28 We zijn een financieel gezonde gemeente nu en in de toekomst

28.2 Een uitlegbaar lokaal heffingenbeleid op het gebied van OZB, reclame- en precariobelasting om aanvullende inkomsten te genereren

28.2 Een uitlegbaar lokaal heffingenbeleid op het gebied van OZB, reclame- en precariobelasting om aanvullende inkomsten te genereren

We hanteren een zorgvuldig vastgesteld heffingenbeleid.

Budget

 Saldo 

Doel

Project 

Budget (x 1.000)

 2026 

 2027 

 2028 

  2029 

D2802

Aanslagen niet-woningen

Programma

-54.907

-55.820

-56.736

-57.654

Aanslagen niet-woningen

Uitvoering

1.215

1.215

1.215

1.215

Aanslagen overige

Programma

-897

-897

-897

-897

Aanslagen overige

Uitvoering

32

32

32

32

Aanslagen woningen

Programma

-62.557

-64.204

-65.135

-65.481

Aanslagen woningen

Uitvoering

1.863

1.863

1.864

1.864

Totaal 

-115.252

-117.811

-119.657

-120.921

Activiteiten

  • We zorgen voor uitvoering van de Wet WOZ.
  • We zorgen voor het opleggen en innen van OZB bij woningeigenaren en niet-woningeneigenaren, reclamebelasting en precariobelasting.
  • We herijken/ actualiseren jaarlijks bovengenoemde verordeningen en periodiek de van toepassing zijnde beleidsregels.
  • We behandelen bezwaar- en beroepszaken van bovengenoemde belastingen.

Wettelijk

Beleidsvrijheid

Budget beïnvloedbaar (x € 1.000)

nee

8-9

€ 1.100

uitvoeringskosten

€3.111

De inkomsten van de OZB zijn beïnvloedbaar en kunnen worden verhoogd. Ieder procentpunt bovenop de prijsstijging (op zowel woningen als niet- woningen) levert 1,1 miljoen euro extra opbrengsten op. Dit past binnen de doelen van het programma.

Kwaliteitsniveau en benchmark
De Waarderingskamer  toetst  jaarlijks  of de waardering  van de  woningen en niet woningen  juist  zijn . Indien de herwaardering  juist  is uitgevoerd geeft  ze een goedkeurende verklaring af, zodat de WOZ-beschikkingen over het belastingjaar afgegeven kunnen worden aan belanghebbenden.

We hanteren een zorgvuldig vastgesteld heffingenbeleid. Voor woningen geldt dat we aansluiten op de berekeningssystematiek van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO).
De cijfers COELO 2026 komen naar verwachting pas in april 2026 beschikbaar. Daarom maken we voor onderstaand overzicht gebruik van de cijfers COELO 2025, deze verwerken we in de Stadsrekening 2025 in de paragraaf Lokale Heffingen.

Op basis van de cijfers COELO 2025 rangorde 'scoort' de gemeente Nijmegen ten opzichte van andere gemeenten als volgt:
‘Duur’ ten opzichte van andere gemeenten:

  • Relatief hoge OZB woning eigenaren         plek 338 van 342
  • Duurste tarief eigenaar OZB niet-woningen         plek 342 van 342
  • Duur gecombineerd tarief OZB niet-woningen      plek 338 van 342

(gecombineerd tarief is tarief eigenaar + bewoner)

‘Goedkoop’ ten opzichte van andere gemeenten:

  • Laagste afvalstoffenheffing            plek 1 van 342
  • Voor huurder veruit goedkoopste gemeente         plek 1 van 342
  • Laagste tarief gebruiker OZB niet-woningen (0%)      plek 1 van 342

Gemiddeld (iets duurder) voor wat betreft woonlasten (ozb, riool en afval) eigenaar/bewoner woning.

Knoppen

  • Verhogen OZB (1% boven prijsindex)

De OZB kan worden verhoogd. Ieder procentpunt bovenop de prijsstijging (op zowel woningen als niet- woningen) levert 1,1 miljoen euro extra opbrengsten op.

Lasten & baten

50.393.019

4,5%

752.719.430

67,8%

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21