Financiën

Wat willen we komend jaar bereiken?

Wat willen we komend jaar bereiken?

Ambitie :
28. We zijn een financieel gezonde gemeente nu en in de toekomst

Doel 28.1: Inzicht in en overzicht van te verwachten (meerjarige) inkomsten van algemene middelen
Activiteiten

  • We brengen het financieel effect van de gemeentefondscirculaires in beeld en verwerken deze jaarlijks in de stadsbegroting.

Jaarlijks brengt het rijk drie gemeentefondscirculaires uit: in mei, september en december. We analyseren deze gemeentefondscirculaires en brengen in beeld wat de financiële gevolgen zijn voor Nijmegen. Vervolgens verwerken we de effecten van het gemeentefonds in onze begroting.

  • We maken een integrale afweging van de inzet van nieuwe gemeentefondsmiddelen (taakmutaties).

Gemeentefondsmiddelen zijn vrij besteedbaar door de gemeenteraad. Dit geldt voor alle uitkeringen in het gemeentefonds. Uitgangspunt is dat wij als gemeente niet één op één het rijk willen volgen bij de bestemming van de gelden. We willen een eigen afweging maken, die zoveel mogelijk integraal is, die past binnen het gemeentebrede beleid en die zo goed mogelijk aansluit bij de lopende begroting.

  • We oefenen invloed uit op de landelijke herijking van het gemeentefonds.

Per 1 januari 2023 zijn nieuwe verdeelmodellen voor het gemeentefonds ingevoerd. Vanaf 2023 was er een ingroeipad van drie jaar. Het nieuwe verdeelmodel wordt door nadere onderzoeken nog niet verder ingevoerd in 2026. We blijven lobbyen voor een verdere invoering van het verdeelmodel vanaf 2027 en verder.  

  • We lobbyen over de hoogte van de inkomsten van het gemeentefonds en over het stabiliseren van de schommelingen van het gemeentefonds.

Het is belangrijk dat wij als gemeenten kunnen beschikken over voldoende middelen voor de taken en verantwoordelijkheden die we hebben. Ook is het essentieel dat er niet te veel schommelingen in onze inkomsten plaatsvinden. Een stabiel gemeentefonds is ook van groot belang. Daarom voeren we als gemeenten samen met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) een actieve lobby richting de rijksoverheid.

Doel 28.2: Een uitlegbaar lokaal heffingenbeleid op het gebied van OZB, reclame- en precariobelasting om aanvullende inkomsten te genereren.
Activiteiten

  • We zorgen voor het heffen van OZB woningeigenaren, OZB niet-woningen eigenaren en overige belastingen (reclamebelasting, precariobelasting).
  • We herijken periodiek het belastingstelsel.

Doel 28.3: Voortdurend genoeg liquide middelen om activiteiten van de gemeente uit te voeren.
A ctiviteiten

  • We hebben een strategie om tegen zo gunstig mogelijke voorwaarden te lenen. Periodiek stellen we deze strategie bij op basis van de markt en economische omstandigheden.
  • We analyseren inkomsten en uitgaven om te bepalen of er voldoende geld op de bank staat om dagelijks te voldoen aan betalingsverplichtingen. We volgen nauwgezet onze inkomende en uitgaande geldstromen. Als instrument gebruiken we daarvoor de liquiditeitsbegroting. Dat is een prognose voor de komende weken en maanden. De eerste weken worden zeer nauwkeurig in beeld gebracht, zodat helder is of en hoeveel er eventueel aan kort geld geleend moet worden.
  • We adviseren over en beoordelen aanvragen van leningen om maatschappelijke doelen te ondersteunen.
  • We trekken leningen aan met een korte of langere duur, mede op basis van de vastgestelde strategie.
  • Voor de financiering van onze investeringen en planexploitaties is geld nodig. Voor zover onze eigen middelen (eigen vermogen en voorzieningen) niet toereikend zijn, trekken we daarvoor leningen aan. De rente die we hierover betalen, brengen we intern en extern in rekening. Intern belasten we de rentekosten door aan de planexploitaties en investeringen. Extern brengen we rente in rekening als we geld uitlenen.

Doel 28.4: Onze reserves zijn op peil, zodat eventuele risico's kunnen worden opvangen.
Act iviteiten

  • We beoordelen periodiek de ontwikkeling van de reserves in verhouding tot de risico’s.
  • We voeren financiële en niet-financiële risicoanalyses uit.
  • We voorzien in een overzicht, waarin de stortingen en onttrekkingen van de reserves staan weergegeven.
  • We beoordelen het gebruik en de noodzaak voor (bestemming)reserves periodiek.
  • We adviseren gevraagd en ongevraagd over fiscale vraagstukken van programma's en verbonden partijen om fiscale heffingen te voorkomen.
  • We voeren afspraken uit die we hebben gemaakt met de Belastingdienst. Dit met betrekking tot het vernieuwd horizontaal toezicht (Doorontwikkeling Horizontaal Toezicht, DHT) op de fiscale activiteiten van de gemeente.
  • We richten de Tax Control Framework en fiscale monitoring zodanig in om tijdige, juiste en volledige aangiften in te dienen.

Doel 28.5: Onroerend goed dat nog niet in exploitatie is of aan een beleidsveld toe te delen is wordt beheerd
Activiteiten

  • We beoordelen of vastgoed onderdeel is van een beleidsinhoudelijk programma. Zo niet, dan bekijken we of afstoten mogelijk is en zetten we hiervoor vervolgacties in.

Lasten & baten

0

0,0%

0

0,0%

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21