7 We dragen de stad met trots uit en hebben een krachtig (inter)nationaal profiel

7.2 We profileren Nijmegen als oudste stad van Nederland met een jong en bruisend karakter

7.2 We profileren Nijmegen als oudste stad van Nederland met een jong en bruisend karakter

Afgelopen jaren hebben we de basis van citymarketing met Old City, Young Vibe gelegd. Het is van belang dat we dit vasthouden en hierop voortbouwen. Naast de nodige campagnes, richten we ons minder op de uitvoering, maar borduren voort op uitvoeringsprojecten die elders zijn belegd zoals bijvoorbeeld in de Agenda Vrijetijdseconomie en richten ons op strategische samenwerkingen die bijdragen aan een sterkere profilering, lokaal, regionaal, nationaal en internationaal. Zo dragen we bij aan de profilering van Nijmegen als Oudste & Bruisende stad en Health & High Tech stad. Hiermee behouden en trekken we niet alleen talent en bedrijven maar leggen voor deze doelgroepen ook de koppeling met het aantrekkelijke vestigingsklimaat. Het aantrekkelijke vestigingsklimaat promoten we met het speerpunt Oudste & Bruisende stad. Daarnaast bouwen we verder aan de bekendheid en zichtbaarheid van het overkoepelende merk Old City, Young Vibe.

Budget

 Saldo 

Doel

 Project  

 Budget (x 1.000) 

 2026 

 2027 

 2028 

  2029 

D0702

Citymarketing

Programma

386

386

386

386

Citymarketing

Uitvoering

13

13

13

13

Toerisme

Programma

-626

-626

-626

-626

Toerisme

Uitvoering

10

10

10

10

Totaal 

-217

-217

-217

-217

Activiteiten

  • We ondersteunen evenementen die bijdragen aan de profilering van Nijmegen als oudste en jonge bruisende stad.
  • We werken samen met Arnhem en omliggende gemeenten aan diverse projecten om de vrijetijdseconomie te versterken, onder andere op het gebied van duurzaamheid. We doen dit steeds op drie schaalniveaus: Arnhem-Nijmegen, Rijk van Nijmegen en Nijmegen.
  • We zorgen dat Nijmegen als oudste en jonge bruisende stad de nodige publiciteit krijgt.
  • We geven via Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen invulling aan regionale toeristische promotie voor het Rijk van Nijmegen. Hierbij zorgen wij ervoor dat deze toeristische promotie aansluit bij de onze Uitvoeringsagenda Citymarketing 2030.
  • In de binnenstad realiseren we een nieuwe brandstore, waar de bezoeker uit stad en regio terecht kan voor informatie en inspiratie over het toeristisch aanbod rond het thema Old City, Young Vibe.

Wettelijk

Beleidsvrijheid

Budget beïnvloedbaar (x € 1.000)

nee (citymarketing)

9-10

€ 373

nee (toerisme)

9-10

€ 263

Uitvoeringskosten

€ 23

De middelen zijn niet gekoppeld aan een wettelijke taak. Wel gekoppeld aan eigen vastgesteld beleid. De citymarketingaanpak rond “Old City, Young Vibe” is een uitvoeringsprogramma die loopt tot 2030. Uitgangspunt zijn de beschikbaar gestelde middelen in de Stadsbegroting. De Citymarketing-aanpak is succesvol gebleken. Met onze citymarketing-aanpak zorgen we dat we samen met de stad het verhaal van de stad en  het merk “Old City, Young Vibe” uitdragen. Met de citymarketing aanpak richten we ons op bezoekers van buiten, en ook op de eigen inwoners en bedrijven. Met citymarketing profileren en positioneren we onze stad, op alle niveaus van lokaal, regio tot landelijk. Door de aantrekkelijkheid van onze stad te etaleren versterken we het vestigingsklimaat. Dit heeft weer direct impact op de bedrijven in onze stad, zoals bedrijven in de sterke sectoren Health & Hightech, maar ook op het behouden en aantrekken van talent. Loslaten van de citymarketing middelen houdt in dat we het eenduidige imago van onze stad kwijt raken. Vanuit het citymarketingbeleid coördineren we immers de activiteiten in stad en leggen we vanuit die rol de verbinding met de regiomerken.  

Voor de regiomarketing betalen we een bijdrage per inwoner net als de andere gemeenten in het Rijk van Nijmegen. Hiervoor maken de gemeenten van het Rijk van Nijmegen onderling afspraak hoe deze bijdrage ingezet wordt voor regiomarketing.

Verder heffen wij ook toeristenbelasting op de toeristen die geen inwoner zijn in Nijmegen, wat kan worden bepaald door de Raad. Op dit moment wordt het bedrag standaard geïndexeerd. Van het bestaande bedrag kan worden afgeweken.

Kwaliteitsniveau en benchmark
In 2024 is in het kader van het Streken en Steden Merkenonderzoek van Beerda  een analyse gedaan m.b.t. Nijmegen. Hierin is Nijmegen vergeleken met de steden  Arnhem, Delft, Eindhoven, Enschede, ‘s-Hertogenbosch – Haarlem, Leiden, Tilburg en Utrecht.  Conclusie was dat de merkpositie van Nijmegen zich in vergelijking met de periode 2015-2021 heeft verbeterd. Ten opzichte van 2021 is Nijmegen 4 posities gestegen op de merkkrachtranglijst van 100 grootste Nederlandse gemeenten. Het onderzoek zou in 2029 weer herhaald kunnen worden.

Knoppen

  • Citymarketing

De beschikbare middelen voor citymarketing kennen grote mate beleidsvrijheid en er zijn geen wettelijke taken. Alle projecten kunnen op “geel”. Er zijn geen meerjarige verplichtingen (subsidie) aangegaan.
Ombuigen van dit budget betekent het einde van website IntoNijmegen.com, de online etalage van onze stad en dat heeft direct impact op de informatievoorziening aan inwoners en bezoekers die dan wegvalt, maar hiermee valt de online etalage van bijvoorbeeld onze binnenstadsondernemers en culturele instellingen ook weg. Ook zal dit zijn effect hebben op bezoekersaantallen. Nu heeft IntoNijmegen gemiddeld 100.000 unieke bezoekers per maand. Ook zullen de alle campagnes stoppen. Dit gaat ook zijn effect hebben op de aantrekkelijkheid van ons vestigingsklimaat aangezien we dat dan niet meer uitdragen.  De afgelopen jaren is hard gewerkt aan een eenduidig imago. Dat vraagt om coördinatie en sturing op de samenwerking. Dit sturing en samenwerking zal wegvallen en we zullen terugvallen op de versnipperde situatie van voor 2022.

Ombuigingsmogelijkheden omtrent de regiomarketing zijn moeilijk door te voeren, aangezien er afspraken zijn gemaakt met de regio waardoor een ombuiging hier de relatie zou verstoren en het vertrouwen in de gemeente in het geding zou brengen.

  • Toeristenbelasting

Verhogen toeristenbelasting is een mogelijkheid. Wij heffen toeristenbelasting op de toeristen die geen inwoner zijn in Nijmegen. Op dit moment wordt het bedrag standaard geïndexeerd. Van het bestaande bedrag kan worden afgeweken.

Lasten & baten

8.386.081

0,8%

1.554.702

0,1%

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21