14.2 Meer ruimte voor actieve mobiliteit en andere ruimtelijke opgaven
We stimuleren actieve mobiliteit, OV en deelmobiliteit en geven hier fysiek meer ruimte aan. Ook geven we meer ruimte aan andere opgaven, zoals klimaatadaptatie, groen, de energietransitie. Dit doen we door minder ruimte te geven aan de rijdende en geparkeerde auto. We geven op verschillende manieren invulling aan deze ambitie. Bijvoorbeeld door meer wegen 30 km/u te maken en ze ook op die manier in te richten: groener en met meer ruimte voor actieve mobiliteit. Dit draagt bij aan de verkeersveiligheid. Maar ook bij beheer van bestaande 30 of 50 km/u wegen kijken we of de inrichting anders kan Ons parkeerbeleid draagt bij aan het creëren van ruimte en het tegengaan van overlast door te hoge parkeerdruk. In de binnenstad zetten we in op een meer verblijfsvriendelijk karakter. Dit betekent meer ruimte voor de voetganger, de fiets, groen en klimaatadaptatie en minder ruimte voor de auto(mobilist). Hier zetten we ons de komende jaren in voor het verplaatsen van het straatparkeren naar de garages. Door inwoners en bezoekers te stimuleren anders te reizen, zorgen we ervoor dat de fiets- en voetpaden, het OV en deelmobiliteit ook goed worden gebruikt. Daarnaast blijven we ons in brede zin inzetten voor verkeersveiligheid, waarbij de kwetsbare verkeersdeelnemers (voetganger en fietser) specifieke aandacht krijgen.
Budget
Saldo | ||||||
Doel | Project | Budget (x 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
D1402 | Parkeerprogramma | Programma | 12 | 12 | 12 | 12 |
Parkeerprogramma | Uitvoering | 1.914 | 1.925 | 1.920 | 1.934 | |
Slagboomparkeren baten | Programma | -12.142 | -16.512 | -16.616 | -16.616 | |
Slagboomparkeren baten | Uitvoering | 16 | 16 | 16 | 16 | |
Slagboomparkeren lasten | Programma | 10.378 | 15.807 | 15.747 | 15.642 | |
Straatparkeren baten | Programma | -15.102 | -15.102 | -15.102 | -15.102 | |
Straatparkeren lasten | Programma | 2.620 | 2.579 | 2.561 | 2.556 | |
Straatparkeren lasten | Uitvoering | 201 | 201 | 201 | 201 | |
Vergunningen/ontheffingen parkeren | Programma | -40 | -40 | -40 | -40 | |
Totaal | -12.143 | -11.114 | -11.301 | -11.397 |
Activiteiten
- We maken de binnenstad verblijfsvriendelijk, waarbij het autoparkeren op straat gefaseerd wordt overgebracht naar de parkeergarages in en rondom het centrum. Vrijkomende ruimte richten we anders in.
- We voeren betaald parkeren in op plekken met een hoge parkeerdruk. Hierbij volgen we de spelregels invoering betaald parkeren.
- We maken vergunningen en ontheffingen en geven deze uit.
- We realiseren leefstraten.
- We voeren ons risico gestuurde uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid uit.
- We voeren de acties uit de netwerkvisie uit, waarbij we de komende jaren diverse 50 km/u wegen in gaan richten als Gebiedsontsluitingsweg (GOW)30 en we bestaande 50 wegen waar nodig veiliger inrichten.
- We leren de weggebruikers veilig deel te nemen aan het verkeer, door onder andere het voeren van de landelijke veiligheidscampagnes binnen de gemeente Nijmegen.
- We voeren gesprekken met politie en OM om de mogelijkheden tot handhaving van overtredingen te vergroten.
- We stimuleren en verleiden bewoners, bezoekers en werknemers om duurzamer te reizen.
- Bij nieuwbouwontwikkelingen zetten we in op actieve, duurzame en ruimte-efficiënte mobiliteit. We ontwikkelen zoveel mogelijk nieuwbouw met een lage parkeernorm.
- Bij nieuwbouwontwikkelingen met meer dan 50 woningen in het Waalfront, Hof van Holland, het stationsgebied, Winkelsteeg, Binnenstad, Spoorstraat Lent en ROC Zwanenveld voeren we proactief betaald parkeren in, in een straal van 300 meter rondom de ontwikkeling.
- We geven uitvoering aan het programma Slim & Schoon Onderweg van de Groene Metropoolregio, gericht op duurzame mobiliteit en gedragsverandering. In de aanpak richten we ons op werkgevers, onderwijsinstellingen (Duurzaam Bereikbaar Heijendaal) en bewoners.
Wettelijk | Beleidsvrijheid | Budget beïnvloedbaar (x € 1.000) | |||
---|---|---|---|---|---|
Wettelijk Parkeren | 8-10 | € | € -27 | € 809 | |
Niet wettelijk Parkeren | 8-10 | € | € 4.808 | ||
Opbrengsten Parkeren | 8-10 | € -21.602 | € | ||
Uitvoeringskosten | € 2.151 |
Parkeren
De budgetten zijn beperkt beïnvloedbaar, omdat alle onderhouds- en beheerderskosten zijn aanbesteed. Hier liggen meerjarige raamovereenkomsten aan ten grondslag die moeilijk binnen afzienbare termijn zijn aan te passen. Daarnaast zijn er huurovereenkomsten, ingebruikgeving overeenkomsten met derde partijen. Ook deze overeenkomsten hebben een meerjarig karakter.
Opbrengsten parkeren
De opbrengsten parkeren zijn te onderscheiden in:
1. verordening parkeerbelastingen ( Straat parkeren)
2. privaatrechtelijke parkeertarieven.( parkeergarages en parkeerterreinen achter de slagboom.)
Beide opbrengstromen zijn beïnvloedbaar aangezien het college en de Raad hierover de nieuwe tarieven vastgesteld.
We strooien bij gladheid zout op belangrijke wegen, OV-routes, fietspaden en looproutes. In geval van zware sneeuwval wordt deze op de belangrijkste wegen geruimd ten behoeve van de bereikbaarheid. We geven opdracht aan Dar voor het verstrekken van zoutkisten voor bewoners
We verwerken wijzigingen in het areaal (bijvoorbeeld nieuwe straten toevoegen
Kwaliteitsniveau en benchmark
Nijmegen heeft gemiddelde parkeertarieven ten opzichte van vergelijkbare steden.
Knoppen
- Opbrengst parkeren
Het is mogelijk om de parkeertarieven te verhogen, waardoor er meer geld binnenkomt. De invoering van nieuwe betaald parkeren gebieden is rendabel. Het stoppen met invoeren van betaald parkeren heeft op middellange termijn geen effect op de begroting.
- Meerjarige raamovereenkomsten onderhouds- en beheerskosten
Gelet op het meerjarige karakter van de overeenkomsten zijn deze na afloop van de overeenkomst beïnvloedbaar.