Paragrafen

Verbonden partijen

GR Omgevingsdienst Regio Nijmegen

Openbaar en gemeentelijk belang

Openbaar belang
Omgevingsdienst Groene Metropool (ODGM) is gevormd om binnen de fysieke leefomgeving in de regio Nijmegen-Arnhem samen te werken. Zij doet dit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH-taken). Door de samenwerking bereiken we een hogere uitvoeringskwaliteit en meer efficiëntie.

Gemeentelijk belang
Alle deelnemende gemeenten hebben hun vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) van de milieutaken in deze samenwerking ingebracht. Een deel van deze taken is verplicht vanuit het Rijk. Enkele deelnemers hebben ook de VTH-taken van de bouw, reclame, inritten, kap en sloop (BRIKS) ingebracht. De BRIKS-taken van Nijmegen zijn niet ondergebracht bij ODGM. De Provincie Gelderland heeft wel alle VTH milieu- en BRIKS-taken ingebracht (dit is een verplichting vanuit het Rijk).
Daarnaast geeft de ODGM invulling aan de regionale crisisorganisatie omgevingszorg (milieubeheer). Ook voert ODGM in de provincies Gelderland en Overijssel de VTH milieu- en BRIKS-taken uit bij bedrijven met risico’s op zware ongevallen door gevaarlijke stoffen, de zogenaamde SEVESO-bedrijven.

Actualiteiten en risico's

  • Het voornemen is dat de bestaande GR ODRN en GR ODRA (Omgevingsdienst regio Arnhem) vanaf 1 januari 2026 juridisch gaan fuseren tot GR Omgevingsdienst Groene Metropool (ODGM).
  • De fusie levert een wendbare, deskundige en slagvaardige organisatie op. Dat maakt het makkelijker om gekwalificeerd personeel aan te trekken en te behouden. Zo ontstaat een toekomstbestendige organisatie en blijft de uitvoering van gemeentelijke en provinciale taken geborgd.
  • Afgesproken is dat de dienstverlening van ODGM niet duurder mag worden.
  • Alle personeelslasten, bestaande contracten en verplichtingen gaan per 1 januari 2026 over van de bestaande GR-en naar de nieuw op te richten GR ODGM.
  • Beide organisaties leveren bij de start van de nieuwe organisatie naar een evenredig deel eigen vermogen en dotatievoorzieningen in.
  • De fusiekosten worden gelijk verdeeld over de ODRN en de ODRA.
  • Na afhandeling van alle administratieve verplichtingen wordt de GR-ODRN in de loop van 2026 geliquideerd. Hierbij houden we rekening met de vastgestelde uitgangspunten voor financieel liquideren.
  • De door de eigenaren ingebrachte takenpakketten dienen in elk geval de komende drie jaar gelijk te blijven aan die van 2025.
  • De ODRN en de ODRA hanteren een ander systeem voor financiering. Vanaf 1 januari 2028, of eerder als dat mogelijk is, gaat de ODGM over op één systeem. Tot die tijd werkt de ODGM met een gedifferentieerd tarief. Door over te stappen naar een uniforme financieringssystematiek zullen waarschijnlijk herverdeeleffecten ontstaan. Deze zijn nu nog niet in beeld.
  • Omdat de ODGM tot 1 januari 2028 op output gefinancierd wordt, ontstaat een risico op overschrijding van de begroting. Als de Omgevingsdienst bijvoorbeeld meer vergunningsaanvragen of handhavingsverzoeken ontvangt dan begroot, zijn de kosten ook hoger.
  • Het werkplan wordt steeds in het laatste kwartaal opgesteld, voorafgaand aan het jaar van uitvoering. Zo kunnen de ontwikkelingen zo goed mogelijk meegenomen worden. Ervaring leert dat exacte uitvoering zich moeilijk laat plannen binnen dit dynamische werkveld.
  • Binnen de ODRN zijn de afgelopen jaren stappen gezet om de bedrijfsvoering te verbeteren. Door de schaalvergroting die als gevolg van de fusie gerealiseerd wordt, ontstaan binnen de ODGM nieuwe kansen om de bedrijfsvoering verder te verbeteren/professionaliseren.
  • De wens bestaat om meer effectgericht te gaan werken. Lysias Advies ontwikkelde in opdracht van de ODRN en de gemeente Nijmegen hiervoor een routekaart. Er is een meerjarenprogramma 2025-2030 om de omslag naar effectgericht werken in de volle omvang te realiseren.
  • De provincie Gelderland heeft halverwege 2024 laten weten dat ze van plan is om 1 Omgevingsdienst in heel Gelderland te ontwikkelen. Dit kan ontwikkelingen met zich meebrengen die we nu nog onvoldoende in kunnen schatten, maar waar we ons wel bewust van moeten zijn omdat het effect kan hebben op de uitvoering en financiering van de VTH-taken.
  • Het college besloot de BRIKS-taken per 1 januari 2025 weer in eigen huis uit te voeren.

Als gevolg daarvan betalen we nog frictiekosten tot en met het jaar 2027 aan ODGM.

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21