Bereikbaarheid

Wat kost het?

Veranderingen in de begroting

Bedragen * € 1.000

2026

2027

2028

2029

Uitbreiden capaciteit parkeerbeheer 2 fte incl. trap op trap af

-280

-280

-280

-280

Uitbreiden capaciteit parkeerbeheer uit areaal parkeren

280

280

280

280

Tekort DVO Dar 2025 e.v.

-1.929

-1.929

-1.929

-1.929

Aanpak afvalproblematiek

-100

-100

pm

pm

Verlenging Pilot Graffiti-aanpak

-250

-220

-220

-220

Tekort beheer en Onderhoud parkeren en huurpenningen Mariënburg

-580

-580

-580

-580

Onderhoud verhardingen

-1.000

-1.000

pm

pm

Onderhoudsbudget bebording en markeringen

-175

-175

-150

0

Exploitatie P+R West

-135

-240

-240

-240

Exploitatie P+R West uit areaal parkeren

135

240

240

240

Totaal

-4.034

-4.004

-2.879

-2.729

Toelichting
Uitbreiden capaciteit parkeerbeheer 2 fte incl. trap op trap af (€ 280.000)
Uitbreiden capaciteit parkeerbeheer uit areaal parkeren
De komende jaren breidt het gebied waarin we betaald parkeren hebben uit. Dit betekent dat er meer vergunningen worden uitgegeven, meer moet worden gehandhaafd en meer vragen zullen zijn rondom parkeren. De afgelopen jaren is de capaciteit van parkeerbeheer onvoldoende meegegroeid met de groei van het gebied met betaald parkeren. We willen een deel van de parkeerinkomsten inzetten voor de uitbreiding van parkeerbeheer.

Tekort DVO Dar 2025 en volgende jaren (€ 1,9 miljoen)
De DVO Dar is voor een deel opgenomen in het programma Bereikbaarheid en voor een deel in Openbare Ruimte. De afgelopen jaren hebben we voldoende financiële ruimte gehad om invulling te geven aan het brede takenpakket van Dar NV op Afval, Reiniging en IBOR-taken, dat vanuit wet- en regelgeving en beleidskeuzes is opgebouwd. Met de structureel toegenomen marktprijzen en loonkosten, de loon-reparatie bij Dar, de areaalherijking in Nijmegen Noord én de ontwikkelingen op de (Europese) afzetmarkt voor ingezamelde fracties, is er onvoldoende ruimte in de begroting om de wettelijke en beleidsmatig vastgelegde taken uit de DVO uit te voeren.

Aanpak afvalproblematiek (€ 100.000)
In de moties ‘Stadsconciërge van rommel, naar parel’ en ‘De Afvalbalans’ is verzocht om een (kenterings-)aanpak en een gedragscampagne tegen vervuiling en verloedering. Er is geen dekking voor de uitvoering van deze moties. We hebben als stad een nieuwe aanpak nodig. Daarom werken wij in 2026 op basis van de uitkomsten van het inwonersberaad een integrale aanpak uit om de overlast van vervuiling en verloedering aan te pakken. Samen met inwoners en Dar passen we onze dienstverlening aan naar de ontwikkelingen uit een nieuwe aanpak in samenhang met het Grondstoffenplan.  

Verlenging Pilot Graffiti-aanpak (€ 250.000 - 220.000)
Op basis van de motie ‘Clean City, Young Vibe’ hebben we vanaf januari 2024 tot nu fors ingezet op een nieuwe aanpak om de graffiti-overlast te bestrijden. De aanpak loopt tot eind 2025. Wij willen de pilot met een jaar verlengen om de aanpak en connecties steviger te verankeren in de stad en de werkwijze integraal op te nemen in de volgend jaar op te stellen reinigingsaanpak. Dit omdat graffiti en beplakking vaak een rol spelen in de verloedering van de openbare ruimte. De samenwerking met Huis van de Binnenstad, ondernemers, NEC, Waalhalla en interne afdelingen werpt buiten zichtbaar zijn vruchten af. We verwachten dat de reinigingskosten vanaf 2027 zullen dalen op basis van de graffiti-aanpak. We nemen dit dan structureel op in de dienstverlening met de Dar.

Tekort beheer en onderhoud parkeren en huurpenningen Mariënburg (€ 580.000)
De kosten voor beheer (bewaking) en onderhoud parkeren zullen meer stijgen zijn dan de (geïndexeerde) budgetten. Daarnaast zijn de huurpenningen voor de parkeergarages Marienburg, Molenpoortdak en Vve bijdrage plein 1944 gestegen.
De extra kosten als gevolg van het verschil tussen de markt indexeringen en de toegepaste gemeentelijke indexering kunnen worden uitgesplitst in:

  1. Gestegen onderhoudsovereenkomsten in de parkeerbegroting worden geïndexeerd conform de raamovereenkomsten in totaal ad € 340.000,-
  2. Gestegen beheerskosten(bezetting AFAC, fietsenstallingen en parkeergarages) als gevolg van de gestegen minimum uurlonen en de toegepaste indexering conform de raamovereenkomst ad € 200.000.
  3. Gestegen kosten op de huurpenningen voor de parkeergarage Marienburg en Molenpoortdak samen

van € 20.000 en de VvE bijdrage parkeergarage plein 1944 van € 20.000 als gevolg van de hogere energie lasten en overige beheerskosten .

Onderhoud verhardingen (€ 1 miljoen)
Liander versterkt het netwerk in verband met de energietransitie en de toenemende netcongestie. Hierdoor wordt er de komende jaren twee keer zoveel gegraven en zal ongeveer een derde van de trottoirs in de stad worden opengebroken. Dit heeft daarmee een grote impact op het onderhoud van wegen en stoepen.  
Volgens de VNG-regeling vergoedt Liander alleen het herstel van de sleuf die wordt opengebroken voor hun werkzaamheden. Om de stoepen weer een vlak en veilig geheel te maken, moet de gemeente vaak het resterende deel ook opnieuw bestraten. Daarnaast maken we ook kosten voor andere reparaties (Meld & Herstel meldingen), zoals schade door opdruk van boomwortels.
Voor 2027 en 2028 nemen we een pm-post op. Reden hiervoor is dat er onzekerheid bestaat over de daadwerkelijke uitvoerbaarheid en het tempo van uitvoering van Liander’s plannen.

Onderhoudsbudget bebording en markeringen (€ 175.000)
Het budget voor verkeersvoorzieningen staat onder druk, terwijl de eisen aan de kwaliteit van verkeersborden en wegmarkeringen toenemen. Voor de verkeersveiligheid én voor de werking van rijhulpsystemen in auto's is het essentieel dat deze voorzieningen goed zichtbaar en herkenbaar zijn.
Een recente inventarisatie in 2023 en 2024 laat zien dat een aanzienlijk deel van de RVV-bebording, NBD-bewegwijzering en wegmarkeringen niet (meer) voldoet aan de minimale veiligheidseisen en richtlijnen. Er is sprake van achterstallig onderhoud, waardoor extra investeringen noodzakelijk zijn om het areaal weer op orde te brengen.

Exploitatie P+R West (€ 135.000 - € 240.000)
te dekken uit : Exploitatie P+R West uit areaal parkeren
Vanaf 2026 start de nieuwe concessie. Vanaf dan zal er naar alle waarschijnlijkheid een bus rijden langs de P+R West. Vanaf dat moment gaan we deze P+R exploiteren als stadsrandhub.
We verwachten op basis van een exploitatiebegroting een negatief nettoresultaat voor P+R West van € 135.000 in 2026. Om aantrekkelijk te zijn moet de P+R een concurrerende prijs-propositie bieden ten opzichte van parkeren in de stad. Deze propositie kost netto geld omdat:

  • de ticketprijs laag moet zijn (vuistregel = goedkoper dan 2 uur parkeren op bestemming);
  • een ‘gratis’ reis met de bus met maximaal 4 personen naar de stad onderdeel is van de propositie. Het busvervoer is echter niet gratis. Wij betalen een afdracht aan de busmaatschappij per verkochte P+R-ticket;
  • de P+R locatie West naar verwachting geen andere inkomsten genereert dan die van P+R reizigers, bijvoorbeeld omdat er een andere functie in de buurt zit waarvoor mensen een parkeerkaartje zouden kopen.
  • er naast de vaste lasten voor de parkeerinfrastructuur en voorzieningen (beheer/onderhoud, stroom en water), ook een beheerder nodig is voor toezicht (sociale veiligheid) en de uitgifte van P+R-fietsen.

Een P+R op deze locatie is hierdoor op zichzelf niet rendabel te krijgen, maar de P+R staat niet op zichzelf; deze is integraal onderdeel van de parkeeroplossing in Nijmegen. Dat betekent dat we de lastenverzwaring van P+R west dekken binnen de totale parkeerbegroting, net zoals we dat ook al jaren doen bij P+R Noord. De exploitatiekosten komen dus ten laste van de parkeerbegroting.

Lasten & baten

70.911.633

6,4%

32.723.798

2,9%

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21