Werk en Inkomen

Doelenboom

Doelenboom

Ambitie

Nijmegenaren kunnen participeren

Toelichting

Kunnen deelnemen aan de maatschappij heeft allerlei positieve effecten, zoals onder andere bevordering van de gezondheid, welzijn en (financiële) zelfredzaamheid. We zetten ons ervoor in dat zoveel mogelijk Nijmegenaren kunnen meedoen en participeren in onze samenleving. Hiervoor bieden we Nijmegenaren perspectief op maatschappelijke participatie en/of duurzaam, betaald werk. Versterken we de samenwerking in de arbeidsmarktregio tussen ondernemers, overheid en onderwijs. Zetten we ons in op het verminderen en verkleinen van gezondheidsverschillen die worden veroorzaakt door leven en opgroeien in armoede en bieden we aanvullende gemeentelijke regelingen om participatie voor Nijmegenaren te bevorderen.

Doel

Meer perspectief op maatschappelijke participatie en/of duurzaam, betaald werk

Toelichting

Werk is de beste weg naar een zelfredzaam en financieel zelfstandig bestaan. Werken zorgt voor een zinvolle daginvulling, meer sociale contacten en een hogere mate van welzijn. We zetten ons hiervoor in, door uitvoering te geven aan het regionaal arbeidsmarktbeleid ‘Klaar voor nieuwe kansen!’. Daarin zetten we mensontwikkeling centraal en vragen we meer aandacht voor het langjarig investeren in bijstandsgerechtigden. WerkBedrijf en UWV maar ook het onderwijs en het bedrijfsleven zijn hierbij belangrijke uitvoeringspartners. We zien de afgelopen jaren een grotere groep kwetsbare bijstandsgerechtigden voor wie uitstroom naar werk (nog) niet mogelijk is. We gaan met hen in gesprek, houden contact en bespreken samen welke ondersteuningsbehoeften er nodig zijn en hoe we perspectief op participatie kunnen bieden. Jongeren, schoolverlaters, studenten en statushouders krijgen hierbij speciale aandacht.

Criteria

  • Duurzame uitstroom naar werk, participatie of anderszins een zinvolle daginvulling wordt zo veel mogelijk gestimuleerd.
  • We werken aanbodgericht; mensontwikkeling is het uitgangspunt.
  • We hanteren hierbij de uitgangspunten voor de dienstverlening die zijn vastgelegd in het geldend regionaal Beleidskader Arbeidsmarkt en re-integratie 2024-2027 ‘Klaar voor nieuwe kansen!’.

Activiteiten

  • We ondersteunen bijstandsgerechtigden bij de re-integratie naar werk. We beleggen deze re-integratietaak van de Participatiewet bij WerkBedrijf.
  • We starten met het uitvoeren van de wijzigingen uit de Participatiewet in balans waarbij we nog meer inzetten op vertrouwen en de menselijke maat.
  • We beleggen de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en de arbeidsmatige dagbesteding (Wmo) bij WerkBedrijf.
  • We zorgen voor uitvoering van het beleidskader Arbeidsmarkt- en re-integratie 2024-2027:
    • We intensiveren de dienstverlening aan werkzoekenden die dat nodig hebben.
    • We versterken de samenwerking van WerkBedrijf en gemeente rondom werkzoekendendienstverlening en werken integraal.
    • We verstevigen daarmee de aanbodgerichte arbeidsbemiddeling van WerkBedrijf.
    • We zetten in op passend werk creëren en een leven lang ontwikkelen.
  • We ondersteunen en stimuleren via WerkBedrijf op verschillende manieren re-integratie van bijstandsgerechtigden, zoals via loonkostensubsidie, jobcoaching en scholing.
  • We hebben bijzondere aandacht voor de volgende groepen kandidaten (focusgroepen): (1) jongeren tot 27 jaar, (2) kandidaten ouder dan 55 jaar, (3) statushouders en inburgeraars, (4) kandidaten met een arbeidsbeperking (beschut werk) en (5) kandidaten die nieuw instromen in de bijstand.
  • We zorgen dat de dienstverlening van WerkBedrijf beter op de behoefte aansluit door middel van een lokale keuzekaart.
  • We bieden meer informatie voor werkzoekenden, werkenden en werkgevers over werk, loopbaan, om-, na- en bijscholing via het Werkcentrum Rijk van Nijmegen. Deze dienstverlening komt naast de reguliere dienstverlening van sociale partners, onderwijs, UWV en gemeenten/WerkBedrijf.
  • We creëren in samenwerking met onze partners structurele maatwerkbanen in de semipublieke sector voor Nijmegenaren (onder voorbehoud van nadere besluitvorming in Q4 2025).
  • We bevorderen participatie van doelgroepen die niet van de reguliere dienstverlening gebruik kunnen maken door subsidie te verstrekken aan organisaties die aanvullende dienstverlening bieden.
  • We activeren mensen die (al dan niet langdurig) een bijstandsuitkering ontvangen door de inzet van participatiecoaches. Hiermee bevorderen we maatschappelijke participatie, zorg en ondersteuning.
  • We werken nauw samen met o.a. Bindkracht10 en de vrijwilligerscentrale in de stad.
  • We bieden via de dienstverlening van WerkBedrijf Individuele Plaatsing en Steun-trajecten (IPS) aan mensen met een psychische of psychiatrische aandoening of kwetsbaarheid. In samenwerking met meerdere zorgaanbieders (IrisZorg, RIBW, Pluryn, Onder de Bomen) worden zij ondersteund en begeleid naar werk, als onderdeel van het behandelplan en van het proces om zelfstandig(er) te worden.
  • We stimuleren parttime en tijdelijk werk voor uitkeringsgerechtigden. Wij bieden hun een soepele overgang vanuit de bijstand naar een eigen inkomen en helpen bijstandsgerechtigden inzicht te krijgen in de financiële gevolgen van werk.
  • We hebben iedere jongere met een bijstandsuitkering in beeld en verwijzen hem/haar bij een uitkeringsaanvraag direct door naar WerkBedrijf. Om te voorkomen dat jongeren langdurig inactief blijven vanwege bepaalde problematiek zijn bij WerkBedrijf o.a. ‘zorgtrajecten’ voor deze groep beschikbaar, die werk (of begeleiding naar werk) met ondersteuning combineren. Ook wordt de weg (terug) naar onderwijs beoordeeld. We willen dat jongeren participeren en bieden hen daarvoor passende mogelijkheden. Dat kan ook de participatiecoach zijn.
  • We zetten in op het versterken van basisvaardigheden, onder andere door WerkBedrijf actief deel te laten nemen aan het Bondgenootschap Laaggeletterdheid en cursussen en trainingen te laten organiseren voor het eigen personeel in het herkennen en bespreekbaar maken van laaggeletterdheid.

Doel

Stimuleren en versterken van de samenwerking in de arbeidsmarktregio

Toelichting

Sinds de coronacrisis worden we geconfronteerd met een grote krapte op de arbeidsmarkt. Hoewel de krapte afneemt, lukt het niet iedereen om duurzaam aan het werk te komen. Een sterke en integrale arbeidsmarktdienstverlening, waarin ondernemers, overheid, onderwijs, publieke en private partijen met elkaar samen werken is van groot belang om deze groep te ondersteunen.  Dit biedt kwetsbare werkzoekenden én werkenden ondersteuning, maar helpt ook werkgevers om medewerkers te vinden en zich aan te passen aan de veranderende arbeidsmarkt. Hierdoor kunnen we de kansen die de huidige krapte biedt, benutten voor Nijmegenaren die nu nog langs de lijn staan.

Criteria

  • Werkzoekenden, werkenden en werkgevers worden zo goed mogelijk ondersteund door de verschillende partijen op de arbeidsmarkt Rijk van Nijmegen om de tekorten op de arbeidsmarkt aan te pakken.
  • De verschillende betrokken partijen werken samen en zorgen voor afstemming en verbinding door hun dienstverlening op elkaar af te stemmen.

Activiteiten

  • We zorgen voor uitvoering van het beleidskader Arbeidsmarkt en re-integratie “Klaar voor nieuwe Kansen” 2024-2027:
    • We onderhouden en werken samen met ondernemersnetwerken.
    • We stimuleren afstemming van werkgeversdienstverlening door partners.
    • We faciliteren, coördineren en stimuleren netwerken tussen ondernemers, onderwijs en overheid en nemen hieraan deel.
    • We verbeteren onderlinge samenwerking tussen beleidsvelden werk, economie en onderwijs.
    • We dragen bij aan het organiseren van een toegankelijke arbeidsmarktdienstverlening in Rijk van Nijmegen.
  • We bevorderen de regionale samenwerking in de arbeidsmarktregio (gemeenten, UWV, Werkbedrijf, VNO-NCW, vakbonden, ROC, HAN en SBB) door deelname aan onder andere het Regionaal Beraad Rijk van Nijmegen en dragen bij aan de uitvoering van het meerjarenperspectief van het Regionaal Beraad.
  • We zijn actief betrokken bij de uitvoering van het Human Capital Akkoord, waarin de provincie Gelderland, The Economic Board en de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen hebben afgesproken om samen te werken aan een productieve arbeidsmarkt.
  • We zorgen mede voor uitvoering van het regionale programma “Jongeren naar school of werk” en zijn met name betrokken bij de uitvoering van de maatregel om jongeren naar werk te begeleiden.
  • We werken met de provincie, de vijf andere arbeidsmarktregio’s en onze partners in Rijk van Nijmegen samen op het gebied van werk, inkomen en economie, waarbij we met landelijke en provinciale subsidies participatie en leven lang ontwikkelen bevorderen (o.a. Perspectief op Werk, Dichterbij dat je denkt en kennisuitwisseling).

Doel

Verkleinen gezondheidsverschillen armoede

Toelichting

Er zijn grote verschillen in gezondheid van Nijmegenaren die samenhangen met sociaaleconomische positie (SEP) en/of migratieachtergrond. Nijmegenaren die moeite hebben met rondkomen, een laag opleidingsniveau of een migratieachtergrond hebben, ervaren een minder goede psychische en lichamelijke gezondheid dan anderen. Zij leven korter en minder lang in goede gezondheid. Financiële bestaansonzekerheid is een van de belangrijkste invloeden op gezondheid. Aanvullend op onze gemeentepolis werken we aan een integrale aanpak om gezondheidsverschillen te verkleinen.

Criteria

  • De activiteiten zijn erop gericht de gezondheidsverschillen op lange termijn tussen Nijmegenaren met een lage SEP en Nijmegenaren met een hoge SEP te verkleinen.
  • Nijmegenaren met een laag inkomen en gemiddelde tot hoge zorgkosten hebben een passende en betaalbare zorgverzekering.

Activiteiten

  • We bieden Nijmegenaren met een laag inkomen een gemeentepolis: de Collectieve Aanvullende Ziektekostenverzekering (CAZ).
  • We leveren een financiële bijdrage om de CAZ voor Nijmegenaren met een laag inkomen betaalbaar te houden.
  • We werken actief samen met huisartsen en organiseren webinars om huisartsen te informeren hoe ze geldzorgen kunnen signaleren, bespreekbaar kunnen maken en vervolgens goed kunnen doorverwijzen.
  • We zorgen ervoor dat Financieel Experts in de Wijk (FEW) en huisartsen op wijkniveau met elkaar in contact staan.
  • We zetten samen met zorgverzekeraars en sociale tandartsen in de stad gepaste (communicatie)acties uit om mondzorgmijding terug te dringen.
  • We bepalen het vervolg op de pilot “Gratis mondzorg”, naar aanleiding van het initiatiefvoorstel “Niet meer kiezen”.
  • We maken een plan van aanpak voor het verkleinen van gezondheidsverschillen.
  • We stimuleren activiteiten op wijkniveau die bijdragen aan het terugdringen van gezondheidsverschillen.

Doel

Bestrijden gevolgen opgroeien in armoede

Toelichting

We zien dat kinderen die opgroeien in armoede, vaak later ook in armoede leven. Armoede en kansenongelijkheid worden vaak van generatie op generatie overgedragen. Opgroeien in armoede heeft invloed op vrijetijdsbesteding, schoolprestaties en gezondheid van kinderen. Armoede zorgt voor stress bij ouders en mogelijk sociale uitsluiting en een lagere eigenwaarde voor kinderen. Daarom ondersteunen en stimuleren we kinderen die opgroeien in armoede om mee te doen in de samenleving, zowel op sociaal vlak als op het gebied van onderwijs. Ook bieden we extra ondersteuning voor aanstaande ouders, door hen al tijdens de zwangerschap te ondersteunen en zo veel mogelijk stress weg te nemen. We werken hiervoor samen met Kansengelijkheid en Kansrijke Start.  

Criteria

  • Zoveel mogelijk kinderen en ouders die tot de doelgroep behoren maken gebruik van de inkomensondersteunende regelingen.

Activiteiten

  • We bieden gezinnen met een laag inkomen kindregelingen aan via een subsidie aan Stichting Leergeld. De kindregelingen zijn: sport-, educatie- en cultuuractiviteiten, het zwemfonds, laptopregeling (primair en voortgezet onderwijs) en een bijdrage aan de buitenlandse schoolreis/excursie in het voortgezet onderwijs.
  • We zoeken vanuit verschillende beleidsdoelen samen met de schoolbesturen en stichting Leergeld naar een effectievere manier van ondersteuning op het gebied van de ouderbijdrage in het primair onderwijs, zodat ieder kind mee kan doen.
  • We nemen als partner deel aan de landelijke alliantie kinderarmoede.
  • We werken samen met Stichting Babyspullen, waardoor aanstaande ouders met een laag inkomen een gratis babystartpakket ontvangen.
  • We stellen een maatwerkbudget beschikbaar voor de kraamzorgorganisaties in Nijmegen, zodat zij kleine, acute problemen bij gezinnen in armoede direct kunnen oplossen en deze gezinnen verder geholpen worden.

Doel

Participatie bevorderen van inwoners vanaf 18 jaar

Toelichting

We stimuleren Nijmegenaren met een laag inkomen om volwaardig mee te doen in de samenleving, bijvoorbeeld door sport, cultuur of scholing. Door participatie te bevorderen verhogen we het welzijn van Nijmegenaren en voorkomen we dat Nijmegenaren in een sociaal isolement terechtkomen.

Criteria

  • Zoveel mogelijk Nijmegenaren die tot de doelgroep behoren maken gebruik van de inkomensondersteunende regelingen

Activiteiten

  • We bieden Nijmegenaren met een laag inkomen de Meedoenregeling, een tegemoetkoming van € 150 per jaar voor sportieve, educatieve, sociale en culturele activiteiten.
  • We gaan in gesprek met culturele en sportverenigingen over meer flexibele lidmaatschappen (‘proefkaarten’) in plaats van een jaarabonnement.
  • We bieden Nijmegenaren met een laag inkomen een busvoordeelabonnement.
  • We onderzoeken of we het busvoordeelabonnement kunnen uitbreiden naar spitstijden en ook beschikbaar kunnen maken voor kinderen.
  • We zetten in op een makkelijke toegang tot alle gemeentelijke inkomensondersteunende regelingen.
  • We zijn aangesloten op BerekenUwRecht, zodat inwoners via een online tool kunnen zien op welke lokale en landelijke regelingen zij recht hebben.

Ambitie

Alle Nijmegenaren beschikken over financiële bestaanszekerheid

Toelichting

De financiële bestaanszekerheid staat onder druk. We zien dat een steeds grotere groep Nijmegenaren in de problemen komt, bijvoorbeeld door schulden of toegenomen kosten voor levensonderhoud. Ook Nijmegenaren met inkomsten uit betaald werk hebben moeite met rondkomen. Om Nijmegenaren met een laag inkomen of geldzorgen te ondersteunen bieden wij aanvullend op de wettelijke taken gemeentelijke regelingen en dienstverlening. Nijmegenaren voor wie betaald werk (nog) geen mogelijkheid is of voor wie hun inkomen onvoldoende is om rond te komen, voorzien we van een bijstandsuitkering en/of passende ondersteuning.

Doel

Verstrekken uitkeringen en toeslagen

Toelichting

Nijmegenaren die niet voldoende inkomen hebben om te kunnen voorzien in hun levensonderhoud, hebben mogelijk recht op bijstand en/of individuele toeslagen. Als gemeente toetsen wij dit en verstrekken we de regelingen waar Nijmegenaren recht op hebben. Daarnaast bieden we waar nodig en waar mogelijk Nijmegenaren die tussen wal en schip vallen maatwerk.

Criteria

  • Ondersteuning past binnen de wettelijke kaders en bepalingen.
  • Zoveel mogelijk Nijmegenaren die hier recht op hebben maken gebruik van de bijstand en/of individuele toeslagen.
  • Het aanvragen van de uitkering en individuele toeslagen verloopt zo simpel mogelijk.

Activiteiten

  • We starten met de uitvoering van de visie Financiële bestaanszekerheid, waarin we meer inzetten op het bieden van maatwerk, meedoen in de maatschappij stimuleren en het bieden van perspectief.
  • We verstrekken algemene bijstand aan Nijmegenaren die niet of onvoldoende eigen inkomen kunnen verdienen.
  • We starten met het uitvoeren van de wijzigingen uit de Participatiewet in balans waarbij we nog meer inzetten op vertrouwen en de menselijke maat.
  • We verstrekken bijzondere bijstand voor noodzakelijke, onvoorziene kosten zoals kosten voor mondzorg, beheer en bewind, en inrichtingskosten.
  • We vereenvoudigen de bijzondere bijstand.
  • We stimuleren het verlagen van maandelijkse kosten van Nijmegenaren door alleen energiezuinig witgoed (koelkasten en wasmachines) te verstrekken. Dit draagt bij aan het verlagen van de maandelijkse kosten van Nijmegenaren.
  • We nodigen inwoners die meerdere aanvragen bijzondere bijstand tegelijk doen, uit voor een gesprek. Hierdoor hebben we meer oog voor de specifieke situatie en behoeften van de inwoner.
  • We zetten externe fondsen in voor inwoners die tussen wal en schip vallen binnen de bestaande inkomensondersteuning.
  • We zetten in op het voorkomen van onrechtmatig gebruik van bijstand door duidelijke communicatie en Nijmegenaren op specifieke momenten te informeren (Nalevingsbeleidsplan 2021-2024).
  • We verlenen subsidie aan stichting BWN (belangenbehartiging sociale zekerheid) om inwoners te ondersteunen bij de vaststelling van de juiste uitkering en om instroom in de Participatiewet te voorkomen van Nijmegenaren die (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt zijn.
  • We onderzoeken voor alle bijstandsgerechtigden of zij (gedeeltelijk) recht hebben op een andere voorziening, zoals vanuit de Wajong, WIA of de Toeslagenwet.
  • De Sociaal Raadslieden bieden onafhankelijke juridische ondersteuning aan Nijmegenaren met een laag inkomen die vragen of problemen hebben op het gebied van werk, inkomen, armoede en schulden.
  • We bieden ondersteuning bij geldzorgen via de Financieel Expert in de Wijk.
  • We schelden bijstandsvorderingen kwijt na een vastgestelde aflossingstermijn (36 of 120 maanden).
  • We verstrekken een individuele inkomenstoeslag aan Nijmegenaren die al minstens drie jaar rond moeten komen van een laag inkomen. Waar mogelijk verstrekken we de individuele inkomenstoeslag zoveel mogelijk ambtshalve (zonder dat inwoners een aanvraag hoeven doen).
  • We verstrekken de studietoeslag aan studenten met een ziekte of beperking.
  • We verstrekken een tegemoetkoming aan mensen die door een samenloop van regelingen een netto-inkomen hebben op het sociaal minimum, maar in de praktijk een lager besteedbaar inkomen hebben omdat zij minder toeslagen krijgen. Dit wordt de alleenverdienersproblematiek genoemd.

Doel

Aanbieden aanvullende gemeentelijke inkomensondersteunende regelingen

Toelichting

Aanvullend op de wettelijke uitkeringen bieden we verschillende inkomensondersteunende regelingen aan die Nijmegenaren met een laag inkomen ondersteunen om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Hierbij proberen we zoveel mogelijk rechthebbenden te bereiken. Daarnaast subsidiëren we (vrijwilligers)organisaties die een vangnet vormen voor Nijmegenaren met een laag inkomen en die hen ondersteunen.

Criteria

  • Zoveel mogelijk Nijmegenaren die tot de doelgroep behoren maken gebruik van de inkomensondersteunende regelingen.
  • Nijmegenaren weten welke inkomensondersteunende regelingen bestaan en waar ze deze aan kunnen vragen.
  • Het aanvragen van de inkomensondersteunende regelingen verloopt zo gemakkelijk mogelijk.

Activiteiten

  • We zorgen voor hulp aan Nijmegenaren in nood, onder andere op het gebied van voedsel, kleding en menstruatieproducten. Hiervoor verlenen we subsidie aan onder andere de Voedselbank, de Kledingbank, de Vincentius Vereniging Nijmegen en het Armoedefonds.
  • We stimuleren het gebruik van de fiets door het project Met een fiets doe je mee, waarvoor we subsidie verlenen Huis van Compassie.
  • We faciliteren het Initiatievenfonds, waaruit kleine subsidies worden verstrekt voor het tegengaan van armoede.
  • We bieden de mogelijkheid tot kwijtschelding van de kosten voor de gehandicaptenparkeerkaart voor Nijmegenaren met een laag inkomen.
  • We brengen de inkomensregelingen regelmatig onder de aandacht van onze Nijmegenaren, onder andere via Facebook, de Brug, de wijkbladen en diverse nieuwsbrieven. We hebben hierin extra aandacht voor begrijpelijke en duidelijke taal.
  • We leggen de focus op het bereiken van werkende armen en onderzoeken of we op dit moment de juiste instrumenten aanbieden aan deze doelgroep.
  • We zetten de toeslagencheck voor uitkeringsgerechtigden voort.
  • We gaan de wijk in om inwoners met een sociale huurwoning te helpen bij het aanvragen van regelingen, het organiseren van activiteiten voor de wijk en het verbeteren van de sociale cohesie.
  • We dragen bij aan de inrichting van woningen van voormalig dak- en thuislozen door een subsidie aan het project ‘Housing first’.

Doel

Voorkomen problematische schulden

Toelichting

Voorkoming van problematische schulden van Nijmegenaren, door vroegtijdige en snellere dienstverlening bij geldzorgen.

Criteria

  • Huishoudens met betalingsproblemen worden vroegtijdig herkend door het uitwisselen van betaalsignalen met schuldeisers van vaste lasten zoals huur, gas, water elektra en zorgverzekering.
  • Activiteiten zijn erop gericht om op een verantwoorde manier informatie en kennis over te dragen zodat er geen problematische schulden ontstaan en de financiële zelfredzaamheid van mensen wordt vergroot.

Activiteiten

  • We evalueren ons beleidsplan Schuldhulpverlening 2023–2026 en ontwikkelen een nieuwe visie.
  • We voeren communicatiecampagnes uit rondom de bewustwording van financiële problematiek.
  • Met onze preventiemedewerkers zetten we in op het voorkomen van financiële problemen door informatieverstrekking over omgaan met geld, campagnes en cursussen. Daarbij hebben we speciale aandacht voor Nijmegenaren met een laag inkomen, jongeren en life-events (zoals een kind krijgen of met pensioen gaan).
  • We zoeken contact met Nijmegenaren met betalingsachterstanden in hun vaste lasten (vroegsignalering) en bieden hun (indien nodig) ondersteuning en nazorg.
  • We doen op basis van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening mee aan enkele pilots om te bepalen of deze signalen een goede indicatie zijn voor meer schulden naast de bestaande signalen.
  • De Financieel Expert in de Wijk (FEW) zorgt voor laagdrempelige financiële hulp, screening en toeleiding naar passende ondersteuning, waarbij nadrukkelijk ook een verbinding wordt gemaakt met ketenpartners zoals de buurtteams.
  • We breiden de outreachende aanpak van de Financieel Expert in de Wijk uit met een pilot in twee wijken.
  • We breiden onze begeleiding en nazorg bij de schuldhulpverlening uit om aan de vastgestelde eisen van de basisdienstverlening te voldoen.
  • We helpen Nijmegenaren met het invullen van formulieren, het aanvragen van voorzieningen en hun geldzorgen.
  • We zijn aangesloten op de Nederlandse Schuldhulproute (NSR) als vindplaats voor schulden.
  • We zetten ons in voor goede financiële opvoeding van jongeren door geldlessen te geven op middelbare scholen (door MoneyWays en Moneystart) en hebben specifieke aandacht voor een soepele overgang 18-/18+ om schulden te voorkomen.
  • We bieden in het Ondernemerspunt Geldzorgen begeleiding aan ondernemers met geldzorgen en schulden en we optimaliseren de keten schuldhulpverlening voor ondernemers.
  • We leveren nazorg aan inwoners die een schuldhulpverleningstraject hebben doorlopen.
  • We werken aan een betere (warme) doorverwijzing vanuit partners, bijvoorbeeld door middel van een pilot met gerechtsdeurwaarders.
  • We helpen Nijmegenaren met een bijstandsuitkering in de Wanbetalingsregeling Zorgpremie om uit deze regeling te komen.

Doel

Duurzaam uit de schulden

Toelichting

Meer Nijmegenaren duurzaam uit de schulden door passende en snellere dienstverlening bij geldzorgen en schulden.

Criteria

  • Het inkomen wordt gemaximaliseerd, de uitgaven geminimaliseerd en de beslagvrije voet bewaakt.
  • Er wordt bemiddeld tussen de schuldenaar en zijn schuldeisers om een minnelijke regeling voor de totale schuldenlast te bewerkstelligen.                             
  • Langdurige stabilisatietrajecten zijn erop gericht de inkomsten en uitgaven in evenwicht te brengen en te houden als een vorm van schuldregeling (nog) niet mogelijk is.

Activiteiten

  • We voeren de veranderde curatieve schuldhulpverlening uit met de nieuwe termijn van 18 maanden voor de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) en de Minnelijke schuldsanering natuurlijke personen (Msnp) en de schuldregeling zonder afloscapaciteit.
  • We breiden onze begeleiding en nazorg bij de schuldhulpverlening uit om aan de vastgestelde eisen van de basisdienstverlening te voldoen.
  • We hebben een Jongerenperspectieffonds om jongeren en jongvolwassenen met schulden wanneer mogelijk met een schone lei laten starten.
  • We voeren het adviesrecht gemeenten bij schuldenbewind uit.
  • We zorgen voor budgetbeheer en budgetcoaching voor inwoners met schulden.
  • We verbeteren de afspraken met bewindvoerders rondom het convenant ‘Samen zorgen voor financiële ondersteuning’ naar aanleiding van de uitgevoerde evaluatie. We zorgen voor de uitvoering van (langdurige) maatwerktrajecten.
  • We voorzien dak- en thuislozen van een briefadres en dragen zorg voor ondersteuning hierbij. Hiervoor subsidiëren we Bindkracht10.
  • We bieden in het Ondernemerspunt Geldzorgen begeleiding aan ondernemers met geldzorgen en schulden en we optimaliseren de schuldhulpverlening voor ondernemers in de hele keten.
  • We bieden de gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire brede ondersteuning op de verschillende leefgebieden en dragen er zo zorg voor dat ze met een schone lei verder kunnen met hun leven.
  • We sluiten aan bij de landelijke ontwikkelingen om schuldenrust voor Nijmegenaren te realiseren en hanteren de uitgangspunten van de sociale incasso.
  • We verbeteren de samenwerking en informatie-uitwisseling in de schuldhulpverleningsketen door uitbreiding van het gebruik van de Verwijsindex Schuldhulpverlening en het Schuldenknooppunt.
  • We verbeteren onze dienstverlening vanuit het Lokaal overheidsconvenant en ondersteunen het convenant met Woningcorporaties (Aedes/NVVK).
  • We leveren nazorg aan inwoners die een schuldhulpverleningstraject hebben doorlopen.

Lasten & baten

0

0,0%

0

0,0%

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21