8 Inwoners voeren eigen regie over hun leven, gezin en gezondheid en nemen actief deel aan de maatschappij. Men heeft respect voor elkaar en ondersteunt elkaar

8.11 Inwoners kunnen zelfstandig hun leven leiden en meedoen met behulp van sociale steun. Wanneer het nodig is, ondersteunen wij hen bij het verkrijgen of herwinnen hiervan

8.11 Inwoners kunnen zelfstandig hun leven leiden en meedoen met behulp van sociale steun. Wanneer het nodig is, ondersteunen wij hen bij het verkrijgen of herwinnen hiervan

Veel inwoners van Nijmegen participeren actief in de maatschappij en wonen zelfstandig. We vinden het belangrijk dat volwassenen dichtbij en laagdrempelig ondersteund worden als zij hierbij problemen ervaren. De inzet van onze ondersteuning vindt plaats in aanvulling op de eigen kracht, de kracht van het sociaal netwerk en de mogelijkheden van voorliggende voorzieningen en sluit aan op de persoonlijke situatie en behoeften. Dankzij de Buurtteams Volwassenen en ouderenadviseurs hebben we vaste gezichten in de wijk en korte lijnen met wijkpartners zoals welzijnsorganisaties, buurtsportcoaches, huisartsen en woningbouwcorporaties. Sinds 2022 wordt begeleiding door de Buurtteams Volwassen laagdrempelig en meestal beschikkingsvrij geleverd. Inwoners kunnen sinds 2022 ook zonder indicatie deelnemen aan ontwikkelingsgerichte dagbesteding.

Budget

 Saldo 

Doel

 Project  

 Budget (x 1.000) 

 2026 

 2027 

 2028 

  2029 

D0811

Ambulante trajecten volwassenen

Programma

8.340

7.883

7.883

7.883

Ambulante trajecten volwassenen

Uitvoering

22

22

22

22

Beheer vastgoed Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

Programma

Buurtteams

Programma

13.547

13.547

13.547

13.547

Eigen bijdragen begeleiding WMO

Programma

-133

-133

-133

-133

Kwaliteit en uitvoering

Programma

335

335

335

335

Kwaliteit en uitvoering

Uitvoering

1.348

1.348

1.334

1.334

Ontwikkelingsgerichte dagbesteding

Programma

2.051

2.051

2.051

2.051

Overige maatwerk arrangementen

Programma

229

229

229

229

Overige maatwerk arrangementen

Uitvoering

210

210

210

210

PGB Maatwerk voorzieningen

Programma

1.909

1.910

1.910

1.911

PGB Maatwerk voorzieningen

Uitvoering

288

288

288

288

Zelfredzaamheid, ouderen en GGZ

Programma

5.545

5.545

5.545

5.545

Totaal 

33.689

33.234

33.221

33.221

Activiteiten  

  • We subsidiëren ondersteunende diensten voor ouderen om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen, zoals alarmering, maaltijdservices en klussendiensten. 
  • We zorgen voor professionele dagbesteding voor kwetsbare ouderen met beginnend regieverlies, verspreid over de stad. 
  • We sturen planmatig op de opdracht aan Buurtteams Volwassenen. We zien dit als een permanent proces van wederzijds ervaren, leren en ontwikkelen en we stellen op basis hiervan jaarlijks onze doelen en ambities bij.  
  • Middels periodieke accountgesprekken sturen we op de kwaliteit van de dienstverlening door aanbieders van aanvullende ambulante begeleiding en door aanbieders van ontwikkelingsgerichte dagbesteding. 
  • We onderzoeken wat ervaringen zijn van inwoners bij de dienstverlening die ze hebben ontvangen. 
  • We faciliteren het aanbod van onafhankelijke cliëntondersteuning.    
  • We werken met zorgverzekeraars en partners uit de GGZ, medische zorg en het sociaal domein samen aan de transformatie naar een mentaal gezondheidsnetwerk in wijken voor mensen met psychische kwetsbaarheid die zelfstandig wonen 

Wettelijk  

Beleidsvrijheid 

Budget beïnvloedbaar (x € 1.000) 

ja (ambulante trajecten volwassen 

3-5 

€  

€ 8.340 

€ 

ja (buurtteams) 

3-5 

€  

€ 13.547 

€ 

deels (kwaliteit en uitv. progr) 

3-5 

€ 250 

€ 

€ 

ja (ontwikkelingsgerichte dagindeling 

3-5 

€ 

€ 2.051 

€ 

ja (PGB maatwerkvoorzieningen) 

3-5 

€ 

€ 1.909 

€ 

ja (zelfredzaamheid ouderen en GGZ) 

3-5 

€ 

€ 5.545 

€ 

uitvoeringskosten

€ 1.854

Bij het onderdeel 'knoppen' wordt toegelicht in hoeverre de budgetten beïnvloedbaar zijn. 

Kwaliteitsniveau en benchmark  
Met betrekking tot begeleiding en dagbesteding voert de gemeente Nijmegen specifiek lokaal beleid. Buurtteams Volwassenen bieden laagdrempelig en indicatievrij begeleiding aan Nijmeegse Volwassenen terwijl de meeste gemeenten begeleiding verstrekken op basis van een indicatie en op basis van zorg in natura. Ongeveer hetzelfde is het geval voor dagbesteding, waar tot eind dit jaar het grootste aandeel van de dagbesteding via een subsidie en zonder indicatie wordt geleverd. Na dit jaar zullen we voor dagbesteding overstappen op een contract en een werkwijze waarin aanbieders indicatie via een lichte toets verstrekken.  

We houden over de hele linie gegevens bij die informatie geven over tijdige dienstverlening, aantallen in zorg en klanttevredenheid die we kunnen toetsen aan onze eigen doelstellingen. Het benchmarken van dienstverlening met andere gemeenten is in beperkte mate mogelijk doordat de lokale inrichting tussen gemeenten van elkaar verschilt.   

De gemeente Nijmegen heeft de dagbesteding senioren wel georganiseerd als algemene voorziening, waarbij er geen drempels zijn om gebruik te maken van het aanbod. De organisatie van dagbesteding senioren is in veel gemeenten verschillend georganiseerd. Dit maakt het lastig om de inzet van de gemeente Nijmegen op het gebied van dagbesteding senioren te vergelijken met andere gemeenten. 

Knoppen

  • Subsidies afbouwen 

Vanuit de middelen van de Wmo subsidiëren we een aantal organisaties voor Wmo-gerelateerde activiteiten. Deze subsidies kunnen op grond van de daarvoor bestaande regelgeving binnen een redelijke termijn afgebouwd worden. Het afbouwen van deze voorzieningen kan erin resulteren dat het aanbod verschraalt en/of hulpvragen via een andere weg alsnog beantwoord worden waarbij de kosten alsnog voor de gemeente zijn.  

  • Ambulante trajecten volwassenen 

Dit is een wettelijke taak waarbij de Gemeente Nijmegen contracten heeft gesloten met zorgaanbieders. Het betreft een openeinderegeling. Bezuinigen hierop is mogelijk, maar niet op korte termijn. Aan deze knop heeft de raad in feite al gedraaid door het nemen van de maatregel bestedingsruimtes in de stadsbegroting 2025. Het terugdringen van het gebruik van geïndiceerde begeleiding wordt bereikt via een pakket van maatregelen met als doel om een duurzame ambulante Wmo begeleiding te bereiken. De maatregelen bestaan op hoofdlijnen uit het ontwikkelen van alternatieven voor geïndiceerde begeleiding met Buurtteams Volwassenen en de sociale basis en het nemen van aanvullende afspraken met aanbieders begeleiding in samenwerking met verwijzers w.o. Buurtteams Volwassenen.   

  • Buurtteams Volwassenen 

Gemeente Nijmegen geeft een lumpsum bedrag van 13,5 miljoen euro aan de Buurtteams Volwassenen voor het regelen van de eerstelijnszorg in Nijmegen. Het betreft een contract voor meerdere jaren en kan dus alleen op de middellange termijn beïnvloed worden.  Een optie zou zijn om de lumpsum te verlagen. Een verlaging van de lumpsum heeft echter als consequentie dat (duurdere) geïndiceerde begeleiding ingezet moet worden.

  • Kwaliteit en uitvoering programma 

Betreft deels het budget voor de doorbraakaanpak. Dit is een politieke keuze van de Gemeente Nijmegen en is dus beïnvloedbaar. De aanname is wel dat als je hierop zou bezuinigen, dat de kosten voor geïndiceerde begeleiding zal toenemen. Het andere deel betreft de subsidie aan de GGD voor het houden van toezicht op de Wmo . Dit is een wettelijke taak.  

  • Ontwikkelingsgerichte/Wmo dagbesteding  

Dit betreft contracten voor meerdere jaren en is dus alleen op de middellange termijn beïnvloedbaar. In de nieuwe contracten die per 2026 ingaan zijn sturingsmogelijkheden opgenomen. Zo kan het maximumaantal dagdelen van de toeleidingsroute via de aanbieder worden aangepast en kan de gehele toeleiding naar ons toegetrokken worden. Doorstroom en uitstroom van inwoners uit de dagbesteding waar mogelijk is iets waarop we verwachten dat de aanbieder stuurt. Ten slotte kan er een budgetplafond worden ingesteld.  

  • Overige maatwerk arrangementen 

Dit is een wettelijke taak waarbij de Gemeente Nijmegen contracten heeft gesloten met zorgaanbieders. Het betreft een openeinderegeling. Bezuinigen hierop zou mogelijk zijn, maar niet op korte termijn.  

  • PGB maatwerk voorzieningen 

Dit betreft een alternatief voor zorg in natura. Mensen kunnen kiezen voor een PGB wanneer zij liever zelf zorg inkopen dan te kiezen voor de zorg van een contractant van de gemeente Nijmegen.    

Lasten & baten

324.641.767

29,2%

26.169.731

2,4%

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21