21.3 Een circulaire economie in onze regio en meer circulair inrichten en bouwen
We werken met de Groene Metropoolregio samen aan ontwikkeling en introductie van de Circulaire Impactladder voor nieuwbouwprojecten. In de bouw kiezen we vaker voor houtbouw en minder voor beton. Dit is landelijk nog een redelijk nieuw thema dat vraagt om tijd en innovatie. Via ons opdrachtgeverschap kunnen we in de bouw en infrastructuur stappen zetten. Dit is ook nodig voor een toekomstbestendige economie en verstedelijking. Samen met de regio willen we circulair bouwen versnellen en initiatieven ondersteunen die bijdragen aan een duurzame grond-, weg- en waterbouw.
Budget
Saldo | ||||||
Doel | Project | Budget (x 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
D2103 | Circulaire economie | Programma | 331 | 331 | 331 | 331 |
Totaal | 331 | 331 | 331 | 331 |
Activiteiten
- We benoemen en toetsen criteria voor circulair bouwen in ontwikkeldocumenten, tenders en aanbestedingen, zowel voor gebiedsontwikkelingen, (maatschappelijk) vastgoed als GWW. We hebben bijvoorbeeld voor de aanbesteding van de Hezelpoorttoren met adviseurs een beoordelingsmethodiek voor circulariteit ontwikkeld en als gunningscriterium gebruikt.
- We ontwikkelen kennis over circulair bouwen met onze regionale partners en delen deze in regionale en landelijk netwerken, waaronder de Citydeal Circulair en Conceptueel bouwen en Duurzaam GWW. We nemen bijvoorbeeld met andere gemeenten, provincies, Prorail en Rijkswaterstaat deel aan de werkgroep van het CROW om het landelijke instrument “ambitieweb duurzaam GWW” te actualiseren.
- We investeren in de verbinding met en de totstandkoming van Via-T, het centrum voor vakmanschap, innovatie, circulariteit en duurzaamheid in de bouw-, installatie- en electrotechniek.
- Met andere overheden, brancheorganisaties en materialenleveranciers faciliteren we circulaire hubs en zetten in op het zo hoogwaardig mogelijk hergebruiken van reststromen. We maken bijvoorbeeld gebruik van DuSpot voor vrijkomend materiaal uit de grond-, weg- en waterbouw
Wettelijk | Beleidsvrijheid | Budget beïnvloedbaar (x € 1.000) | |||
---|---|---|---|---|---|
nee | 5 | € | € 320 | € |
Voor circulaire economie zijn er geen wettelijke taken waarvoor budget gereserveerd is. We hebben een budget voor het uitvoeren van de agenda ‘Circulaire Stad’ en dragen ieder jaar de inwonersbijdrage af aan de GMR voor deelname aan de opgave ‘Circulaire Regio’. Beide budgetten zijn enigszins beïnvloedbaar.
De opgave Circulaire regio gaat over het zuiniger en slimmer omgaan met energie, grondstoffen en producten. We werken binnen deze opgave samen met andere gemeenten in de regio op thema's als inkoop, circulaire bouw en infra, water en klimaatadaptatie en energietransitie. Als we dit budget weg zouden nemen, gaat de gezamenlijke krachtenbundeling met de regiogemeenten verloren, terwijl we de regio juist hard nodig hebben op deze thema's. Bijvoorbeeld het opwekken van energie: dit kan niet alleen binnen eigen gemeentegrenzen meer worden voorzien. Ook zorgt samenwerking met de regio voor meer uniformiteit in beleid en gezamenlijke kracht en capaciteit op bijvoorbeeld inkoop.
De uitvoeringsagenda Circulaire Stad is afgelopen maart vastgesteld door het College. Met de Uitvoeringsagenda geven we praktische invulling aan al vastgestelde ambities uit de Omgevingsvisie. We geven hiermee ook invulling aan de ambities van het Rijk om in 2030 voor 50% en 2050 voor 100% circulair te zijn. Een groot gedeelte van het budget van de uitvoeringsagenda komt uit de CDOKE gelden. Als we dit geld niet inzetten voor de agenda, kunnen we een aantal projecten niet meer uitvoeren. We willen een bijeenkomst organiseren voor de repaircafés, naar aanleiding van de moties die hierover uit de gemeenteraad kwamen dit jaar. Ook willen we een businesscase maken voor een materialendepot, waar materialen kunnen worden opgeslagen voor hergebruik. Van het budget nemen we ook deel aan de Circulaire Raad en betalen we contributie voor het gebruik van o.a. DuSpot en DuboCalc, waar we binnen infra en GWW veel gebruik van maken. Het schrappen van dit budget gaat in tegen de ambities uit de Omgevingsvisie.
Kwaliteitsniveau en benchmark
Er is geen echte benchmark het kwaliteitsniveau van circulaire maatregelen. Dit komt onder andere door het feit dat dit lastig te meten is en we ons aan het begin van de transitie bevinden waardoor er nog veel verandert. We doen in Nijmegen echter veel aan circulaire economie. We hebben een circulaire raad, waar we in triple-helix verband samenkomen om netwerken en projecten te versterken. Dit is uniek in de regio en grotendeels in Nederland. Als we kijken naar de meest vergelijkbare stad in ordergrootte in de regio, Arnhem, kunnen we zien dat zij ook een uitvoeringsagenda circulaire economie hebben opgesteld. Zij hebben hiervoor 450.000 euro begroot, dat meer geld is dan wij hieraan besteden (375.000 euro). Daarbij moet opgemerkt worden dat slechts een deel van dit geld komt uit structurele middelen, de rest uit CDOKE gelden van het Rijk, die we niet overal voor in te zetten zijn. Qua personele capaciteit in Nijmegen zitten we relatief aan de hoge kant, om de hoge ambities waar te kunnen maken.
Knoppen
- Agenda Circulaire stad
De agenda Circulaire Stad is net vastgesteld. We staan aan het begin van uitvoering van onze ambities en projecten. De Circulaire economie is een belangrijke transitie waar we aan het begin van zitten. Als de uitvoeringsagenda niet uitgevoerd kan worden, kunnen we geen ervaringen opdoen in verschillende sectoren om deze transities in gang te zetten. Het gaat niet alleen om materialen, maar raakt ook aan thema's als klimaatadaptatie en energietransitie.
- Verhoging reinigingsheffing bedrijven en instellingen
We verzorgen de inning van reinigingsheffing bij bedrijven en instellingen die afvalstoffen door de gemeente laten ophalen. Hiermee worden de kosten gedekt van deze niet wettelijke taak. De kostendekkendheid van deze taak mag niet hoger zijn dan 100%.