11.4 Duurzaam uit de schulden
Meer Nijmegenaren duurzaam uit de schulden door passende en snellere dienstverlening bij geldzorgen en schulden.
Budget
Saldo | ||||||
Doel | Project | Budget (x 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
D1104 | SHV - begeleiding | Programma | 1.884 | 1.987 | 1.987 | 1.987 |
SHV - begeleiding | Uitvoering | 1.036 | 984 | 984 | 984 | |
Totaal | 2.920 | 2.971 | 2.971 | 2.971 |
Activiteiten
- We voeren de veranderde curatieve schuldhulpverlening uit met de nieuwe termijn van 18 maanden voor de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) en de Minnelijke schuldsanering natuurlijke personen (Msnp) en de schuldregeling zonder afloscapaciteit.
- We breiden onze begeleiding en nazorg bij de schuldhulpverlening uit om aan de vastgestelde eisen van de basisdienstverlening te voldoen.
- We hebben een Jongerenperspectieffonds om jongeren en jongvolwassenen met schulden wanneer mogelijk met een schone lei laten starten.
- We voeren het adviesrecht gemeenten bij schuldenbewind uit.
- We zorgen voor budgetbeheer en budgetcoaching voor inwoners met schulden.
- We verbeteren de afspraken met bewindvoerders rondom het convenant ‘Samen zorgen voor financiële ondersteuning’ naar aanleiding van de uitgevoerde evaluatie. We zorgen voor de uitvoering van (langdurige) maatwerktrajecten.
- We voorzien dak- en thuislozen van een briefadres en dragen zorg voor ondersteuning hierbij. Hiervoor subsidiëren we Bindkracht10.
- We bieden in het Ondernemerspunt Geldzorgen begeleiding aan ondernemers met geldzorgen en schulden en we optimaliseren de schuldhulpverlening voor ondernemers in de hele keten.
- We bieden de gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire brede ondersteuning op de verschillende leefgebieden en dragen er zo zorg voor dat ze met een schone lei verder kunnen met hun leven.
- We sluiten aan bij de landelijke ontwikkelingen om schuldenrust voor Nijmegenaren te realiseren en hanteren de uitgangspunten van de sociale incasso.
- We verbeteren de samenwerking en informatie-uitwisseling in de schuldhulpverleningsketen door uitbreiding van het gebruik van de Verwijsindex Schuldhulpverlening en het Schuldenknooppunt.
- We verbeteren onze dienstverlening vanuit het Lokaal overheidsconvenant en ondersteunen het convenant met Woningcorporaties (Aedes/NVVK).
- We leveren nazorg aan inwoners die een schuldhulpverleningstraject hebben doorlopen.
Wettelijk | Beleidsvrijheid | Budget beïnvloedbaar (x € 1.000) | |||
---|---|---|---|---|---|
nee | 1-3 | € 102 | € 219 | € | |
ja | 1-3 | € 1.563 | |||
uitvoeringskosten | € 984 |
We willen meer Nijmegenaren duurzaam uit de schulden helpen door passende en snellere dienstverlening bij geldzorgen en schulden. De activiteiten onder dit doel zijn zowel wettelijk als niet-wettelijk. Wettelijke onderdelen zijn niet tot beperkt beïnvloedbaar. Dit zijn bijvoorbeeld de onderdelen uit de subsidie aan Bindkracht10 gericht op de dienstverlening binnen de schuldhulpketen, zoals gedurende stabiliteitstrajecten en budgetcoaching en -beheer. Niet-wettelijke onderdelen zijn beïnvloedbaar, bijvoorbeeld de subsidies gericht op thuisadministratie en begeleiding door een maatje tijdens intensieve schuldhulpverleningstrajecten, maar ook het Jongeren Perspectief Fonds.
Kwaliteitsniveau en benchmark
We bieden meer dienstverlening aan inwoners dan de basisdienstverlening van schuldhulpverlening. We hebben specifieke aandacht voor jongeren, ondernemers en werkende armen. We lopen voorop in het gebruik van technische oplossingen voor schulden, zoals het convenant Lokale Overheden, het Jongerenperspectieffonds en het Schuldenknooppunt. De zwaarte van onze inzet zit in de preventie van schulden. De curatieve aanpak van schulden loopt relatief achter op vergelijkbare gemeenten, ondanks een vergelijkbare inzet van middelen.
Knoppen
- Minder ondersteuning bij geldzorgen
Stoppen met deze activiteiten betekent minder laagdrempelige ondersteuning voor inwoners met geldzorgen, meer kans op hogere schulden, langere trajecten en terugval. Dit alles leidt tot meer stress en op termijn tot hogere maatschappelijke kosten door intensievere trajecten, een slechtere gezondheid en sociale isolatie. Kosten verschuiven zich naar wanneer inwoners nóg hogere schulden hebben en naar bijvoorbeeld Wmo en jeugdhulp.