15 Onze infrastructuur, weginrichting en civiele kunstwerken zijn van goede kwaliteit en goed bereikbaar

15.2 Zo min mogelijk vuil en rommel op straat en bestrijding van gladheid om Nijmegen veilig bereikbaar te houden

15.2 Zo min mogelijk vuil en rommel op straat en bestrijding van gladheid om Nijmegen veilig bereikbaar te houden

We werken aan een opgeruimde en schone openbare ruimte. Daarvoor reinigt Dar de straten en stoepen volgens de afgesproken beeldkwaliteit van het betreffende gebied. Ook werken we met doelgerichte projecten, inzet van coaches bij bewoners die graag participeren voor een schone stad en inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Jaarlijks wordt herfstblad geruimd en voor bewoners bladkorven ter beschikking gesteld.  In de winter strooien we bij gladheid de belangrijkste routes om Nijmegen veilig bereikbaar te houden.

Budget

 Saldo 

Doel

 Project  

 Budget (x 1.000) 

 2026 

 2027 

 2028 

  2029 

D1502

Reiniging

Programma

12.866

12.836

12.836

12.836

Reiniging

Uitvoering

46

46

46

46

Totaal 

12.912

12.882

12.882

12.882

Activiteiten

  • We verlenen opdracht aan Dar voor het schoon houden van straten.
  • We verlenen opdracht aan Dar voor het inzamelen van bladafval in de herfst.
  • We verlenen opdracht aan Dar om (een deel van) het zwerfafval op te ruimen door de inzet van assistent wijkvegers en Stichting Dagloon en het organiseren van participatie door Wijkhelden.
  • We verlenen opdracht aan Dar voor het inzetten van afvalcoaches, waarmee we bewustzijn over zwerfafval bij bewoners willen vergroten.
  • We strooien bij gladheid zout op belangrijke wegen, OV-routes, fietspaden en looproutes. In geval van zware sneeuwval, wordt deze op de belangrijkste wegen geruimd ten behoeve van de bereikbaarheid. We geven opdracht aan Dar voor het verstrekken van zoutkisten voor bewoners.
  • We verlenen opdracht aan Dar voor het schoon houden van straten.
  • We verlenen opdracht aan Dar voor het inzamelen van bladafval in de herfst.
  • We verlenen opdracht aan Dar om (een deel van) het zwerfafval op te ruimen door de inzet van assistent-wijkvegers en Stichting Dagloon en het organiseren van participatie door Wijkhelden.
  • We verlenen opdracht aan Dar voor het inzetten van afvalcoaches, waarmee we bewustzijn over zwerfafval bij bewoners willen vergroten.
  • In samenwerking met de belangrijkste stakeholders uit onze stad bestrijden en voorkomen we de aanwezigheid van de meest bekende overlastgevende dieren (zoals ratten, kakkerlakken en faraomieren) ten gunste van de volksgezondheid.

Wettelijk

Beleidsvrijheid

Budget beïnvloedbaar (x € 1.000)

ja, baten

7-9

€ -822

Nee, lasten

7-9

€ 65

€ 7.878

Deels, lasten (DVO)

7-9

€ 1.917

€ 1.277

Uitvoeringskosten

€ 46

€ 1.277.000 betreft gladheidsbestrijding. Wettelijke taak
Budget voor gladheidsbestrijding volgens Wegenwet en beleidsplan 'Grip op gladheid'. Taak ligt vast. Er is gemotiveerde uitvoeringsvrijheid. Wijzigingen in de uitvoering kunnen jaarlijks worden doorgevoerd. Het te behalen bedrag is beperkt ivm wettelijke verantwoordelijkheden. Range 0-100k€.

€ 65.000 betreft graffiti-meldpunt en aanpak
Schoonmaken eigendommen gemeente Nijmegen in de openbare ruimte. In principe beïnvloedbaar. Geen wettelijke taak voor zover de zorgplicht over onze eigendommen niet in gevaar komt. Effect bij wegvallen leidt tot meer graffiti en verloedering van de openbare ruimte. Gevolg een aantrekkend effect van graffiti en beplakkingsoverlast. Range 30-65k€.

€ - 822.000 betreft Single Use Plastic (SUP) vergoeding RWS Zwerfafval:
Dit budget betreft de vergoeding voor de aanpak van zwerfafval (reiniging door DAR), voorzieningen (inzamelmiddelen zoals afvalbakken), interventies (gedragsinterventies, projecten, uitingen, communicatie). Dit budget is niet beïnvloedbaar. Belangrijkste doel van deze Europese SUP-richtlijn is het verminderen van de milieu-impact van wegwerpplastics, zoals ballonnen, maaltijdverpakkingen, drankverpakkingen, rietjes en bestek.

€ -7.878.000 + € 1.917.000 betreft wegenreiniging onkruid, vervuiling en zwerfafval. Dit is een wettelijke taak in het kader van de zorgplicht; het veilig en begaanbaar houden van alle wegdelen. Gemotiveerde uitvoeringsvrijheid in de mate van reiniging of gebied gespecificeerd. Momenteel is het reinigingsniveau ingestoken op "sober en doelmatig" (CROW beeldkwaliteit B). Keuze voor CROW beeldkwaliteit C is in theorie een optie. Effect is veel meer zwerfafval, onkruid en vervuiling op straat. Navenante toename klachten en aansprakelijkheidsstellingen (schade/letsel door bv vallen). Het kosteneffect zal gemotiveerd moeten worden door het vaststellen van nieuw beleid op dit vlak ivm het verantwoorden van de beeldkwaliteit voor de stad door de raad en vaststelling met bijbehorende niveau en middelen. Aanpassen beleid kan tussen de 1 en de 2 jaar worden doorgevoerd. Het te behalen bedrag is beperkt ivm wettelijke verantwoordelijkheden. Range is bij voorbaat niet in te schatten ivm effecten op andere posten, capaciteit en aansprakelijkstellingen.

Kwaliteitsniveau en benchmark
Veel Nederlandse gemeenten onderhouden het voornaamste deel van hun openbare ruimte op CROW beeldkwaliteit B. Centrumgebieden of andere belangrijke zicht of gebruikslocaties worden vaak op een hogere beeldkwaliteit onderhouden. Nijmegen is hierin een gemiddelde speler. Benchmark is onbekend op dit onderwerp.

Knoppen

  • Stoppen met schoonmaken waalstrandjes

Massale dump van recreatieafval op de stranden en in de Ooij-polder is de aanleiding voor deze maatregel. De aanpak bestaat uit gedragsinterventies met o.a. afvalcoaches, communicatie en gedragsaanpak in samenwerking met Dar en Toezicht en Handhaving. Dit voorkomt (zwerf)afval en heeft een positief effect op de bewustwording.Risico bij bezuiniging is dat de opgebouwde gedragsverandering wegebt en Dar vaker moet worden ingezet voor het opruimen van excessen tegen aanzienlijke kosten.

  • Stoppen met assistent wijkvegers

Assistent wijkvegers dragen bij aan de netheid van de stad, kennis van probleemplekken en bereiken probleemlocaties. Ze zorgen voor een zichtbare impact op de leefomgeving van bewoners. Ze zijn overgekomen vanuit het Werkbedrijf. Stoppen resulteert in het verval van deze banen.

  • Stoppen met opdracht Stichting dagloon

De stichting ondersteunt dak- en thuislozen door tijdelijke daglonen te verstrekken en werkervaring te bieden. De inzet betreft inzameling van zwerfafval in gebieden rondom het centrum en de Waalstranden. Risico's: Zonder deelname van Gemeente Nijmegen zal de stichting haar activiteiten moeten staken. Als dit gebeurt dan verdwijnt de doelgroep wederom uit zicht.

  • Stoppen met extra reiniging binnenstad en inzet afvalcoaches

De reiniging in het centrum draagt bij aan een nette binnenstad en is aanvullend op het huidige reinigingsniveau om het centrum schoon te kunnen houden en te kunnen reageren op excessen in het weekend. Afvalcoaches adviseren bewoners over het aanbieden en scheiden van afval, bevorderen een duurzamer afvalbeheer en nemen bewoners mee in het beleid. Risico's zijn een verlaagd reinigingsniveau van de openbare ruimte in het centrum in het weekend en verminderde communicatie over afval en de Nijmeegse beleidskoers op straat.

  • Stoppen met het plaatsen en legen van bladkorven

Gemeente Nijmegen heeft een groot aantal bladkorven in eigendom. Dar zet deze jaarlijks uit in het openbaar gebied voor bewoners om bladafval in te deponeren uit tuinen en uit het openbaar gebied. Dar ledigt de korven en draagt zorg voor de plaatsing en opslag in lente en zomermaanden. Zo kan men op een makkelijke wijze af van bladafval van gemeentelijke en eigen bomen. Risico’s bij deze bezuiniging is vooral het onbegrip en klachten dat men het bladafval niet meer kwijt kan. Het bladafval zal men waarschijnlijk afwentelen op de openbare ruimte.  

Lasten & baten

70.911.633

6,4%

32.723.798

2,9%

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21