Bestuur en organisatie

Wat kost het?

Veranderingen in de begroting

Bedragen * € 1.000 

2026 

2027 

2028 

2029 

Beheer glasvezelnetwerk 

-125 

-125 

-125 

-125 

Deelnemersbijdrage iRvN: Indexatie iRvN 

-60 

-60 

-60 

-60 

Verhoging contributie VNG GGU 

-240 

-240 

-240 

-240 

ICT veiligheid/privacy 

-600 

-900 

-900 

-1.200 

Bestuursadviseurs 

-260 

-260 

-260 

-260 

Doorontwikkeling gemeentebrede dienstverlening (visie op dienstverlening) 

-530 

-750 

-750 

-750 

Voortzetting Yivi (voorheen IRMA) als digitale identiteitsvoorziening 

-100 

-100 

Structurele borging opleidingsprogramma Burgerzaken 

-200 

-200 

-150 

-75 

Uitbreiding frontoffice met ondersteuning Burgerzaken 

-65 

-65 

Toegerekende overhead over verdeling uren 

-600 

-600 

-600 

-600 

Mutaties gemeentefonds 

Basisregistratie Personen (BRP): centr. Inschrijving verg. 

30 

31 

32 

33 

Work in Nederland (DU) 

-138 

-138 

Totaal 

-2.888 

-3.407 

-3.053 

-3.277 

 

Toelichting  
Beheer glasvezelnetwerk (€ 125.000)  
Gemeente Nijmegen heeft een stedelijk glasvezelnetwerk waarmee digitale diensten worden geleverd voor maatschappelijke opgaven zoals opvang vluchtelingen, evenementen en voor de veiligheid bijvoorbeeld cameratoezicht in de stad. Door het flink toegenomen gebruik hiervan is een groter budget voor het jaarlijkse onderhoud nodig. 

Deelnemersbijdrage iRvN: indexatieverschil (€ 60.000)  
De iRvN-begroting wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de Begrotingsrichtlijnen Regio Nijmegen (BRN). Voor 2025 wijkt deze indexering af van de percentages die door de gemeente Nijmegen worden gehanteerd. Als het (voorlopige) indexeringspercentage van 3,6% definitief wordt vastgesteld, resteert er een tekort van € 60.000.  

Verhoging Contributie VNG en GGU (€ 240.000)  
De begroting van de VNG en GGU wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de Begrotingsrichtlijnen Regio Nijmegen (BRN). De lidmaatschappen van VNG en GGU zijn gebaseerd op het aantal inwoners. Doordat het aantal inwoners sterk toeneemt, is het door de gemeente Nijmegen geïndexeerde budget onvoldoende.  

ICT Veiligheid/privacy (€ 600.000 - 1,2 miljoen)  
In de raadsinformatiebrief 'Voortgang op informatiebeveiliging en privacy' van 1 april 2025 is door het college teruggekeken naar wat is bereikt. We hebben met de raad afgesproken dat we toe gaan groeien naar volwassenheidsniveau 3. Dit niveau sluit aan bij wat wettelijk minimaal nodig is. In genoemde brief schetsen we de vele stappen die we de afgelopen jaren hebben gezet om deze groei te realiseren, maar tegelijkertijd constateren we dat het doel continue verschuift door nieuwe / aangescherpte wetgeving en een toenemende (digitale) dreiging. Hiervoor zijn dan ook extra middelen nodig. 

Bestuursadviseurs (€ 260.000)  
De wethouders worden ambtelijk ondersteund door bestuursadviseurs. De 0,5 fte per wethouder blijkt onvoldoende zodat we het noodzakelijk vinden om de arbeidscapaciteit uit te breiden.  

Doorontwikkeling gemeentebrede dienstverlening (visie op dienstverlening) (€ 530.000 - € 750.000)  
Er zijn beperkt structurele middelen beschikbaar voor de verbetering van onze dienstverlening en informatievoorziening, zoals ook geconstateerd in het rekenkamerrapport 'Samen de vrijblijvendheid voorbij'. Voor het uitvoeren van onze Nijmeegse visie op dienstverlening, waarin ook het gebruik van applicaties met bijbehorende licenties wordt opgenomen, is een extra impuls nodig. Zonder extra investering kunnen we de huidige dienstverlening voortzetten, maar zullen verbeteringen gering zijn. 
Met deze middelen zorgen we ervoor dat het opgaveteam (2,8 fte) dat zich bezighoudt met het verbeteren van gemeentebrede dienstverlening ook na 2026 kan functioneren. Daarnaast zetten we de middelen in voor een toekomstgerichte applicatie voor het klantcontactcentrum en voor alle andere bureaus met veel inwonerscontacten ten behoeve van het optimaliseren van het contact met de Nijmegenaar. Dit wordt onderdeel van de uitvoeringsagenda van de Visie op dienstverlening, zoals beschreven in de startnotitie Visie op dienstverlening (spoor Omnichannel dienstverlening). Bovendien kunnen we investeren in de doorontwikkeling van Mijn Nijmegen (o.a. statusinformatie), toegankelijkheid van Nijmegen.nl, en een generieke notificatieservice (in het kader van Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer).  

Voortzetting Yivi (voorheen IRMA) als digitale identiteitsvoorziening (€ 100.000)  
Van 2023-2025 werd de fte die zich bezighoudt met het kunnen gebruiken van de ID-wallet Yivi in onze (digitale) dienstverlening gedekt uit IRMA-middelen en landelijke subsidies.  Deze middelen ontbreken vanaf 2026. Naast de voortzetting van Yivi zal er ook gewerkt worden aan het implementeren van eIDAS2.0 die op 1 december 2026 ingaat. Dit verplicht ons als gemeente Nijmegen om ook andere Europese ID-wallets te accepteren in onze digitale dienstverlening.  

Structurele borging opleidingsprogramma Burgerzaken (€ 200.000 - € 75.000)  
Het behoud van kwaliteit vraagt om structurele bijscholing van medewerkers, via actualiteitentoetsen en aanvullende klassikale trainingen. Er wordt op termijn een landelijk accreditatiestelsel voor Burgerzaken ingevoerd, waarmee het volgen van erkende opleidingen wettelijk verplicht wordt. Hierdoor wordt het opleidingsprogramma niet alleen inhoudelijk, maar ook juridisch een cruciaal onderdeel van de bedrijfsvoering. Om de ingezette professionaliseringsslag en kwaliteit vast te houden, zijn aanvullende middelen nodig. Het bedrag voor 2026, 2027 en 2028 is in eerste instantie nog hoger, vanwege de extra medewerkers die opgeleid dienen te worden voor de paspoortpiek (t/m 2028) en de nog lopende specialistenmodules.  

Uitbreiding frontoffice met ondersteuning Burgerzaken (€ 65.000)  
Door het Ministerie van BZK zijn gemeenten gewezen op toenemende identiteitsfraude. De rol van gemeenten wordt hierin steeds belangrijker. We realiseren een professionaliseringsslag binnen het identificatieproces die aansluit op de bestaande balieprocedures. Om de Nijmegenaar in de implementatiejaren goed te begeleiden op onze fysieke locaties en uitleg te geven over ons handelen, vragen wij een a-structurele bijdrage van 1fte. 

Toegerekende overhead over verdeling uren (€ 600.000)  
We hebben geconstateerd dat we in de verdeling van personele inzet naar programma’s en naar fysieke projecten (investeringen GREX-en) in de begroting teveel naar projecten toeschrijven. We gaan dit corrigeren.  

Taakmutaties  
Onder Financiële begroting - Algemene dekkingsmiddelen - Gemeentefonds - Taakmutaties vindt u een toelichting op nieuwe taakmutaties en taakmutaties met een omvang groter dan 1 miljoen euro. 
 

Lasten & baten

95.248.581

8,6%

7.650.782

0,7%

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21