17 We zijn een aantrekkelijke stad om te wonen, met goede werklocaties, openbare ruimtes en voorzieningen

17.1 We behouden en versterken de ruimtelijke kwaliteit van onze stad, door zorg te dragen voor een evenwichtige toedeling van functies aan locaties

17.1 We behouden en versterken de ruimtelijke kwaliteit van onze stad, door zorg te dragen voor een evenwichtige toedeling van functies aan locaties

In de omgevingsvisie staat dat we de komende jaren inzetten op een flinke groei van het aantal woningen en arbeidsplaatsen. We geven invulling aan behoud en versterking van ruimtelijke kwaliteit en een evenwichtige toedeling van functies aan locaties. Dit doen we door een combinatie van grote gebiedsontwikkelingen en kleinschaligere initiatieven, en door aanwezige kwaliteiten zoals erfgoed of groen te benutten bij de planvorming. De grote ontwikkelingen vinden plaats in Waalsprong, Waalfront, NYMA, Engie, Stationsdistrict, Binnenstad, Kanaalzone Zuid (Winkelsteeg, Neerbosch-Oost en Dukenburg) en op de campussen.

De omgevingsvisie is de integrale strategische visie voor de fysieke leefomgeving van Nijmegen op de langere termijn. In 2025 is de omgevingsvisie geactualiseerd. We werken aan een nabije en rechtvaardige stad. We houden de omgevingsvisie actueel door deze regelmatig bij te werken, iedere twee jaar te monitoren en iedere vier jaar te evalueren. De uitvoering van de omgevingsvisie wordt opgenomen in verschillende omgevingsprogramma’s.

De omgevingsvisie hangt nauw samen met het omgevingsplan, waarin de juridische vertaling plaatsvindt naar concrete regels. We werken aan één omgevingsplan voor heel Nijmegen. Deze moet voor 2032 gereed zijn, maar onze ambitie is om voor 2030 één omgevingsplan te hebben.

We werken vanuit de Verstedelijkingsstrategie, het Regioarrangement en de Woondeal. De Verstedelijkingsstrategie geeft de kaders voor toevoeging van 100.000 woningen toe te voegen in de regio’s Foodvalley (40.000 woningen) en Arnhem-Nijmegen (60.000 woningen) van 2020 tot 2040. Doel van de verstedelijkingsstrategie en het regioarrangement is om aan te geven waar op de korte (2025), middellange (2030) en lange termijn (2040) de extra woon- en werklocaties in dit gebied gaan komen, gekoppeld aan de andere opgaven die van belang zijn, verduurzaming van de economie, de mobiliteitstransitie en de versterking van de leefomgeving.

Budget

 Saldo 

Doel

 Project  

 Budget (x 1.000) 

 2026 

 2027 

 2028 

  2029 

D1701

Gebiedsontwikkeling

Programma

928

328

28

28

Informatie en Advies

Programma

79

-120

-120

-120

Informatie en Advies

Uitvoering

1.322

1.280

1.282

1.282

Invoering Omgevingswet

Programma

2.100

1.850

300

300

Omgevingsplannen

Programma

-273

-273

-273

-273

Omgevingsplannen

Uitvoering

2.262

2.262

2.261

2.261

Totaal 

6.419

5.326

3.478

3.478

Activiteiten

  • We geven uitvoering aan de omgevingsvisie en werken deze bij als dat nodig is.  
  • We evalueren de omgevingsvisie iedere vier jaar.
  • We monitoren de voortgang van de hoofddoelen uit de omgevingsvisie en nieuwe trends. Iedere twee jaar brengen we een monitor uit.
  • We werken aan één omgevingsplan voor heel Nijmegen.
  • We werken samen met Rijk, provincie en regio(gemeenten), onder andere aan de regionale verstedelijkingsstrategie en het regioarrangement 'Meer landschap, meer stad'.
  • We maken omgevingsplannen (inclusief kosten juridische procedures).
  • We handelen verzoeken tot nadeelcompensatie af.
  • We voeren het beleid voor omgevingskwaliteit uit en actualiseren het huidige beleid.
  • We beheren en onderhouden de Basisregistratie GrootschaligeTopografie (BGT).
  • We voeren de wettelijke bouwtaken uit.

Wettelijk

Beleidsvrijheid

Budget beïnvloedbaar (x € 1.000)

nee   ;  [1]

9

€ 928

ja       ; {2] ,  [3] en [4]

1

€ 1906

deels; [5] en [6]

2 (uitv.kn.)

€ 3.584

[1] Gebiedsontwikkeling
Met dit budget kunnen we een financieel verschil maken als we op het gebied van de gebiedsontwikkelingen snel een knelpunt willen oplossen of noodzakelijke kennis willen opbouwen . We beschouwen dit als vrijere beleidsruimte.  In de begrotingscijfers zijn de wijzigingen voor 2026 opgenomen: € 600.000,- voor stedelijke verdichtingsstudies kanaalzone, € 200.000,- voor doorontwikkeling kenniscluster NTC en € 100.000,- voor gebiedsvisie campus heijendaal.

[ 2] Informatie en advies
We beschouwen dit budget als wettelijk. Het betreft kosten die we maken voor adviseringen bij vergunningaanvragen in het kader van de Omgevingswet. Daartoe worden leges opgelegd. Vanaf 2027 valt er helaas ten onrechte structureel € 197.000,- weg van dit budget in verband met het wegvallen van een  gemeentefondsuitkering. Daarom moeten we een negatief ombuigingsvoorstel opnemen van ca € 190.000,- vanaf 2027.

[5] Informatie en advies Uitvoering
We rekenen de uitvoeringskosten tot de verplichte taken, categorie oranje.

[3] Invoering Omgevingswet
Dit deelproject gaat over de wettelijke kosten voor de Omgevingswet. We staan de komende jaren voor een grote opgave. In deze kosten zitten de personele en materiële kosten die we moeten maken. We hebben de noodzaak van de te maken kosten getoetst. Conform de "veranderingen in de begroting" is voor 2026 € 1,7 miljoen en voor 2027 € 1,4 miljoen toegevoegd aan het budget.
Dit is noodzakelijk omdat de stad Nijmegen - mede gezien de stedelijk vernieuwingsopgave - er baat bij heeft als de Omgevingswet en alle bijkomende onderdelen zoals bijvoorbeeld de legesverordening 2026 op tempo worden doorgevoerd.  Gaan we verminderen op de aanpassingen in de begroting dan kunnen we niet voldoen aan de uitvoering van de Omgevingswet. Voor burgers en bedrijven leidt dit tot vertragingen en onduidelijkheden bij het proces van vergunningverlening en een afnemend vertrouwen.

[4]  Omgevingsplannen
Dit gaat over het registreren van kosten voor planschade (wettelijk) en de daaraan gekoppelde legesvergoedingen.
Vandaar dat we het deelproject als wettelijk vaststellen.

[6] Omgevingsplannen Uitvoering
We rekenen de uitvoeringskosten tot de categorie "verplicht", oranje.

Kwaliteitsniveau en benchmark
Uit het "Financieel overzicht ten opzichte van andere gemeenten" blijkt dat Nijmegen voor het t aakveld 8.1 ruimtelijke ordening ondergemiddeld scoort. Waar de referentiegemeenten gemiddeld € 50,- per inwoner uitgeven is dat voor Nijmegen slechts € 20,-.
Dit betekent dat de budgetten bij deze doelstelling vrijwel volledig verbonden zijn aan wettelijke taken en de daaraan verbonden plichten van handhaving en controle.

Knoppen

  • Vrijere beleidsruimte

De budgetten zijn bijna helemaal verbonden aan wettelijke taken en de daaraan verbonden plichten van handhaving en controle.

Lasten & baten

133.429.830

12,0%

110.501.952

9,9%

Deze pagina is gebouwd op 12/17/2025 14:44:11 met de export van 12/17/2025 14:29:32