12.4 Betere (digitale) geletterdheid en basisvaardigheden van volwassenen
Door de taal-, reken- en digitale vaardigheden van volwassenen te vergroten willen we ervoor zorgen dat mensen beter mee kunnen doen in onze talige en digitale samenleving. We richten ons op inwoners van 18 jaar of ouder, met maximaal een opleidingsniveau vergelijkbaar met het ingangsniveau van het beroepsonderwijs, wie niet vallen onder de Wet Inburgering.
Budget
Saldo | ||||||
Doel | Project | Budget (x 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
D1204 | Volwasseneneducatie WEB | Programma | 144 | 144 | 144 | 26 |
Totaal | 144 | 144 | 144 | 26 |
Activiteiten
- We werken regionaal samen binnen de arbeidsmarktregio Rijk van Nijmegen, coördineren deze samenwerking als contactgemeente, en zorgen voor een regionaal aanbod volwasseneneducatie in het kader van de WEB.
- We werken aan vier doelen die zijn vastgelegd in het regionaal uitvoeringsplan ‘bevorderen basisvaardigheden bij volwassenen 2021-2024’: zo veel mogelijk mensen weten wat laaggeletterdheid is, meer mensen verbeteren hun basisvaardigheden, er is goed onderwijs voor volwassenen, en we meten wat goed werkt.
- We creëren bewustwording en acceptatie door te werken aan een netwerk van instellingen uit het onderwijs, cultuur, welzijn, werk, zorg en bedrijfsleven die allen basisvaardigheden bevorderen bij medewerkers en inwoners.
- We zorgen voor een match tussen vraag en aanbod zodat we laaggeletterden vinden en snel kunnen doorgeleiden naar passend educatieaanbod. Hiervoor werken we samen met verschillende partners, waaronder het ROC Nijmegen, de bibliotheek, Bindkracht10, WerkBedrijf, de GGD en andere organisaties in Nijmegen en omgeving.
- We bereiken meer volwassenen die moeite hebben met taal, rekenen of de computer. We stimuleren de tijdige herkenning van laaggeletterdheid door de deskundigheid van betrokken professionals bij diverse ketenpartners te vergroten en signalering te verbeteren. We zetten extra in op het bereiken van volwassenen die Nederlands als moedertaal hebben, omdat deze groep lastig te bereiken is.
- We zorgen voor goed onderwijs voor volwassenen door een mix van formeel, non-formeel en informeel aanbod op het gebied van basisvaardigheden te subsidiëren, onder andere bij het ROC Nijmegen.
- We meten het maatschappelijk effect van deelname aan ons formele aanbod volwasseneducatie met de Monitor Sociale Inclusie. Hierdoor weten we niet alleen hoeveel mensen we bereiken, maar ook of hun positie in de samenleving en op de arbeidsmarkt is verbeterd.
- We dragen zorg voor een sterk netwerk van overheden en partners die vanuit gezamenlijke doelen werken aan het versterken van basisvaardigheden bij volwassenen.
Wettelijk | Beleidsvrijheid | Budget beïnvloedbaar (x € 1.000) | |||
---|---|---|---|---|---|
ja | 3-4 | € | € | € |
Voor de realisatie van dit doel ontvangt de gemeente Nijmegen een Spuk uitkering 'Educatie', die moet worden gebruikt voor opleidingen in Nederlandse taal, rekenen en digitale vaardigheden. Gemeenten ontvangen hiervoor geoormerkte Rijksmiddelen, die bovendien in regionaal verband ten behoeve van de educatietaak worden ingezet, daarom is het budget niet beïnvloedbaar.
Kwaliteitsniveau en benchmark
De Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB) verplicht gemeenten sinds 1 januari 2015 om volwassenen zonder inburgeringsplicht toegang te bieden tot educatie gericht op het verbeteren van basisvaardigheden zoals taal, rekenen en digitale vaardigheden. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het beleid, de inkoop en de financiering van deze educatievoorzieningen, vaak in samenwerking met andere gemeenten binnen een arbeidsmarktregio. Het doel is om de zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie van volwassenen te bevorderen en hen voor te bereiden op werk of vervolgonderwijs. Gemeenten ontvangen hiervoor geoormerkte Rijksmiddelen.
Knoppen
De middelen voor (digitale) geletterdheid en basisvaardigheden voor volwassenen zijn geoormerkte middelen die binnen de regio Rijk van Nijmegen besteed moeten worden. Daarom zijn er binnen dit doel in de begroting geen knoppen.