10 Nijmegenaren kunnen participeren

10.2 Stimuleren en versterken van de samenwerking in de arbeidsmarktregio

10.2 Stimuleren en versterken van de samenwerking in de arbeidsmarktregio

Sinds de coronacrisis worden we geconfronteerd met een grote krapte op de arbeidsmarkt. Hoewel de krapte afneemt, lukt het niet iedereen om duurzaam aan het werk te komen. Een sterke en integrale arbeidsmarktdienstverlening, waarin ondernemers, overheid, onderwijs, publieke en private partijen met elkaar samen werken is van groot belang om deze groep te ondersteunen.  Dit biedt kwetsbare werkzoekenden én werkenden ondersteuning, maar helpt ook werkgevers om medewerkers te vinden en zich aan te passen aan de veranderende arbeidsmarkt. Hierdoor kunnen we de kansen die de huidige krapte biedt, benutten voor Nijmegenaren die nu nog langs de lijn staan.

Budget

 Saldo 

Doel

 Project  

 Budget (x 1.000) 

 2026 

 2027 

 2028 

  2029 

D1002

Trajecten

Programma

717

712

712

464

Totaal 

717

712

712

464

Activiteiten

  • We zorgen voor uitvoering van het beleidskader Arbeidsmarkt en re-integratie “Klaar voor nieuwe Kansen” 2024-2027:
    • We onderhouden en werken samen met ondernemersnetwerken.
    • We stimuleren afstemming van werkgeversdienstverlening door partners.
    • We faciliteren, coördineren en stimuleren netwerken tussen ondernemers, onderwijs en overheid en nemen hieraan deel.
    • We verbeteren onderlinge samenwerking tussen beleidsvelden werk, economie en onderwijs.
    • We dragen bij aan het organiseren van een toegankelijke arbeidsmarktdienstverlening in Rijk van Nijmegen.
  • We bevorderen de regionale samenwerking in de arbeidsmarktregio (gemeenten, UWV, Werkbedrijf, VNO-NCW, vakbonden, ROC, HAN en SBB) door deelname aan onder andere het Regionaal Beraad Rijk van Nijmegen en dragen bij aan de uitvoering van het meerjarenperspectief van het Regionaal Beraad.
  • We zijn actief betrokken bij de uitvoering van het Human Capital Akkoord, waarin de provincie Gelderland, The Economic Board en de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen hebben afgesproken om samen te werken aan een productieve arbeidsmarkt.
  • We zorgen mede voor uitvoering van het regionale programma “Jongeren naar school of werk” en zijn met name betrokken bij de uitvoering van de maatregel om jongeren naar werk te begeleiden.
  • We werken met de provincie, de vijf andere arbeidsmarktregio’s en onze partners in Rijk van Nijmegen samen op het gebied van werk, inkomen en economie, waarbij we met landelijke en provinciale subsidies participatie en leven lang ontwikkelen bevorderen (o.a. Perspectief op Werk, Dichterbij dat je denkt en kennisuitwisseling).

Wettelijk

Beleidsvrijheid

Budget beïnvloedbaar (x € 1.000)

ja

2-4

€ 0

€ 0

€ 717

Gemeenten hebben een wettelijke taak bij het stimuleren en versterken van de samenwerking in de arbeidsmarktregio. Dit staat vastgelegd in de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Wet SUWI). Deze wet schrijft voor dat gemeenten en UWV in elke arbeidsmarktregio samenwerken om een gezamenlijk, publiek aanspreekpunt voor werkgevers te realiseren. Ook werken gemeenten en UWV samen bij het verlenen van dienstverlening aan werkzoekenden en het bevorderen van hun inschakeling in het arbeidsproces. Gemeenten hebben een regierol in de regionale samenwerking, waarbij ze de organisatie en inrichting van deze samenwerking faciliteren. Nijmegen heeft als centrumgemeente een bijzondere rol in het vormgeven van het regionale arbeidsmarktbeleid en het beheer van de financiële middelen (via een decentralisatie-uitkering) voor de regionale samenwerking.

Kwaliteitsniveau en benchmark
Nijmegen voldoet hiermee aan een wettelijke taak. Lokale accenten van de arbeidsmarktregio zijn opgenomen in beleidskader Arbeidsmarkt- en re-integratie 2024-2027 Regio Rijk van Nijmegen.

Knoppen

  • Nijmegen ontvangt als centrumgemeente middelen voor het bevorderen van de regionale samenwerking in de arbeidsmarktregio. Het is theoretisch mogelijk om deze middelen voor Nijmegen te houden en ergens anders aan te besteden. Hiermee lukt het echter niet om aan de wettelijke taak te voldoen. Ook gaat het in tegen regionale afspraken zoals vastgelegd in het regionale beleidskader Arbeidsmarkt- en re-integratie 2024-2027. Dit kan tot een vertrouwensbreuk in de regionale samenwerking leiden, met zowel partners als andere gemeenten.  

Lasten & baten

218.399.088

19,7%

124.332.828

11,2%

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21