2 Nijmegenaar centraal in onze dienstverlening

2.3 De identiteit van de Nijmegenaar is geregistreerd en beschermd

2.3 De identiteit van de Nijmegenaar is geregistreerd en beschermd

De Nijmegenaar heeft het recht op een correcte registratie en bescherming van diens formele identiteit. We beheren een correcte basisregistratie personen en register van de burgerlijke stand. We bieden de Nijmegenaar grip op eigen gegevens door geen onnodige gegevens te vragen. We bewaken wie toegang heeft tot deze gegevens.

Budget

 Saldo 

Doel

 Project  

 Budget (x 1.000) 

 2026 

 2027 

 2028 

  2029 

D0203

Basisregistratie personen (BRP)

Programma

-260

-261

-262

-263

Basisregistratie personen (BRP)

Uitvoering

6.212

6.274

6.219

6.207

Dienstverlening Stadswinkel en steunpunt

Programma

-1.676

-1.676

-1.676

-1.676

Totaal 

4.277

4.337

4.282

4.269

Activiteiten

  • We versterken onze poortwachtersrol nog verder ten behoeve van de kwaliteit van onze Basisregistratie Personen (BRP) en de toenemende frauderisico’s
  • We organiseren onze dienstverlening zo dat de Nijmegenaar, ook tijdens de paspoortpiek, binnen redelijke termijn en betrouwbaar een reisdocument kan aanvragen
  • We zorgen voor verdere professionalisering bij het verstrekken van briefadressen
  • We bereiden ons voor op nieuwe wetgeving voor digitale identiteiten en wallets
  • We verkennen aanvullende vormen van dienstverlening met digitale identiteiten en wallets

Wettelijk

Beleidsvrijheid

Budget beïnvloedbaar (x € 1.000)

ja

1-2

€ 75

                     € 195

€ 1.305

Een gedeelte van de uitvoeringskosten (€ 1.305.000) is beperkt beïnvloedbaar vanaf het vierde jaar, omdat dit geen wettelijk verplichte werkzaamheden betreft. Het betreft de volgende teams: een gedeelte van Team Online (content), het KCC en bijbehorende overheadkosten.
€ 195.000 is enigszins beïnvloedbaar (zie ook onderstaand knoppen waaraan gedraaid kan worden). Hiervoor zou de keuze gemaakt moeten worden om het servicelevel van het Klant Contact Centrum (KCC) verder te verlagen.
€ 75.000 is op korte termijn beïnvloedbaar (zie ook onderstaand knoppen waaraan gedraaid kan worden). Hiervoor zou de keuze gemaakt moeten worden voor langere wachttijden voor diensten waar geen wettelijke termijn op zit.

Het overige budget van € 2.694.000 is niet beïnvloedbaar.
Gemeenten zijn wettelijk verplicht om zowel een correcte Basisregistratie Personen als een register van de burgerlijke stand te beheren. Deze verplichtingen zijn vastgelegd in de Wet BRP en het Burgerlijk Wetboek. Het geoormerkte budget binnen dit doel is noodzakelijk om te voldoen aan deze verplichtingen, en specifiek aan de bijbehorende gestelde eisen aan de juistheid, actualiteit en betrouwbaarheid van de geregistreerde gegevens, en aan de communicatie met andere overheidsorganisaties over de gegevensverwerking. Inmiddels voldoen wij als gemeente volledig aan de minimale gestelde verplichtingen/eisen op dit gebied. Om dit niveau te waarborgen in de toekomst is reeds geoormerkt budget nodig (gebleken). Dit resulteert in een niet beïnvloedbaar bedrag van €2.694.000.
Voor het beschikbaar maken van de digitale identiteitswallet Yivi (ook wel ID-wallet genoemd) is een a-structurele subsidie uit het innovatiebudget Digitale overheid van het ministerie van BZK toegekend. Voor dit budget zijn afspraken gemaakt over de inzet en de resultaten. Hierbinnen is dus geen budget beïnvloedbaar, omdat het verminderen van de inzet op dit project, ook vermindering van het budget betekent.

Kwaliteitsniveau en benchmark
Burgerzaken
Op het gebied van het beheer van Basisregistratie Personen (BRP) en het register van de burgerlijke stand is het uitvoeren van een uniforme, landelijke benchmark beperkt mogelijk. Dit komt doordat gemeenten aan identieke wettelijke eisen en termijnen moeten voldoen, waardoor de beleidsruimte en differentiatie in uitvoering zeer gering is.

ID-wallets
De gemeente Nijmegen pakt op het gebied van ID-wallets haar voortrekkersrol en draagt zo bij aan een veilige, toegankelijke en toekomstgerichte digitale overheid. Dit doen wij in samenwerking met andere overheden en partners binnen het landelijke programma Samen Organiseren van de VNG. Binnen dit programma worden kennis en ervaringen uitgewisseld, en werken gemeenten samen aan oplossingen die breed toepasbaar zijn. Onze bevindingen uit de praktijk - zowel uit de proeftuin als uit de test met de NL-wallet - geven we actief terug aan landelijke partners, waaronder het ministerie van BZK en de VNG. Daarmee helpen we niet alleen om de ID-wallet te verbeteren, maar maken we onze aanpak ook schaalbaar voor andere gemeenten.

Knoppen

  • Langere wachttijden voor diensten waar geen wettelijke termijn op zit

Er kan worden gekozen om de wachttijd voor bepaalde gemeentelijke diensten te verlengen, specifiek voor producten en diensten waarvoor geen wettelijke termijn geldt.
Deze maatregel heeft directe gevolgen voor de dienstverlening aan de Nijmegenaar, doordat zij langer moeten wachten op afhandeling of reactie. De verwachte besparing is beperkt, en bedraagt naar verwachting circa €75.000 (1 FTE schaal 8).

  • Verder verlagen servicelevel Klant Contact Centrum (KCC)

Een mogelijke besparing kan worden gerealiseerd door het verlagen van het servicelevel bij het KCC, bijvoorbeeld door het vertragen van de beantwoordingstijd van inkomende telefoongesprekken. Dit houdt in dat inwoners van Nijmegen langer in de wacht staan voordat zij een medewerker spreken.
Het huidige servicelevel is dat 80% van de gesprekken wordt beantwoord binnen 60 seconden (80/60). Verlaging naar bijvoorbeeld 80/80 of 80/100 levert naar schatting een besparing op van €195.000 (3 FTE schaal 6). De opbrengst is relatief beperkt, terwijl de impact op de bereikbaarheid en klanttevredenheid direct merkbaar zal zijn. Daarnaast zullen vragen vaker via andere kanalen binnenkomen, wat elders voor extra belasting kan zorgen. De huidige NEN-norm (telefonische bereikbaarheid van (overheids)organisaties) wordt met het bestaande servicelevel al niet gehaald, en deze maatregel betekent een verdere afwijking van die norm.

Lasten & baten

95.248.581

8,6%

7.650.782

0,7%

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21