6 We dragen bij aan het creëren en behouden van meer en passende banen en zijn als stad aantrekkelijk voor werkgevers en werknemers

6.1 We stimuleren de start en groei van bedrijven in een sterk economisch ecosysteem, met name in de kansrijke Nijmeegse sectoren

6.1 We stimuleren de start en groei van bedrijven in een sterk economisch ecosysteem, met name in de kansrijke Nijmeegse sectoren

De komende tijd blijven we intensief in gesprek met de stad, op zoek naar nieuwe kansen om de lokale economie te versterken en de werkgelegenheid op peil te houden. Op basis van de aanpak uit de economische visie kunnen we flexibel meebewegen met de behoeften van ondernemers. Voor startende bedrijven is StartUp Nijmegen al een succesvol concept. Voor bedrijven die hun product of dienst snel opschalen en daardoor snel groeien hebben we een scale up programma ontwikkeld waar maatwerk ten aanzien van opgaven rondom ruimte, talent, financiering en professionalisering centraal staat. Zodat het voor groeiende bedrijven aantrekkelijk is om in Nijmegen gevestigd te blijven. We leggen hierbij de nadruk met name op structuurbepalende bedrijven en het MKB in de kansrijke sectoren voor Nijmegen: health & high tech, logistiek, zakelijke dienstverlening en ICT. Ook zien we veel kansen in de toeristische sector. Deze kansen willen we benutten.

Budget

 Saldo 

Doel

 Project  

 Budget (x 1.000) 

 2026 

 2027 

 2028 

  2029 

D0601

Versterking kansrijke sector

Programma

952

589

589

589

Versterking kansrijke sector

Uitvoering

48

48

48

48

Totaal 

1.000

637

637

637

Activiteiten

  • We versterken onze speerpunten en zorgen voor een scherpere positionering door samen met onze partners actieplannen te ontwikkelen en uit te voeren.
  • We zijn lid van The Economic Board (TEB) en dragen bestuurlijk en ambtelijk bij aan het ontwikkelen en uitvoeren van de agenda van TEB.
  • We werken samen met de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen om de doelstellingen op het gebied van health en high tech aan te laten sluiten bij de regionale economische ambities.
  • We stimuleren ondernemerschap en dragen bij aan het aantrekken van bedrijven door financieel en inzet van FTE’s bij te dragen aan Briskr.
  • We investeren met partners in de kwaliteit en groei van onze campussen als cruciale plek voor bedrijvigheid en innovatie binnen de clusters health en high tech. Dit doen we onder andere door door een Gebiedsvisie voor Campus Heijendaal op te stellen en uitvoering te geven aan de Ontwikkelvisie Winkelsteeg.
  • We stimuleren open innovatie door financieel bij te dragen aan het Chip Integration Technology Center (CITC).
  • We dragen bij aan projecten die als doel hebben te zorgen voor een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt binnen de sectoren health en hightech.

Wettelijk

Beleidsvrijheid

Budget beïnvloedbaar (x € 1.000)

nee

9-10

€ 438

€ 130

Uitvoeringskosten

€ 48

Dit budget bestaat uit projecten die zijn opgenomen in het uitvoeringsprogramma van de Economische Visie 2.0. Het is geen wettelijke taak en heeft een grote mate van beleidsvrijheid. De Economische Visie is geen blauwdruk, maar een actieagenda waarbij werken met meerjarige projecten die we ophalen uit het veld en bij samenwerkende partijen in de regio. Uitgangspunt is dat deze altijd passen binnen de actielijnen die we vastgesteld hebben. Het gaat om het uitvoeringsprogramma van 5 jaar, vastgesteld door de raad. Acties en projecten zijn gekoppeld aan twee thema’s en 6 actielijnen. Uitgangspunt bij Economische Visie zijn de beschikbaar gestelde middelen in de Stadsbegroting. Dit houdt in dat vanaf 2026 een keuze moet worden gemaakt wat betreft de doorgang van meerjarige projecten en we dus niet alle ambities van alle actielijnen kunnen verwezenlijken. Daarnaast blijft er nauwelijks ruimte over voor nieuwe projecten.  De aanpak is succesvol gebleken. Met beperkte middelen realiseren we grote effecten op het vestigingsklimaat, de banen in de stad en de brede welvaart. Het actieprogramma bevat onder andere meerjarensubsidies zoals: Ondernemersfonds, StartupNijmegen etc.

Kwaliteitsniveau en benchmark

Er is geen benchmark bekend met vergelijkbare steden. De aanpak uit de Economische Visie is uniek.

Het uitvoeringsprogramma voor de Economische Visie is in 2025 unaniem vastgesteld door de raad. Met een relatief klein budget wordt een groot effect bereikt. Er is eerder sprake van een tekort aan middelen, dan een overschot. Met de acties uit het uitvoeringsprogramma wordt het vestigingsklimaat in de stad verbeterd, wat direct van invloed is op de werkgelegenheid in de stad. Het Uitvoeringsprogramma maakt het mogelijk om de ambities waar te maken en de Nijmeegse economie via een breed palet aan projecten te verstevigen. Dit doen we door zowel meerjarige projecten als nieuwe projecten vanuit de actielijnen uit te zetten met partners en samenwerkingspartijen uit de stad en regio. Niet stimuleren leidt tot stilstaan en dus achteruitgaan. Dit heeft effect op het vestigingsklimaat, banen en brede welvaart. 

Knoppen

  • Uitvoeringsprogramma Economische visie

De beschikbare middelen maken onderdeel uit van het Uitvoeringsprogramma Economische Visie voor de periode 2025-2030. Er is sprake van een grote mate beleidsvrijheid en er zijn geen wettelijke taken. Alle projecten kunnen op “geel”. Wel worden er structurele subsidies uitgegeven, die niet zonder gevolg kunnen worden stopgezet. Het gaat hierbij om Rvn@ en Logistics Valley. 

Lasten & baten

8.386.081

0,8%

1.554.702

0,1%

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21