Openbare ruimte

Wat willen we komend jaar bereiken?

Wat willen we komend jaar bereiken?

Ambitie :
19. We zijn een klimaatbestendige stad waar de overlast van hitte, droogte en water tot een minimum wordt beperkt en de biodiversiteit wordt bevorderd

Doel 19.1: Opvangen en voorkomen van de negatieve effecten van klimaatverandering in de stad
Activiteiten

  • We nemen klimaatadaptieve maatregelen bij nieuwbouw en herinrichting van de openbare ruimte, zoals de Winkelsteeg, Stationsdistrict, Groene Corridor, de Vernieuwingsgolf en rioolvervangingen.  
  • We realiseren klimaatadaptieve quick wins in de openbare ruimte, zoals het verwijderen van onnodige verharding, het vergroenen van parkeerplaatsen, de aanleg van wadi's en koelteplekken. Hiervoor leggen we een koppeling met het Bomenplan.
  • We werken aan een omgevingsprogramma Stadsvergroening.
  • We werken de maatregelen uit die nodig zijn om de prioritaire gebieden klimaatadaptief te maken. Zoals een waterplan voor Nijmegen Oost, vergroening en een extra koelteplek voor Neerbosch-oost.
  • We stellen regels op voor waterberging in het omgevingsplan.
  • We geven financiële, inhoudelijke en communicatieve ondersteuning bij bewonersinitiatieven die bijdragen aan klimaatadaptatie.
  • We verankeren klimaatadaptatie in de interne werkprocessen, zoals de HIOR (Handboek inrichting openbare ruimte).
  • We ontwikkelen kennis over het tegengaan van hittestress, droogte, wateroverlast en klimaatrechtvaardigheid. Zodat de gevolgen van klimaatverandering op een eerlijke en rechtvaardige manier worden aangepakt, waarbij zoveel mogelijk rekening gehouden wordt met de ongelijkheden (bijvoorbeeld op sociaal-economisch gebied) die al bestaan in de samenleving. Deze kennis halen we op bij kennisinstellingen en andere gemeenten, zowel nationaal als internationaal.
  • We ontwikkelen de monitoring van de klimaatadaptie doelstellingen.
  • We werken samen met lokale en regionale stakeholders (onder andere Dar, Waterschap, Groene Metropoolregio, SKAN, kennisinstellingen, woningcorporaties, bedrijventerreinen en zorginstellingen) om doelen voor klimaatadaptatie te bereiken.
  • We werken samen met woningcorporaties op basis van onder andere de meerjarige prestatieafspraken
  • We vergroten onze zichtbaarheid bij projecten via informatie op straat en via (sociale) media.
  • We werken aan een ‘integraal actieplan hitte’
  • Er is ondersteuning voor en samenwerking met bedrijventerreinen.
  • Er is een subsidieregeling voor afkoppelen regenwater en groene daken voor bewoners
  • Er is een meerjarig strategisch uitvoeringsplan communicatie, zodat we aan inwoners, bedrijven en organisaties in de stad laten zien wat we doen en waarom, en om handvatten te bieden voor wat men zelf kan doen en bijdragen.
  • We bouwen aan een netwerk van groene partijen in Nijmegen, zodat partners elkaar weten te vinden voor afstemming. Aanvullend daarop verkennen we de inzet van een website waarop informatie van groene partijen in Nijmegen gebundeld wordt, zodat de informatie voor inwoners, bedrijven en organisaties toegankelijker wordt en zij meer kunnen bijdragen.

Doel 19.2: Verbeterde water- en groenstructuur en meer biodiversiteit
Activiteiten

  • We geven uitvoering aan de Uitvoeringsagenda Bomen 2022 – 2026, onder andere door het planten van 660 extra bomen per jaar en het verbeteren van groeiplaatsen van (bijzondere) bomen. Ook delen we bomen uit aan inwoners van wijken en scholen die te maken hebben met hittestress.
  • We zetten het onderzoek naar speeltuinen met onvoldoende schaduw voort en planten, daar waar mogelijk, extra bomen bij.
  • We bereiden het nieuwe omgevingsprogramma Stadsvergroening voor.
  • We leggen natuurvriendelijke oevers aan in Lindenholt.
  • We zetten in op het versterken van de ecologische groenstructuur (kerngebieden en ecologische verbindingen).
  • We implementeren de Toolbox natuur inclusief bouwen, zowel bij nieuwbouw en vanaf 2026 ook bij ingrijpende renovaties.
  • We starten met een jaarlijkse subsidieregeling aan Stichting Natuur Onderzoek Nederland voor de uitvoering van een langlopende (citizen science) monitoring van soortgroepen in de gemeente Nijmegen.
  • We stellen beleidsregels op voor borging van de ecologische groenstructuur en leggen dit vast in het Omgevingsplan.
  • We starten met een wijkgerichte communicatieaanpak voor een groene, klimaatadaptieve en natuurrijke leefomgeving, waar we jaarlijks in 4 wijken een communicatiecampagne opzetten in combinatie met een gemeentebrede aanpak.    
  • We werken aan de totstandkoming van een digitaal platform/webpagina waarin alle groenpartijen van Nijmegen worden vertegenwoordigd en informatie over een groene leefomgeving wordt ontsloten voor de inwoners van Nijmegen.
  • We stimuleren scholen om hun pleinen te vergroenen.

Doel 19.3: Doorontwikkelen van het ecologisch beheer van het groen, en de (stads)bossen
Activiteiten

  • We voeren de pilot uit in stadsdeel Lindenholt voor ecologisch beheer van bosplantsoenen en breiden daarna uit naar stadsdeel Dukenburg.
  • Daarnaast starten we met de uitvoering van maatregelen uit het bomenbeheerplan om de gezondheid, ecologische waarde en veiligheid van het bomenbestand te verbeteren.
  • We voeren gericht onderhoud uit, met aandacht voor natuurwaarden, recreatie en klimaatbestendigheid. Op basis van de visies die voor de stadsbossen zijn opgesteld.

Ambitie :
20. We hebben een groene, gezonde en vitale omgeving om in te wonen, te werken en te recreëren

Doel 20.1: Een groene omgeving die bijdraagt aan de gezondheid van de Nijmegenaren en bezoekers en uitnodigt tot spelen, bewegen en ontmoeten
Activiteiten

  • We gaan aan de slag met de wijkaanpak BOSS (Bewegen, Ontmoeten, Spelen en Sporten) in de Ackerwijken en Hatert en realiseren groene sociale knooppunten.
  • We realiseren meer en kwalitatief betere faciliteren voor groeiend aantal jongeren in Noord t.b.v. sport en ontmoeten.
  • We starten met een pilot open sportparken.
  • We starten, samen met de HAN, een onderzoek Geeft meiden de ruimte!  in de wijk Hatert en sluiten hierin aan bij de vernieuwingsgolf.

Doel 20.2: Een goede rustplaats voor de overleden Nijmegenaren
Activiteiten

  • We onderzoeken wat de consequenties zijn van sluiting van de begraafplaats Graafseweg zijn.
  • We onderzoeken de mogelijkheid om een deel van begraafplaats Vredehof uitsluitend te bestemmen voor islamitisch begraven.
  • We gaan een beheerkader opstellen.

Doel 20.3: Ondersteunen van natuur-inclusieve stadslandbouw
Activiteiten

  • We ondersteunen het voedselnetwerk De Streek op Tafel, dat lokale boeren koppelt aan bedrijven en particulieren.
  • We zetten de subsidieregeling stadslandbouw voort, waarmee we lokale boeren ondersteunen bij het vergroenen van hun terrein, bij het experimenteren met nieuwe teeltmethoden en bij voedseleducatie.

Doel 20.4: Beheersing, voorkoming en vermindering van omgevingslawaai
Activiteiten

  • We actualiseren de geluidgezoneerde industrieterreinen volgens de richtlijnen van de Omgevingswet. ( een geluidgezoneerd industrieterrein is een industrieterrein waarbinnen bedrijven zijn gevestigd die veel geluid produceren, en waar rondom het terrein een geluidszone is vastgesteld om de geluidshinder voor de omgeving te beperken)
  • We toetsen plannen aan wettelijke geluid- en trilling normen en aan gemeentelijk beleid.
  • We adviseren over geluid bij evenementenvergunningen en ontheffingen bouwlawaai op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
  • We behandelen geluidklachten en vragen over geluid en trillingen van verkeer, industrieterreinen en laagfrequent geluid.
  • We beheren geluidmodellen van de (spoor)wegen en industrieterreinen.
  • We beheren en actualiseren beleidsstukken op het gebied van bouwlawaai, evenementengeluid, hogere waarden, festiviteitenregelingen en het geluidbeleid.
  • We voeren gesubsidieerde gevelisolatieprojecten uit, waarbij we de geluidsisolatie bij oudere woningen verbeteren.
  • We monitoren het omgevingsgeluid middels een geluidmeetnet langs de Waal en het Maas-waalkanaal.

Doel 20.5: Beheersing, voorkoming en vermindering van luchtverontreiniging
Activiteiten

  • We adviseren bij ruimtelijke en stedenbouwkundige plannen en vertalen het luchtbeleid naar het omgevingsplan.
  • We nemen actief deel aan het landelijke Schone Lucht Akkoord en volgen de hierin gestelde doelstellingen.
  • We voeren de maatregelen uit het Omgevingsprogramma Luchtkwaliteit uit.
  • We dragen bij aan een lokale aanpak met betrekking tot stikstofdepositie.
  • We betrekken inwoners van Nijmegen actief bij de luchtkwaliteit op verschillende manieren. Onder andere door informeren van inwoners met een nieuwsbrief, het meten van luchtkwaliteit in samenspraak en de overleggroep luchtkwaliteit en gezondheid.

Doel 20.6: Beheersing, voorkoming en vermindering van bodemverontreiniging
Activiteiten

  • We werken beleid uit in het kader van het omgevingsplan om de eisen aan bodemkwaliteit zo goed mogelijk af te stemmen op andere beleidsvelden zoals ecologie, gezondheid, energietransitie (bodemenergiesystemen), klimaat (hitte en wateroverlast), etc. Daarbij beperken we ons niet tot chemische bodemkwaliteit.
  • De kaders van de Wet bodembescherming ten aanzien van de grondwaterkwaliteit zijn vervallen onder de Omgevingswet. We onderzoeken of aanvullende gemeentelijke regels nodig zijn.
  • We voeren een gebruikerstoets bouwen uit op bodemgevoelige locaties.
  • Bij aan- en verkoop van gronden en bij (project)ontwikkeling zorgen we dat we rekening houden met de (chemische) bodemkwaliteit.  
  • We saneren als de bodemnorm wordt overschreden op eigen grondgebied óf voor grondgebied waarvoor geen verantwoordelijke kan worden gevonden.
  • We zoeken voor gesaneerde locaties met langdurige nazorg naar een toekomstbestendige vorm van nazorg.
  • Na in werkingtreding van de Omgevingswet blijven we onze wettelijke taken op het gebied van overgangsrecht volgens de Wet bodembescherming uitvoeren.
  • We hergebruiken zoveel mogelijk grond, om te voorkomen dat er te veel gebruik wordt gemaakt van primaire stoffen en er te veel grond wordt afgevoerd of onnodig aangevoerd en daarmee reduceren we de CO2 productie.
  • We houden onze bodembeheernota up-to-date.
  • We onderzoeken de haalbaarheid van een grondbank .
  • We onderzoeken de haalbaarheid om hergebruik van grond in openbare ruimte te vergroten door vrijkomende overtollige grond biologisch te verrijken en toe te passen als teelaarde of bomengrond.
  • We beheren de milieuatlas ten behoeve van informatievoorziening én ten behoeve van de Registers die in het omgevingsplan zijn opgenomen.
  • In het kader van “Rekening houden met Water en bodem” (kamerbrief oktober 2024, gebaseerd op kamerbrief Water en bodem sturend van november 2022) brengen we de ondergrond in kaart.
  • We voldoen aan onze verplichtingen ten aanzien van de Basisregistratie ondergrond
  • We houden bij de beoordeling van de bodemkwaliteit en bodemsaneringen rekening met de biodiversiteit en nemen hiervoor regels op in het omgevingsplan.
  • Op speelplaatsen waar de kwaliteit van de bodem onvoldoende is, voeren we maatregelen uit.
  • In gemeentelijke moestuinen waar de kwaliteit van de bodem onvoldoende is, voeren we maatregelen uit.

Doel 20.7: Vermindering van schadelijke effecten door bedrijven en industrie
Activiteiten

  • De omgevingsdienst informeert en stimuleert namens ons bedrijven om de eigen milieubelasting beter te beheersen, deze te verminderen en hier de omgeving actief bij te betrekken.
  • De omgevingsdienst toetst namens ons aanvragen en meldingen milieu van bedrijven met milieubelastende activiteiten, en actualiseert deze zo nodig.
  • De omgevingsdienst houdt namens ons milieutoezicht op bedrijven en zorgt ervoor dat we zicht houden op alle relevante milieubelastende bedrijven en activiteiten.
  • De omgevingsdienst treedt namens ons handhavend op als de kwaliteit van de leefomgeving in het geding is.

Bij het uitvoeren van deze activiteiten wordt in 2026 extra aandacht besteed aan:

  • Het verbeteren van de omgevingskwaliteit door het vermijden, en waar dat niet mogelijk is verminderen van de uitstoot van Zeer Zorgwekkende Stoffen naar de leefomgeving.
  • Het verbeteren van de waterkwaliteit door het verminderen van lozingen van schadelijke stoffen op het riool (de zogenaamde indirecte lozingen).
  • Het verbeteren van de luchtkwaliteit door het verminderen van de uitstoot van schadelijke stoffen door bedrijven naar de lucht. Dit sluit aan bij de uitvoering van enkele SLA-maatregelen.
  • Het verminderen van de CO 2 uitstoot door energiebesparing bij bedrijven.

Daarnaast:

  • Actualiseren we samen met de provincie Gelderland en de gemeente Beuningen het geurbeleid op basis van de nationale handreiking geur industrie 2025.
  • Voeren we samen met de provincie Gelderland en de gemeente Beuningen de maatregelen uit die zijn opgenomen in de uitvoeringsagenda Industrie en Omwonenden TPN-West , om omwonenden beter te beschermen tegen industriële emissies.
  • Ontwikkelen we samen met de omgevingsdienst het meer uitkomstgericht werken

Ambitie :
21. We zijn een circulaire stad waar we verantwoord omgaan met grondstoffen en deze zoveel mogelijk opnieuw gebruiken

Doel 21.1: Verbeterde afvalpreventie en verdergaande afvalscheiding bij huishoudens
Activiteiten

  • We gaan van start met de uitvoering van het nieuwe grondstoffenbeleid. Het ontwikkelen en operationaliseren van een monitoringssysteem op (minimaal) stadsdeelniveau is hier in elk geval onderdeel van. Deze informatie stelt ons in staat om een gedifferentieerder beeld over de stad te verkrijgen van het huidige aanbod van fijn restafval en de belangrijkste grondstofstromen gft, plastic+ en oud papier (dat wil zeggen 0-meting) en de ontwikkeling daarin. Deze informatie is eveneens van belang bij de bepaling in welke wijken we het beleid van ‘omgekeerd inzamelen’ als eersten gaan invoeren.

Doel 21.2: Betere afvalscheiding bij bedrijven
Activiteiten

  • Samen met de NVRD (Nederlandse Vereniging voor afval en reinigingsdiensten) en andere gemeenten zetten we de gesprekken voort met de Vereniging Afvalbedrijven (de branchevereniging van commerciële inzamelbedrijven). Doel van deze gesprekken is de ontwikkeling van een aantal standaard-inzamelmodellen waarin we de inzameling van de afval- en grondstofstromen van binnenstadondernemers meer circulair, efficiënter en duurzamer beter organiseren. Door het uitvoeren van pilots in diverse gemeenten zal ervaring met deze inzamel-modellen worden opgedaan. We houden de optie open dat ook Nijmegen een van deze pilot-gemeenten kan zijn. Het Huis van de Binnenstad zullen wij daar dan bij betrekken.

Doel 21.3: Een circulaire economie in onze regio en meer circulair inrichten en bouwen
Activiteiten

  • We benoemen en toetsen criteria voor circulaire bouw en aanleg van de openbare ruimte in ontwikkeldocumenten, tenders en aanbestedingen. Dit doen we voor zowel gebiedsontwikkelingen, (maatschappelijk) vastgoed en GWW (Grond, Weg en Waterbouw).
  • We ontwikkelen kennis over circulair bouwen met onze regionale partners en delen deze in regionale en landelijk netwerken, waaronder de City Deal Toekomstbestendige Gebiedsontwikkeling en Duurzaam GWW. We werken aan de doorontwikkeling van het landelijke instrument ‘ambitieweb duurzaam GWW’.
  • We investeren in de verbinding met en de doorontwikkeling van VIA-T, het centrum voor vakmanschap, innovatie, circulariteit en duurzaamheid in de bouw-, installatie- en elektrotechniek.
  • Met andere overheden, brancheorganisaties en materialenleveranciers faciliteren we circulaire hubs en zetten in op het zo hoogwaardig mogelijk hergebruiken van reststromen. We maken bijvoorbeeld gebruik van DuSpot (een digitale marktplaats) voor vrijkomend materiaal uit de grond-, weg- en waterbouw. We doen onderzoek naar de oprichting van een eigen materialenhub en gronddepot.
  • We organiseren een bijeenkomst voor repaircafés en onderwijsinstellingen om te onderzoeken hoe we reparatie-economie verder kunnen ondersteunen.
  • We werken samen met de Groene Metropoolregio en de Citydeal Impact Ondernemen om de maatschappelijke meerwaarde van onze inkoop en aanbestedingen te verhogen.

Ambitie :
22. We zijn een duurzame en klimaatneutrale stad, waarin we inwoners en bedrijven ondersteunen bij de energie- en warmtetransitie en duurzame inwonersinitiatieven stimuleren

Doel 22.1: Een energie- en warmtetransitie en verduurzaming in de wijken die samen met de Nijmegenaren en organisaties is gerealiseerd
Activiteiten

  • We stimuleren de ontwikkeling van alternatieve duurzame warmtebronnen en onderzoeken wat in Nijmegen de beste mogelijkheden zijn om energie te winnen uit afvalverbranding, oppervlaktewater, afvalwater, geothermie, warmte uit lucht en zonthermie.
  • Wat betreft waterstof volgen we landelijke ontwikkelingen. Waterstof wordt vooral ingezet voor vrachtvervoer, scheepvaart en energie-intensieve bedrijven en om overschotten van zonne- en windenergie op piekmomenten op te slaan.
  • We werken de gebiedsgerichte aanpak richting een aardgasvrije omgeving als eerste uit voor de projecten in Dukenburg en Hengstdal en onderzoeken kansen in Centrumgebied en omgeving, Hatert, Neerbosch-Oost en gebieden grenzend aan Dukenburg.
  • We ondersteunen duurzame initiatieven door een handreiking Ondersteuning initiatieven warmtetransitie op te stellen, ondersteuning van het Steunpunt Energietransitie voor bewonersinitiatieven. Daarnaast verkennen we de opbouw van een lokale (uitvoerings)organisatie voor en door bewoners.
  • We hebben een Aanjaagfonds voor bewonersplannen om energie te besparen of duurzame energie te gebruiken.
  • We volgen innovatieve ontwikkelingen en voeren een actieve lobby om kansen uit nationale en Europese programma’s en netwerken te benutten.
  • We participeren in het publieke warmtebedrijf Nijmegen Warmte vanuit onze rol als verbonden partij. Nijmegen Warmte start met de aanleg van warmtenet Dukenburg en doet onderzoek naar uitbreiding met collectieve warmteprojecten in andere stadsdelen, zoals de geplande WKO (warmte- en koudeopslag)-systemen in Winkelsteeg
  • Met een stedelijke en wijkgerichte isolatieaanpak in Nijmegen-West breiden we onze inzet uit om eigenaar-bewoners met de relatief goedkope koopwoningen (financieel) te ondersteunen bij het isoleren van hun woning. Indien gewenst met een energiebespaaradvies waar ze zelf mee verder kunnen.  Belangrijke groep hierbinnen zijn de eigenaar-bewoners die kampen met of risico hebben op energiearmoede.  Daarbij verschuift de aanpak van gedrag en kleine maatregelen steeds meer richting het nemen van grote isolatiemaatregelen aan de woning.
  • We blijven inzetten op het verkrijgen van Rijksmiddelen om inwoners in Nijmegen te stimuleren bij het nemen van energie- en warmtebesparende maatregelen.
  • We sporen sportclubs, onderwijsinstellingen en andere eigenaren van maatschappelijk vastgoed aan om te verduurzamen en focussen hierbij als eerste op de zorgsector.
  • We maken met woningcorporaties meerjarige prestatieafspraken voor 2026 - 2030 over onder meer verduurzaming van het woningbezit, zodat ook huurders het verbruik van gas en elektriciteit kunnen verminderen.
  • We ondersteunen schoolbesturen in hun lobby bij het rijk om voldoende middelen te verkrijgen voor een duurzame onderwijshuisvesting.

Doel 22.2: Een energie- en warmtetransitie en verduurzaming bij bedrijven die samen met ondernemers en organisaties is gerealiseerd
Activiteiten

  • Wij blijven bedrijven controleren op de verplichting om energiebesparende maatregelen te nemen met een terugverdientijd binnen 5 jaar. We nemen maatregelen als hieraan niet wordt voldaan.
  • We hebben een Aanjaagfonds voor de energietransitie bij bedrijven.
  • In de periode 2022-2035 maken we de gemeentelijk kernportefeuille op logische momenten energievriendelijker en aardgasvrij.
  • We faciliteren  de ontwikkeling van een smart energy hubs op TPN-West en Bijsterhuizen en waar nodig van een warmtenet op TPN-West.
  • We doen onderzoek naar smart energy hubs op en netbewuste ontwikkeling van de Grift en Winkelsteeg.
  • We ondersteunen het regionale Expertiseteam Energie (REE).
  • We blijven bedrijven onafhankelijk en pro-actief benaderen voor versnelling in de energie- en warmtetransitie. Afhankelijk van de uitvoering van de aanpak voor energiebesparing bij MKB-bedrijven en maatschappelijke instellingen in 2025 zetten we deze aanpak in 2026 voort.
  • Belangrijk aandachtspunt is de netcongestie in het aanwezige elektriciteitsnetwerk.  

Doel 22.3: Meer opwekken en gebruiken van duurzame energie
Activiteiten

  • In het kader van de BENG-eisen voor nieuwbouw komen op daken van nieuwe gebouwen in onze stad zonnepanelen op maat.
  • We onderzoeken de mogelijkheden om de resterende potentie van grootschalige opwek van zon op bestaande (bedrijfs)daken  te realiseren, rekening houdend met netcongestie.
  • We nemen deel aan het project van firma ZES (Zero Emission Services) waarbij duurzaam opgewekte energie opgeslagen wordt in batterijcontainers, die ingezet worden voor het batterij-elektrisch varen in de binnenvaart. BCTN, ENGIE, provincie Gelderland en Oost-NL zijn ook partners in dit project.
  • We nemen deel aan het Warmtespoor van de Groene Metropool Regio waarin kennis uitgewisseld wordt en ervaringen gedeeld.
  • We benutten mogelijkheden voor groene waterstof als deze zich voordoen.

Doel 22.4: Aanpak netcongestie met netbeheerders en medeoverheden
Activiteiten

  • De gemeente helpt Liander bij de uitbreiding en verzwaring van de infrastructuur voor elektriciteit binnen de gemeente.
  • Samen met Liander en in afstemming met mede-overheden geven we uitvoering aan het gemeentelijk Masterplan Netcongestie 1.0, waaronder het stimuleren van slimme oplossingen om de beschikbare netcapaciteit beter te benutten.
  • We zijn actief betrokken bij bovengemeentelijk prioriteitskeuzes voor investeringen in het energiesysteem de komende jaren - met buurgemeenten, in regioverband en op provinciaal niveau

Ambitie :
23. We hebben een openbare ruimte die toekomstbestendig en leefbaar is

Doel 23.1: We vernieuwen en beheren de openbare ruimte zo toekomstbestendig mogelijk
Activiteiten

  • We starten met de uitvoering van de vernieuwingsgolf in de Rechters- en Kanunnikenbuurt.  
  • We houden voor de vernieuwingsgolf in Neerbosch Oost en Hatert aanbestedingen.
  • We leveren meerdere straten in de Spoorbuurt op.
  • We leveren een uitwerkingsstrategie van de nota Kapitaalgoederen op.   
  • We leveren een startnotitie beheer openbare ruimte op.
  • We stellen een beleidsnotitie beheer overlastgevende dieren op waarbij omschrijvingen van algemene acceptatiegrenzen de rode draad vormen. De Integrated Pest Management (IPM) definitie en werkwijze ligt hieraan ten grondslag.

Doel 23.2: Huishoudelijke afvalstromen worden ingezameld
Activiteiten

  • We organiseren de gescheiden inzameling van onder meer restafval, gft, plastic+, oud papier, luiers, glas, textiel, kringloopgoederen, grof restafval en grof herbruikbare afvalstromen.
  • We exploiteren milieustraten waar onze inwoners hun huishoudelijk afval gescheiden kunnen afgeven.
  • We zetten in op een betere afvalscheiding en het tegengaan van verspilling door communicatie, educatie en de inzet van afvalcoaches. Waar nodig zetten wij in op handhaving.
  • We beheren de Verordening Reinigingsheffingen en verzorgen de inning van de reinigingsheffing.
  • We bieden Nijmeegse huishoudens de mogelijkheid één keer per jaar gratis het grofvuil aan huis op te laten halen door Dar.
  • We beheren de Verpact-gelden. Dit is een vergoeding die we ontvangen voor de inzameling van verpakkingsafval.
  • In de binnenstad zien we toe op handhaving van het containerverbod.
  • We zetten de stadsconciërge centrum in om te communiceren over de afvalinzameling, om ondernemers, inwoners en Dar te verbinden en om vroegtijdig zaken te signaleren en in te grijpen bij excessen.  

Doel 23.3: We voeren de gemeentelijke watertaken (afvalwater, hemelwater en grondwater) duurzaam en doelmatig uit
Activiteiten

  • We leggen infrastructuur en voorzieningen aan die behoren tot de gemeentelijke watertaken en die volgen uit de meerjareninvesteringsplanning van het PWR
  • We reinigen, inspecteren, beoordelen en voeren onderhoud uit en verbeteren hierdoor het functioneren van rioolstelsels of rioolsystemen en dragen bij aan het verbeteren en verduurzamen van het watersysteem.
  • Wij beheren onze gegevens (waaronder riool-infrastructuur, beheer, onderhoud en metingen aan het riool en watersysteem) en houden deze actueel
  • Wij vertalen relevante ontwikkelingen naar beleid en uitvoering
  • We ontvangen meldingen en klachten over het functioneren van voorzieningen voor de gemeentelijke watertaken (Meld- en Herstel App) en deze worden binnen de afgesproken termijn en kwaliteitscriteria afgehandeld.
  • We ondersteunen de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (DE OMGEVINGSDIENST) bij de behandeling van vergunning, toezicht en handhaving (bijvoorbeeld lozingen).
  • We geven voorlichting over een veilig en verantwoord gebruik van de voorzieningen via een waterservicepunt
  • We beheren de verordening rioolheffing en verzorgen de inning van de rioolheffing bij woningen en niet woningen.
  • Wij werken nauw samen met de waterpartners en onze inwoners
  • Wij meten en monitoren het watersysteem zodat wij kunnen beoordelen of het systeem doet wat het moet doet, zowel kwalitatief als kwantitatief.

Lasten & baten

0

0,0%

0

0,0%

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21