Veranderingen in de begroting
Bedragen * € 1.000 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Briks taken | -615 | -615 | -615 | -615 |
Handhaving anterieure overeenkomsten | -100 | -100 | 0 | 0 |
Handhaving anterieure overeenkomsten trap-op trap-af | -40 | -40 | ||
Omgevingswet transitieplan 2.0 | -1.700 | -1.400 | 0 | 0 |
Omgevingswet transitieplan 2.0 trap-op trap-af | -48 | -48 | 0 | 0 |
Gebiedsvisie campus Heijendaal | -100 | -100 | 0 | 0 |
Ruimtelijke doorontwikkeling NTC | -200 | -200 | 0 | 0 |
Intensiveringsstudie stad naar aanleiding van omgevingsvisie | -600 | 0 | 0 | 0 |
Structureel tekort op indexering onderhoudscontract ir.t. gemeentelijke indexering | -840 | -840 | -840 | -840 |
Natuurinclusieve gebouwen | -50 | -50 | -50 | -50 |
Brandveiligheid inclusief scope 12 | -250 | -250 | -250 | -250 |
Advieskosten en inventarisatiekosten | -100 | -100 | -100 | -100 |
Woonfonds | -5.000 | |||
Totaal | -9.643 | -3.743 | -1.855 | -1.855 |
Toelichting
Briks taken (€ 615.000)
Bij het terughalen van de Briks-taken is er een verschil geconstateerd tussen de in onze begroting opgenomen budgetten voor het uitvoeren van de VTH-taken en de opdracht 2025. Dit tekort wordt veroorzaakt doordat het werkplan ODRN 2024 niet financieel verwerkt is in onze begroting. In december 2024 is de raad hier reeds over geïnformeerd. In 2026 en verder wordt een structureel tekort van € 615.000 verwacht.
Handhaving anterieure overeenkomsten (€ 100.000)
Handhaving anterieure overeenkomsten trap-op trap-af (overhead) (€ 40.000)
Er wordt in alle woningbouwprojecten aan de voorkant gestuurd op betere beschikbaarheid en meer betaalbare woningen. Extra capaciteit is nodig om niet alleen bij planontwikkeling hierop te sturen, maar ook in de uitvoering en na realisatie. Instandhouding van prijssegmenten, kwaliteitscriteria en toewijzing aan de juiste doelgroepen dienen geadministreerd, gemonitord en gehandhaafd te worden. Na twee jaar moet deze functie kostendekkend zijn.
Omgevingswet transitieplan 2.0 (€ 1,7 miljoen - € 1,4 miljoen)
Omgevingswet transitieplan 2.0 trap-op trap-af/fte (€ 48.000)
Met de kennis van nu kunnen we stellen dat de transitieopgave behoorlijk is onderschat door onszelf, het rijk en in de adviezen die gegeven zijn door de VNG. Nu we een goed beeld hebben van de opgave en de doorwerking van het omgevingsplan in de beleidscyclus en de keten, komen we tot de conclusie dat het opschalen van de benodigde capaciteit noodzakelijk is. Doen we dat niet, dan leidt dat tot meer en langere buitenplanse procedures (Bopa’s) en lukt het niet om alle regels voor de wettelijk verplichte termijn van 2032 te verhuizen naar het nieuwe deel van het omgevingsplan.
We zijn in 2024 klein begonnen en hebben de eerste ervaringen met het wijzigen van het omgevingsplan opgegaan. In 2025 en 2026 gaan we opschalen en vanaf medio 2027 moeten we op de maximale productie zitten om op tijd klaar te kunnen zijn.
We zien al de eerste positieve resultaten als het gaat om samenwerking en het afstemmen van beleid op uitvoering. Op termijn leidt onze huidige aanpak tot minder regels, efficiëntere werkprocessen, minder buitenplanse procedures en een betere dienstverlening. Op dit moment is het echter nog moeilijk in te schatten hoeveel kosten we daarmee besparen. We zullen daar ook een monitoring aan koppelen om te beoordelen in hoeverre de implementatie van de Omgevingswet ook daadwerkelijk op verschillende gebieden en niveaus winst heeft opgeleverd.
Gebiedsvisie campus Heijendaal (€ 100.000)
Bij de besluitvorming over de gebiedsvisie Campus Heijendaal is aangekondigd dat de kosten voor de gemeentelijke inzet (projectontwikkelaar en eventuele externe kosten voor het maken van plannen) voor 2025 uit de bestaande middelen kunnen worden gedekt. Voor 2026 en verder zijn extra middelen nodig.
Doorontwikkeling kennisclusters NTC (€ 200.000)
De afgelopen jaren is gewerkt aan de voorbereiding van de ontwikkeling van Winkelsteeg die onder andere gericht is op een duurzame groei en werkgelegenheid en een divers en prettig woonmilieu in dit gebied. De eerste projecten hiervan zijn nu gerealiseerd en de (verdere) uitvoering is nu gestart en zichtbaar.
Een belangrijk onderdeel is de doorontwikkeling van NTC. De afgelopen periode is reeds samengewerkt aan de contouren van een visie hiervoor en is ingezet op concrete kansen die zich aanboden (bijvoorbeeld de aanvraag Werklandschappen voor de toekomst). De komende jaren is het nodig om de ruimtelijke en programmatische kant (naast zaken zoals profilering, positionering en triple-helix-samenwerking die via het ez-spoor Cluster Chip Tech worden opgepakt) verder af te stemmen en uit te werken met NTC en partners. Het is noodzakelijk om de doorontwikkeling goed af te stemmen en waar nodig te integreren met de andere ontwikkelingen binnen Winkelsteeg.
Intensiveringsstudie stad naar aanleiding van omgevingsvisie (€ 600.000)
Om te komen tot nadere uitwerking van de in de omgevingsvisie aangeduide zoekgebieden voor verdichting voor onder andere woningbouw zijn middelen noodzakelijk. Met deze middelen kunnen deze studies worden uitgevoerd om vervolgens tot concrete investeringsvoorstellen en mogelijk grondexploitaties te komen.
Structureel tekort op indexering onderhoudscontract ir.t. gemeentelijke indexering (€ 840.000)
Sinds 2018 loopt de indexering van de gemeentelijke begroting achter op de bouwindex. Hierdoor is inmiddels een gat in de begroting ontstaan van 8,97% (stand feb 2025). Door dit gat kan onze onderhoudspartner HeyDay onze panden onvoldoende op het voorgeschreven onderhoudsniveau houden.
Natuurinclusieve gebouwen (€ 50.000)
We hebben de toolbox natuurinclusief bouwen uitgebreid naar alle nieuwbouwprojecten in de stad. We willen deze werkwijze daarnaast ook toepassen op ons eigen gemeentelijk (reeds bestaande) vastgoed. Hiermee geven we de natuur meer plek bij onze eigen panden. Het gaat hier om maatregelen als nestkasten plaatsen, beglazing vogelvriendelijk maken, een erfafscheiding vergroenen of een geveltuin creëren.
Brandveiligheid inclusief scope 12 (€ 250.000)
We nemen continu brandveiligheidsmaatregelen en lossen gevonden omissies in ons gemeentelijk vastgoed op. Daarnaast moeten we ervoor zorgen dat de zonnepaneel-installaties gaan voldoen aan de scope 12. Dit is een elektrische inspectie van de zonnestroominstallatie. Met extra middelen kunnen we in blijven zetten op brandveiligheidsmaatregelen en scope 12 zodat de onderhoudspartij kan voldoen aan de brandveiligheidsopdracht zoals deze is verstrekt.
Advieskosten en inventarisatiekosten (€ 100.000)
We maken niet-geraamde advies- en inventarisatiekosten rondom gemeentelijk vastgoed dat is verdeeld over verschillende taakvelden. Het gaat hierbij om juridische kosten voor ondersteuning, energiescans, makelaarskosten etc.