23.5 Huishoudelijke afvalstromen worden ingezameld
Gemeenten hebben de wettelijke zorgplicht voor de gescheiden inzameling en milieuhygiënische verwerking van huishoudelijk afval. Om hier invulling aan te geven is in Nijmegen een uitgebreide inzamelstructuur ontwikkeld. Hiermee ontzorgen we onze inwoners, behalen we een hoge mate van hergebruik en dragen we bij aan een schone stad. Dar NV voert deze activiteiten uit. In een jaarlijkse overeenkomst leggen we activiteiten vast waarbij we streven naar zo laag mogelijke maatschappelijke kosten. Gedurende het hele jaar werken we samen met Dar aan een continue verbetering en optimalisatie van de inzamelstructuur. We willen een circulaire stad zijn. Via ons opdrachtgeverschap willen we zorgen dat er verantwoord wordt omgegaan met grondstoffen. Dat doen we bijvoorbeeld in de Woondealgebieden en in de openbare ruimte. We voeren het nieuwe afvalbeleid uit waardoor nog meer huishoudelijk afval opnieuw kan worden gebruikt. In de binnenstad werken we samen met stakeholders en binnenstadondernemers bij het inzamelen en het scheiden van afvalstromen.
Budget
Saldo | ||||||
Doel | Project | Budget (x 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
D2305 | Afval | Programma | 10.526 | 10.526 | 10.526 | 10.526 |
Afval | Uitvoering | 46 | 46 | 46 | 46 | |
Totaal | 10.572 | 10.572 | 10.572 | 10.572 |
Activiteiten
- We organiseren de gescheiden inzameling van onder meer restafval, gft, plastic+, oud papier, luiers, glas, textiel, kringloopgoederen, grof restafval en grof herbruikbare afvalstromen.
- We exploiteren milieustraten waar onze inwoners hun huishoudelijk afval gescheiden kunnen afgeven.
- We zetten in op een betere afvalscheiding en het tegengaan van verspilling door communicatie, educatie en de inzet van afvalcoaches. Waar nodig zetten wij in op handhaving.
- We beheren de Verordening Reinigingsheffingen en verzorgen de inning van de reinigingsheffing.
- We bieden Nijmeegse huishoudens de mogelijkheid één keer per jaar gratis het grofvuil aan huis op te laten halen door Dar.
- We beheren de NEDvang-gelden. Dit is een vergoeding die we ontvangen voor de inzameling van verpakkingsafval.
- In de binnenstad zien we toe op handhaving van het containerverbod.
Wettelijk | Beleidsvrijheid | Budget beïnvloedbaar (x € 1.000) | |||
|---|---|---|---|---|---|
ja | 4-5 | € | € | €- 5.752 | |
ja | 4-5 | € | € | € 13.678 | |
Uitvoeringskosten | € 46 | ||||
€ 5.752.000 Betreft baten (leges, belastingen en rechten) Betreft inkomsten van verkoop groene, rode en oranje afvalzakken en tevens de 'kliks' door inworp in de ondergrondse container. Dit is het variabele deel van de afvalstoffenheffing. Deze is niet zonder ernstig effect beïnvloedbaar. Effect van prijsverhoging is zeer groot op de mate van deelname aan Nijmeegse systematiek voor afvalinzameling en -scheiding. Gevolgen zoals verminderde afvalscheiding, verkeerd aanbiedgedrag (afvaldumping of recycle-stromen vervuilen met huishoudelijk afval). Risico's voor de kwaliteit van de leefomgeving (openbare en private ruimte) door vervuiling en risico's voor de volksgezondheid door opslaan van afval waardoor stank, ongedierte en verloedering ontstaan.
€ 13.678.000 Betreft lasten (kosten voor inzameling en verwerking via Dar NV) Deze kosten bestaan uit inzamelmiddelen zoals kliko's, ondergrondse containers etc. het onderhouden van deze inzamelnetwerken en structuren, de feitelijke inzameling door Dar NV en de kosten voor het verwerken van het afval zoals verbranding van huishoudelijk restafval of compostering van GFT-afval. Binnen de wettelijke taken op dit vlak heeft de gemeente gemotiveerde vrijheid in bijvoorbeeld de mate van service o.a. inzamelfrequenties. Deze motivatie komt voort uit het afvalbeleid en hangt zeer nauw samen met de huidige insteek op de systematiek 'omgekeerd inzamelen", de bekostiging en adoptie van de hierboven benoemde van de variabele component van de afvalstoffenheffing/inzamelwijze, de continuïteit in de inzet van Dar NV (personeel en materieel), de contracten met de verwerkers van het afval en onze circulaire en duurzaamheidsambities op dit vlak, zoals de verregaande mate van recycling van huishoudelijke afvalstromen en afvalpreventie. Daarnaast is deze systematiek recent in de raad bevestigd door de keuze om op deze wijze het nieuwe grondstoffenplan in te steken.
Kwaliteitsniveau en benchmark
Zie benchmark afvalscheiding
Knoppen
- Stoppen met inzameling luiers en incontinentiemateriaal
Inzameling van deze fractie is geen wettelijke taak maar een maatregel uit het afvalbeleid. Stoppen is een optie. Risico's zijn extra kosten voor verwerking van deze fractie als huishoudelijk restafval (verbranden), hogere kosten voor restafvalzakken voor gebruikers van luiers en incontinentiemateriaal en druk op het regionale project omdat Nijmegen het grootste aanbod heeft in de regio.
- Stoppen met regionaal project kwaliteitsverhoging grondstoffen (recycling)
De deelname aan dit project is niet wettelijk verplicht. Het levert betere scheidingsresultaten op m.b.t. recycling. Het verlaagt de kosten voor het verbranden van huishoudelijk restafval en de vermarkting van fracties van goede kwaliteit. Risico's zijn extra kosten voor verbranding en verlaging subsidies door slechte kwaliteit inzameling en druk op het regionale project omdat Nijmegen het grootste aanbod heeft in de regio.
- Frequentie reiniging inpandige containers van 18* naar 12*
De inzamelcontainers in de inpandige afvalruimtes van hoogbouw reinigen we nu 18x per jaar voor Plastic+ en GFT-containers en Oud papier en karton (OPK) 2x. Dit is niet vastgelegd en geen wettelijke verplichting. Deze frequentie is de resultante van klachten over stank en vervuiling. Door de reiniging terug te brengen bezuinigen we op de reinigingskosten. Risico is dat het draagvlak onder inpandige afvalinzameling wegvalt zowel VVE’s, bewoners en woningcorporaties, de kwaliteit van de herbruikbare fracties afneemt.
