20.5 Beheersing, voorkoming en vermindering van luchtverontreiniging
Schone lucht levert een belangrijke bijdrage aan een aantrekkelijke en gezonde stad. Met de uitvoering van zo'n dertig maatregelen willen we zorgen voor minder uitstoot van roet, fijnstof, benzeen en stikstofoxiden in de stad. Dit bevordert de luchtkwaliteit en gezondheid van de inwoners en bezoekers van Nijmegen. Geuroverlast is daarbij een belangrijk nieuw aandachtspunt. Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar het landelijk schone lucht akkoord (SLA) en de stikstofproblematiek. Dit zijn twee landelijke thema's die ook effect hebben op de ontwikkeling van onze stad en regio.
Budget
Saldo | ||||||
Doel | Project | Budget (x 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
D2005 | Lucht | Programma | 846 | 971 | 1.097 | 1.095 |
Lucht | Uitvoering | 48 | 48 | 48 | 48 | |
Totaal | 894 | 1.019 | 1.144 | 1.143 |
Activiteiten
- We adviseren bij ruimtelijke en stedenbouwkundige plannen, vertalen het luchtbeleid naar de Omgevingsvisie.
- We nemen actief deel aan het landelijke Schone Lucht Akkoord en volgen de hierin gestelde doelstellingen.
- We voeren de maatregelen uit het Uitvoeringsprogramma Luchtkwaliteit uit.
- Voor schonere binnenvaart werken we samen met meerdere partijen, zowel op nationaal als internationaal niveau.
- We streven naar uitbreiding en optimalisatie van walstroomvoorzieningen aan de Waalkade.
- We voeren een subsidieregeling uit om schone laadinfra voor bestelbusjes te stimuleren.
- In afstemming met mogelijk landelijk en provinciaal beleid werken we toe naar een gewijzigd Nijmeegs geurbeleid.
- We dragen bij aan een lokale aanpak met betrekking tot stikstofdepositie.
- We werken aan het opzetten van een Citizen Science project in Nijmegen om inwoners meer te betrekken bij de luchtkwaliteit.
Wettelijk | Beleidsvrijheid | Budget beïnvloedbaar (x € 1.000) | |||
---|---|---|---|---|---|
ja / nee / deels | 5 | € | € 618 | € | |
Uitvoeringskosten | € 48 |
Het voeren van een luchtkwaliteitbeleid is voor gemeenten niet wettelijk verplicht, maar in 2030 is er een nieuwe EU-richtlijn van kracht waarin nieuwe grenswaarden voor luchtkwaliteit worden voorgeschreven. Op dit moment voldoet Nijmegen hier nog niet aan, dus hier zal meer inzet op gepleegd moeten worden. In 2025 wordt het uitvoeringsprogramma luchtkwaliteit 2020-2030 geactualiseerd. Dit uitvoeringsprogramma is vastgesteld door de gemeenteraad. Mocht hier minder geld voor beschikbaar zijn, zullen we minder maatregelen kunnen nemen om de uitstoot van verschillende bronnen terug te dringen (denk hierbij bijvoorbeeld aan de exploitatiekosten voor de zero-emissiezones stadslogistiek en brom- snorfietsen).
Een ander deel van het budget wordt gebruikt voor monitoring van de luchtkwaliteit. Hiervoor is het van belang dit consistent over de jaren te blijven doen, omdat het anders onmogelijk is om hier trends uit te halen. De raad heeft hier ook toe opgeroepen met de motie 'WHO-normen zijn er niet voor niets'. Bovendien wordt het monitoren van de luchtkwaliteit wel een wettelijke verplichting op het moment dat de grenswaarden niet gehaald worden.
Kwaliteitsniveau en benchmark
De gemeente Nijmegen is relatief actief op het gebied van luchtkwaliteit. Qua capaciteit kunnen we zeggen dat we goed bemenst zijn. Qua financiering is het niet bekend hoe de budgetten zich verhouden tot vergelijkbare steden.
Knoppen
- Uitvoeringsprogramma luchtkwaliteit 2020-2030
In 2025 wordt het uitvoeringsprogramma luchtkwaliteit 2020-2030 geactualiseerd. Dit uitvoeringsprogramma is vastgesteld door de gemeenteraad. Mocht hier minder geld voor beschikbaar worden gesteld, zullen we minder maatregelen kunnen nemen om de uitstoot van verschillende bronnen terug te dringen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de exploitatiekosten voor de zero-emissiezones stadslogistiek en brom- snorfietsen.
- subsidies schone laadinfra bestelbusjes
Enigszins beïnvloedbaar zijn de subsidies voor schone laadinfra bestelbusjes.