Wat willen we komend jaar bereiken?
Ambitie:
1. We zijn een betrouwbare en omgevingsbewuste gemeente
Doel 1.1: Besluiten zijn democratisch en zorgvuldig genomen en integraal afgewogen
Activiteiten
- We bereiden de nieuwe bestuursperiode voor.
Ten behoeve van de coalitieonderhandelaars, maar ook het nieuwe gemeentebestuur voeren we een trendanalyse en een financiële analyse uit. Daarnaast brengen we de meest relevante vraagstukken in kaart, die we onder de aandacht van het nieuwe bestuur willen brengen.
- We verbeteren onze sturingsprocessen
In de nieuwe bestuursperiode 2026 - 2029, blijft het onderwerp politiek-bestuurlijke-ambtelijke samenwerking op de agenda. We kijken hoe we o.a. de samenhang tussen beleidscyclus en P&C-cyclus en het opgavegericht werken kunnen verbeteren. Hierdoor bieden we raad en college betere ondersteuning bij hun rol met betrekking tot het richting geven aan de besturing en ontwikkeling van de stad.
Doel 1.2: De Nijmegenaar kan met initiatief, kennis en expertise bijdragen bij het werk aan onze stad
Activiteiten
- We voeren in 2026 verschillende peilingen in de stad uit
Peilingen hebben betrekking op het leven, werken en wonen in de stad. Uitkomsten van deze peilingen betrekken we bij de beleidsontwikkeling en beleidsrealisatie. De belangrijkste documenten waarin we deze uitkomsten verwerken zijn onder meer de Stads- en Wijkmonitor, Evenementenmonitor, Stadscentrummonitor en onderzoeksrapporten van verschillende cliënten- en bewonersonderzoeken.
- We werken samen met de stad
Van 2025 tot en met 2028 loopt het project ‘Stadmaken’ om sociale netwerken en gemeenschapskracht in de stad te versterken, uitgewerkt in het Actieprogramma 'Samenwerken met de stad'.
In 2026 leveren we de volgende zaken op:
- de adviezen (en evaluatie) van het eerste Nijmeegse Inwonersberaad, een participatiebeleid én een participatieverordening. Zo worden bijvoorbeeld nieuwe democratische instrumenten als het Uitdaagrecht en het Inwonersberaad verankerd in onze werkwijze.
- Ook werken we met diverse projecten verder aan een professioneel verbindende cultuur. Dit doen we met ambtelijke trainingen, een verdere uitwerking van de participatie-gereedschapskist en het beschrijven van essentiële werkprocessen.
In 2026 is er een nieuwe website ‘Open Nijmegen’ ingericht voor de inwoners; dit is een digitaal platform waarop gemeente en inwoners elkaar kunnen vinden, ideeën kunnen inbrengen en kunnen meepraten.
Doel 1.3: Ons werk is slagvaardig en zorgvuldig uitgevoerd en volledig afgehandeld
Activiteiten
- We komen tot een visie op digitaal Nijmegen
We zetten met de visie op digitaal Nijmegen een overkoepelende visie neer voor de digitale stad, digitale overheid en digitale bedrijfsvoering, op basis van een gesprek met de gemeenteraad in het najaar van 2025.
Doel 1.4: Ons handelen is ethisch en in lijn met wet- en regelgeving
Activiteiten
- We hebben aandacht voor ethisch handelen bij reguliere werkzaamheden
We voeren een aantal DPIA’s (data protection impact assessment) uit om aan te tonen dat processen voldoen aan wet- en regelgeving. Door het uitvoeren van DPIA’s leggen wij verantwoording af over onze werkwijze.
Doel 1.5: De belangrijkste risico’s bij ons handelen zijn in beeld en worden beheerst
Activiteiten
- We werken aan een regionale cloudstrategie
We werken met regiogemeenten en het ICT-bedrijf Rijk van Nijmegen samen aan een gezamenlijke cloudstrategie. Daarin werken we uit hoe we de infrastructuur van onze digitale diensten zo organiseren dat we flexibel en wendbaar worden. Daarbij houden we ook rekening met onze digitale soevereiniteit.
- We stellen maatregelen voor om meer digitaal soeverein te worden
We gaan een onderzoek doen naar de mate van afhankelijkheid van en grip op externe partijen bij kritieke applicaties en de gemeentelijke data die we hiermee beheren. We stellen indien nodig op basis hiervan in 2026 maatregelen voor en sluiten aan op landelijke samenwerkingen op dit vlak.
Doel 1.6: Ons werk is toekomstgericht en er wordt geleerd van het handelen om prestaties te verbeteren
Activiteiten
- We standaardiseren onze softwareontwikkeling met Common Ground-componenten
We sluiten aan bij de landelijke gemeentelijke koers van Samen Denken, Samen Bouwen en Samen Exploiteren, en gaan meer gebruikmaken van Common Ground-componenten. Dat betekent dat we actief bijdragen aan gezamenlijke kaders en standaarden, en softwareontwikkeling oppakken in samenwerking met andere gemeenten en marktpartijen. Zo versterken we onze digitale wendbaarheid en creëren meer regie over kwaliteit, kosten en eigenaarschap.
- We gaan op een verantwoorde wijze een interne AI chatbot gebruiken
We laten medewerkers verantwoord leren en experimenteren met generatieve AI door het aanbieden van een eigen, interne, lokale AI chatbot waarin collega's op een verantwoorde manier interne informatie kunnen verwerken.
- We maken onze organisatie toekomstgericht en toekomstbestendig via drie ontwikkellijnen
We werken planmatig aan de gestelde doelen in de ontwikkellijnen: ambtelijk vakmanschap (houding, gedrag vaardigheden en competenties), hoe we werken en organiseren (werken in ketens, in ritme en manier van werken) en sturing en inrichting (sturingsprincipes, leiderschapsontwikkeling en organisatie-inrichting). Onze Visie op HR geeft inhoud aan 'goed werkgeverschap’ en we maken dit concreet met uitvoerbaar P&O-beleid.
- We vergroten het ambtelijk vakmanschap van onze medewerkers
We geven uitvoering aan ons nieuw leer- en ontwikkelbeleid dat in 2025 is vastgesteld. Iedere groep medewerkers (zogenaamde persona's) is actief aan het werk aan de vaardigheden die zij moeten bezitten en/of ontwikkelen. Denk hierbij aan de benodigde digitale expertise van medewerkers, het versterken van adviesvaardigheden en inclusief communiceren. De werkgever ondersteunt het leren en ontwikkelen van medewerkers actief via een stevig ontwikkelaanbod.
- We brengen ons plan op diversiteit en inclusie in uitvoering
We geven uitvoering aan ons diversiteitsbeleid zoals het in het eerste kwartaal van 2026 door de gemeenteraad wordt vastgesteld. We zijn van plan de snelle verbeteringen in 2026 uit te gaan voeren en lange termijn activiteiten via een uitvoeringsagenda te plannen. We monitoren de effecten van de inzet.
- We brengen ons plan op duurzame inzetbaarheid in uitvoering
We geven uitvoering aan het plan van aanpak op duurzame inzetbaarheid dat in 2025 is vastgesteld. In 2026 ontwikkelen en testen we hulpmiddelen voor medewerkers en leidinggevenden, die de doelen concreter, uitdraagbaar en toepasbaar maken. De hulpmiddelen voor medewerker en leidinggevende zijn gebaseerd op onder andere het gedachtengoed van het Huis van Werkvermogen (de theorie van Ilmarinen) en de definitie van positieve gezondheid (het model van Huber).
- We verwoorden een visie op de verschillende manieren van werken
In de visie op manieren van werken bieden we een kader waarmee het duidelijker wordt wanneer we kiezen voor samenwerken in de reguliere lijnorganisatie. En wanneer we de samenwerking, als die over de grenzen van organisatieonderdelen en de organisatie als geheel heen gaat, juist zoeken via opgaven, gericht op delen van de stad of door middel van projecten. Deze kaders zijn nodig om effectiever te sturen op resultaten en samen te werken met de stad.
- We houden onze organisatie toekomstbestendig op basis van vastgestelde kaders op leiderschap en sturing
De groei van de stad en de beoogde schaalsprong hebben gevolgen voor de omvang van de ambtelijke organisatie en de manieren van werken. Vanuit het principe van integraal management werken we aan de ontwikkeling van ons leiderschap, maar ook aan de manieren van aansturen van de organisatie. We stellen sturingsprincipes vast die de groeiende organisatie ondersteunen en waarmee de inrichting van onze organisatie op logische wijze kan mee-ademen met de ambities van de stad.
- We ondersteunen de ontwikkeling van leidinggevenden met een meerjarig management development (MD) programma.
De ontwikkeling van leidinggevenden wordt ondersteund met een meerjarig management development (MD) programma. Dit helpt leidinggevenden om nog meer te sturen op hoofdlijnen en resultaten en medewerkers te inspireren en begeleiden in hun ontwikkeling in ambtelijk vakmanschap. Daarnaast is het ook belangrijk dat medewerkers door leidinggevenden gestimuleerd worden om te komen tot nieuwe oplossingen voor de uitdagende (maatschappelijke) vraagstukken. Warm-zakelijk leiderschap is hierbij een belangrijke randvoorwaarde.
- We bouwen verder aan onboarding en ontwikkelen een gemeentebreed pre- en offboardingprogramma voor medewerkers.
Eind 2025 zijn we gestart met ons centrale onboardingsprogramma. In 2026 gaan we door middel van tussentijdse evaluaties ervoor zorgen dat dit nieuwe programma blijft aansluiten op iedere nieuwe medewerker en bouwen we verder aan de ontwikkeling van pre- en offboarding. Daarnaast zal een verdere interne doorvertaling van ons werkgeversmerk ‘Hart voor de stad, oog voor de toekomst’ opgepakt worden.
Met het vernieuwde stagebeleid richten we ons ook op toekomstige medewerkers.
- We zetten in op het in de organisatie uitdragen en borgen van het beleid op veilige publieke dienstverlening.
We zetten permanent in op het in de organisatie uitdragen en borgen van het beleid en processen die een veilige publieke dienstverlening mogelijk moeten maken. Agressief gedrag is niet vrijblijvend.
We richten ons op preventie, incidentaanpak en opvang en nazorg. Wij stimuleren het volgen van trainingen, het bespreekbaar maken van incidenten, het melden hiervan in een registratiesysteem en het gevolg geven hieraan. Zowel richting degene die ermee is geconfronteerd als richting veroorzaker. Niet alleen binnen de gemeente wordt het beleid uitgedragen maar ook aan burgers en bezoekers van de gemeente (fysiek en digitaal). Er wordt bekend gemaakt welke gedragsnormen gelden en wat de gevolgen kunnen zijn als die overschreden worden.
- We ontwikkelen een centraal regiepunt bi j Juridische Zaken voor de ombudsman
We onderzoeken hoe wij als organisatie een goede partner kunnen zijn voor de gemeentelijke ombudsman.
- We professionaliseren de leercyclus bezwaren en klachten
De leercyclus houdt in dat we in de organisatie op basis van signalen uit bezwaarprocedures en klachten feedback geven op het handelen (juridische kwaliteitszorg).
- We maken een kwaliteitsslag voor de politiek-bestuurlijke besluitvorming
Het rekenkamerrapport ’Frapper Toujour’ heeft veel impact gehad op het gebied van de informatievoorziening en dienstverlening aan inwoners van de gemeente Nijmegen. In dit kader krijgt de kwaliteit van onze politiek-bestuurlijke besluitvorming in 2026 een volgende impuls. Dit doen we o.a. door de kwaliteitsborging van raads- en college-voorstellen verder aan te scherpen en hogere eisen te stellen aan bijvoorbeeld beleidsproducten. Ook investeren we in de ontwikkeling van medewerkers hierin, door training en scholing.
- We communiceren met het belang van de inwoners en samenleving als uitgangspunt
Op basis van gemeentelijk communicatiebeleid dat naar verwachting in 2026 wordt vastgesteld, werken we in 2026 aan toegankelijke en begrijpelijke communicatie in taal en in beeld:
- We maken de organisatie communicatiever, zodat medewerkers in hun communicatie aansluiten bij de inwoners. Nieuwe medewerkers worden hiertoe getraind op het gebruik van B1 taal- en beeldgebruik. Medewerkers kunnen vanaf 2026 gebruik maken van een taaltool voor begrijpelijke en toegankelijke taal.
- We werken in het kader van de Wmebv (Wet modernisering bestuurlijke elektronisch verkeer) aan de digitaal toegankelijke content voor Nijmegen.nl en andere corporate kanalen (conform de daarvoor geformuleerde internationale standaard).
- We gebruiken data voor de ontwikkeling van content (inhoud/ beeld) die aansluit bij de inwoners, ondernemers en organisaties (bij de stad); we doen hiervoor in 2026 onderzoek onder inwoners.
- We delen gemeentelijke informatie via online en offline communicatiekanalen en sluiten nadrukkelijk aan bij de verschillende belangen en informatiebehoeften van de inwoners.
Met deze activiteiten dragen we ook bij aan de doelstelling: de Nijmegenaar ervaart passende, eenduidige en toegankelijke dienstverlening.
Doel 1.7: Ons handelen is transparant en controleerbaar en er wordt verantwoording afgelegd
Activiteiten
- We geven een impuls aan verantwoord digitaal samenwerken om onze informatiehuishouding te verbeteren
We investeren in de verbetering van digitaal samenwerken met een adoptietraject voor Microsoft 365. Ook worden lokale netwerkschijven opgeruimd, gearchiveerd en gemigreerd. Hiermee wordt een belangrijke impuls gegeven aan de informatiehuishouding van de organisatie.
- We wegen nadrukkelijker en transparanter het gebruik van AI af
We maken de afweging en verantwoording over de inzet van AI onderdeel van onze reguliere intakeproces voor de inzet van ICT middelen.
- We geven uitvoering aan de Wet open overheid.
We implementeren de Wet open overheid (Woo) (zie de openbaarheidsparagraaf voor de specifieke activiteiten). Dit speelt in 2026 en loopt nog door in volgende jaren.
- We communiceren over de besluitvorming voor de stad
We communiceren over de besluiten van het bestuur over de stad waarmee we aansluiten bij inwoners en andere belanghebbenden. Hiermee dragen we bij aan transparant bestuur van de stad.
- Ter voorbereiding op de Cyberbeveiligingswet versterken we onze digitale weerbaarheid.
We nemen nadrukkelijk verantwoordelijkheid voor het voorkomen van en in het afhandelen van beveiligingsincidenten, ook richting samenwerkingspartners. Zo beschermen we de dienstverlening aan inwoners en blijven we een betrouwbare publieke organisatie.
Ambitie :
2. De Nijmegenaar staat centraal in onze dienstverlening
Doel 2.1: D e Nijmegenaar kan gebruik maken van diens (democratische) rechten
Activiteiten
- We organiseren verkiezingen en referenda.
- We organiseren de gemeenteraadsverkiezingen op 18 maart 2026.
- We besteden aandacht aan de vermaatschappelijking van de verkiezingen, met als doel het betrekken van de samenleving bij het verkiezingsproces. In het kader van inclusie maken we afspraken om o.a. migranten deel te laten nemen als stembureaulid. We maken afspraken met de Radboud Universiteit (RU), Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) en het Regionaal Opleidingscentrum (ROC) om meer studenten een rol te geven in de stembureaus.
- Het Gemeentelijk StemBureau (GSB) stelt de uitkomst van een verkiezing op gemeenteniveau vast. Het proces van het GSB, is mede op basis van de Tweede Kamerverkiezing 2025, verder verfijnd. Dit betekent onderandere een duidelijkere taakomschrijving van de verschillende GSB-functies, aanpassing van de telformulieren en meerdere controlemomenten.
- We werken samen met het ZelfRegieCentrum om ervoor te zorgen dat alle stembureaus nog beter toegankelijk zijn voor kiezers met een beperking. We onderzoeken de mogelijkheden om de toegankelijkheid voor meerdere doelgroepen te realiseren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld prikkelarme stembureaus.
- Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft de Verkiezingsagenda 2030 opgesteld. Mogelijke aanpassingen aan het verkiezingsproces als gevolg hiervan worden gevolgd en indien nodig ingevoerd. Een belangrijke aanpassing is per januari 2026 van kracht: uitbreiding van de bevoegdheden van de Kiesraad. Dit houdt onder andere in dat de Kiesraad meer bevoegdheden krijgt om gemeenten aanwijzingen te geven. De Kiesraad kan, in afstemming met de gemeente, een stembureauvoorzitter een opdracht geven.
- We realiseren een informatiepunt voor arbeidsmigranten
Ter versterking van de positie van arbeidsmigranten realiseren wij als centrumgemeente van de arbeidsmarktregio Rijk van Nijmegen in 2026 een informatiepunt. Dit doen wij in samenwerking met het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de arbeidsmarktregio Midden-Gelderland. Het informatiepunt wordt opgezet binnen het kader van het Work in NL (WIN) project en wordt een WIN-punt genoemd. Arbeidsmigranten (die zich o.a. bij ons Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)-loket inschrijven) kunnen hier terecht voor vragen en informatie over werken, leven en rechten in Nederland. Naast een fysiek punt richten we een mobiel team in dat langs gaat bij woon- en werklocaties.
Doel 2.2: De Nijmegenaar ervaart passende, eenduidige en toegankelijke dienstverlening
Activiteiten
- We geven uitvoering aan de visie op dienstverlening.
Hieronder vallen in 2026 onder andere de volgende activiteiten:
- We bereiden de mogelijkheden voor de Nijmegenaar op Mijn Nijmegen uit. Het wordt voor meer producten mogelijk om statusinformatie van lopende zaken in te zien. Ook wordt het mogelijk om via Mijn Nijmegen direct een aanvraag voor een wijziging, van bijvoorbeeld een adres, in te dienen.
- We werken aan het verbeteren van de toegankelijkheid van de Stadswinkel en het Steunpunt Dukenburg voor mensen met een beperking. We testen de mogelijkheden voor een extra toegankelijke balie.
- We bereiden ons voor om onze dienstverlening uit te breiden met de NL-wallet en andere Europese ID-wallets. Volgens de eIDAS2.0 (Europese wetgeving) moeten alle EU-lidstaten namelijk vanaf 21 november 2026 ten minste één ID-wallet beschikbaar stellen aan burgers, inwoners en bedrijven.
- We onderzoeken samen met onze ketenpartners de mogelijkheden om ID-wallets verder in te zetten in onze dienstverlening. We passen dataminimalisatie continu toe in onze processen en we zetten in op het aansluiten van brondata van andere publieke registers in de ID-wallet zoals DUO, de belastingdienst en het UWV.
- We werken aan de doorontwikkeling van een klantcontactsysteem om Nijmegenaren sneller en persoonlijker te helpen.
- We verbeteren onze dienstverlening voor Nijmegenaren met een internationale relatie door al onze internationale dienstverlening op één locatie te organiseren. Nijmegenaren kunnen zo laagdrempelig gebruikmaken van onze dienstverlening. De volgende diensten brengen we hier onder andere samen: ons Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)-loket, aanvullende dienstverlening voor kennismigranten, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), onze DigiD-balie en ons toekomstige informatiepunt arbeidsmigranten. Wij sluiten op deze manier aan bij de landelijke één loketgedachte.
- We ontwikkelen het externe gerichte klachtenproces door
We willen onze eindverantwoordelijkheid versterken ten aanzien van klachten bij externe partijen, met name bij zorgaanbieders. Dit draagt bij aan een goede klachtentoegang voor inwoners. Het is de verantwoordelijkheid van de gemeente om toe te zien op het klachtenproces, ook bij externe partijen.
- We ontwikkelen de communicatie en informatie op de website Nijmegen.nl verder
We werken in 2026 aan de toegankelijkheid, begrijpelijkheid en betrouwbaarheid van de informatie op de website. Dit gebeurt op basis van de standaard voor digitale toegankelijkheid overheidswebsites. We benutten klantonderzoek en klantpanels voor de verbetering van de toegankelijkheid, begrijpelijkheid en betrouwbaarheid van deze informatie. We investeren in onderzoek naar (digitale) informatievoorziening en het bereik van en begrip bij inwoners.
Doel 2.3: D e identiteit van de Nijmegenaar is geregistreerd en beschermd
Activiteiten
- We organiseren onze dienstverlening zo dat de Nijmegenaar, (ook) tijdens de paspoortpiek, binnen de wettelijke termijnen en middels een betrouwbaar proces een reisdocument kan aanvragen.
In 2014 is de geldigheidsduur van reisdocumenten voor volwassenen verlengd van vijf naar tien jaar. Sinds 2024 merken we de effecten van een piek. Van 2024 tot 2029 verwachten we een toename van meer dan vijf keer zoveel reisdocumenten, de zogenaamde paspoortpiek. We zorgen voor voldoende capaciteit om alle aanvragen binnen de wettelijke termijnen af te handelen en richten onze dienstverlening in met voortdurende aandacht voor kwaliteit. We werken aan de kwaliteit door onder andere het identificatieproces verder te optimaliseren. In 2026 baseren we ons daarbij op de lessen die we hebben geleerd tijdens de eerste jaren van de piek. Zo verbeteren we onder meer de inzet van medewerkers, afgestemd op de afwijking in het aantal aanvragen.