14.3 Meer en betere alternatieven voor je eigen auto
We maken het onze bewoners en bezoekers minder afhankelijk van hun eigen auto. Dit doen we door in te zetten op betere alternatieven. Deelmobiliteit geven we meer ruimte, zowel in de bestaande wijken als bij nieuwe ontwikkelingen. Deelfietsen en scooters krijgen een vaste plek in de openbare ruimte, om overlast tegen te gaan. Ook het OV blijft een heel belangrijk alternatief voor de eigen auto. We zetten in op sterke (H)OV lijnen, maar zoeken ook naar manieren om fijnmazig vervoer vorm te geven. De ontwikkeling van stadsrandhubs is randvoorwaardelijk voor de mobiliteitstransitie. We realiseren hoogwaardige hubs (P+R’s) in alle windrichtingen. Bezoekers van de binnenstad of van onze werkgeverslocaties kunnen zo parkeren aan de randen van de stad en de rest van hun reis met deelmobiliteit of het OV vervolgen. Zo dragen we bij aan de bereikbaarheid van onze stad en meer leefbaarheid.
We vinden het belangrijk dat iedereen mee kan doen in de mobiliteitstransitie. Daarom zetten we in op het tegengaan van vervoersongelijkheid, bijvoorbeeld via het goedkope busabonnement voor minima of kortingen voor deelmobiliteit.
Budget
Saldo | ||||||
Doel | Project | Budget (x 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
D1403 | Openbaar vervoer | Programma | 438 | 487 | 482 | 478 |
Totaal | 438 | 487 | 482 | 478 |
Activiteiten
- We realiseren een netwerk van stadsrandhubs in alle windrichtingen, op strategische locaties bij invalswegen de stad in.
- We zetten ons in voor goede busverbindingen vanaf de stadsrandhubs. Ook zorgen we voor goede deelmobiliteit op deze locaties.
- We zetten ons in voor een hoogwaardig OV netwerk in onze stad, waarbij HOV onze bijzondere aandacht krijgt.
- We breiden het aanbod deelmobiliteit in Nijmegen uit en voeren meer regie op het aanbod en de betaalbaarheid.
- We stimuleren een langjarige toepassing van deelmobiliteit bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen
- We vergroten de aantrekkelijkheid van deelmobiliteit, door deeltweewielers te faciliteren in deelhubs in wijken en buurten. Deelauto’s parkeren op daarvoor bestemde parkeervakken
- We voeren de aanpak vervoersongelijkheid uit en zorgen er zo voor dat alle inwoners mee kunnen doen aan de mobiliteitstransitie.
Wettelijk | Beleidsvrijheid | Budget beïnvloedbaar (x € 1.000) | |||
---|---|---|---|---|---|
Deels: beheer weg en haltes | 6-8 | € | € 218 | € 621 | |
Openbaar vervoer baten | 6-8 | € | € -679 |
Beheer van weg en haltes
Nijmegen heeft als wegbeheerder een wettelijke taak tot het beheer en onderhoud van de openbare weg waar de bus rijdt. Ook moeten we haltes beheren en onderhouden. Dit is niet beïnvloedbaar.
Daarnaast voeren we elk jaar nachtvervoer uit tijdens de vierdaagse. Hiervoor doen we een bijdrage aan de vervoerder.
Ook gebruiken we een deel van dit budget voor de ontwikkeling van nieuw OV beleid, waaronder de OV-visie en de ontwikkeling van P+Rs.
Kwaliteitsniveau en benchmark
Voor het wettelijk deel van dit doel volgen we de afspraken zoals gemaakt met de provincie (concessieverlener). We doen hierin niet meer, eerder minder.
Knoppen
- Beheer en onderhoud openbare weg
Er kan gekozen worden om het kwaliteitsniveau van het beheer en onderhoud van de openbare weg bij te stellen.