16.2 We stimuleren verdere verschoning van het gemotoriseerd verkeer
In het Klimaatakkoord streven we in Nederland naar bijna 2 miljoen elektrische auto’s in 2030, het jaar dat auto’s met verbrandingsmotoren in Nederland niet meer verkocht mogen worden. Tevens verschoont de logistiek, mede als gevolg van de invoering van zero emissiezones voor stadslogistiek. De benodigde laadinfrastructuur voor deze transities moeten we komende jaren realiseren. Hiervoor nemen we onder andere deel aan de concessie van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur Regio Oost (NAL-Oost). Ook de transitie naar zero emissie bussen, deelmobiliteit, brom- en snorfietsen en de scheepvaart stimuleren wij. Op provinciaal niveau is afgesproken in 2030 een zero-emissie regionaal busvervoer te hebben. Wij streven samen met de regio naar zero emissie bussen vanaf de nieuwe concessieperiode (2026).
Budget
Saldo | ||||||
Doel | Project | Budget (x 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
D1602 | Laadinfrastructuur | Programma | 70 | 70 | 70 | 70 |
Totaal | 70 | 70 | 70 | 70 |
Activiteiten
- We zetten ons bij de provincie Gelderland in voor zero-emissie busvervoer.
- We stellen plaatsingsbeleid en plankaarten op voor uitbreiding van laadpalen, snelladers en ander vormen van laadinfra gebaseerd op het programma Laadinfrastructuur.
- We gaan meer elektrische laadpalen plaatsen en gaan hierbij creatief om met de ruimte, zoals het combineren van lantarenpalen met laadpalen. Als de vraag blijft doorzetten verwachten we dat er in 2025 zo’n 1000 laadpalen staan.
- We nemen deel aan de concessie van veel gemeenten in de Gelderse-Overijsselse samenwerking voor de aanpak van laadinfrastructuur, de GO-RAL. De concessie is gericht op het plaatsen van openbare laadinfrastructuur van 2022 t/m 2025.
- We realiseren vanaf 2025 een Zero Emissie zone voor stadslogistiek in de binnenstad, Hof van Holland en Heijendaal.
- We zorgen voor een intensieve communicatiecampagne om de zero emissie zones voor stadslogistiek kenbaar te maken, ook bij kleinere bedrijven.
- Vanuit Slim & Schoon Onderweg zijn twee logistiek makelaars actief in de regio Arnhem Nijmegen. Wij zetten hen in bij bedrijven en projecten waar ze kunnen helpen bij minder en schonere kilometers.
- We onderzoeken de mogelijkheden van een bouwlogistieke hub ten behoeve van de ontwikkeling van het stationsgebied, met het oogmerk om deze later ook te kunnen inzetten voor andere bouwprojecten in Nijmegen.
Wettelijk | Beleidsvrijheid | Budget beïnvloedbaar (x € 1.000) | |||
---|---|---|---|---|---|
Nee | 8-10 | € | € 51 | € |
Laadinfra
Dit zijn uitgaven die gedaan worden in het kader van de laadinfrastructuur. De Raad kan de keuze maken om hierin niet verder te investeringen.
Kwaliteitsniveau en benchmark
Dit is niet bekend
Knoppen
- Lagere uitgaven laadinfrastructuur
Er kan gekozen worden om de uitgaven voor laadinfrastructuur te verlagen. Hierdoor zal verschoning van het gemotoriseerd vervoer minder gestimuleerd worden.