10 Nijmegenaren kunnen participeren

10.3 Verkleinen gezondheidsverschillen armoede

10.3 Verkleinen gezondheidsverschillen armoede

Er zijn grote verschillen in gezondheid van Nijmegenaren die samenhangen met sociaaleconomische positie (SEP) en/of migratieachtergrond. Nijmegenaren die moeite hebben met rondkomen, een laag opleidingsniveau of een migratieachtergrond hebben, ervaren een minder goede psychische en lichamelijke gezondheid dan anderen. Zij leven korter en minder lang in goede gezondheid. Financiële bestaansonzekerheid is een van de belangrijkste invloeden op gezondheid. Aanvullend op onze gemeentepolis werken we aan een integrale aanpak om gezondheidsverschillen te verkleinen.

Budget

 Saldo 

Doel

 Project  

 Budget (x 1.000) 

 2026 

 2027 

 2028 

  2029 

D1003

CAZ Collectieve Aanvullende Ziektekostenverzekering

Programma

4.968

4.968

4.968

4.968

CAZ Collectieve Aanvullende Ziektekostenverzekering

Uitvoering

233

233

233

233

Totaal 

5.201

5.201

5.201

5.201

Activiteiten

  • We bieden Nijmegenaren met een laag inkomen een gemeentepolis: de Collectieve Aanvullende Ziektekostenverzekering (CAZ).
  • We leveren een financiële bijdrage om de CAZ voor Nijmegenaren met een laag inkomen betaalbaar te houden.
  • We werken actief samen met huisartsen en organiseren webinars om huisartsen te informeren hoe ze geldzorgen kunnen signaleren, bespreekbaar kunnen maken en vervolgens goed kunnen doorverwijzen.
  • We zorgen ervoor dat Financieel Experts in de Wijk (FEW) en huisartsen op wijkniveau met elkaar in contact staan.
  • We zetten samen met zorgverzekeraars en sociale tandartsen in de stad gepaste (communicatie)acties uit om mondzorgmijding terug te dringen.
  • We bepalen het vervolg op de pilot “Gratis mondzorg”, naar aanleiding van het initiatiefvoorstel “Niet meer kiezen”.
  • We maken een plan van aanpak voor het verkleinen van gezondheidsverschillen.
  • We stimuleren activiteiten op wijkniveau die bijdragen aan het terugdringen van gezondheidsverschillen.

Wettelijk

Beleidsvrijheid

Budget beïnvloedbaar (x € 1.000)

nee

1-3

€ 4.968

uitvoering

€ 233

Er zijn grote verschillen in gezondheid van Nijmegenaren die samenhangen met sociaaleconomische positie en/of migratieachtergrond. Nijmegenaren die moeite hebben met rondkomen, een laag opleidingsniveau of een migratieachtergrond hebben, ervaren een minder goede psychische en lichamelijke gezondheid dan anderen. Zij leven korter en minder lang in goede gezondheid. Financiële bestaansonzekerheid is een van de belangrijkste invloeden op gezondheid. De gemeentepolis Collectieve Aanvullende Ziektekostenverzekering maakt het grootste deel uit van dit doel. De activiteiten onder dit doel zijn niet wettelijk en enigszins beïnvloedbaar.  

Kwaliteitsniveau en benchmark
Nijmegen behoort tot de gemeenten met de hoogste gemeentelijke bijdragen aan de zorgverzekeringspremie. Niet alle gemeenten bieden een gemeentepolis. Deze gemeenten hebben over het algemeen een alternatief aanbod geregeld, zoals via de bijzondere bijstand.

Knoppen

  • Stoppen met de CAZ
    De Collectieve Aanvullende Ziektekostenverzekering is de gemeentepolis voor inwoners met een laag inkomen. De gemeente financiert een deel van de zorgpremie, zodat inwoners het pakket kiezen dat bij hen past in plaats van de goedkoopste zorgverzekering. Het stoppen met de CAZ betekent een ingrijpende verandering voor circa 12.000 inwoners (huidige aantal gebruikers van de CAZ), die vraagt om een zorgvuldige voorbereiding. Gevolgen van deze knop zijn dat inwoners zorg gaan mijden, hun gezondheid verslechtert en groter beroep doen op de bijzondere bijstand, schuldhulpverlening, Wmo en jeugdzorg. Het risico van deze knop is dus dat – zonder volwaardig alternatief –  de maatschappelijke kosten verschoven worden en mogelijk zelfs hoger uitvallen. Naast het afschaffen van de CAZ kan ervoor worden gekozen om pakketten te schrappen, voorwaarden aan te passen of de gemeentelijke bijdrage te verlagen. Ook dit heeft bovengenoemde gevolgen voor inwoners en de samenleving. Dit budget is niet direct beïnvloedbaar, omdat dit afhankelijk is van de afspraken die worden gemaakt met de zorgverzekeraars.

Lasten & baten

218.399.088

19,7%

124.332.828

11,2%

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21