Onderwijs

Wat willen we komend jaar bereiken?

Wat willen we komend jaar bereiken?

Ambitie :
12. Alle inwoners hebben gelijkwaardige participatiekansen en optimale ontwikkelingsmogelijkheden

Doel 12.1: Samen met onderwijs- en opvangpartners bevorderen we kansengelijkheid, taal- en talentontwikkeling en welbevinden zodat kinderen kunnen deelnemen aan regulier onderwijs en naschoolse ondersteuning
Activiteiten

  • Inzet coalitiemiddelen Actieplan kansengelijkheid onderwijs

In 2026 gaan we verder met het ‘Uitvoeringsplan Gelijkwaardige Kansen’. We gebruiken de extra coalitiemiddelen om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk kinderen gelijke kansen krijgen in en na het onderwijs.
We zorgen voor een samenhangende aanpak, die tevens integraal en duurzaam is. We richten ons vooral op wijken waar kinderen meer risico hebben op achterstanden. In 2026  zetten we de bestaande activiteiten voort. We leggen extra focus op de doorontwikkeling van de inzet van het jongerenwerk in het (voortgezet) onderwijs.

We versterken en verbeteren bestaande projecten en initiatieven. Dit doen we binnen drie programmalijnen:

  1. Iedereen kan meedoen
  2. Iedereen kan groeien
  3. Iedereen kan hulp krijgen
  • Organiseren nieuwkomersonderwijs in Nijmegen

Nieuwkomersonderwijs is er voor alle kinderen en jongeren die de Nederlandse taal (nog) niet of onvoldoende beheersen, ongeacht hun status of verblijfplaats. In Nijmegen verzorgt De Bloemberg dit onderwijs op de basisschool. Jongeren in het voortgezet onderwijs gaan naar het Pontem College. Sinds 2022 staat de organisatie van dit onderwijs onder druk door een sterk wisselend aantal nieuwkomers en het structurele lerarentekort. We verwachten dat deze uitdagingen ook in 2026 blijven spelen.

We verwachten een substantiële toename van het aantal Alleenstaande minderjarige vluchtelingen (Amv-ers). Voor deze jongeren willen we duidelijke afspraken maken met schoolbesturen en gemeenten in de buurt. Deze afspraken moeten ervoor zorgen dat er een goede samenwerking is en dat scholen snel kunnen uitbreiden of juist kleiner worden, afhankelijk van het aantal leerlingen.

Om te voorkomen dat jongeren met een taalachterstand uitvallen bij de overstap van het Pontem College naar vervolgonderwijs, zijn we in schooljaar 2025/2026 gestart met een impulstraject in samenwerking met het ROC en het Praktijkonderwijs. Dit helpt jongeren beter door te stromen naar vervolgonderwijs en vergroot hun kans op succes. Dit wordt voortgezet in 2026.

  • Subsidies m.b.t. kansengelijkheid en optimale ontwikkelingskansen evalueren

We evalueren de bestaande subsidies en werkwijze en werken toe naar heldere regels en kaders voor het aanvragen van subsidies.   

  • Uitvoering convenant SchoolsOUT

SchoolsOUT biedt gerichte ondersteuning aan kinderopvang, primair onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo bij onderwerpen over seksuele- en genderdiversiteit. Het programma versterkt kennis, acceptatie, sociale veiligheid en handelingsvaardigheid binnen het onderwijs. Daarmee draagt SchoolsOUT bij aan een positief, inclusief en veilig schoolklimaat voor alle leerlingen – ongeacht hun seksuele oriëntatie of genderidentiteit.

In 2025 is de samenwerking voor de periode 2026–2029 bekrachtigd met een nieuw convenant. Dit is ondertekend door vertegenwoordigers van het primair en voortgezet onderwijs, het mbo, COC Regio Nijmegen, Dito, Young LGBT+ Nijmegen en de GGD Gelderland-Zuid. Met dit convenant spreken we een gezamenlijke, duurzame inzet af voor de doelen van SchoolsOUT. De centrale norm daarbij is helder en fundamenteel: op school kun je jezelf zijn en houden van wie je wilt.

  • Uitvoeringsagenda Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

2026 is het eerste volledige kalender jaar waarin de nieuwe uitvoeringsagenda actief is. Daarmee gaan we in 2026 werken aan het versterken van de voorscholen (kinderopvang) als pedagogische basisvoorziening en het intensiveren van de samenwerking tussen de voorscholen en vroegscholen (basisscholen).

  • Voorliggende voorziening Sociaal Medische indicatie (SMI) versterken

Het doel is om SMI als voorliggende voorziening te versterken.  In 2026 kunnen de Buurtteams Jeugd en Gezin ook indiceren voor SMI. Daarvoor kon alleen de GGD indiceren voor SMI.

  • Visie doorontwikkeling Brede scholen in praktijk brengen

We gaan door met de doorontwikkeling brede scholen, om kwalitatief goede programma’s te creëren waarbinnen kinderen hun talenten en vaardigheden kunnen ontwikkelen en benutten. De in 2025 vastgestelde visie wordt in praktijk gebracht.  

Doel 12.2: Zoveel mogelijk jongeren verlaten de school met een passend vervolgtraject, binnen (vervolg)onderwijs of arbeidsmarkt, met diploma of startkwalificatie
Activiteiten

  • Nieuw programma ‘Jongeren naar school of werk’

In 2025 hebben we gewerkt aan een nieuw regionaal programma: ‘Jongeren naar school of werk’. Dit programma start op 1 januari 2026. Dit sluit aan bij de nieuwe wet die dan ook ingaat, de wet “naar school of duurzaam werk”.

Deze wet gaat over vier onderwerpen:

  1. Aanvullende loopbaanbegeleiding door het mbo
  2. Begeleiding naar werk door de gemeente (via de Participatiewet)
  3. Uitbreiding van de dienstverlening van het Doorstroompunt voor jongeren tot 27 jaar
  4. Een wettelijke basis hoe de verschillende organisaties hierop samenwerken

Met het nieuwe programma ‘Jongeren naar school of werk’ gaan we de komende jaren aan de slag met drie samenhangende programmalijnen:

  1. Oriëntatie, instroom en doorstroom
  2. Begeleiding in het onderwijs
  3. Overstap naar werk
  • Uitbreiding dienstverlening Doorstroompunt

Ook ontwikkelen we in 2026 de dienstverlening van het Doorstroompunt door. Door de nieuwe wet kunnen nu ook jongeren tot 27 jaar begeleiding krijgen en gebruik maken van de dienstverlening (eerder was dat tot 23 jaar).

Doel 12.3: Leerlingenvervoer voor leerlingen van primair, speciaal en voortgezet onderwijs zo zelfstandig mogelijk, betaalbaar en van goede kwaliteit.
Activiteiten

  • Onderzoek naar  ondersteuningsmogelijkheden

In 2026 onderzoeken we of er naast de reguliere dienstverlening (een vergoeding voor vervoerskosten of aangepast vervoer), nieuwe of aanvullende ondersteuningsmogelijkheden zijn, zodat leerlingen zo zelfstandig mogelijk kunnen reizen naar school.

  • Opstellen regionaal uitvoeringsplan, als randvoorwaarde voor inclusief onderwijs

In de Ontwikkelagenda Inclusief Onderwijs 2025–2028 werken onderwijsinstellingen en regiogemeenten gezamenlijk aan de beweging naar inclusief onderwijs. Een belangrijk onderwerp in deze agenda is het zorgen voor goed leerlingenvervoer. Dit is belangrijk om gelijke kansen in het onderwijs mogelijk te maken.

Inclusief onderwijs betekent dat kinderen met verschillende achtergronden en ondersteuningsvragen samen les krijgen, het liefst in hun eigen buurt, gemeente of regio. Daarvoor is goed en passend vervoer nodig.
In 2026 maken we hiervoor een regionaal uitvoeringsplan. Daarin staan duidelijke acties, afspraken en doelen. Dit plan is een belangrijke stap naar een onderwijssysteem waarin elk kind echt mee kan doen.

Doel 12.4: Betere (digitale) geletterdheid en basisvaardigheden van volwassenen
Activiteiten

  • Opstellen jaarplan basisvaardigheden en volwasseneducatie

We hebben in het vierde kwartaal 2025 een nieuw ‘Regionaal Uitvoeringsplan basisvaardigheden en volwasseneducatie’ vastgesteld en werken het jaarplan voor Nijmegen uit dat daar onderdeel van is

  • Bieden van taallessen aan Oekraïners

We continueren de taallessen aan Oekraïners in de eerste helft van 2026.

  • Versterken digitale vaardigheden

Met Bibliotheek Gelderland Zuid werken we een reeks cursussen uit rondom het versterken van digitale vaardigheden.

  • Versterken vrijwilligers van SamenSpraak

Samen met Gilde Nijmegen werken we aan het versterken van de inzet van de vrijwilligers van SamenSpraak.

  • Inzet op kwaliteitsverbetering taaldocenten

De subsidie die we STEP (Steunpunt Taal Educatie en Participatie) in 2025 hebben verstrekt voor de duurzame kwaliteitsverbetering van hun docenten, continueren we en we monitoren de voortgang.

Doel 12.5: Door samenwerking met kennisinstellingen worden studenten betrokken bij maatschappelijke opgaven, waardoor hun kennis en creativiteit benut worden en ze kennismaken met hun toekomstige werkveld
Activiteiten

  • Samenwerking met kennisinstellingen

We blijven studenten, docenten en onderzoekers betrekken bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken vanuit de gemeente en andere maatschappelijke organisaties.
We richten ons hierbij op twee inhoudelijke richtingen:

    1. Sociale Basis – we sluiten aan bij het stadsdeelprogrammeren, waarbij een passend aanbod in de wijk wordt gerealiseerd ter versteviging van de sociale basis.
    2. Maak Ruimte – we betrekken studenten bij projecten zoals het stationsgebied en Winkelsteeg.
  • Inzet studentambtenaren

Twee studentambtenaren van de RU, HAN, Yuverta en/of het ROC werken 8 uur per week bij de gemeente. Zij brengen  de leefwereld van studenten onder de aandacht van de gemeente en helpen mee om het welzijn van studenten te verbeteren.

  • Opstellen plan voor borging

De subsidie voor City Deal Kennis Maken loopt tot 1 juni 2026. In de eerste helft van 2026 maken we een plan om studenten van Yuverta, ROC, HAN en de Radboud Universiteit te blijven inzetten bij maatschappelijke vraagstukken.

We verkennen de samenwerking  met de organisatie van Groen, Gezond en in Beweging en Maatschappelijke Diensttijd.

Ambitie :
13. We hebben voor kinderen en jongeren duurzame, moderne en toegankelijke onderwijsgebouwen

Doel 13.1: Kinderen gaan zoveel mogelijk dichtbij huis naar de basisschool. Er is een goede verdeling van voortgezet en speciaal onderwijs over de stad. Vernieuwing van alle schoollocaties tussen 2008-2048
Activiteiten

  • Medio 2026 verwachten we de oplevering van het vernieuwde gebouw voor de Aventurijn van Stichting Aloysius.
    Na de doordecentralisatie per 31 januari 2025 is dit gebouw aan de Hatertseweg 400 volledig en grootschalig gerenoveerd. Daarnaast zijn de voorbereidingen voor de realisatie van een nieuwe sportzaal ten behoeve van Aloysius Park Neerbosch in 2025 gestart en zullen deze in 2026 doorlopen. Deze sportzaal is ter vervanging van de sterk verouderde sporthal in Park Neerbosch. De planning is in 2027 te starten met de bouw.
  • Rond de zomer van 2026 verwachten we de oplevering van het VSO-deel van de Tarcisiusschool.
    Deze school is niet doorgedecentraliseerd, waardoor de zorgplicht voor de onderwijshuisvesting bij de gemeente Nijmegen ligt. Naast de door de gemeente gefinancierde uitbreiding van het VSO-deel, heeft het schoolbestuur het reeds bestaande deel qua onderhoud ook meteen onder handen genomen. Gedurende deze verbouwing hebben de VSO-leerlingen onderwijs gevolgd aan de Streekweg 20. Met deze uitbreiding en het uitgevoerde onderhoud beschikt de school nu over een toekomstbestendig onderwijsgebouw.
  • We starten in 2026 met de daadwerkelijke realisatie van de nieuwbouw voor basisschool Noorderstroom in Hof van Holland.
    Het plan is dat het gebouw medio 2027 gebruiksklaar is. Tot die tijd gaan de kinderen gewoon naar de Noorderstroom, maar dan op een andere, tijdelijke locatie.
  • In 2026 zorgen we voor (tijdelijke) onderwijshuisvesting voor een nieuwe VO-school in Nijmegen: het Kompas College
    Per juni 2025 heeft de minister ingestemd met de oprichting van een islamitische school in het voortgezet onderwijs in Nijmegen. De gemeente Nijmegen heeft daarmee de zorgplicht om te voorzien in onderwijshuisvesting zodat het onderwijs op deze nieuwe school per augustus 2026 van start kan gaan.
  • We willen in 2026 werken aan een toekomstgerichte uni-locatie voor het Pontem College
    Samen met het schoolbestuur voCampus willen we in 2026 de plannen concretiseren voor een toekomstgerichte uni-locatie voor het Pontem College voor een Internationale Schakel Klas (ISK) in Nijmegen.
    Het idee is een nieuwe locatie te realiseren voor 400 leerlingen, maar het is mogelijk om af te schalen tot 200 leerlingen of op te schalen tot 600 leerlingen. Op deze manier kunnen we anticiperen op sterk wisselende omstandigheden en vraagstukken. Hetzelfde gaan we in het PO samen met Conexus doen bij de locatie Bloemberg.
  • We werken in 2026 verder aan de planvorming voor een nieuw schoolgebouw voor de Vrijeschool Waldorf aan de Waal en voor de islamitische basisschool Hidaya.
    Tot die tijd maken deze scholen gebruik van reeds bestaande gebouwen aan respectievelijk de Griftdijk 93 en aan de Heiweg 99 / Akkerlaan 19.
  • In 2026 is de verbouwing (renovatie en uitbreiding) van het vm. Dominicus College gereed en zal het Mondial College Leuvensbroek naar dit schoolgebouw verhuizen.
    Hierna zal het schoolgebouw van het Mondial College Leuvensbroek in eigendom terugkomen naar de gemeente.
  • In 2026 starten de bouwvoorbereidingen voor een nieuwe basisschool in de wijk Aldenhof.
    Deze school dient ter vervanging en samenvoeging  van de bassischolen Nutschool Lankforst, De Meiboom en De Aldenhove.
  • We starten de gedeeltelijke renovatie en nieuwbouw van basisschool de Hazensprong in 2026 op.
  • We gaan nader concretiseren wat er aan onderwijsvoorzieningen nodig is in het gebied Winkelsteeg.

Lasten & baten

0

0,0%

0

0,0%

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21