15.1 Kwaliteit van de infrastructuur, weginrichting, straatmeubilair en civiele kunstwerken is op orde
We onderhouden wegen en civiele kunstwerken (bruggen/viaducten) volgens nationale kwaliteitsnormen. Kapotte weg- en stoepdelen repareren we. Als verharding van een weg geheel versleten is, wordt deze vervangen. Daarnaast onderhouden we de overige onderdelen van de weginrichting zoals de verkeerslichten, straatmeubilair, bebording en openbare verlichting. Bewoners worden bij de inrichting betrokken via participatieprojecten, de Meld- en Herstel-app en Nijmegen.mijnwijkplan.nl
Budget
Saldo | ||||||
Doel | Project | Budget (x 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
D1501 | Beheer en verbruik Energie en Water | Programma | 2.169 | 2.169 | 2.169 | 2.169 |
Beheer en verbruik Energie en Water | Uitvoering | 1.883 | 1.882 | 1.882 | 1.882 | |
Beheer objecten openbare ruimte | Programma | 304 | 304 | 304 | 304 | |
Beheer openbaar gemeentelijk grond | Programma | 452 | 452 | 452 | 452 | |
Beheer openbaar gemeentelijk grond | Uitvoering | 649 | 654 | 654 | 654 | |
Beheer vastgoed verkeer en vervoer | Programma | -168 | -168 | -168 | -168 | |
Magazijn beheer | Programma | 595 | 595 | 595 | 594 | |
Reclamegelden | Programma | -642 | -644 | -646 | -648 | |
Verkeer | Programma | 5.549 | 5.521 | 5.707 | 5.835 | |
Wegen - en Civiele kunstwerken | Programma | 12.924 | 14.260 | 14.923 | 15.749 | |
Wegen - en Civiele kunstwerken | Uitvoering | 5.852 | 5.892 | 5.892 | 5.892 | |
Wijkbeheer- en regie fysiek | Programma | 858 | 858 | 858 | 858 | |
Groen | Programma | 129 | 129 | 129 | 129 | |
Totaal | 30.553 | 31.904 | 32.750 | 33.703 |
Activiteiten
- We beheren en onderhouden de infrastructuur op basis van meerjarige programma's. We geven hiervoor ook opdrachten aan derden: aannemers, Dar, etc.
- We inspecteren de kwaliteit van de infrastructuur, civiele kunstwerken en bijzondere (kunst)objecten.
- We houden toezicht en handhaven op fout geparkeerde fietsen en voertuigen. Verwaarloosd achtergelaten fietsen en fietswrakken verwijderen we.
- We plaatsen, onderhouden en verwijderen fietsklemmen.
- We verwerken wijzigingen in het areaal (bijvoorbeeld nieuwe straten toevoegen).
- We implementeren nieuwe generatie verkeerslichten (iVRI).
- We gaan steeds meer 'datagestuurd' beheren.
- We beheren en onderhouden verkeersregelinstallaties, verkeersborden en (ANWB) bewegwijzering; ABRI's, DRIS, en het busstation; civiele kunstwerken, openbare verlichting en bijzondere (kunst)objecten.
- We zorgen met de tools Nijmegen.mijnwijkplan.nl en de Meld- en Herstel-app dat bewoners en ondernemers hun positieve en negatieve aandachtspunten over de openbare ruimte onder de aandacht kunnen brengen, zodat we samen met hen kunnen werken aan oplossingen.
Wettelijk | Beleidsvrijheid | Budget beïnvloedbaar (x € 1.000) | |||
---|---|---|---|---|---|
Nee beheer en verbruik Energie en Water/Openbare Ruimte | 7-9 | L:2.660 | |||
Ja, Openbare verlichting | € 90 | 1.709 | |||
Ja: beheer en onderhoud wegen | 7-9 | €169 | € 1.600 | € 3.270 | |
Niet-Wettelijk DRIS | 7-9 | € 0 | € 0 | € 25 | |
Wettelijk VRI beheer en onderhoud | 7-9 | € 156 | € 0 | € 1.131 | |
Verkeersmaatregelen fysiek/gedrag | 7-9 | € 355 | € 240 | ||
Uitvoeringskosten | € 8.428 |
Beheer en onderhoud wegen
Het beheer en onderhoud van wegen is een wettelijke taak van de gemeente. Een groot deel van het budget hiervoor ligt vast in meerjarige contracten voor beheer en onderhoud. Daardoor is op de middellange termijn (circa drie jaar) slechts een beperkt deel van dit budget daadwerkelijk beïnvloedbaar. Dit beïnvloedbare deel betreft vooral geplande onderhoudswerkzaamheden die nog niet contractueel zijn vastgelegd. Daarnaast hebben we, op de middellange termijn wel te maken met extra kosten voor het herstel van verhardingen als gevolg van graafwerkzaamheden door Liander in het kader van de netcongestie en energietransitie. Op deze werkzaamheden hebben we weinig invloed; we volgen hierbij de planning en uitvoering van Liander.
DRIS
Dit budget is tbv Dynamisch Route Informatie Panelen. Hiermee wordt OV routeinformatie gedeeld aan de reizigers Gezien dit geen wettelijke taak is zou de gemeente in theorie hiermee kunnen stoppen alleen zal dit in de praktijk lastig zijn gezien dit in samenspraak met de Provincie gaat en hier afspraken aan ten grondslag liggen.
VRI Beheer en Onderhoud
Het beheren en onderhouden van de verkeerslichten is een wettelijke taak. Het budget voor onderhoud is daarbij nodig om de VRI's in stand te houden. Het budget voor het beheer is wel enigszins beïnvloedbaar gezien hier vooral de midlife onderzoeken mee worden bekostigd. De levensduur van een VRI is 15 jaar, halverwege deze levensduur vindt er een midlifeonderzoek plaats om te bepalen of er intern verbeteringen nodig zijn. Hierover zou kunnen worden bepaald dat deze in minder mate worden uitgevoerd met hierbij wel de consequentie dat de VRIs minder goed gaan draaien.
Verkeersmaatregelen fysiek/gedrag
Een deel van dit budget is niet beïnvloedbaar omdat het een wettelijke taak is. Een deel van het budget is wel beïnvloedbaar. De raad heeft geld beschikbaar gesteld om bewoners en bezoekers te verleiden anders te reizen. Hiervan voeren we gedragscampagnes uit, werken we aan de campusaanpak en werken we regionaal samen aan campagnes voor anders reizen (bijvoorbeeld een uitprobeeraanbod).
Kwaliteitsniveau en benchmark
Nijmegen zet iets meer dan gemiddeld in op gedragsverandering. Dit doen we omdat de raad dit een belangrijk instrument vindt in de mobiliteitstransitie. Overigens zien we dat (steeds meer) vergelijkbare steden ook veel investeren in het stimuleren van anders reizen.
Knoppen
- Meerjarige contracten voor onderhoud en beheer
Gelet op het meerjarige karakter van de overeenkomsten zijn deze na afloop van de overeenkomst beïnvloedbaar.
- Verkeersregelinstallaties (VRI) midlifeonderzoeken
De levensduur van een VRI is 15 jaar, halverwege deze levensduur vindt er een midlifeonderzoek plaats om te bepalen of er intern verbeteringen nodig zijn. Er kan voor worden gekozen deze in minder mate uit te voeren met hierbij wel de consequentie dat de VRI’s dan minder goed gaan draaien.
- Gedragscampagnes verkeer
Er kan voor worden gekozen om minder uit te geven aan gedragscampagnes om bewoners en bezoekers te verleiden anders te reizen.