28.2 Een uitlegbaar lokaal heffingenbeleid op het gebied van OZB, reclame- en precariobelasting om aanvullende inkomsten te genereren
We hanteren een zorgvuldig vastgesteld heffingenbeleid.
Budget
Saldo | ||||||
Doel | Project | Budget (x 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
D2802 | Aanslagen niet-woningen | Programma | -54.907 | -55.820 | -56.736 | -57.654 |
Aanslagen niet-woningen | Uitvoering | 1.215 | 1.215 | 1.215 | 1.215 | |
Aanslagen overige | Programma | -897 | -897 | -897 | -897 | |
Aanslagen overige | Uitvoering | 32 | 32 | 32 | 32 | |
Aanslagen woningen | Programma | -62.557 | -64.204 | -65.135 | -65.481 | |
Aanslagen woningen | Uitvoering | 1.863 | 1.863 | 1.864 | 1.864 | |
Totaal | -115.252 | -117.811 | -119.657 | -120.921 |
Activiteiten
- We zorgen voor uitvoering van de Wet WOZ.
- We zorgen voor het opleggen en innen van OZB bij woningeigenaren en niet-woningeneigenaren, reclamebelasting en precariobelasting.
- We herijken/ actualiseren jaarlijks bovengenoemde verordeningen en periodiek de van toepassing zijnde beleidsregels.
- We behandelen bezwaar- en beroepszaken van bovengenoemde belastingen.
Wettelijk | Beleidsvrijheid | Budget beïnvloedbaar (x € 1.000) | |||
---|---|---|---|---|---|
nee | 8-9 | € | € 1.100 | € | |
uitvoeringskosten | €3.111 |
De inkomsten van de OZB zijn beïnvloedbaar en kunnen worden verhoogd. Ieder procentpunt bovenop de prijsstijging (op zowel woningen als niet- woningen) levert 1,1 miljoen euro extra opbrengsten op. Dit past binnen de doelen van het programma.
Kwaliteitsniveau en benchmark
De Waarderingskamer toetst jaarlijks of de waardering van de woningen en niet woningen juist zijn . Indien de herwaardering juist is uitgevoerd geeft ze een goedkeurende verklaring af, zodat de WOZ-beschikkingen over het belastingjaar afgegeven kunnen worden aan belanghebbenden.
We hanteren een zorgvuldig vastgesteld heffingenbeleid. Voor woningen geldt dat we aansluiten op de berekeningssystematiek van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO).
De cijfers COELO 2026 komen naar verwachting pas in april 2026 beschikbaar. Daarom maken we voor onderstaand overzicht gebruik van de cijfers COELO 2025, deze verwerken we in de Stadsrekening 2025 in de paragraaf Lokale Heffingen.
Op basis van de cijfers COELO 2025 rangorde 'scoort' de gemeente Nijmegen ten opzichte van andere gemeenten als volgt:
‘Duur’ ten opzichte van andere gemeenten:
- Relatief hoge OZB woning eigenaren plek 338 van 342
- Duurste tarief eigenaar OZB niet-woningen plek 342 van 342
- Duur gecombineerd tarief OZB niet-woningen plek 338 van 342
(gecombineerd tarief is tarief eigenaar + bewoner)
‘Goedkoop’ ten opzichte van andere gemeenten:
- Laagste afvalstoffenheffing plek 1 van 342
- Voor huurder veruit goedkoopste gemeente plek 1 van 342
- Laagste tarief gebruiker OZB niet-woningen (0%) plek 1 van 342
Gemiddeld (iets duurder) voor wat betreft woonlasten (ozb, riool en afval) eigenaar/bewoner woning.
Knoppen
- Verhogen OZB (1% boven prijsindex)
De OZB kan worden verhoogd. Ieder procentpunt bovenop de prijsstijging (op zowel woningen als niet- woningen) levert 1,1 miljoen euro extra opbrengsten op.