14 We versnellen onze mobiliteitstransitie, om zo de stad bereikbaar en leefbaar te houden

14.1 Een bereikbare stad via alle modaliteiten

14.1 Een bereikbare stad via alle modaliteiten

We willen onze stad voor iedereen bereikbaar houden en we willen onze ruimte zo efficiënt mogelijk benutten. We geven daarom ruim baan aan actieve mobiliteit. Goede loop- en fietsroutes en kwalitatief openbaar vervoer dragen bij aan een toegankelijke en bereikbare stad voor iedereen. De toename van het aantal fietsers willen we faciliteren, met aandacht voor de uitbreiding van het fietsnetwerk, de kwaliteit en breedte van de huidige fietsroutes. En natuurlijk zorgen we ook voor voldoende goede fietsparkeermogelijkheden. Om de bereikbaarheid te garanderen vinden we het van groot belang dat treinstations en busverbindingen goed functioneren en dat er voldoende en goed ontsloten stadsrandhubs (P+R’s) zijn. Ook blijven we investeren in het autonetwerk. De S100 is de belangrijkste verbindingsroute in de stad en moet goed doorstromen. Economische kerngebieden moeten goed bereikbaar zijn via alle vervoersmiddelen.

Budget

 Saldo 

Doel

 Project  

 Budget (x 1.000) 

 2026 

 2027 

 2028 

  2029 

D1401

Beheerde fietsenstallingen

Programma

1.721

2.084

2.107

2.128

Handhaving fietsparkeren

Programma

235

235

235

235

Verkeer

Programma

2.986

3.292

3.330

3.221

Verkeer

Uitvoering

48

48

48

48

Verkeersmanagementcentrale

Programma

996

994

993

902

Totaal 

5.985

6.652

6.713

6.533

Activiteiten

  • We zorgen voor een fijnmazig voetgangersnetwerk, waarin een voetganger zonder (veel) omwegen op de belangrijkste bestemmingen kan komen
  • We voeren onze aanpak voor toegankelijkheid uit en lossen knelpunten in toegankelijkheid van openbare ruimte op
  • We completeren en versterken het fietsnetwerk, door meer fietsstraten en snelfietsroutes te realiseren en onveilige knelpunten op te lossen
  • We bieden voldoende stallingsmogelijkheden en exploiteren gemeentelijke stallingen
  • We stimuleren fietsgebruik en richten ons in onze aanpakken op verschillende doelgroepen
  • We houden nauw contact met de provincie en de busmaatschappij om zorg te dragen voor een goed busnetwerk
  • We werken met de provincie en rijksoverheid aan het verbeteren van het spoornetwerk en onze stationsgebieden. Onder andere door aansluiting op hoog frequent spoor (Programma Hoogfrequent spoor van het Rijk) realisatie van een ingang aan de westzijde van centraal station en herinrichting van station Heijendaal
  • We zorgen voor een voldoende mate van verkeersafwikkeling op de S100 en onze andere hoofdwegen. Dit doen we met inframaatregelen en de inzet van verkeersmanagement
  • We zijn opdrachtgever van projecten waarbij de infrastructuur wordt aangelegd of aangepast. We doen dit in overleg met andere belanghebbenden, zoals de regio, provincie en het rijk
  • We werken met de provincie en de Rijksoverheid aan het verbeteren van de doorstroming op de Rijks- en provinciale wegen
  • We reguleren (fiets)parkeren en verkeersstromen (Verkeersmanagementcentrale), tijdelijke verkeersmaatregelen. Waar nodig stemmen we af met de regiogemeenten

Wettelijk

Beleidsvrijheid

Budget beïnvloedbaar (x € 1.000)

Nee: beheerde fietsenstallingen

7-10

€ 1.383

Ja. , Handhaving fiets parkeren

€ 187

Deels, VMC/RTC Lasten

€ 970

Deels, VMC/RTC Baten

 € 353

Deels: Verkeer;
Verkeersbeleid
onderhoud wegen
Niet Wettelijk: Bijdrage RVMT
Niet Wettelijk: Incidentmanagement

7-10

7-10
7-10

€ 640


€ 445

€ 56
€ 28


Wettelijk: Verkeersmanagementcentrale

7-10

€ 191

Uitvoering

€ 48

Beheerde fietsenstallingen
De budgetten zijn beperkt beïnvloedbaar omdat alle onderhouds- en beheerderskosten zijn aanbesteed. Hier liggen meerjarige raamovereenkomsten aan ten grondslag die moeilijk binnen afzienbare termijn zijn aan te passen. Daarnaast zijn er huurovereenkomsten en de overeenkomsten derde partijen. Ook deze overeenkomsten hebben een meerjarig karakter en zijn daarom beperkt beïnvloedbaar.

Handhaving fiets parkeren
De handhaving fiets parkeren in de openbare ruimte is een wettelijke taak cf de APV. Daarom zijn deze kosten ook beperkt beïnvloedbaar.

VMC RTC Lasten/baten
Hieronder worden de uitgaven en inkomsten verantwoord van de Verkeersmanagement Centrale (VMC) en de regionaal toezichtcentrale (RTC). VMC is een niet wettelijke taak. Ook hiervoor geldt dat de uitgaven vallen onder meerjarige raamovereenkomsten die zijn aanbesteed. RTC is een wettelijke taak omdat het uitkijken van de camerabeelden vallen onder artikel 151c Gemeentewet. De RTC heeft ook in dat kader meerjarige en meerdere regionale dienstverleningsovereenkomsten met andere gemeenten. Hiervoor worden ook baten gerealiseerd. Over de baten kunnen elk jaar aparte afspraken worden gemaakt in het kader van indexering en zijn daarom beïnvloedbaar.

Verkeersbeleid
Hieronder vallen kosten en uitgaven gemaakt in het kader van beleidsontwikkeling en uitvoering mobiliteit. Voor het initiëren van projecten doen we bijvoorbeeld verkeerskundige onderzoeken die we vaak door specialistische bureaus laten uitvoeren. Ook huren we hiervan ondersteuning in voor het ontwikkelen van beleidsvisies, uitvoering en participatie. Denk bijvoorbeeld aan een uitvoeringsplan voor de 30-km wegen. Ook voeren we kleine aanpassingen in de infra in het kader van verkeersveiligheid uit van dit budget. Ook wordt een deel van dit budget gebruikt om de uitvoering van projecten zonder investeringsbudget te realiseren. Denk aan de verblijfsvriendelijke binnenstad: dit project wordt betaald vanuit exploitatie. De kosten zijn beïnvloedbaar, maar hebben wel impact op de snelheid waarop we ons beleid kunnen vormgeven en uitvoeren. Daarnaast zouden we beleidskeuzes minder goed cijfermatig kunnen onderbouwen, omdat er minder budget is voor verkeersonderzoeken.

Bijdrage RVMT
Bijdrage aan het Regionaal Verkeersmanagement Team betreft de gemeentelijke jaarlijkse bijdrage aan de regionale aanpak van verkeersmanagement in de Regio Arnhem-Nijmegen. In dit samenwerkingsverband zijn alle gemeentes in de regio, de Provincie en Rijkswaterstaat vertegenwoordigd. Gezien dit ook geen wettelijk taak is zou de gemeente in theorie ervoor kunnen kiezen om eenzijdig eruit te stappen, dit zal gevolgen hebben voor de samenwerking en doorstroming van het verkeer in de regio.

Incidentmanagement
Deze bijdrage is ten behoeve van het incidentmanagement voor pechgevallen op de belangrijkste wegen binnen de gemeente. De berger zorgt ervoor middels een contract dat deze binnen 20minuten ter plaatse is. Deze regeling zorgt ervoor dat er minder verkeershinder is wat de doorstroming op deze wegen bevordert. Aangezien het geen wettelijke taak is van de gemeente om deze taak op zich te nemen kan het huidige contract hiervoor stop gezet worden. Dit zal gevolgen hebben voor de doorstroming van het verkeer.

Verkeersmanagementcentrale
Dit budget is niet tot beperkt beïnvloedbaar. Dit betreft het budget voor het onderhoud van de Verkeersmanagementcentrale. Hierbij gaat het hoofdzakelijk om de kosten om alle technische systemen draaiend te houden. Gezien de wettelijke taak is het niet mogelijk om hierin concessies te doen.

Kwaliteitsniveau en benchmark
Nijmegen heeft een behouden uitvoeringsbudget voor het beheer van ons verkeerssysteem. Het is niet bekend hoe de Nijmeegse inzet op verkeersbeleid zich verhoudt tot de inzet in andere steden.

Knoppen

  • Verkeerskundige onderzoeken

Met verkeerskundige onderzoeken initiëren we projecten en ontwikkelen we beleidsvisies, uitvoering en participatie en voeren we aanpassingen in de infra door in het kader van verkeersveiligheid. Ook wordt een deel van dit budget gebruikt om de uitvoering van projecten zonder investeringsbudget te realiseren, zoals de verblijfsvriendelijke binnenstad. De kosten zijn beïnvloedbaar, maar hebben wel impact op de snelheid waarop we ons beleid kunnen vormgeven en uitvoeren. Daarnaast zouden we beleidskeuzes minder goed cijfermatig kunnen onderbouwen, omdat er minder budget is voor verkeersonderzoeken.

  • Incidentmanagement verkeershinder

Deze bijdrage is ten behoeve van het incidentmanagement voor pechgevallen op de belangrijkste wegen binnen de gemeente. De berger zorgt ervoor middels een contract dat deze binnen 20minuten ter plaatse is. Deze regeling zorgt ervoor dat er minder verkeershinder is wat de doorstroming op deze wegen bevordert. Er kan voor worden gekozen om het huidige contract stop te zetten. Dit zal leiden tot een minder goede doorstroming van het verkeer.

  • Bijdrage regionaal verkeersmanagement

In dit samenwerkingsverband zijn alle gemeenten in de regio, de Provincie en Rijkswaterstaat vertegenwoordigd. De gemeente kan ervoor kiezen uit het samenwerkingsverband van het Regionaal Verkeersmanagement Team te stappen. Dit zal impact hebben op de samenwerking en doorstroming van het verkeer in de regio.

  • VMC RTC baten

Over de baten kunnen elk jaar aparte afspraken worden gemaakt in het kader van indexering.

  • Meerjarige raamovereenkomsten

Gelet op het meerjarige karakter van de overeenkomsten zijn deze na afloop van de overeenkomst beïnvloedbaar.

Lasten & baten

70.911.633

6,4%

32.723.798

2,9%

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21