15 Onze infrastructuur, weginrichting en civiele kunstwerken zijn van goede kwaliteit en goed bereikbaar

15.1 Kwaliteit van de infrastructuur, weginrichting, straatmeubilair en civiele kunstwerken is op orde

15.1 Kwaliteit van de infrastructuur, weginrichting, straatmeubilair en civiele kunstwerken is op orde

We onderhouden wegen en civiele kunstwerken (bruggen/viaducten) volgens nationale kwaliteitsnormen. Kapotte weg- en stoepdelen repareren we. Als verharding van een weg geheel versleten is, wordt deze vervangen. Daarnaast onderhouden we de overige onderdelen van de weginrichting zoals de verkeerslichten, straatmeubilair, bebording en openbare verlichting. Bewoners worden bij de inrichting betrokken via participatieprojecten, de Meld- en Herstel-app en Nijmegen.mijnwijkplan.nl

Budget

 Saldo 

Doel

 Project  

 Budget (x 1.000) 

 2026 

 2027 

 2028 

  2029 

D1501

Beheer en verbruik Energie en Water

Programma

2.169

2.169

2.169

2.169

Beheer en verbruik Energie en Water

Uitvoering

1.883

1.882

1.882

1.882

Beheer objecten openbare ruimte

Programma

304

304

304

304

Beheer openbaar gemeentelijk grond

Programma

452

452

452

452

Beheer openbaar gemeentelijk grond

Uitvoering

649

654

654

654

Beheer vastgoed verkeer en vervoer

Programma

-168

-168

-168

-168

Magazijn beheer

Programma

595

595

595

594

Reclamegelden

Programma

-642

-644

-646

-648

Verkeer

Programma

5.549

5.521

5.707

5.835

Wegen - en Civiele kunstwerken

Programma

12.924

14.260

14.923

15.749

Wegen - en Civiele kunstwerken

Uitvoering

5.852

5.892

5.892

5.892

Wijkbeheer- en regie fysiek

Programma

858

858

858

858

Groen

Programma

129

129

129

129

Totaal 

30.553

31.904

32.750

33.703

Activiteiten

  • We beheren en onderhouden de infrastructuur op basis van meerjarige programma's. We geven hiervoor ook opdrachten aan derden: aannemers, Dar, etc.
  • We inspecteren de kwaliteit van de infrastructuur, civiele kunstwerken en bijzondere (kunst)objecten.
  • We houden toezicht en handhaven op fout geparkeerde fietsen en voertuigen. Verwaarloosd achtergelaten fietsen en fietswrakken verwijderen we.
  • We plaatsen, onderhouden en verwijderen fietsklemmen.
  • We verwerken wijzigingen in het areaal (bijvoorbeeld nieuwe straten toevoegen).
  • We implementeren nieuwe generatie verkeerslichten (iVRI).
  • We gaan steeds meer 'datagestuurd' beheren.
  • We beheren en onderhouden verkeersregelinstallaties, verkeersborden en (ANWB) bewegwijzering; ABRI's, DRIS, en het busstation; civiele kunstwerken, openbare verlichting en bijzondere (kunst)objecten.
  • We zorgen met de tools Nijmegen.mijnwijkplan.nl en de Meld- en Herstel-app dat bewoners en ondernemers hun positieve en negatieve aandachtspunten over de openbare ruimte onder de aandacht kunnen brengen, zodat we samen met hen kunnen werken aan oplossingen.

Wettelijk

Beleidsvrijheid

Budget beïnvloedbaar (x € 1.000)

Nee beheer en verbruik Energie en Water/Openbare Ruimte

7-9

L:2.660
B: -1.084

Ja, Openbare verlichting

€ 90

1.709

Ja: beheer en onderhoud wegen

7-9

€169

€ 1.600

€ 3.270

Niet-Wettelijk DRIS

7-9

€ 0

€ 0

€ 25

Wettelijk VRI beheer en onderhoud

7-9

€ 156

€ 0

€ 1.131

Verkeersmaatregelen fysiek/gedrag

7-9

€ 355

€ 240

Uitvoeringskosten

€ 8.428

Beheer en onderhoud wegen
Het beheer en onderhoud van wegen is een wettelijke taak van de gemeente. Een groot deel van het budget hiervoor ligt vast in meerjarige contracten voor beheer en onderhoud. Daardoor is op de middellange termijn (circa drie jaar) slechts een beperkt deel van dit budget daadwerkelijk beïnvloedbaar. Dit beïnvloedbare deel betreft vooral geplande onderhoudswerkzaamheden die nog niet contractueel zijn vastgelegd. Daarnaast hebben we, op de middellange termijn wel te maken met extra kosten voor het herstel van verhardingen als gevolg van graafwerkzaamheden door Liander in het kader van de netcongestie en energietransitie. Op deze werkzaamheden hebben we weinig invloed; we volgen hierbij de planning en uitvoering van Liander.

DRIS
Dit budget is tbv Dynamisch Route Informatie Panelen.  Hiermee wordt OV routeinformatie gedeeld aan de reizigers Gezien dit geen wettelijke taak is zou de gemeente in theorie hiermee kunnen stoppen alleen zal dit in de praktijk lastig zijn gezien dit in samenspraak met de Provincie gaat en hier afspraken aan ten grondslag liggen.

VRI Beheer en Onderhoud
Het beheren en onderhouden van de verkeerslichten is een wettelijke taak. Het budget voor onderhoud is daarbij  nodig om de VRI's in stand te houden. Het budget voor het beheer is wel enigszins beïnvloedbaar gezien hier vooral de midlife onderzoeken mee worden bekostigd. De levensduur van een VRI is 15 jaar, halverwege deze levensduur vindt er een midlifeonderzoek plaats om te bepalen of er intern verbeteringen nodig zijn. Hierover zou kunnen worden bepaald dat deze in minder mate worden uitgevoerd met hierbij wel de consequentie dat de VRIs minder goed gaan draaien.

Verkeersmaatregelen fysiek/gedrag
Een deel van dit budget is niet beïnvloedbaar omdat het een wettelijke taak is. Een deel van het budget is wel beïnvloedbaar. De raad heeft geld beschikbaar gesteld om bewoners en bezoekers te verleiden anders te reizen. Hiervan voeren we gedragscampagnes uit, werken we aan de campusaanpak en werken we regionaal samen aan campagnes voor anders reizen (bijvoorbeeld een uitprobeeraanbod).

Kwaliteitsniveau en benchmark
Nijmegen zet iets meer dan gemiddeld in op gedragsverandering. Dit doen we omdat de raad dit een belangrijk instrument vindt in de mobiliteitstransitie. Overigens zien we dat (steeds meer) vergelijkbare steden ook veel investeren in het stimuleren van anders reizen.

 Knoppen

  • Meerjarige contracten voor onderhoud en beheer

Gelet op het meerjarige karakter van de overeenkomsten zijn deze na afloop van de overeenkomst beïnvloedbaar.

  • Verkeersregelinstallaties (VRI) midlifeonderzoeken

De levensduur van een VRI is 15 jaar, halverwege deze levensduur vindt er een midlifeonderzoek plaats om te bepalen of er intern verbeteringen nodig zijn. Er kan voor worden gekozen deze in minder mate uit te voeren met hierbij wel de consequentie dat de VRI’s dan minder goed gaan draaien.

  • Gedragscampagnes verkeer

Er kan voor worden gekozen om minder uit te geven aan gedragscampagnes om bewoners en bezoekers te verleiden anders te reizen.

Lasten & baten

70.911.633

6,4%

32.723.798

2,9%

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21