6.6 We investeren in onze aantrekkelijke en gastvrije binnenstad
De binnenstad levert een belangrijke bijdrage aan onze lokale economie en werkgelegenheid en is ons visitekaartje voor bezoekers en voor het bedrijfsleven. Nijmegen heeft een sterk en divers aanbod aan winkels, horeca en cultuur en dit willen we graag zo houden. We willen dat de binnenstad het kloppend hart van de stad blijft en hebben daarom samen met inwoners, ondernemers en andere partners een actieplan voor de binnenstad opgesteld. De activiteiten uit dit actieplan ‘Hartje Nijmegen’ maken de binnenstad aantrekkelijker en versterken de economie. Daarom zetten we dit actieplan voort. Daarnaast gaan we € 15 miljoen extra investeren in de binnenstad. Met als uitdaging om de binnenstad te vergroenen en om zowel de levendigheid als de leefbaarheid te versterken. Dat doen we door diverse locaties beter in te richten en groener, veiliger en toegankelijker te maken. Ten slotte is onze ambitie om de binnenstad in de toekomst autoluw te maken.
Budget
Saldo | ||||||
Doel | Project | Budget (x 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
D0606 | Binnenstad | Programma | 679 | 679 | 679 | 679 |
Totaal | 679 | 679 | 679 | 679 |
Activiteiten
- We bereiden grote ingrepen in de openbare ruimte voor, zoals de herinrichting van de Burchtstraat-Augustijnenstraat-Plein 1944, het Joris Ivensplein, het Vlaams Kwartier en de ringstraten. Vergroening, klimaatadaptatie en kwaliteitsverbetering staan hierbij voorop. We gaan dit gefaseerd doen en beginnen met de Burchtstraat.
- We hebben een agenda voor de Binnenstad opgesteld, die de koers beschrijft voor de langere termijn en voeren een breed palet aan acties uit op het gebied van ondernemerschap, groen, bereikbaarheid, levendigheid en een schone en prettige binnenstad. Deze Koers voor de Binnenstad loopt tot 2035.
- Een groene binnenstad draagt bij aan leefbare binnenstad. We willen de binnenstad aanzienlijk vergroenen en doen dit zelf (met gemeentelijk groen en bomen) én met bewoners en ondernemers via een stimuleringsprogramma.
- We steunen het Huis voor de Binnenstad om tot een nog betere samenwerking te komen met ondernemers, vastgoedeigenaren en anderen in de binnenstad.
- We innen reclamebelasting ten gunste van het binnenstadsfonds.
- Waar nodig pakken we leegstand aan. Gebieden waar grote leegstand ontstaat transformeren we naar andere functies. We geven initiatieven in leegstaande panden een kans.
- Voor een schone en prettige binnenstad is een prettig verblijfsklimaat een belangrijke vereiste. Dit vraagt om kleine ingrepen als bankjes, toiletten en verlichting.
- We brengen het vastgoedeigendom in de binnenstad in kaart. We kijken naar belemmeringen en kansen, ook van het huidige bestemmingsplan. Tegelijkertijd gaan we voorzichtig om met het toevoegen van nieuwe winkelmeters. We zetten in op betere samenwerking met vastgoedpartijen.
- Voor bezoekers is het belangrijk om snel op de plek van bestemming te komen. Dit vraagt om een “logische binnenstad”. We investeren in duidelijke bewegwijzering en routes en verbeteren deze, daar waar dat nodig is. We investeren in goede fietsstallingsmogelijkheden op straat en zorgen voor goede handhaving. We stellen de bewaakte fietsenstallingen ruimer open en voeren publieksacties uit om mensen hier beter op te wijzen.
- We starten de voorbereidingen om de binnenstad in de toekomst autoluw te maken, waarbij we onder andere op zoek gaan naar mogelijkheden voor minder parkeervoorzieningen, voor goede transferia met een overstap naar frequent OV. Ook bekijken we de mogelijkheden voor het inzetten van zogenaamde hop on-hop off busjes.
Wettelijk | Beleidsvrijheid | Budget beïnvloedbaar (x € 1.000) | |||
---|---|---|---|---|---|
nee | 9-10 | €446 | € 209 |
Actieplan Binnenstad en Transformatiebudget
De middelen van de binnenstad zijn niet gekoppeld aan een wettelijke taak. Wel gekoppeld aan eigen vastgesteld beleid. Middelen worden ingezet voor onderzoeken en projecten voortkomend uit de Koers voor de Binnenstad, aanpak leegstand of transformatieprojecten in de binnenstad en de mobiliteitstransitie. Er is sprake van enkele meerjarige verplichtingen en toezeggingen, zoals een Citydeal en het actieplan. Projecten kunnen binnen een korte periode worden stop gezet, maar dit is niet wenselijk mede omdat er verwachtingen zijn geschapen naar externe partijen (ondernemers, instellingen, bewoners en bezoekers) door de inzet tot nu toe. Met de Inzet van middelen willen we de leegstand aanpakken en de de werkgelegenheid in de binnenstad behouden. De binnenstad is bovendien meer dan alleen belangrijk als werklocatie. Met het budget voor “Hartje” worden projecten gericht op “placemaking” uitgevoerd en worden via participatie-activiteiten bewoners en ondernemers bij transformatieprojecten in de binnenstad betrokken. Projecten in de binnenstad hebben invloed op bezoekers, ondernemers, bewoners en werkenden.
Binnenstadsfonds
De middelen van de binnenstad zijn niet gekoppeld aan een wettelijke taak. Wel gekoppeld aan eigen vastgesteld beleid en daarnaast opgenomen in de belastingverordening. Er wordt reclamebelasting bij ondernemers door de gemeente geheven. Deze reclamebelasting wordt doorgesluisd naar een fonds voor ondernemers. Hiermee is de structuur beperkt beïnvloedbaar. Op het moment dat een ombuiging plaats vindt heeft dit directe gevolgen voor de liquiditeitspositie van het Huis voor de Binnenstad, uitvoerder van de regeling. Hiermee zou het Huis voor de Binnenstad mogelijk niet meer in huidige vorm verder kunnen.
Het Binnenstadsfonds is op verzoek van de binnenstadsondernemers tot stand gekomen; een overtuigende meerderheid van de ondernemers heeft voor een heffing gekozen.
Kwaliteitsniveau en benchmark
Actieplan Binnenstad en Transformatiebudget
We voeren tweejaarlijks de stadscentrummonitor uit en vergelijken de uitkomsten met andere steden (bijvoorbeeld Arnhem). In deze vergelijkingen komen we er goed uit. Citydeal Binnensteden is ook een vergelijking met andere steden.
Binnenstadsfonds
Er is geen benchmark. Op regelmatige basis vindt wel een evaluatie van de regeling plaats.
Knoppen
- Actieplan Binnenstad en Transformatiebudget
Er is sprake van een grote mate beleidsvrijheid en er zijn geen wettelijke taken. Alle projecten kunnen op “geel”. Wel zijn er een meerjarige verplichtingen (subsidie) aangegaan. Het gaat hierbij om de projecten binnen Hartje Nijmegen en de Citydeal Binnensteden.
De binnenstad is de tweede werklocatie van de stad, projecten zijn nodig om leegstand op frictieniveau te houden en de uitvoering van de Koers via onderzoeken en projecten te ondersteunen. Er is een relatief klein budget. Op het moment dat er actuele ontwikkelingen zijn, kan hierop worden ingespeeld.
- Binnenstadsfonds
Het gaat hier om een belasting. De gemeente zorgt voor het innen van deze middelen bij ondernemers en zet deze vervolgens direct door naar het Huis voor de Binnenstad. Er is niet sprake van een grote mate van beleidsvrijheid. Dit project staat op “rood”. De baten en lasten zijn direct met elkaar verbonden. Hiermee vervalt de mogelijkheid om middelen om te buigen.