6 We dragen bij aan het creëren en behouden van meer en passende banen en zijn als stad aantrekkelijk voor werkgevers en werknemers

6.2 We versterken de bedrijvigheid en innovatiekracht van de clusters health & high tech

6.2 We versterken de bedrijvigheid en innovatiekracht van de clusters health & high tech

De clusters health en high tech zijn belangrijke dragers van de economie in de stad en regio. We blijven daarom inzetten op de ontwikkeling van beide clusters. Hiermee geven we uitvoering aan de economische visie en het actieplan ‘Health en Hightech’.  Er zijn verschillende organisaties en samenwerkingsverbanden actief om de beide clusters te ondersteunen. Als lid van The Economic Board zetten we in op economische groei en de profilering van de regionale sterkten. En vanuit het samenwerkingsverband Briskr stimuleren we ondernemerschap en werken we aan het aantrekken van bedrijven. De ontwikkeling van het Chip Integration Technology Center (CITC) ondersteunen we samen met de provincie Gelderland en andere partners. Tenslotte is het van groot belang dat we blijven investeren in de kwaliteit en ruimte voor economische groei. Door uitvoering te geven aan de Ontwikkelvisie Winkelsteeg en de gebiedsvisie Heijendaal (in ontwikkeling) bieden we ruimte aan nieuwe bedrijvigheid in health & high tech. Daarnaast hebben we als gemeente een verbindende en aanjagende rol als het gaat om de verbinding tussen de campussen met elkaar en de stad onder de noemer  ‘campus Nijmegen’. Dit doen we samen met de kennisinstellingen, de campusorganisaties en regionale partners als OostNL en de provincie Gelderland zodat het juiste bedrijf op de juiste plek kan landen, de health en hightech ‘community’ verder wordt versterkt en de Nijmeegse campussen (inter)nationaal op de kaart te zetten.

Budget

 Saldo 

Doel

 Project  

 Budget (x 1.000) 

 2026 

 2027 

 2028 

  2029 

D0602

Health & high tech

Programma

695

695

695

695

Totaal 

695

695

695

695

Activiteiten

  • We versterken onze speerpunten en zorgen voor een scherpere positionering door samen met onze partners actieplannen te ontwikkelen en uit te voeren.
  • We zijn lid van The Economic Board (TEB) en dragen bestuurlijk en ambtelijk bij aan het ontwikkelen en uitvoeren van de agenda van TEB.
  • We werken samen met de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen om de doelstellingen op het gebied van health en high tech aan te laten sluiten bij de regionale economische ambities.
  • We stimuleren ondernemerschap en dragen bij aan het aantrekken van bedrijven door financieel en inzet van FTE’s bij te dragen aan Briskr.
  • We investeren met partners in de kwaliteit en groei van onze campussen als cruciale plek voor bedrijvigheid en innovatie binnen de clusters health en high tech. Dit doen we onder andere door door een Gebiedsvisie voor Campus Heijendaal op te stellen en uitvoering te geven aan de Ontwikkelvisie Winkelsteeg.
  • We stimuleren open innovatie door financieel bij te dragen aan het Chip Integration Technology Center (CITC).
  • We dragen bij aan projecten die als doel hebben te zorgen voor een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt binnen de sectoren health en hightech

Wettelijk

Beleidsvrijheid

Budget beïnvloedbaar (x € 1.000)

nee

9-10

€ 188

Dit budget bestaat uit projecten die zijn opgenomen in het uitvoeringsprogramma van de Economische Visie 2.0. Het is geen wettelijke taak en heeft een grote mate van beleidsvrijheid. Acties en projecten komen met name terug in de Actielijn Excelleren. De sectoren Health & Hightech zijn van groot belang voor de regionale en lokale economie. De Nijmeegse semicon-sector speelt zelfs een belangrijke rol in de wereldwijde semicon-industrie en levert innovatieve oplossingen voor sectoren zoals o.a. automotive, telecom, defensie en gezondheidszorg. Dit vraag om substantiële structurele investeringen in het organiserend vermogen en het aanjagen van nieuwe programma's en samenwerkingen.  Niet stimuleren leidt tot stilstaan en dus achteruitgaan. Dit heeft effect op het vestigingsklimaat, banen en brede welvaart. Er wordt deels gewerkt met meerjarige projecten die we ophalen uit het veld en bij samenwerkende partijen in de regio. Uitgangspunt is dat deze altijd passen binnen de actielijn Excelleren. Meerjarensubsidies gekoppeld aan dit doel zijn onder andere: Digital Health Challenge Lab en Briskr.

Kwaliteitsniveau en benchmark
Er is geen benchmark voor de sectoren Health en Hightech specifiek. Er is wel een benchmark beschikbaar voor de ontwikkeling van campussen. Ministerie EZ  voert circa één keer per vier jaar het Nationale Campus Onderzoek uit die de ontwikkeling van Campussen in heel Nederland monitort.

Knoppen

  • Uitvoeringsprogramma Economische visie

De beschikbare middelen maken onderdeel uit van het Uitvoeringsprogramma Economische Visie voor de periode 2025-2030. Er is sprake van een grote mate beleidsvrijheid en er zijn geen wettelijke taken. Alle projecten kunnen op “geel”. Wel is er een meerjarige verplichting (subsidie) aangegaan. Het gaat hierbij om het  project Briskr: 150.000 t/m 2028.

De beschikbare middelen maken onderdeel uit van het Uitvoeringsprogramma Economische Visie voor de periode 2025-2030. Er is sprake van een grote mate beleidsvrijheid en er zijn geen wettelijke taken. Alle projecten kunnen op “geel”. Wel is er een meerjarige verplichting (subsidie) aangegaan. Het gaat hierbij om het  project Briskr: 150.000 t/m 2028. 

Lasten & baten

8.386.081

0,8%

1.554.702

0,1%

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21