Paragrafen

Verbonden partijen

Gemeentelijke Gezondheidsdienst Gelderland-Zuid

Openbaar en gemeentelijk belang

De Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Gelderland-Zuid werkt voor 14 gemeenten in het Rijk van Nijmegen en Rivierenland. De GGD draagt zorg voor het uitvoeren van alle wettelijke taken uit de Wet publieke gezondheid, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Jeugdwet. Het Nijmeegse deel van deze taken bekostigen we via een gemeentelijke bijdrage per inwoner. Naast de landelijke wettelijke taken voert de GGD Gelderland-Zuid ook andere belangrijke taken uit op het gebied van maatschappelijke opvang, Wmo toezicht, Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg en jeugdgezondheidszorg. Daarnaast vragen wij in Nijmegen de GGD nog extra taken uit te voeren waarvoor zij aparte subsidies ontvangen.

Actualiteiten en risico's

Meerjarenstrategie 2024-2027
In 2024 stelde het algemeen bestuur (AB) een geactualiseerde strategie vast voor de periode 2024-2027.  De vier strategische thema’s zijn:

  • Informatiegestuurde aanpak als basis voor betrouwbare advisering;
  • Adviseren over preventie m vormgeven groepsgerichte preventie;
  • Versterken samenwerking zorg en veilig t.b.v. betere inwonersondersteuning;
  • Gezondheidsbescherming en bevordering in het sociale en fysiek domein.

Begroting 2026
De GGD heeft, zoals gevraagd in de zienswijze van de gemeenteraad, in goede samenwerking met de 14 gemeenten van de regio de verschillende mogelijkheden tot bezuinigen uitgewerkt en onderbouwd. Voor 2026 heeft het AB ingestemd met een forse bezuiniging van € 1.482.292 in de begroting van de GGD. Hierin zit ook een bezuiniging van € 275.000 op het onderdeel Jeugdgezondheidszorg (vermindering van het aantal contacten met gezinnen). De gemeenteraad in Nijmegen heeft een zienswijze ingediend om hier niet mee in te stemmen. In het AB heeft dit echter niet geleid tot aanpassing van deze bezuiniging.

Loonkostenontwikkeling en prijsstijgingen
Elk jaar worden de bedragen aangepast aan de stijging van de prijzen (indexering). Hierbij volgen we de Begrotingsrichtlijnen Regio Nijmegen (BRN). Voor 2026 is dit 4,86%. Het bedrag dat we betalen, hangt af van het aantal inwoners in de gemeenten. Omdat er in verhouding in 2026 meer inwoners in Nijmegen wonen, gaat het bedrag dat Nijmegen moet betalen voor 2026 omhoog.

De ophoging inzake indexering van 4,86% ad € 1.545.104 is conform BRN-richtlijnen (hier zit indexatie Veilig Thuis ook in). Aandeel van Nijmegen is dan € 628.763.
Door een verandering in de verhouding van het aantal inwoners tussen de 14 gemeenten wordt het bedrag dat Nijmegen moet bijdragen voor 2026 € 108.311 hoger dan in 2025.

Algemene reserve
In 2024 had de GGD een negatief resultaat van € 81.000. Het overschot van €72.000 op Veilig Thuis zal worden teruggestort aan de 14 gemeenten. Om de streefwaarde van de Algemene Reserve van €1.753.000 te halen, zal er een bijstorting plaatsvinden van € 155.000.

Veilig Thuis
VeiligThuis (VT) heeft sinds 2023 een eigen begrotingssystematiek, waarbij zij de formatie berekenen op basis van het gemiddelde van de meldingen uit 3 voorafgaande jaren. In 2026 wordt de begroting daarom? voor VT verlaagd met € 632.293. Met het nieuwe systeem heeft VT een eigen reserve om deze schommelingen van het aantal meldingen en in eventuele personele bezetting op te vangen.

Nieuwbouw GGD
Eind 2024 is de GGD naar het nieuwe gebouw verhuisd aan de prof. Bellefroidstraat. De kosten zijn binnen de begroting gebleven. De nieuwbouw en nieuwe inrichting leiden wel tot hogere huisvestingslasten (€ 385.000 per jaar) met ingang van 2025. Dit is op basis van besluiten in het AB in voorgaande jaren.

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21