9 We zorgen dat kinderen en volwassenen zo veel mogelijk in een veilige thuissituatie kunnen leven We versterken inwoners die de basis van het bestaan niet op orde hebben of deze dreigen te verliezen

9.3 We voorkomen huisuitzettingen, leiden toe naar zorg, werken aan perspectief van multi-probleemhuishoudens en beperken overlast door dakloosheid en psychiatrische en/of psychosociale problematiek

9.3 We voorkomen huisuitzettingen, leiden toe naar zorg, werken aan perspectief van multi-probleemhuishoudens en beperken overlast door dakloosheid en psychiatrische en/of psychosociale problematiek

We willen voorkomen dat mensen hun huis kwijtraken. Het tijdig signaleren van problemen en snel hulp verlenen is daarom van groot belang. Ook als mensen niet geneigd zijn de hulpverlening zelf op te zoeken terwijl dit noodzakelijk is, proberen wij hen hiertoe te bewegen. Wij zoeken hen actief op, thuis of op straat, voor een goede toeleiding naar opvang en zorg. Het gaat hierbij echt om huishoudens met een multi-probleemprofiel.  Het perspectief is hierbij om zo zelfstandig mogelijk te (blijven) wonen. Dakloosheid heeft soms tot gevolg dat er overlast op straat wordt ervaren. Dit proberen we te bestrijden door o.a. het bieden van laagdrempelige opvang, openstellen van ontmoetingsruimtes en gebruiksruimtes. Verslaving is nog steeds een maatschappelijk probleem. We zetten dan ook in op preventie en voorlichting bij met name jongeren.

Budget

 Saldo 

Doel

 Project  

 Budget (x 1.000) 

 2026 

 2027 

 2028 

  2029 

D0903

Maatschappelijke Opvang

Programma

5.909

5.738

5.838

6.308

Maatschappelijke Opvang

Uitvoering

698

701

701

704

Totaal 

6.608

6.439

6.539

7.011

Activiteiten

  • We werken samen met een interventieteam en Meldpunt Bijzondere Zorg dat (zorgwekkende) zorgmijders actief benadert, zowel achter de voordeur als op straat om hen waar mogelijk toe te leiden naar zorg.
  • We hebben een breed preventieprogramma ingekocht bij zorginstellingen waarbij er onder meer voorlichting op scholen wordt verzorgd over bijvoorbeeld de gevolgen van verslaving.
  • We maken met zorginstellingen afspraken over methadon- en heroïneverstrekking aan mensen waarbij de verslaving dermate ernstig en chronisch is dat deze op deze manier onderhouden moet worden.
  • We organiseren zorg, onder regie van de gemeente via de regieteams, bij huishoudens waarbij sprake is van woonoverlast en multi-problematiek.
  • We sturen op het werken volgens 1 gezin - 1 plan - 1 regisseur onder andere via de stimulering van casemanagement.
  • We leveren maatwerk en passende ondersteuning voor inwoners d.m.v. de doorbraakaanpak en verbreden deze aanpak.
  • We voeren de Wet verplichte GGZ in nauwe samenwerking met ketenpartners uit.
  • We voorkomen dakloosheid waar mogelijk door middel van vroegsignalering, preventie en het voorkomen van terugval door goede begeleiding van (voormalig) dakloze mensen.
  • We voorkomen dakloosheid door de inzet van straathulpcoaches en ondersteunen dakloze mensen naar de juiste hulp en begeleiding door de inzet van straathulpcoaches.  

Wettelijk

Beleidsvrijheid

Budget beïnvloedbaar (x € 1.000)

deels

2-4

€ 160

deels

2-4

€ 5.460

deels

2-4

€ 1.210

Uitvoering

€ 704

Binnen dit  overzicht is een bedrag van € 160.000 beïnvloedbaar, namelijk:
€ 100.000 voor de straatcoach. Die zijn net ingesteld, met als doel dak- en thuislozen die niet in beeld zijn, bij te staan;
€ 60.000 voor het realiseren van één loket functie voor dak- en thuisloze mensen. Dit is dicht bij de eindfase, een fysieke locatie met een zo goed mogelijke dienstverlening voor deze doelgroep.

Ad 1) Het uitvoeren van activiteiten door MBZ is een wettelijke taak. Meldingen van overlast en onbegrepen gedrag worden opgepakt en beoordeeld door MBZ. MBZ en de Inteventieteams leiden zorgmijders richting zorg (dit is bemoeizorg) en dragen mensen met lichtere problematiek (of mensen die al in het zorgsysteem zitten) over naar het gemeentelijke voorveld (wijkteams/buurtteams).  
De uitvoering van de wet verplichte GGZ is eveneens een wettelijke taak.
Ad 2) De wijze waarop we preventie inzetten is gebaseerd op samenwerking, ervaring en wetenschappelijk onderbouwde methodieken. Budget is beïnvloedbaar, maar er is sprake van een toenemende zwaardere -dubbeldiagnose- problematiek.
Ad 3) Er zijn afspraken met het ministerie over methadon- en heroïneverstrekking; deze afspraken zijn niet ‘zomaar’ aan te passen. Het gebruik van heroïneverstrekking neemt af.

Het grootste deel dit budget wordt uitgegeven aan subsidies en gemeentelijke bijdrage aan de GGD. Om deze reden valt het budget onder de categorieën: enigszins beïnvloedbaar tussen één en drie jaar én beperkt beïnvloedbaar vanaf het vierde jaar. Andere uitgaven liggen ook grotendeels vast wegens de regionale begroting Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang (zie ook doel 9.4 en 9.5).

 Knoppen

  • Straatcoach en Eén loket functie voor dak- en thuisloze mensen

Een bedrag van € 100.000 is beïnvloedbaar, namelijk:
€ 100.000 voor de straatcoach.  Die zijn net ingesteld, met als doel dak- en thuislozen die niet in beeld zijn, bij te staan.  € 60.000 voor het realiseren van één loket functie voor dak- en thuisloze mensen is dicht bij de eindfase. Het is een fysieke locatie met een zo goed mogelijke dienstverlening voor deze doelgroep.

  • Subsidies en gemeentelijke bijdrage aan GGD

Het grootste deel dit budget wordt uitgegeven aan subsidies en gemeentelijke bijdrage aan de GGD. Om deze reden valt het budget onder de categorieën: enigszins beïnvloedbaar tussen één en drie jaar én beperkt beïnvloedbaar vanaf het vierde jaar. Andere uitgaven liggen ook grotendeels vast wegens de regionale begroting Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang (zie ook doel 9.4 en 9.5).

Lasten & baten

324.641.767

29,2%

26.169.731

2,4%

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21