6.3 We dragen bij aan de kwalitatieve match tussen de Nijmeegse beroepsbevolking en banen
Een economisch veerkrachtige stad vraagt om een goede aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt op alle niveaus. In alle sectoren zien we dat de vraag naar personeel op dit moment ongekend hoog is. We willen ondernemers helpen in hun zoektocht naar personeel. De ondernemersvraag staat hierbij centraal. Tegelijkertijd zien we dat er nog veel mensen zijn die (meer) willen werken, maar die om verschillende redenen hun plek op de arbeidsmarkt nog niet hebben gevonden. Vanwege de diversiteit van deze doelgroepen, is er niet één oplossing om deze mismatch op de arbeidsmarkt te verkleinen. We blijven daarom steeds nieuwe initiatieven uitproberen om meer beweging op de arbeidsmarkt te krijgen. We werken hierbij intensief samen met ondernemers en organisaties in stad en regio, zoals Werkbedrijf, UWV, universiteit, HAN en ROC. We zien dat een kruisbestuiving tussen de verschillende domeinen hierbij van belang is en willen dit bevorderen door onze bijdrage aan onder andere de Regionale Tafel Arbeidsmarkt en het Regionaal Mobiliteitsteam. De geleerde lessen uit de recent afgeronde pilot Honk1 implementeren we samen met het programma Werk en Inkomen in de verdere ontwikkeling van het Regionaal Werkcentrum. Daarnaast investeren we nu € 450.000 in VIA-T. hét centrum voor vakmanschap en innovatie, als de transitieversneller naar circulair en biobased bouwen. Het resterende bedrag van ruim 5 ton blijft gereserveerd voor deze transitieversneller en wordt toegekend afhankelijk van de marktontwikkelingen. Hier werken ondernemers en onderwijs samen op het gebied van circulariteit en duurzaamheid in de bouw-, installatie en elektrotechniek. Op regionaal niveau werken we tenslotte aan het uitwerken van een concrete human capital agenda. En dit gaan we ook op stadsniveau doen waardoor nog meer concrete inzet geleverd wordt om de economie in de stad en de regio te versterken.
Budget
Saldo | ||||||
Doel | Project | Budget (x 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
D0603 | Human capital | Programma | 409 | 409 | 306 | 306 |
Human capital | Uitvoering | |||||
Totaal | 409 | 409 | 306 | 306 |
Activiteiten
- We ondersteunen de initiatiefnemers van Via-T in het ontwikkelen van hét kenniscentrum voor circulaire en duurzame bouw en techniek.
- We verkennen en ondersteunen nieuwe initiatieven als deze kansrijk zijn om beweging te krijgen op de arbeidsmarkt.
- We dragen bij aan programma’s om de positie van techniek en ICT in het onderwijs te bevorderen.
- We starten met het opzetten van een traineeprogramma en het verbeteren van de huisvesting voor expats.
- We dragen bij de samenwerking met Werkbedrijf, UWV, universiteit, HAN en ROC en proberen zo een kruisbestuiving te realiseren tussen de verschillende domeinen.
- We gaan het gesprek aan om majeure (ruimtelijke) projecten, die onze stad gaat uitvoeren, te versterken op Human Capital.
Wettelijk | Beleidsvrijheid | Budget beïnvloedbaar (x € 1.000) | |||
---|---|---|---|---|---|
nee | 9-10 | € | € 295 | € |
Dit budget bestaat uit projecten die zijn opgenomen in het uitvoeringsprogramma van de Economische Visie 2.0. Het is geen wettelijke taak en heeft een grote mate van beleidsvrijheid. De Economische Visie is geen blauwdruk, maar een actieagenda waarbij werken met meerjarige projecten die we ophalen uit het veld en bij samenwerkende partijen in de regio. Uitgangspunt is dat deze altijd passen binnen de actielijnen die we vastgesteld hebben. Acties en projecten zijn gekoppeld aan twee thema’s en 6 actielijnen. Eén van de actielijnen is Human Capital. De aanpak is succesvol gebleken. Met beperkte middelen groot effect op het vestigingsklimaat, banen en brede welvaart. De lokale economie vraagt om blijvend investeren. Niet stimuleren leidt tot stilstaan en dus achteruitgaan. Dit heeft effect op het vestigingsklimaat, banen en brede welvaart.
Kwaliteitsniveau en benchmark
Er is geen benchmark bekend met vergelijkbare steden. De aanpak uit de Economische Visie is uniek.
Het uitvoeringsprogramma voor de Economische Visie is in 2025 unaniem vastgesteld door de raad. Met een relatief klein budget wordt een groot effect bereikt. Er is eerder sprake van een tekort aan middelen, dan een overschot. Met de acties uit het uitvoeringsprogramma wordt het vestigingsklimaat in de stad verbeterd, wat direct van invloed is op de werkgelegenheid in de stad. Het Uitvoeringsprogramma maakt het mogelijk om de ambities waar te maken en de Nijmeegse economie via een breed palet aan projecten te verstevigen. Dit doen we door zowel meerjarige projecten als nieuwe projecten vanuit de actielijnen uit te zetten met partners en samenwerkingspartijen uit de stad en regio. Niet stimuleren leidt tot stilstaan en dus achteruitgaan. Dit heeft effect op het vestigingsklimaat, banen en brede welvaart.
Knoppen
- Uitvoeringsprogramma Economische Visie
De beschikbare middelen maken onderdeel uit van het Uitvoeringsprogramma Economische Visie voor de periode 2025-2030. Er is sprake van een grote mate beleidsvrijheid en er zijn geen wettelijke taken. Alle projecten kunnen op “geel”. Wel is er een meerjarige verplichting (subsidie) aangegaan, die niet kan worden stopgezet. Het gaat hier om de projecten Digital Health Challenge Lab (t/m 2027) en Impact 024 (t/m 2026) en de Provinciale Enquête Werk De gelegenheid. Deze twee projecten staan op oranje.