Veranderingen in de begroting
Bedragen * € 1.000 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Ontwikkeling algemene middelen: | ||||
Gemeentefonds | ||||
septembercirculaire 2024 | 6.782 | 1.351 | -1.514 | -1.514 |
decembercirculaire 2024 | 1.055 | 1.777 | 2.510 | 2.510 |
meicirculaire 2025 | 23.704 | 24.871 | 6.680 | 9.632 |
éen jaar opschuiven invoering nieuw verdeelmodel | -2.700 | -2.700 | -2.700 | |
Neutraliseren verzwaring taakstellingen jeugdzorg: | ||||
- Eigen bijdrage Jeugdzorg | 3.408 | 3.531 | ||
- Sturen op trajectduur Jeugdzorg | 890 | 922 | ||
Rente | -1.600 | -2.960 | -2.060 | -3.180 |
Investeringen-kapitaallasten | 7.282 | 7.770 | 7.513 | 307 |
Indexeringen (incl. effect loonindexering) | 3.476 | 3.817 | 3.843 | 3.887 |
BTW toerekening Riool | 2.351 | 2.561 | 2.887 | 2.730 |
Bijstelling belastinginkomsten | -418 | -49 | 53 | 874 |
Gemeentefonds - overheveling naar programma's | 5.487 | 2.754 | 2.550 | 3.220 |
Financiën | ||||
Herinvoeren kosteloze betalingsherinnering belastingen | -250 | -250 | -250 | -250 |
Verrekening met saldireserve | -8.897 | -11.225 | 301 | -570 |
Totaal | 36.272 | 27.717 | 24.111 | 22.100 |
Toelichting
Gemeentefonds
Septembercirculaire 2024/ decembercirculaire 2024 / meicirculaire 2025
De septembercirculaire en decembercirculaire 2024 en de meicirculaire 2025 leveren een voordeel op voor de begroting. De uitkomsten zijn eerder met uw raad per brief gedeeld.
Eén jaar opschuiven invoering nieuw verdeelmodel
De minister van Binnenlandse Zaken heeft afgelopen winter besloten niet eerder met de verdere invoer van het nieuwe verdeelmodel te starten dan per 2027. Deze verdere doorvoer van het nieuw verdeelmodel is in de huidige Stadsbegroting verwerkt. Hiervoor is vanaf 2027 jaarlijks € 2,7 miljoen ingerekend.
Neutraliseren verzwaring taakstellingen jeugdzorg
In de Voorjaarsnota heeft het rijk de taakstellingen op jeugdzorg verzwaard. Het gaat om twee nieuwe taakstellingen en het toepassen van prijsindexering op de bestaande taakstellingen vanuit de hervormingsagenda. Zowel de VNG als de provinciale toezichthouder hebben hierover een advies gegeven.
Over de nieuwe taakstellingen (invoeren eigen bijdrage en sturen op trajectduur) zijn de adviezen van de VNG en de toezichthouder eensluidend. Deze kunnen neutraal worden opgenomen door hiervoor een stelpost op te nemen. Het argument van de provincie hiervoor is dat deze posten nog onvoldoende zijn uitgewerkt en nog afhankelijk zijn van vast te stellen wetgeving.
Rente
Ten opzichte van vorig jaar verslechtert het financieringsresultaat met -1,6 miljoen euro in 2026, oplopend naar -3,2 miljoen euro in 2029. Dit heeft twee belangrijke oorzaken. De eerste is dat vorig jaar voor de financieringsbehoefte is uitgegaan van een investeringsniveau van 90 miljoen euro per jaar. Dit jaar is de financieringsbehoefte gebaseerd op de bijgestelde investeringsplanning. Verder verslechtert het financieringsresultaat doordat vorig jaar een deel van de rentelasten abusievelijk verkeerd is berekend.
Investeringen-kapitaallasten
In de paragraaf investeringen is een doorrekening opgenomen van de kapitaallasten op basis van het opgenomen investeringsplan. Uit de doorrekening van het investeringsplan blijkt dat de benodigde kapitaallasten lager zijn dan opgenomen in de begroting. Voor het jaar 2028 houden we rekening met onderuitputting, omdat we verwachten dat er in de geraamde investeringen voor de jaren 2026 en 2027 nog vertragingen op zullen treden (de kapitaallasten komen in het jaar volgend op een investering ten laste van de begroting). Vanaf 2029 houden we geen rekening met onderuitputting: we verwachten dat op de langere termijn de benodigde kapitaallasten zullen stijgen op grond van de investeringsambities. Dat zal ertoe leiden dat er geen grote verschillen meer zullen zijn tussen het budget voor kapitaallasten en de benodigde kapitaallasten.
Indexeringen (incl. effect CAO-ontwikkeling)
Op voorhand wordt er van uitgegaan dat het aanpassen van de begroting naar het nieuw prijsniveau budgetneutraal is. De verhoging van de lasten in de begroting (dit jaar in totaal met € 26 miljoen), wordt opgevangen door het verhogen van de tarieven en het opzij zetten van een deel van het gemeentefonds. Bij het doorrekenen van de begroting blijkt in de regel een resultaat. Dit jaar gaat het om een bedrag van 3,5 miljoen euro en tot € 3,9 miljoen euro voordelig.
BTW-toerekening Riool
In deze begroting stijgen de (toegerekende) lasten van het taakveld Riolering en de rioolheffing. Een deel van deze stijging wordt veroorzaakt door de hogere toerekening van BTW aan het rioolstelsel. Deze toerekening leidt tot een voordeel in de begroting.
De hogere toerekening van BTW heeft te maken met de hogere kosten van het Omgevingsprogramma Water en Riolering en een herijking van de BTW druk. Hierdoor is de toerekening van BTW aan het rioolstelsel gestegen. Dit leidt tot ogenschijnlijk een ‘voordeel’ in de programmabegroting. Theoretisch wordt dit voordeel teniet gedaan doordat het BTW-Compensatiefonds (BCF) en het gemeentefonds communicerende vaten zijn en een groter beroep op het BCF tot een lagere gemeentefondsuitkering gaat leiden. Maar deze relatie zal in de praktijk niet zo makkelijk te leggen zijn, omdat veel meer factoren en ruim 340 andere gemeenten ook invloed hierop hebben.
Bijstelling belastinginkomsten
Tijdens het doorrekenen van de begroting zijn de belastingopbrengsten bijgesteld. Dit heeft te maken met de verandering van de woningbouwprognose.
Herinvoeren kosteloze betalingsherinnering belastingen (€ 250.000).
Het herinvoeren van de kosteloze betalingsherinnering bij belastingen leidt naar verwachting tot een jaarlijkse structurele opbrengstdaling. Het betreft hier opbrengsten uit aanmaningen en dwangbevelen die we niet meer zullen ontvangen.
Verrekening met saldireserve
In deze stadsbegroting wordt voorgesteld om de voordelige programmaresultaten in 2026, 2027 en 2029 toe te voegen aan de saldireserve. En het negatieve programmaresultaat van 2028 te verrekenen met de saldireserve.
Taakmutaties
Onder Financiële begroting - Algemene dekkingsmiddelen - Gemeentefonds - Taakmutaties vindt u een toelichting op nieuwe taakmutaties en taakmutaties met een omvang groter dan 1 miljoen euro.