22.2 Een energie- en warmtetransitie en verduurzaming bij bedrijven die samen met ondernemers en organisaties/instellingen is gerealiseerd
Bedrijven zijn verantwoordelijk voor ruim de helft van het gasverbruik en voor 75% van het elektriciteitsverbruik in Nijmegen. Een belangrijke doelgroep in de energietransitie dus. Wij vinden dat bedrijven zelf hun verantwoordelijkheid moeten nemen om energie te besparen. Hiertoe zijn bedrijven die meer dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m 3 aardgas gebruiken al wettelijk verplicht. Wij blijven bedrijven hierop controleren. Daarnaast blijven we bedrijven onafhankelijk en pro-actief benaderen voor versnelling in de energie- en warmtetransitie. Belangrijk aandachtspunt is de netcongestie in het aanwezig elektriciteitsnetwerk. Zelf geven we het goede voorbeeld door onze CO 2 -footprint te verkleinen.
Budget
Saldo | ||||||
Doel | Project | Budget (x 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
D2202 | Energietransitie bedrijven | Programma | 361 | 360 | 360 | 360 |
Totaal | 361 | 360 | 360 | 360 |
Activiteiten
- Wij blijven bedrijven controleren op de verplichting om energiebesparende maatregelen te nemen met een terugverdientijd binnen 5 jaar. We nemen maatregelen als hieraan niet wordt voldaan.
- We hebben een Aanjaagfonds voor de energietransitie bij bedrijven.
- In de periode 2022-2035 maken we de gemeentelijke kernportefeuille op logische momenten energievriendelijker en aardgasvrij.
- We faciliteren waar nodig de ontwikkeling van een warmtenet op TPN-West.
- We ondersteunen het regionale Expertiseteam Energie (REE).
- We blijven bedrijven onafhankelijk en pro-actief benaderen voor versnelling in de energie- en warmtetransitie. Belangrijk aandachtspunt is de netcongestie in het aanwezige elektriciteitsnetwerk.
Wettelijk | Beleidsvrijheid | Budget beïnvloedbaar (x € 1.000) | |||
|---|---|---|---|---|---|
deels | 5 | € 361 | € | € | |
Beïnvloedbaar. Echter, bij bedrijven is gezien het hoge energiegebruik veel energie te besparen en bedrijven kunnen via energyhubs de netcongestie verminderen. Daarnaast is het voor het draagvlak in de stad nodig om de energietransitie behalve op woningen - waar het grootste deel van de lokale middelen voor de energietransitie op worden in gezet - ook te richten op het gemeentelijk vastgoed (voorbeeldfunctie) en bedrijven. In de Lokale energiestrategie 2025-2050 hebben we hiervoor maatregelen opgenomen (o.a. plan van aanpak MKB, ondersteuning energyhubs).
Kwaliteitsniveau en benchmark
Veel gemeenten hebben projecten om bedrijventerreinen te verduurzamen (waaronder energyhubs), vaak met behulp van landelijke en provinciale middelen die lokale cofinanciering vereisen. Een specifieke bovenwettelijke aanpak voor MKB-bedrijven (die niet onder de wettelijke energiebesparingsplicht vallen) heeft niet iedere gemeente.
Knoppen
- Energietransitie bedrijven
Er zijn mogelijkheden om op het budget voor de energietransitie bij bedrijven te bezuinigen, ook al gaat dit ten koste van de ontwikkeling van smart energy hubs, innovaties bij bedrijven (Aanjaagfonds), handhaving en toezicht op de energiebesparingsplicht bij bedrijven door de ODRN en bovenwettelijke energiebesparing bij bedrijven. Het overgrote deel van de middelen voor de energietransitie gaan naar woningen (zie 22.1), maar het is van belang ook inzet te plegen op de energietransitie bij bedrijven. Bij bedrijven is gezien het hoge energiegebruik veel energie te besparen. En bedrijven kunnen via energyhubs de netcongestie verminderen. Daarnaast is het voor het draagvlak in de stad nodig om de energietransitie behalve op woningen - waar het grootste deel van de lokale middelen voor de energietransitie op worden in gezet - ook te richten op het gemeentelijk vastgoed (voorbeeldfunctie) en bedrijven.
