Doelenboom
Ambitie | We zijn een aantrekkelijke stad om te wonen, met goede werklocaties, openbare ruimtes en voorzieningen |
---|---|
Toelichting | Voor de lange termijn is de ambitie om een aantrekkelijke stad te blijven. Aantrekkelijk om te wonen, te werken, te studeren, te investeren, te recreëren, te bezoeken en zich te vestigen. Een aantrekkelijke stad is ook een duurzame, sociale, gezonde en een economisch veerkrachtige stad. Dit vraagt om een integrale benadering van de fysieke leefomgeving. Daarvoor maken we gebruik van instrumenten uit de Omgevingswet zoals de omgevingsvisie, de omgevingsprogramma's en het omgevingsplan. Onze ambities en opgaven zijn uitgewerkt in de omgevingsvisie. Hieruit komen acht ruimtelijke keuzes die in de aankomende jaren richting geven aan de ruimtelijke ontwikkeling van de stad:
De volgende uitgangspunten hanteren we bij de uitwerking van de ruimtelijke keuzes: een initiatief draagt bij aan de vier grote opgaven uit de omgevingsvisie; accommoderen van de groei voor wonen en werken tot 2040; groei binnen de bestaande stad; focus op gebieden: een groter centrumgebied, Kanaalzone en Heijendaal; we werken samen met de regio. De actualisatie van de huidige omgevingsvisie loopt en ronden we in 2025 af. |
Doel | We behouden en versterken de ruimtelijke kwaliteit van onze stad, door zorg te dragen voor een evenwichtige toedeling van functies aan locaties |
Toelichting | In de omgevingsvisie staat dat we de komende jaren inzetten op een flinke groei van het aantal woningen en werkplekken. We geven invulling aan behoud en versterking van ruimtelijke kwaliteit en een evenwichtige toedeling van functies aan locaties. Dit doen we door zowel grote gebiedsontwikkelingen als kleinschaligere initiatieven, en door aanwezige kwaliteiten zoals erfgoed of groen te benutten bij de planvorming. De grote ontwikkelingen vinden plaats in Waalsprong, Waalfront, NYMA, Engie, Stationsdistrict, Binnenstad, Kanaalzone Zuid (Winkelsteeg, Neerbosch-Oost en Dukenburg) en op de campussen. De omgevingsvisie is de integrale strategische visie voor de fysieke leefomgeving van Nijmegen op de langere termijn. In 2025 is de omgevingsvisie geactualiseerd. We werken aan een nabije en rechtvaardige stad. We houden de omgevingsvisie actueel door deze regelmatig bij te werken, iedere twee jaar te monitoren en iedere vier jaar te evalueren. De uitvoering van de omgevingsvisie wordt opgenomen in verschillende omgevingsprogramma’s. De omgevingsvisie hangt nauw samen met het omgevingsplan, waarin de juridische vertaling plaatsvindt naar concrete regels. We werken aan één omgevingsplan voor heel Nijmegen. Deze moet voor 2032 gereed zijn, maar onze ambitie is om voor 2030 één omgevingsplan te hebben. We werken vanuit de Verstedelijkingsstrategie, het Regioarrangement en de Woondeal. De Verstedelijkingsstrategie geeft de kaders voor toevoeging van 100.000 woningen in de regio’s Foodvalley (40.000 woningen) en Arnhem-Nijmegen (60.000 woningen) van 2020 tot 2040. Doel van de verstedelijkingsstrategie en het regioarrangement is om aan te geven waar op de korte (2025), middellange (2030) en lange termijn (2040) de extra woon- en werklocaties in dit gebied gaan komen, gekoppeld aan de andere opgaven die van belang zijn, verduurzaming van de economie, de mobiliteitstransitie en de versterking van de leefomgeving. |
Criteria |
|
Activiteiten |
|
Doel | We verbeteren de ruimtelijke kwaliteit van de stad door nieuwe ontwikkelingen te ondersteunen of zelf te initiëren en realiseren, om zo de ambities uit de omgevingsvisie te verwezenlijken |
Toelichting | We maken gebruik van de wettelijke bevoegdheden en instrumenten om nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen te ondersteunen en te sturen op onze ambities en doelen. Daarbij zetten we instrumenten uit de Omgevingswet in, zoals de omgevingsvisie, omgevingsprogramma's en het omgevingsplan. Daarnaast maken we nog ander thematisch en gebiedsgericht beleid voor de fysieke leefomgeving. We werken met één omgevingsloket waar nieuwe ruimtelijke initiatieven binnenkomen. Zo komen we vroegtijdig met een initiatiefnemer in contact. Initiatieven toetsen en beoordelen we vervolgens in een intake- en omgevingstafel waarin we denken vanuit mogelijkheden, integraal adviseren en sneller kunnen besluiten. De grote ontwikkelingen vinden plaats in Waalsprong, Waalfront, NYMA, Engie, Stationsdistrict, Binnenstad, Kanaalzone Zuid (Winkelsteeg , Neerbosch-Oost en Dukenburg) en op de campussen. |
Criteria |
|
Activiteiten |
|
Ambitie | We zijn een stad met gemengde wijken en een gevarieerd woningaanbod dat aansluit bij de vraag van alle nieuwe en bestaande bewoners |
Toelichting | Nijmegen blijft de komende jaren groeien. Dit geeft ons kansen en uitdagingen. Voor een gevarieerd woningaanbod dat aansluit bij de vraag werken we samen met verschillende partners en zetten we volkshuisvestelijke instrumenten in. Sinds 2020 werken we met Rijk, provincie en regiogemeenten samen aan de Woondeal. Juli 2025 is de Woondeal 2.0 geüpdatet. Voor Nijmegen is het belangrijk om op korte en langere termijn invulling te geven aan de ontwikkeling van stad en regio, en zoveel mogelijk te kunnen voldoen aan de woningvraag. Voor Nijmegen ligt de focus in de woondeal op de gebiedsontwikkeling in het Stationsdistrict (inclusief Waalfront en binnenstad) en de Kanaalzone-Zuid. We sturen op circulair conceptueel bouwen en huisvesting van aandachtsgroepen, vanuit het principe dat elke gemeente in de regio invulling geeft aan twee derde betaalbare bouw, met minimaal 30% sociale huur. Kanaalzone-Zuid en Stationsgebied zijn door het Rijk aangemerkt als prioritaire grootschalige woningbouwgebieden. De Woondealsamenwerking heeft sinds 2020 ruim € 200 miljoen aan Rijksbijdragen opgeleverd voor de ontwikkeling van deze gebieden en voor huisvesting van aandachtsgroepen. Op korte termijn vindt realisatie van woningbouwplannen vooral plaats in Waalsprong en Waalfront. Ook in Winkelsteeg en de rest van het Stationsdistrict starten we met de bouw hier worden de komende jaren duizenden woningen in verschillende prijsklassen toegevoegd. Naast de gebiedsontwikkelingen worden in de bestaande voorraad woningen toegevoegd en wordt via verschillende instrumenten (opkoopbescherming, doelgroepenverordening, starterslening, verhuiscoach) gestuurd op aansluiting bij de vraag. |
Doel | We realiseren onze woningbouwopgave uit de omgevingsvisie en het woonbeleid |
Toelichting | In de omgevingsvisie staat de opgave om 17.000 tot 22.000 woonruimtes toe te voegen van 2024 tot 2040. We zetten de samenwerking met rijk, provincie en regio door via de Woondeal 2.0 en de Verstedelijkingsstrategie. Vanuit de Nijmeegse Woonagenda 2024-2029 en de Woondeal 2.0 sturen we op toevoeging van 10.000 tot 12.000 woningen in de periode van 2024 tot en met 2030. Ongeveer 2.500 woonruimtes hiervan zijn voor studenten. Vanaf 2025 moeten we nog zo'n 8.600 tot 10.600 woningen toevoegen, waarvan ongeveer 2.275 voor studenten. We focussen op de realisatie van bestaande plannen, zetten in op het beter benutten van de bestaande voorraad en gaan terughoudend om met nieuwe bouwplannen voor deze periode. We zetten volkshuisvestelijke instrumenten in ter ondersteuning van onze woonopgaven (o.a. doelgroepenverordening, opkoopbescherming en starterslening). We zetten in op twee derde betaalbare woningbouw met minimaal 30% sociale huur. We geven hier uitvoering aan, mede vanuit de Nijmeegse Woonzorgvisie 2025-2030 en het regionaal afsprakenkader huisvesting aandachtsgroepen. Vanuit de Nijmeegse woonzorgvisie 2025-2030 zetten we in op het realiseren van meer passende woonvormen, het verbeteren van samenwerking tussen zorg- en woningaanbieders, en het creëren van leefbare wijken waar mensen langer zelfstandig kunnen blijven wonen. Het afsprakenkader draagt bij aan vitale wijken en realiseren we een evenwichtigere spreiding (fair share) van aandachtsgroepen over de GMR. Afspraken over betaalbare woningbouw leggen we vast in overeenkomsten met ontwikkelaars of in een omgevingsplan. En we vragen ontwikkelaars afspraken te maken met de woningcorporaties over de afname/ontwikkeling van sociale huurwoningen. |
Criteria |
|
Activiteiten |
Per 1 januari 2025 worden de BRIKS-taken, conform de afspraken in het coalitieakkoord, door Nijmegen zelf uitgevoerd. Daartoe zijn twee teams, Omgevingsloket en Omgevingstoezicht en Advies, opgestart. |
Doel | We hebben voldoende beschikbaar aanbod van sociale woonruimte en betaalbare koopwoningen |
Toelichting | Op projectniveau gelden de percentages voor betaalbare woningen. Beredeneerd afwijken daarvan kan binnen de kaders van de woonagenda. Vanuit de nieuwe woonzorgvisie zetten we in op voldoende en evenwichtige spreiding van aandachtsgroepen. Vanuit de acties voor goedkope koopwoningen sturen we op realisatie hiervan. Via het woonfonds maken we de realisatie van woningbouwplannen met betaalbare woningen op korte termijn financieel haalbaar. Tot slot zetten we de komende jaren extra in op de doelgroepen die hulp nodig hebben bij het vinden van een woning. |
Criteria |
|
Activiteiten |
|
Doel | We hebben voldoende goede woonruimte voor studenten. We zorgen voor menging in de wijken |
Toelichting | We hebben van 2024 tot en met 2030 ongeveer 2.500 extra wooneenheden voor studenten nodig. Vanaf 2025 resteren er nog zo'n 2.250 eenheden. Met SSH& werken we verder om 50% van deze opgave te realiseren. We zijn in gesprek om op de Campus Heijendaal 500 tot 1.500 wooneenheden voor met name studenten en starters toe te voegen. Samen verkennen we de mogelijkheden om hun productie te verhogen en te versnellen, inclusief inzet van het Woonfonds. We zetten de samenwerking met de RU, HAN en Hospi Housing door in 2026. We zetten daarbij in op het toevoegen van 200 eenheden per jaar. We willen de particuliere markt meer in beweging krijgen om studentenhuisvesting te realiseren, en om te zorgen voor meer gerichte doorstroming van afgestudeerde studenten. Op basis van de evaluatie uit 2024 en de beleidsdoelstelling in de Nijmeegse Woonagenda 2024-2029 wijzigen we in 2026 het kamerverhuurbeleid. We geven uitvoering aan de Wet goed verhuurderschap en de Wet betaalbare huur, waarmee we betaalbaarheid en eerlijke verhuur waarborgen. |
Criteria |
|
Activiteiten |
|
Doel | We hebben een rechtvaardige en evenwichtige verdeling van de schaarse vrijkomende sociale woonruimte |
Toelichting | In de woningmarktregio Arnhem-Nijmegen worden alle vrijkomende woningen van de woningcorporaties (behalve SSH&) op dezelfde manier verdeeld. De regels hiervoor staan in de huisvestingsverordening. Per 1 januari 2024 is er een nieuwe huisvestingsverordening, die in de hele regio van kracht is. Daarmee gaan we als regio door met een waardevolle praktijk van uniforme en transparante woonruimteverdeling. We volgen de ontwikkelingen in het parlement rondom de besluitvorming over het wetsvoorstel Wet versterking regie volkshuisvesting. Vooruitlopend op deze besluitvorming zijn in de regio (afsprakenkader huisvesting aandachtsgroepen) en in de Nijmeegse woonzorgvisie kaders gegeven voor toewijzing van de schaarse sociale huurwoningen. |
Criteria |
|
Activiteiten |
|