenholt en Nijmegen-Zuid.
  • Laagdrempelig organiseren van activiteiten in Dukenburg (pilotwijk “bewegen in de buurt!”) om gezondheidsachterstanden en eenzaamheid onder senioren te verkleinen.
  • Extra aandacht te vragen voor het vergroenen van wijken waar veel inwoners met een lage sociaal economische positie wonen om gezondheidsdoelstellingen te bereiken. Dit gaan we doen in het omgevingsprogramma dat we samen met Klimaatadaptatie, Groen en Mobiliteit gaan opstellen. We willen dat iedereen gelijke kansen heeft om te bewegen, ontmoeten en voldoende verkoeling en schaduw te vinden dichtbij huis.

Doel 8.10: De publieke gezondheid wordt beschermd en bevorderd door een gezonde fysieke leefomgeving
Activiteiten

  • Beweegvriendelijke omgeving, een groene en klimaatbestendige omgeving
    Binnen ruimtelijke – en beleidsprojecten werken we aan gezondheidsbevordering en -bescherming door in te zetten op een beweegvriendelijke omgeving, een groene en klimaatbestendige omgeving, een gezond milieu, ruimte voor ontmoeten en verbinden, gezond en sociaal wonen voor iedereen, functiemenging waar mogelijk, een gezonde en duurzame voedselomgeving en een schone en veilige buurt.
    Bij al deze onderwerpen, die uitgewerkt zijn in de omgevingsvisie De Nabije Stad, hebben wij extra aandacht voor de wijken waar de gezondheidsachterstanden het grootst zijn.

In 2026 gaan we aan de slag met:

  • Het opstellen van een omgevingsprogramma waarin we samen met Klimaatadaptatie, Groen en Mobiliteit maatregelen opstellen voor een gezonde, groene en klimaatbestendige stad. Hierin worden onze thema's groene en klimaatbestendige omgeving, beweegvriendelijke omgeving, ontmoeten en verbinden en een gezonde en duurzame voedselomgeving uitgewerkt en gekoppeld aan maatregelen voor vergroening.
  • Waarborgen en monitoren dat de gezonde leefomgeving als leidend principe, zoals opgenomen in de omgevingsvisie De Nabije Stad, wordt meegenomen in ruimtelijke- en beleidsprojecten binnen de afdeling Stadsontwikkeling.
  • Het inbrengen en uitwerken van de elementen van een gezonde leefomgeving in de gebiedsvisie Winkelsteeg/Kanaalzone Zuid.
  • Aansluiten op de “Vernieuwingsgolf openbare ruimte 2025-2027” voor een meer gezonde leefomgeving in Hatert en Nieuw-West
  • Een verkenning van mogelijkheden voor het versterken van een gezonde leefomgeving rondom de IJpenbroekweg; waar vanuit Mobiliteit een project loopt. We focussen op een uitwerking van de thema's luchtkwaliteit, veiligheid en leefbaarheid.
  • We realiseren de wijkaanpak BOSS in Hatert en de Ackerwijken. We richten het speellandschap opnieuw in en realiseren grote centrale plekken in de wijk met voorzieningen voor jong én oud gericht op bewegen, ontmoeten, spelen en sporten. We noemen dit groene sociale knooppunten.
  • Het toegankelijker en inclusiever maken van de gezonde en duurzame voedselomgeving, door samenwerkingen tussen sociale organisaties/initiatieven en lokale voedselproducenten (o.a. stadslandbouw) uit te breiden en te versterken. En het verkennen van het weren van ongezonde voedselreclames.
  • Het opstellen van een integraal actieplan Hitte, waarbij we vanuit gezondheid focussen op het voorkomen van gezondheidsklachten – en risico's door hittestress (met name bij kwetsbare groepen). We doen dit samen met Klimaatadaptatie, Groen en Energietransitie en focussen op de thema's: gebied, gebouw en gezondheid.

Doel 8.11: Inwoners kunnen zelfstandig hun leven leiden en meedoen met behulp van sociale steun. Wanneer het nodig is, ondersteunen wij hen bij het verkrijgen of herwinnen hiervan
Activiteiten 

  • We zetten in op het benutten van laagdrempelig aanbod in de wijk om de Wmo toegankelijk en betaalbaar te houden.  

In 2026 zorgen we voor verdere versteviging de samenwerking van Buurtteams Volwassenen met de sociale basis en aanbieders van geïndiceerde begeleiding. Met de uitvoeringsagenda duurzame Jeugdhulp en Wmo begeleiding werken we aan het beschikbaar houden van zorg voor mensen die dit het meest nodig hebben.  
Per 2026 gaan de nieuwe contracten Wmo dagbesteding in. We starten een nieuwe toeleidingsvorm, waarbij inwoners zowel via het Buurtteam als via de aanbieder (bij maximaal 3 dagdelen in de week) voor de Wmo dagbesteding terecht kunnen. In deze route zijn bevindingen vanuit de eerdere pilot indicatievrije dagbesteding, met oog voor regie en financiën, meegenomen. We evalueren de route de eerste twee jaar samen met de regio Rijk van Nijmegen.   
Per 2026 gaan ook de nieuwe contracten voor Wmo logeeropvang in. Hierbij is de doelgroep verbreed van 18 - 65 naar 18+ met oog op toenemende vergrijzing en de belangrijke waarde van mantelzorgers.  
In 2026 werken we met o.a. Pro Persona, Iriszorg en RIBW aan het toegankelijk en betaalbaar houden van hulp, ondersteuning en de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) voor volwassenen. Inzet is om zo preventief mogelijk te werken en om een bijdrage te leveren aan het terugdringen van de wachtlijsten tot de volwassenen-GGZ. In 2024 startte met subsidie van ZonMW de samenwerkplaats sluitende aanpak waarmee onze inzet voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid lerend verder ontwikkelen. Naast uitvoeringsinstanties, zorgverzekeraar en gemeenten is daarom ook de HAN nauw betrokken. De leerplaats loopt tot en met 2027. Opbrengsten uit de samenwerkplaats worden gebruikt om hulp, ondersteuning en zorg toegankelijk en betaalbaar houden. 

  • Dagbesteding senioren

We starten met een pilot voor ontmoetingsgerichte dagbesteding. Dit is een lichtere en vernieuwende vorm van dagbesteding voor senioren die ondersteuning nodig hebben bij de invulling van hun dag.  

Doel 8.12: Vluchtelingen kunnen op een veilige en gezonde manier verblijven in onze regio en zo goed als mogelijk meedoen in de samenleving
Activiteiten
Op basis van het beleidskader Asiel & Integratie en het bijhorende uitvoeringsprogramma voor de periode 2025-2028 bouwen we verder aan de opvang, huisvesting en integratie van vluchtelingen. De focus ligt daarbij in 2026 op de volgende activiteiten:

  • We bieden voldoende opvangplekken en verduurzamen bestaande opvanglocaties om een leefbare situatie te borgen.
  • We faciliteren in 2026 de opening van een nieuw AZC voor 300 personen. Daarmee bieden we het benodigde aantal opvangplekken van 817 (op basis van de Spreidingswet).
  • We starten met verduurzamen, dan wel vervanging, van het huidige aantal van 780 opvangplekken voor ontheemden uit Oekraïne, zodat langer verblijf op humane wijze mogelijk is.
  • We bereiden de transitie voor van de huidige tijdelijke opvangsituatie van ontheemden uit Oekraïne naar langetermijnbeleid (NTO), waarbij deze doelgroep onderdeel wordt van onze bredere dienstverlening, inclusief zorg en welzijn.
  • We faciliteren met WerkBedrijf en UWV mogelijkheden voor asielzoekers om eerder te beginnen met werk, vanuit de opvang.
  • We zoeken naar alternatieve en creatieve oplossingen om te zorgen dat statushouders zo snel als mogelijk een passende woonruimte hebben.
  • We verkennen de mogelijkheden om een of meerdere doorstroomlocaties te realiseren om statushouders versneld tijdelijk te huisvesten, in afwachting op definitieve huisvesting.
  • We maken afspraken met woningcorporaties over de versnelling van woningbouw (300-500 wooneenheden) voor huisvesting van statushouders en andere doelgroepen. Waar mogelijk met permanente woningen, anders met flexwoningen.
  • We organiseren aanvullende (tijdelijke) AMV-huisvesting in Nijmegen, in lijn met de indicatieve huisvestingstaakstelling AMV.
  • We versterken de mogelijkheden voor statushouders, gezinsmigranten en ontheemden (uit Oekraïne) om zo snel en volwaardig als mogelijk mee kunnen doen in de samenleving
  • We organiseren meer passend aanbod voor jonge inburgeraars op basis van een aanbesteding van aparte leerroutes voor jongvolwassenen.
  • We organiseren de ‘Welkomgroep’, waarin statushouders bij aanvang van inburgering worden geïnformeerd over hun inburgering en de sociale kaart in Nijmegen.
  • We maken afspraken met COA over een vroege start van inburgering en integratie vanuit opvanglocaties.
  • We voeren een Pilot uit gericht op vroege participatie en het Werkfit maken van inburgeraars en Ontheemden uit Oekraïne
  • We ontwikkelen een nieuwe locatie voor ISK.
  • We voeren inclusief en divers personeelsbeleid, en kijken naar mogelijkheden om ervaringsdeskundigheid te verbinden aan functies.
  • We blijven opvang aanbieden aan mensen zonder documenten met regionale binding en werken samen met hen aan duurzaam toekomstperspectief, gericht op terugkeer naar het land van herkomst, migratie naar een ander land, of legalisering van het verblijf.
  • We financieren sobere opvang voor mensen zonder documenten, ook nu Rijksfinanciën hiervoor zijn ingetrokken.
  • We verduurzamen de huidige opvanglocaties voor mensen zonder documenten en maken deze geschikt voor een ouder wordende populatie.
  • We onderzoeken of we mensen zonder documenten toegang kunnen geven tot voorzieningen die hen helpen om regie te nemen over hun leven en te werken aan een duurzame oplossing.

Doel 8.13: Inwoners kunnen zelfstandig wonen in een schone en geschikte woning en deelnemen aan de samenleving. Wanneer het nodig is, ondersteunen wij hen bij het verkrijgen of herwinnen hiervan
Activiteiten 

  • We werken aan oplossingen om de Wmo toegankelijk en betaalbaar te houden.  

In 2026 werken we met duidelijke opdrachten voor onze Wmo-consulenten en contractpartners. Hierin houden we rekening met de ontwikkelingen rondom de toenemende instroom (vergrijzing), financiën en de kwaliteit die we willen bieden. Het doel is om de werkprocessen van indicatiestellen en herindiceren te versimpelen of te versnellen zonder dat we aan kwaliteit inleveren. 
In 2025 is de pilot was- en strijkservice geëvalueerd. In deze pilot wordt het wassen en strijken centraal geregeld, in plaats vanuit de indicatie huishoudelijke hulp.  Het doel van een was- en strijkservice is tweeledig: het creëren van banen door de uitvoering te laten doen door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. En het verlagen van de druk op de huishoudelijke hulp. Bij akkoord van college maken we in 2026 de plannen voor een aanbesteding/inkoop concreet, aan de hand van de evaluatie van de pilot in 2025.  
We zijn in 2025 gestart met de regionale respectievelijk bovenregionale aanbesteding hulpmiddelen en trapliften. Per 2026 gaan deze nieuwe contracten in. In 2026 wordt tevens een nieuw contract voor het vraagafhankelijk vervoer 'perceel Zuid’ afgesloten. De aanbesteding wordt georganiseerd door BVO DRAN.

Ambitie:
9. We zorgen dat kinderen en volwassenen zo veel mogelijk in een veilige thuissituatie kunnen leven. We versterken inwoners die de basis van het bestaan niet op orde hebben of deze dreigen te verliezen

Doel 9.1: Kinderen groeien zo veel mogelijk veilig en gezond thuis op
Activiteiten

  • We voegen ervaringsdeskundigheid toe aan het Regionaal Expert Team (RET)

In 2026 voegen we de expertise van ervaringsdeskundigen toe aan het netwerk van het RET. Zij spelen een belangrijke rol in het vertegenwoordigen van de stem van de cliënt. In het RET zijn ouders en jongeren zelf altijd welkom. De ervaringsdeskundige zal het gesprek aan de RET-tafel met de ouders en jongere voorbereiden zodat ze weten wat hen te wachten staat en ook uitgebreid met hen nabespreken. Dit is ook voor het RET zelf van belang omdat eventuele feedback van ouders en jongere direct meegenomen kan worden in de continue doorontwikkeling van het RET. Het leren staat hierin centraal.

Doel 9.2: Gezinnen en huishoudens die te maken hebben met onveilige situaties krijgen tijdig, passende en samenhangende hulp en bescherming
Activiteiten

  • We verbreden de aanpak Samen Verder: duurzame veiligheid voor gezinnen in de wijk 

In 2021 is het landelijke programma Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming gestart. In elf regio’s werken Regionale Veiligheidsteams (RVT’s) samen aan meer veiligheid voor kinderen. In deze teams zitten onder andere gecertificeerde instellingen, Veilig Thuis, de Raad voor de Kinderbescherming en lokale teams. Hun doel is om signalen eerder op te merken, problemen samen te duiden en met het gezin te werken aan blijvende veiligheid. Zo willen we ook het aantal juridische dwangmaatregelen terugdringen. 

Gemeente Nijmegen is begin 2023 gestart met een eigen RVT in stadsdeel Dukenburg: Samen Verder. Sindsdien daalde daar het aantal ondertoezichtstellingen met 13%. Ook waren de kosten per traject lager dan elders in de stad. Gezinnen voelden zich beter geholpen. Professionals werkten met meer motivatie en konden eerder iets doen bij onveiligheid, vaak zonder tussenkomst van de rechter. 

Door dit succes is Samen Verder in 2025 uitgebreid naar meer wijken: Centrum & Oost en Hatert (inclusief Zuid). We brachten het team ook inhoudelijk onder bij de bestaande Regieteams. Zo kunnen we meer gezinnen sneller helpen. In 2026 zetten we deze lijn door. Samen met de Buurtteams en Regieteams rollen we de aanpak stap voor stap uit naar andere stadsdelen.

Wat deze aanpak oplevert: 

  • Vertrouwde gezichten dichtbij in de wijk 
  • Minder dwangmaatregelen, sneller passende hulp 
  • Meer samenwerking, minder overdracht 
  • Betere resultaten tegen lagere maatschappelijke kosten 

Doel 9.3: We voorkomen huisuitzettingen, leiden toe naar zorg, werken aan perspectief van multi-probleemhuishoudens en beperken overlast door dakloosheid en psychiatrische en/of psychosociale problematiek
Activiteiten

  • We realiseren en continueren wonen met zorg en ondersteuning

Het vinden van een betaalbare woonplek is erg moeilijk. De samenleving vergrijst de komende twintig jaar, terwijl zorg en ondersteuning (zowel financieel als qua personeel) niet mee kan groeien. In landelijke programma’s zoals ‘Een thuis voor iedereen’ en ‘Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen’ staan twee doelgroepen centraal: senioren en aandachtsgroepen. Om resultaten te bereiken, werken we regionaal en lokaal samen met inwoners (organisaties), gemeenten, woningcorporaties, ontwikkelaars en een breed scala aan andere (zorg)instellingen en organisaties.
In het vierde kwartaal van 2024 hebben we een regionaal afsprakenkader vastgesteld voor de Groene Metropoolregio (GMR). Met dit afsprakenkader dragen we bij aan vitale wijken en realiseren we een evenwichtigere spreiding (fair share) van aandachtsgroepen over de GMR. In 2025 en 2026 werken we in de Groene Metropoolregio aan randvoorwaarden om deze afspraken in onze regio te realiseren, zoals de ontwikkeling van een bemiddelingstafel om huisvesting voor aandachtsgroepen.

Eind 2024 de Nijmeegse Woonzorgvisie (mét uitvoeringsagenda) vastgesteld waarin we landelijke en regionale ambities verbinden met lokale kansen en partijen. In 2026 continueren we de uitvoering en realisatie van deze ambities en zorgen voor verbinding met meerdere relevante ontwikkelingen:

  • We programmeren in nieuwbouwprojecten huisvesting van senioren en aandachtsgroepen met rolstoel-, levensloopgeschikt(ere)-, geclusterde en zorggeschikte woningen, alsmede kamers/ onzelfstandig/klein geclusterd wonen voor jongvolwassenen.
  • We implementeren de wet versterking regie volkshuisvesting.
  • We ontwikkelen een handreiking ‘Wonen en Zorg’ waarin uitgangspunten worden opnemen voor toekomstige nieuwbouw- en transformatie projecten.
  • We realiseren meer (flexibele) woonruimte voor aandachtsgroepen. We zetten eind 2025 / begin 2026 middels het Woonfonds 1,1 miljoen euro in om bij nieuwbouwprojecten huisvesting voor aandachtsgroepen mogelijk te maken.
    • We verbeteren de vindbaarheid van informatie en duidelijkheid over regels op de gemeentelijke website.
  • Met woningbouwcorporaties en huurdersverenigingen werken we aan nieuwe meerjarenprestatieafspraken. Hierin staan ambities én concrete acties op huisvesting van senioren / aandachtsgroepen en samenwerking met relevante zorg-en welzijnspartners.
  • Bijzondere woon(zorg)projecten

Met woningbouwcorporaties en huurdersverenigingen schetsen we in meerjarenprestatieafspraken de randvoorwaarden om vanaf 2026 bijzondere woon(zorg)projecten mogelijk te maken. Een voorbeeld hiervoor is Bongerd. Dit gemengd Wonen project van Portaal en Onder de Bomen is medio 2025 gestart. Dit inclusieve woonproject in een sterke nieuwbouwwijk draagt onder meer bij aan uitstroom uit Beschermd Wonen. Sterker Sociaal Werk en Bindkracht 10 krijgen een additionele opdracht om te ondersteunen bij community building en fijn samenwonen.

Met Droombankje bieden we ook in 2026 een tussenvoorziening voor economisch daklozen. We bieden in 2026 passende ondersteuning aan de bewoners van de Zorgwoningen in Weezenhof en zoeken naar alternatieven om huisvesting voor deze doelgroep (tijdelijke) uit te breiden in Nijmegen en in de regio. We streven met corporaties en zorgorganisaties naar verdere uitbreiding van trajecten Housing First voor daklozen in 2026. De toewijzing van een woning is daarbij de start van een traject met intensieve woonzorgbegeleiding. Daarnaast hebben we de ambitie om in 2026 te starten met een project ‘Wonen Eerst’ voor Jongvolwassenen. Samen met het Zorgkantoor VGZ alsmede de zorgorganisaties RIBW, Iriszorg en Pro Persona.

Tot oktober 2027 continueren we Binder (tijdelijk gemengd wonen-project in het oude belastingkantoor) en verkennen de mogelijkheden om een Binder 2.0 te ontwikkelen.

Doel 9.4: Daklozen krijgen tijdelijk opvang en een perspectief op zelfstandig participeren en (zelfstandig) wonen.  
Activiteiten  

  • We verminderen de druk op de opvang  

De maatschappelijke opvang staat onder druk omdat er meer daklozen zijn. We verminderen deze druk door enerzijds meer aandacht te vragen en projecten op te starten om het wonen (al dan niet met begeleiding) te faciliteren, zoals de initiatieven Droombankje en Binder. Anderzijds doen wij dit door (tijdelijk) te zorgen voor extra opvangplekken. De winteropvang in de portacabins wordt vervangen door een uitbreiding in opvangcapaciteit voor zoveel mogelijk buitenslapers. Het winterprotocol blijft gelden, bij vrieskoude vangen we meer mensen op in aanvullende nachtopvang.
We maken we een regionale beleidsvisie op de toekomst van maatschappelijke opvang waarin wij ook de resultaten van de daklozentelling ‘Ethos Light’ verwerken. Daarnaast komt er een regionaal plan van aanpak dak- en thuisloosheid, in navolging van het landelijke actieplan. In 2026 worden de afspraken in het bijbehorende uitvoeringplan geïmplementeerd.

Doel 9.5: Inwoners met een psychische kwetsbaarheid of licht verstandelijke beperking kunnen in een beschermde woonomgeving zich ontwikkelen richting zelfstandig wonen en participeren
Activiteiten

  • We actualiseren in 2026 de afspraken over regionale samenwerking rond beschermd wonen en maatschappelijke opvang

We actualiseren in 2026 de afspraken over regionale samenwerking rond beschermd wonen en maatschappelijke opvang en zorgen voor een regionale begroting, waarin we de rol van centrumgemeente blijven vervullen en de zorg aan de inwoners van Nijmegen (en regio) wordt voortgezet. Net als in 2025 werken we regionaal financieel samen; we delen de kosten en baten van beschermd wonen en maatschappelijke opvang met de regiogemeenten.
Met de nieuwe contractering beschermd wonen die per 1-1-2025 is ingegaan, hebben we een beter dekkend zorgaanbod binnen de regio Gelderland-Zuid ingekocht. Tegelijkertijd merken we ook dat de druk op de intensievere zorglocaties en de vraag naar specifieke beschermd wonen zorg (safehouses) toenemen. Daarnaast zien we kansen ten aanzien van een beter gespreid zorgaanbod en de inzet van meer beschermd thuis. Met bovenstaande ontwikkelingen gaan we in 2026 verder aan de slag.

Lasten & baten

0

0,0%

0

0,0%

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21