Wat willen we komend jaar bereiken?
Ambitie :
6. We dragen bij aan het creëren en behouden van meer en passende banen en zijn als stad aantrekkelijk voor werkgevers en werknemers.
Doel 6.1: We stimuleren de start en groei van bedrijven in een sterk economisch ecosysteem, met name in de kansrijke Nijmeegse sectoren.
Activiteiten
- We voeren samen met ondernemers het uitvoeringsprogramma uit de Economische Visie uit om de lokale economie een impuls te geven. Het gaat om jaarlijks een vijftigtal acties, gegroepeerd rond de zes actielijnen Innoveren, Excelleren, Duurzaamheid, Ondernemerschap, Human Capital en Ecosystemen.
- We stellen een Toekomstbeeld Economie 2040 op. We betrekken daarbij een onderzoek naar de kansen en bedreigingen voor de economie van de toekomst.
- We blijven inzetten op het organiseren van 'toevallige ontmoetingen', onder meer tijdens grote netwerk- en inspiratiebijeenkomsten.
- We nemen actief deel aan de zakelijke netwerken in de stad. Dit draagt sterk bij aan participatie door ondernemers, die we daar ontmoeten.
- We versterken het netwerk rond impactondernemers, door zowel financiële als in kind ondersteuning.
- We besteden expliciet aandacht aan de unieke positie en kracht van de binnenhaven. We letten met nadruk op communicatie en economische profilering, het behoud van ruimte voor havengebonden bedrijven en relatiemanagement.
- Met onze bijdrage aan de Logistics Valley regio Nijmegen zorgen we voor versterking van het logistieke vakgebied. Dit doen we samen met het bedrijfsleven, onderwijs, regio-gemeenten en provincie.
- We nemen actief deel aan de stuurgroep Port of Nijmegen en investeren in een economisch sterke en toekomstbestendige haven, onder meer door de samenwerking tussen Tiel, Arnhem en Nijmegen te verstevigen.
- Met subsidie aan Start Up Nijmegen ondersteunen we scholieren, studenten, starters en ondernemers bij hun eerste stappen in het oprichten van een bedrijf.
- Met behulp van een scale up-programma steunen we snelgroeiende bedrijven in de verschillende kansrijke sectoren. Dit soort bedrijven ondersteunen is altijd maatwerk.
- Met onze subsidie aan de Stichting Lifeport@ dragen we bij aan het versterken van het ecosysteem voor het MKB in stad en regio.
Doel 6.2: We versterken de bedrijvigheid en innovatiekracht van de clusters health & high tech
Activiteiten
- We steunen belangrijke partijen in het organiserend vermogen van de Nijmeegse Health en Hightechsectoren, zoals Briskr, Health Valley, Pharma Delta, Digital Health Challenge Lab en Noviotech Campus.
- We leveren een bijdrage aan evenementen die het ecosysteem en de samenwerking versterken tussen bedrijven en onderzoeks- en onderwijsinstellingen.
- We jagen onze twee bruisende campussen aan en stimuleren de groeiende samenwerking tussen deze campussen.
- We investeren met partners in de kwaliteit en groei van onze campussen als cruciale plek voor bedrijvigheid en innovatie door uitvoering te geven aan de Gebiedsvisie Campus Heijendaal, Ontwikkelvisie Winkelsteeg en de doorontwikkeling van Noviotech Campus.
- We voeren een analyse uit naar de positie van de regionale semicon-sector binnen het landelijke en internationale ecosysteem.
- We versterken de governance van de triple helix samenwerking (overheid, bedrijfsleven, onderwijs) in de semicon-sector en dragen financieel bij aan uitvoeringskracht om dit cluster verder te versterken. We dragen als lid van The Economic Board (TEB) bij aan het ontwikkelen en uitvoeren van de strategische agenda van TEB.
- We dragen bij aan projecten die als doel hebben te zorgen voor een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt binnen de sectoren Health en Hightech.
Doel 6.3: We dragen bij aan de kwalitatieve match tussen de Nijmeegse beroepsbevolking en banen
Activiteiten
- We willen de aantrekkelijkheid van Nijmegen en de regio voor internationaal talent versterken. We verkennen de mogelijkheden voor een “rode-loper-beleid. Daarnaast richten we ons op nog betere samenwerking van onze publieksbalie met de IND via het Internationaal Welcome center.
- We werken samen met The Economic Board aan het Semicon Talent Plan zodat de kennisinstellingen speciale opleidingen gericht op de semicon industrie kunnen ontwikkelen.
- We werken aan een inclusieve arbeidsmarkt door te investeren in Sociaal Ondernemerschap. We werken bovendien samen met het Regionaal Beraad.
- We zetten ons in om jongeren, vooral meisjes/vrouwen, kennis te laten maken met techniek om de instroom richting deze sector te stimuleren.
- We stimuleren bedrijven om open te staan voor nieuwe methoden zoals Open Hiring en Skills based selecteren.
- We zetten ons in voor meer beschikbare stageplaatsen, met name voor ROC leerlingen.
- Door ‘Routing-tot-ontmoeting’ te faciliteren stimuleren we contacten tussen kennisinstellingen/studenten en het bedrijfsleven waardoor er meer samenwerking ontstaat.
- We ondersteunen de initiatiefnemers van Via-T in het ontwikkelen van hét kenniscentrum voor circulaire en duurzame bouw en techniek.
- We dragen bij aan programma’s om de positie van techniek en ICT in het onderwijs te bevorderen.
- We blijven inzetten op goede samenwerking met Werkbedrijf, UWV, universiteit, HAN en ROC en proberen zo ook de onderlinge samenwerking te versterken. Leven Lang Ontwikkelen (LLO) ondersteunen we omdat we op die manier meer arbeidspotentieel beschikbaar krijgen maar ook houden.
Doel 6.4: We ondersteunen ondernemers en bedrijven, waarbij we kansen benutten om ondernemerschap en innovatie te stimuleren
Activiteiten
- We stimuleren ondernemerschap met projecten vanuit de Economische Visie, vooral als deze door ondernemers zelf zijn aangedragen. We kijken daarbij ook nadrukkelijk naar sociaal ondernemerschap en projecten in de creatieve sector.
- We bezoeken actief bedrijven en kennisinstellingen en investeren in de relaties door onze werkbezoeken. We verzorgen de dienstverlening via het OndernemersPunt en het accountmanagement.
- We ondersteunen Start Up Nijmegen als stichting en bij diverse projecten, zoals het partnernetwerk en “Start Upper van het jaar”.
- We onderzoeken de mogelijkheden om het aanvragen van vergunningen door bedrijven te vergemakkelijken.
- Om het lokaal ondernemerschap te versterken investeren we het aanscherpen van het Aanbestedingsbeleid.
- We brengen in kaart welke mogelijkheden er zijn om bedrijvigheid op het gebied van digitalisering, waaronder AI en cybersecurity, te stimuleren en betrekken hier ons netwerk van bedrijven, branchevertegenwoordigers en kennisinstellingen bij.
- We geven uitvoering aan de Uitvoeringsagenda Vrijetijdseconomie. Deze gaan we actualiseren en er komen nieuwe projecten.
- We herijken het hotelbeleid en kijken daarbij naar de marktruimte voor nieuwe hotels in de stad en de regio.
- We werken samen met de regio (Rijk van Nijmegen en Groene Metropoolregio) aan projecten voor wandel- en fietsroutes en netwerken. Daarmee stimuleren nieuw aanbod daarvan.
- We ondersteunen evenementen en projecten die bijdragen aan de profilering van Nijmegen als oudste en bruisende stad.
- We stimuleren passende toeristische ontwikkelingen op de juiste plaats, zowel in de binnenstad als er buiten (onder andere Nyma, Veur Lent en Winkelsteeg).
- We formuleren de opdracht voor regionale promotie en we werken een passende samenwerkingsvorm uit voor het Rijk van Nijmegen.
Doel 6.5: We zorgen voor goede en duurzame werklocaties
Activiteiten
- We financieren het werklocatiemanagement door middel van het Ondernemersfonds. We willen in samenwerking met het bedrijfsleven het werklocatiemanagement verder professionaliseren. Ook steunen we initiatieven van bedrijven en bedrijvenverenigingen die kunnen leiden tot een Bedrijfsinvesteringszone (BIZ).
- We zorgen voor een goede en duurzame inbedding van de economische functies in nieuwe ruimtelijke plannen. We dragen bij aan de uitwerking van de gebieds- en ontwikkelvisies in omgevingsplannen van onder andere Winkelsteeg, Engieterrein en De Grift. Ook geven we Winkelcentrum Dukenburg een impuls. We willen ruimte voor nieuwe kantoormeters borgen door in de gebiedsontwikkelingen, zoals het Stationsdistrict en de Binnenstad, een programma voor kantoren op te nemen.
- Om vraag en aanbod van nieuwe meters op de werklocaties op elkaar aan te laten sluiten, stemmen we in regionaal verband af. Het nieuwe Regionaal Programma Werklocaties 2025-2028 wordt samen met de regio uitgevoerd. De nadruk ligt op slim en duurzaam gebruik van bestaande ruimte: de regio zet in op herstructurering, intensivering en verdichting van bestaande terreinen.
- Bedrijventerrein TPN West is een pilot in het regionale onderzoek voor herstructurering/intensivering dat we uitvoeren met o.a. de provincie. Dit onderzoek geeft handvatten voor de aanpak van herstructurering van bedrijventerreinen en brengt de kosten daarvoor op hoofdlijnen in beeld. We werken de aanbevelingen uit het onderzoek verder uit tot een plan van aanpak, maken financiële consequenties inzichtelijk en kijken naar de instrumenten die we kunnen toepassen. Eén van de mogelijke instrumenten is erfpacht.
- We onderzoeken ook wat de (financiële) effecten van het gebruik van erfpacht zijn bij uitgifte van nieuwe bedrijventerreinen, zoals bijvoorbeeld de Grift.
- We investeren € 3,8 miljoen in een duurzame, aantrekkelijke werklocatie De Grift/Rietgraaf. We zorgen we voor verbinding van bestaande bedrijvigheid met de uitbreidingsplannen voor de nieuwe De Grift. We zijn in gesprek met de ondernemersvereniging om tot een juiste aanpak te komen.
- Nijmegen versterkt haar regionale knooppuntenrol in het kader van het Goederenvervoerscorrdidor-programma (MIRT-onderzoek). In het recent vastgestelde “knooppuntplan” staan de duurzame ruimtelijk economische ontwikkelingen, die Nijmegen beoogd op het gebied van havens en logistieke terreinen. Belangrijk voorbeeldproject is de infrastructuur rond Knoop 38.
- We ondersteunen duurzame en circulaire projecten en initiatieven van bedrijven en instellingen. Samen met de ODRN kijken we hoe bij circulaire initiatieven een reststroom weer kan worden ingezet als grondstof.
- De bedrijvenverenigingen TPN-West en Nijmegen-Zuid (BNZ) hebben gezamenlijk een plan ontwikkeld om wandel-/beweegpaden aan te leggen op de beide werklocaties.
Doel 6.6: We investeren in onze aantrekkelijke en gastvrije binnenstad
Activiteiten
- We hebben een gebiedsvisie voor de binnenstad opgesteld. Deze beschrijft de koers voor de langere termijn. We voeren een breed palet aan acties uit op het gebied van ondernemerschap, groen, bereikbaarheid, levendigheid en een schone en prettige binnenstad. Deze Koers voor de Binnenstad loopt tot 2035.
- We bereiden grote ingrepen in de (openbare) ruimte voor, zoals de herinrichting van de Burchtstraat-Augustijnenstraat-Grote Markt-Plein 1944, het Joris Ivensplein, het Vlaams Kwartier en de ringstraten. Vergroening, klimaatadaptatie en kwaliteitsverbetering met het oog op een verblijfsvriendelijke binnenstad staan hierbij voorop. We gaan dit gefaseerd doen en beginnen met het deel Burchtstraat tot Plein 1944.
- Een groene binnenstad draagt bij aan een leefbare binnenstad. We willen de binnenstad vergroenen en doen dit in samenwerking met bewoners en ondernemers.
- We steunen het Huis voor de Binnenstad om tot een nog betere samenwerking te komen met ondernemers, vastgoedeigenaren en anderen in de binnenstad.
- We innen reclamebelasting ten gunste van het binnenstadsfonds.
- Waar nodig pakken we leegstand aan. Gebieden waar grote leegstand ontstaat transformeren we naar andere functies (Fier en Feniks). We geven uitvoering aan het plan van aanpak leegstand.
- Voor een schone en prettige binnenstad is een prettig verblijfsklimaat een belangrijke vereiste. Dit vraagt om kleine ingrepen als bankjes, toiletten en verlichting.
- We willen de binnenstad als aantrekkelijk vestigingsgebied voor ondernemers behouden en waar mogelijk verbeteren. We zetten in op betere samenwerking met vastgoedpartijen. Tegelijkertijd blijven we terughoudend met het toevoegen van nieuwe winkelmeters buiten de winkelstraten.
- We verbeteren routes en bewegwijzering daar waar dat nodig is. We investeren in goede fietsstallingsmogelijkheden op straat en realiseren gebouwde voorzieningen door samen te werken met private ontwikkelaars en zorgen voor gedegen handhaving. We stellen de bewaakte fietsenstallingen ruimer open en voeren publieksacties uit om mensen hier beter op te wijzen.
- We starten de voorbereidingen om de binnenstad verblijfsvriendelijk te maken, waarbij we gefaseerd parkeren op straat verplaatsen naar de parkeergarages.
Ambitie :
7. We dragen de stad met trots uit en hebben een krachtig (inter)nationaal profiel
Doel 7.1: We profileren de unieke kracht van health & high tech
Activiteiten
- We versterken de profilering en positionering van de health & hightech sectoren o.a. door het ondersteunen van projecten en evenementen die het health en hightech DNA van onze stad laten zien aan inwoners en bezoekers. We doen dit offline door in de stad middels campagnes en aankleding te laten zien welke innovaties er zijn. Online doen we dit via het health & high tech spoor op IntoNijmegen.com.
- We zorgen voor een scherpere positionering van de sectoren Health & High Tech door samen met onze partners actieplannen te ontwikkelen en uit te voeren.
- We zetten vol in op de profilering van de regio als tweede semicon regio van Nederland met Noviotech Campus als brandpunt en organiseren met de kennisinstellingen en bedrijven o.a. een jaarlijks terugkerend semicon-event met landelijke uitstraling;
- We ondersteunen evenementen die bijdragen aan de profilering van de clusters, zoals het Health Valley event.
- Samen met andere regio's en steden doen we mee aan de campagne New Dutch van het Nederlands Bureau Toerisme en Congressen (NBTC) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) waarbij we Nijmeegse innovaties internationaal in de etalage zetten.
- We dragen samen met de triple helix partijen in de stad het regionale merk Lifeport Arnhem-Nijmegen uit en laden het merk met Nijmeegse H&HT content.
Doel 7.2: We profileren Nijmegen als oudste stad van Nederland met een jong en bruisend karakter
Activiteiten
- We ondersteunen evenementen die bijdragen aan de profilering van Nijmegen als oudste en jonge bruisende stad.
- We werken samen met Arnhem en omliggende gemeenten aan diverse projecten om de vrijetijdseconomie te versterken, onder andere op het gebied van duurzaamheid. We doen dit steeds op drie schaalniveaus: Arnhem-Nijmegen, Rijk van Nijmegen en Nijmegen.
- We zorgen dat Nijmegen als oudste en jonge bruisende stad de nodige publiciteit krijgt. Dit doen we aan de hand van de Old City Young Vibe campagnes, persreizen, events zoals de uitreiking van Vrede van Nijmegen Penning.
- We geven via Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen invulling aan regionale toeristische promotie voor het Rijk van Nijmegen. Hierbij zorgen wij ervoor dat deze toeristische promotie aansluit bij de onze Uitvoeringsagenda Citymarketing 2030. We formuleren de opdracht voor regionale promotie en we werken een passende samenwerkingsvorm uit voor het Rijk van Nijmegen.
- We zetten de citystore Rijk van Nijmegen in om de bezoekers in de binnenstad gastvrij te ontvangen en informatie en inspiratie over het toeristisch aanbod rond het thema Old City, Young Vibe aan te bieden.
- We zetten Old City, Young Vibe in voor de werving van talent en studenten en werken hierin samen met bedrijven en kennisinstellingen.
Doel 7.3: We versterken ons evenementenklimaat en stimuleren evenementen die bijdragen aan het profiel van onze stad
Activiteiten
- We voeren de regie op de Vierdaagse en zijn eerste aanspreekpunt voor de organisatoren, te weten Stichting Vierdaagsefeesten en Stichting DE 4DAAGSE.
- We geven uitvoering aan de samenwerkingsovereenkomsten die zijn afgesloten met de organisatoren van Stichting Zevenheuvelenloop, MOJO/EDH, Stichting Vierdaagsefeesten en Stichting DE 4DAAGSE.
- We hebben (meerjarige) subsidierelaties met organisatoren van evenementen, te weten Stichting Vierdaagsefeesten en Stichting DE 4DAAGSE.
- We werven nieuwe evenementen die Nijmegen als oudste en bruisende stad nog nadrukkelijkerop de kaart zetten.
- We zijn opdrachtgever voor de kermis en geven hiermee uitvoering aan het kermisplan.
- We evalueren jaarlijks het voorgaande evenementenseizoen en koppelen dit terug aan de gemeenteraad.
- We beheren de evenementen in onze stad via een evenementenkalender. Zo voeren we regie over ons evenementenaanbod volgens de in de kadernota Event Full (2011) vastgelegde voorrangscriteria.
- We houden het locatiegebonden evenementenbeleid actueel en gaan op zoek naar nieuwe evenementenlocaties in de openbare ruimte.
- We beschermen bestaande evenementenlocaties in de stad bij herinrichtingsopgaven en gebiedsontwikkelingen.
- Na het succesvolle circulaire bekerproject tijdens de Vierdaagse gaan we aan de slag met nieuwe manieren om evenementen te verduurzamen met als doel dat evenementen minder CO2 en stikstof uitstoten.
- We stimuleren evenementenorganisatoren om evenementen toegankelijker, inclusiever en (sociaal-)veiliger te maken voor iedereen.
- We voeren effectmetingsonderzoeken uit met als doel het bezoekersprofiel, waardering, economische en toeristische impact in beeld te krijgen. We ondersteunen randvoorwaardelijke zaken zoals voorzieningen op evenementenlocaties, parkeren en bereikbaarheid (stroom, internet, ontsluiting en parkeren).
- We handelen klachten af van omwonenden en ondernemers uit de stad.
- We organiseren jaarlijks het Nijmeegs Evenementen Overleg (NEO).