28 We zijn een financieel gezonde gemeente nu en in de toekomst

28.1 Inzicht in en overzicht van te verwachten (meerjarige) inkomsten van algemene middelen

28.1 Inzicht in en overzicht van te verwachten (meerjarige) inkomsten van algemene middelen

We brengen het financieel meerjarig effect van de algemene middelen in beeld en verwerken deze jaarlijks in de planning & control producten.

Budget

Saldo

Doel

Project 

Budget (x 1.000)

2026

2027

2028

2029

D2801

Concernposten - Stelposten

Programma

2,443

22,767

30,780

52,760

Concernposten - Stelposten

Uitvoering

365

377

377

390

Uitkering gemeentefonds

Programma

-596,540

-612,435

-613,836

-634,311

Totaal 

-593,732

-589,291

-582,679

-581,162

Activiteiten

  • We stellen een reële meerjarige raming op van de inkomsten uit de gemeentefondscirculaires.
  • We maken een integrale afweging van de inzet van nieuwe gemeentefondsmiddelen (taakmutaties).
  • We oefenen invloed uit op de landelijke herijking van het gemeentefonds.
  • We lobbyen over de hoogte van de inkomsten van het gemeentefonds.
  • We stellen algemene begrotingscorrecties vast en verwerken deze op stelpost.
  • We minimaliseren het aantal stelposten door periodiek te beoordelen of deze toe te wijzen zijn aan de programma's of kunnen vervallen.

Wettelijk

Beleidsvrijheid

Budget beïnvloedbaar (x € 1.000)

nee (overige taakmutaties GF)

9-10

€ 101

uitvoeringskosten

€ 390

Beïnvloedbaar
We kunnen ervoor kiezen om de stelpost 'Overige taakmutaties' (€ 101.000) vrij te laten vallen.

Niet-beïnvloedbaar
De stelposten 'reservering prijsindexatie, gemeentefonds Wmo, overige materiële indexering' (16,5 miljoen) zijn noodzakelijk om de indexering van de programmabudgetten mee op te vangen.

De stelpost 'Overige Ontwikkelingskosten sociaal domein' (€ 998.515) is noodzakelijk vanwege het amendement 'Sociale basis'.

De stelposten 'Kapitaallasten en Verwachte onderuitputting kapitaallasten' (2,2 miljoen) zijn noodzakelijk vanwege financiële spelregels. Er liggen afspraken aan ten grondslag over de doorrekening kapitaallasten bij parkeren en wat we beschikbaar hebben in de begroting .

De stelpost 'IU Beschermd wonen' (1,7 miljoen) is noodzakelijk vanwege onderliggende afspraken met omliggende gemeenten.

Kwaliteitsniveau en benchmark
het gemeentefonds wordt zo verdeeld (o.a. op basis van maatstaven) dat iedere gemeente een gelijkwaardig voorzieningenniveau kan realiseren. De verdeling sluit zo goed mogelijk aan bij de kosten van de gemeenten. Daarnaast is het gemeentefonds bestedingsvrij en kan de raad zelf kiezen hoe de middelen worden ingezet. We kunnen hier dus niet zomaar een vergelijk maken met de keuzes van andere gemeenten.

Knoppen

  • Stelpost 'Overige taakmutaties' (€ 101.000) vrij laten vallen
  • Geen bestemmingsreserves

Als we stoppen met bestemmingsreserves en deze overhevelen naar de saldireserve, dan zorgt dit voor verbetering van de weerstandsratio.

  • Stoppen met toerekenen bespaarde rente aan saldireserve

Op dit moment wordt rente toegerekend aan eigen vermogen. Deze rente wordt toegevoegd aan de saldireserve. Het is mogelijk om te stoppen met deze toerekening. Gevolg hiervan is dat de ontwikkeling van de saldireserve lager wordt.

Lasten & baten

50.393.019

4,5%

752.719.430

67,8%

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21