Paragrafen

Investeringen

Voorzieningen evenemententerreinen
Voor het verbeteren van de voorzieningen op evenementenlocaties zijn extra financiële middelen nodig. Op de evenementenlocaties willen we zorgen voor meer vaste stroomaansluitingen, waarmee de locaties kunnen worden verduurzaamd. Het huidige investeringsbudget voor evenemententerreinen biedt onvoldoende mogelijkheden. Voor de locaties Hunnerpark en Kronenburgerpark zijn we op zoek naar aanvullen middelen om stroomvoorzieningen te realiseren. Het gaat hierbij om een bedrag van € 123.000 voor het jaar 2026. Als we dit bedrag niet vrijspelen, kunnen we geen toereikende stroomvoorziening realiseren voor evenementen die daar georganiseerd worden. Daarnaast dienen vanwege het project vervanging Kelfkensbosplein (dak parkeergarage en herinrichting) de stroomkasten vervangen te worden. Verplaatsing maakt dat ze niet meer werken. Reguliere vervanging vanuit project en upgrade 'slim wenselijk' (veilig, afrekenen, verbruik etc.). Hiervoor is € 25.000 nodig.

Huisvesting nieuwkomersonderwijs PO en VO
In overleg met het Voortgezet Onderwijs (VO) en Primair Onderwijs (PO) is nagedacht over het duurzaam maken van het nieuwkomersonderwijs.  De voortdurende vluchtelingenstroom en de oorlog in Oekraïne zorgden de afgelopen jaren voor een toename van het aantal kinderen waarvoor voldoende onderwijsplekken moesten worden gevonden. De afgelopen jaren is gebleken dat het huisvesten en organiseren van ISK-onderwijs (Internationale Schakelklas) vaak moest gebeuren onder hoge druk, op korte termijn en tegen hoge kosten voor zowel de gemeente als het schoolbestuur. De verwachting is dat ook de komende jaren de vraag naar ISK-onderwijs groot zal blijven. Het plan is huisvesting te realiseren die (tijdelijk) te vergroten en te verkleinen is, middels het realiseren van twee flexibele schoolgebouwen: een voor het PO en een voor het VO. Bij leegstand is verhuur aan derden mogelijk, bij groei kunnen tijdelijke units worden toegevoegd. Met dit concept is een duurzame en structurele oplossing te vinden voor de huisvesting en organisatie van het ISK-onderwijs, waarbij goede huisvesting een voorwaarde is voor goed onderwijs.

Huisvesting nieuw VO initiatief (korte termijn)
Er heeft zich een nieuwe initiatief gemeld bij het Ministerie van OCW (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) voor stichting van een nieuwe VO school in Nijmegen. De  minister heeft op 1 juni 2025 ingestemd met de bekostiging van dit nieuwe initiatief  per 1 augustus 2026. De gemeente krijgt dan per 1 augustus 2026 een zorgplicht voor onderwijshuisvesting. We zijn nu bezig met een locatieonderzoek voor de korte en lange termijn. De korte termijn, omdat de huisvesting snel beschikbaar moet zijn (1 augustus 2026). De school zal van onderop worden opgebouwd, waardoor de verwachting is dat de school na 5 jaar op zijn (maximale) capaciteit zit van circa 950 leerlingen. We kijken naar bestaand vastgoed, tijdelijke huisvesting en een definitieve locatie voor dit nieuwe VO initiatief. Voor de korte termijn gaan we nu uit van een claim tussen de 1,0 en 5,0 miljoen euro.

Hof van Holland; kinderopvang extra krediet (rendabel krediet) / OWH  school Hof van Holland
We ontwikkelen de school en kinderopvang gelijktijdig met de nieuwe bibliotheek (zie verder), op dezelfde vlek. De oorspronkelijke planning was strak opgezet vanuit de ambitie om nieuwe tijdelijke huisvesting te voorkomen en de school De Noorderstroom vóór de zomer van 2026 op te leveren. Dit is te ambitieus gebleken. Daarnaast blijkt de uitwerking van het ontwerp van het schoolgebouw duurder uit te vallen. Om de kwaliteit te kunnen waarborgen en een zorgvuldige aanbesteding te kunnen doorlopen, vertragen we de bouw voor de school, de kinderopvang en de bibliotheek met 9 maanden. Om de prijsstijgingen in de materiaal- en bouwkosten, hogere projectkosten door een langere looptijd en tijdelijke huisvesting voor de school te kunnen dekken, hebben we voor de school 2,175 miljoen euro en voor de kinderopvang 0,325 miljoen euro extra nodig.

Extra budget Tarcisius
In 2023 heeft de Tarcisiusschool een aanvraag ingediend voor vervangende nieuwbouw en uitbreiding van hun schoolgebouw voor VSO. De Tarcisiusschool is een niet doorgedecentraliseerde school, waardoor de zorgplicht onderwijshuisvesting bij de gemeente ligt. Voor het aanvragen van een voorziening in de onderwijshuisvesting is de Verordening Voorziening Huisvesting Onderwijs gemeente Nijmegen 2015 van kracht. De Tarcisiusschool heeft conform deze verordening een aanvraag ingediend voor vervangende nieuwbouw en uitbreiding van haar schoolgebouw en een hiervoor benodigd bouwvoorbereidingskrediet. In 2023 heeft dit geresulteerd in een beschikking, waarbij er een voorbereidingskrediet is verleend en een krediet voor de nieuwbouw.
De bouwvoorbereiding is bijna afgerond en de nieuwbouw zal eind 2025 starten. Conform de verordening heeft Tarcisius recht op indexering van de bouwkosten. Bij de aanvraag van het krediet in 2023 is rekening gehouden met 2 keer indexering van 5% voor de jaren 2024 en 2025. De werkelijke indexering is 12,7% en 5,7%. Dit betekent een overschrijding van het krediet met € 165.000.

Uitvoering GOW 30 Heijendaal
In februari 2025 is de gebiedsvisie Heijendaal vastgesteld. In januari jl. is ook de netwerkvisie vastgesteld. In beide kaderstellende documenten heeft de raad besloten de wegen op de campus te herinrichten tot GOW 30. We willen hierbij zoveel mogelijk meeliften met gepland onderhoud. In 2026/2027 worden de Kapitelweg en het viaduct op de Heijendaalseweg onderhouden. We willen meeliften op dit onderhoud en de wegen veiliger inrichten en het oversteken verbeteren. Er is onvoldoende ruimte binnen de huidige kredieten mobiliteit om dit te doen. Daarom vragen we om nieuwe middelen.

Invoering GOW 30
In 2026/2027 verlagen we de snelheid op ongeveer 60 wegen in Nijmegen. Hiervoor moeten we kleine aanpassingen doen bij deze wegen. Dit doen we om gebruikers uit te nodigen ook daadwerkelijk 30 km/u te rijden. Denk aan het toevoegen van as-markering in het middelen van de weg, de weg optisch te versmallen of oversteekpunten veiliger en anders in te richten. Ook moeten er nieuwe borden worden geplaatst. We verwachten dat deze maatregelen ongeveer 2 miljoen euro kosten, waarvan we 0,5 miljoen euro kunnen dekken uit subsidie van rijk en provincie.

Vervanging Pollers

De pollers in de binnenstad zijn afschreven en aan vervanging toe. Afhankelijk van de keuze in de Augustijnen- en Burchtstraat moeten in totaal op 14 locaties in de binnenstad de afsluitingen worden vervangen. De afsluitingen in de Augustijnen-/Burchtstraat zijn al langere tijd buiten bedrijf omdat de onderdelen niet meer te leveren zijn. Gelet op het toenemende sluipverkeer is het noodzakelijk om in 2025 de vervanging van deze twee locaties als eerste te vervangen. De vervanging per locatie betreft een investering van circa € 65.000. In totaal betreft het een investering van € 910.000 (14 locaties). De kapitaallasten van de vorige investering waren al verantwoord in de parkeerbegroting.  Als we niet vervangen, lopen wij het risico van extra hoge kosten voor onderhoud en steeds meer sluiproutes door de binnenstad.

Vervanging 280 citypal parkeerautomaten (investeringen met eigen dekking)

In 2012 zijn 280 parkeerautomaten aangeschaft van het type citypal. De parkeerautomaten zijn 13 jaar oud en vertonen steeds meer storingen. De afschrijvingstermijn (10 Jaar) van deze parkeerautomaten is ruim overschreden.  De vervangingsinvestering betreft 2,8 miljoen euro. In 2024 is een aanbesteding gedaan voor een raamovereenkomst van de parkeerautomaten waarbij de afschrijvingstermijn is verruimd naar 15 jaar.

Vervanging parkeerautomaten door uitbreiding parkeerzones (investeringen met eigen dekking)
April 2024 heeft de raad nieuwe spelregels voor de invoering voor betaald parkeren vastgesteld. Een van de maatregelen bij deze nieuwe spelregels is dat we regelmatiger parkeerdruk meten in gebieden grenzend aan betaald parkeergebieden. Daarnaast is in februari de gebiedsvisie Heijendaal vastgesteld. Een onderdeel van deze gebiedsvisie is invoering van betaald parkeren rondom de campus.
 In 2024 wisten we nog niet in hoeveel nieuwe gebieden we betaald parkeren zouden gaan invoeren in 2025. Daarom was het nog niet mogelijk hiervoor een bedrag op te nemen in de begroting. We verwachten dit jaar al in diverse gebieden betaald parkeren in te moeten gaan voeren. Daarom hebben we in de 1e Voortgangsmonitor 2025 voorgesteld 1,1 miljoen euro beschikbaar te stellen en het budgetneutrale effect voor de lasten en baten mee te nemen met de stadsbegroting 2026.

Aanschaf parkeerapparatuur parkeergarage Waalkwartier (investeringen met eigen dekking)
Voor de exploitatie van de parkeergarage waalkwartier moet parkeerapparatuur worden aangeschaft. De investering wordt ingezet om de parkeerapparatuur, de camera’s, de inrichting en technische voorzieningen in de beheerdersloge in te richten. Het betreft dus alle parkeergerelateerde voorzieningen om het beheer en exploitatie te kunnen verrichten. De aanschaf van deze voorzieningen zitten niet in de turnkey oplevering van de parkeergarage. Voor gebouwgebonden apparatuur is dat wel.

Extra autoparkeerplaatsen garage Duet (investeringen met eigen dekking)
Van Wonen heeft de ontwikkeling van Duet uitgewerkt in een voorlopig ontwerp. In dit voorlopige ontwerp neemt het aantal autoparkeerplaatsen toe van 573 naar 625. Deze extra parkeerplaatsen kunnen rendabel door de gemeente geëxploiteerd worden. Eind oktober moeten gemeenten en Van Wonen akkoord bereiken over het aangepaste (voorlopige) ontwerp en de kaders die daarbij horen. Vooruitlopend op dit akkoord wordt deze claim nu ingebracht.

Waterelement Kelfkensbos 
We willen een waterelement op het Kelfkensbos realiseren dat het Romeinse verleden visualiseert. Daarvoor is € 400.000 nodig. Aanbesteding start in september onder voorbehoud van het beschikbaar komen van deze gelden.

Vergroening/klimaatadaptatie binnendijks talud/tribune Lentse Warande 
In het kader van de uitvoering van het project dijkteruglegging is een waterkering aan de buitenzijde van de Lentse Warande in de vorm van een tribune aangelegd. Dit gedeelte van de waterkering maakt tevens deel uit van het formeel aangewezen evenementengebied.  Naast het esthetische aspect is het noodzakelijk om groene maatregelen te treffen om hittestress te voorkomen. Met de twee belangrijke stakeholders, Rijkswaterstaat en het Waterschap Rivierenland, vinden verkennende haalbaarheidsstudies plaats teneinde deze harde stenen kade meer te vergroenen. 

Vergroening/klimaatadaptatie Lentse Warande
De Lentse Warande bekleedt momenteel een prominente plek in Nijmegen direct tegenover het eiland Veur Lent en de binnenstad. Het vormt een cruciale schakel in de recreatie langs de (Spiegel)Waal en biedt tegelijkertijd een recreatieve ruimte voor de (toekomstige )omwonenden. De transformatie van de Lentse Warande is gericht op het creëren van een levendige, veilige en autovrije omgeving voor  zowel de (toekomstige) bewoners in het plangebied Hoge Bongerd als bezoekers.  De huidige Lentse Warande, onderdeel uitmakend van bestaand openbaar gebied, zal worden vergroend. Vergroening draagt bij aan meer verkoeling waardoor de 12 openbare ruimten meer verblijfskwaliteit verkrijgt. 

Uitvoering gebiedsvisies Koers voor de binnenstad, Vlaams Kwartier en Valkhofkwartier 
Om de opgaven uit de gebiedsvisies Koers voor de binnenstad, Vlaams Kwartier en Valkhofkwartier te realiseren zijn aanvullende middelen nodig. Het gaat hierbij om projecten en plannen die in de gebiedsvisies zijn aangekondigd, maar waarvoor nog geen middelen zijn gereserveerd, zoals de herinrichting van de Ziekerstraat, Molenstraat en Broerstraat, de herinrichting van de Westelijke Waalkade, een doorsteek tussen Vlaamsegas en Molenpoort, de renovatie van het Hunnerpark of de aanpak van de Voerweg. Omdat we op dit moment nog geen raming hebben voor deze projecten, zal hiervoor op een later moment een claim komen. 

Stationsdistrict actualisatie MPG 2025
Uit het reeds vastgestelde MPG volgt dat het krediet Stationsdistrict onvoldoende is om de noodzakelijke investeringen te doen als onderdeel van de gebiedsexploitatie Stationsdistrict. Mede gelet op een toename van de plankosten is er een aanvullend bedrag nodig van 1,8 miljoen euro.

Schouwburg buitenruimte
De ruimte om het gebouw van de Stadsschouwburg heen, is openbaar toegankelijk en maakt deel uit van het Stationsdistrict. Bij de inrichting van deze buitenruimte zoeken we naar ruimte voor vergroening zodat de verblijfskwaliteit verbetert en kan worden ingespeeld op klimaatadaptatie en verbetering van de biodiversiteit in het Stationsdistrict. De buitenruimte ligt in het Rijksbeschermd stadsgezicht van de 19e eeuwse stadsuitleg. Deze ruimte is het schakelpunt tussen het Stationsdistrict en de binnenstad en vraagt om een goede ruimtelijke inpassing die perceeloverstijgend is. We sluiten hierbij aan bij de speerpunten en spelregels uit de gebiedsvisie Stationsdisctrict en onderliggend beleid. Op dit moment zijn we bezig met het voorlopig ontwerp voor de inrichting van de buitenruimte.

Vrijgave restant krediet Investering Winkelsteeg
Winkelsteeg kent een door de raad vastgesteld investeringskrediet van netto (na aftrek rijkssubsidies) in totaal  71,5 miljoen euro-. Dit krediet wordt bij deze begroting aangepast tot 61 miljoen euro, omdat de rioleringskosten van de gebiedsontwikkeling Winkelsteeg niet langer gedekt zullen worden uit de begroting, maar uit de grondexploitatie en rioolheffing. Zie daartoe ook de toelichting in de paragraaf grondbeleid.  
Dit investeringskrediet was tot nu toe nog niet volledig opgenomen in de Stadsbegroting, doordat de doorkijk van de begroting telkens maar 4 jaar is en deze gebiedsontwikkeling langer duurt. 

Realiseren van meer en kwalitatief betere faciliteiten voor groeiend aantal jongeren Noord t.b.v. sport en ontmoeten 2026-2027 
Zonder aanvullend budget voor 2026-2027 kunnen we geen ruimte claimen voor faciliteiten voor sport- en ontmoetplekken bij de nog lopende gebiedsontwikkelingen. Denk hierbij aan Veur-Lent, Hoge Bongerd en Vossenpels.  

Klimaatadaptieve aanpassingen openbare ruimte
In de klimaatadaptatiestrategie van 2023 en de daaropvolgende stresstesten is aangegeven dat de stad risico’s loopt op schade, welzijn en gezondheid. Een clusterbui, zoals die al viel in Limburg in 2021 of een extreme bui zoals die in Enschede viel in 2024, kan ook Nijmegen treffen. Vooral de droogdalen vanaf de stuwwal leveren een groot waterrisico op in de lager gelegen, en vaak versteende wijken. Voor deze opgave zijn investeringen nodig. Hierover is de raad op 7 januari ’25 en op 6 mei ’25 geïnformeerd. Op verzoek van de gemeenteraad heeft bureau TAUW de opgave doorgerekend op wat er geïnvesteerd moet worden vóór 2035. Deze periode lijkt lang, maar omdat het gaat om zowel grote investeringen (ingrijpende aanpassingen van het watersysteem vragen om de nodige voorbereidings- en uitvoeringstijd), als om langjarig zorgvuldig transformeren (boomaanplant en minder verhardingen) is de periode relatief kort. Transformatie van bestaand stedelijk gebied is een kwestie van een lange adem, anders dan nieuwbouw. Projecten moeten dus in korte tijd gerealiseerd worden (boomaanplant, minder verharding en meer waterberging en -afvoer) om de toegezegde doelstelling waar te kunnen maken: prioritaire gebieden in 2035 aangepakt om in 2050 klimaatadaptief te zijn. Het is van belang om het klimaatadaptief maken van de stad nu niet stil te laten vallen, omdat dit vertraging oplevert in de realisatie.

Gelet op de langjarige duur van opgave, benodigde versnelling (want de veranderingen gaan sneller dan gedacht), eerdere toezeggingen aan de raad (we voeren de motie ‘Stevig inzetten voor een klimaatadaptief Nijmegen’ uit), en afspraken uit het coalitieakkoord, is het zaak de benodigde investeringen meerjarig te regelen. De projecten zullen complex zijn door schaarste aan ruimte, de impact voor bewoners en de vele conflicterende belangen die spelen, zoals parkeren, trottoirbreedte, bodem en de energietransitie (kabels in de ondergrond) zijn groot. We stellen daarom nu voor om voor de periode 2027 tot en met 2030 een investeringsbedrag van 5 miljoen euro per jaar op te nemen om vervolg te kunnen geven aan boomaanplant, vergroening en waterberging.

Renovatie Park Brakkenstein, onderdeel aanleg en verplaatsing van parkeerplaatsen  
In 2020 is een krediet verleend van 1,2 miljoen euro voor uitvoering project Renovatie Park Brakkenstein: het toekomstbestendig maken van dit rijksmonument. Dit project is nu in uitvoering. Door diverse oorzaken (zoals: waterwingebied, lange doorlooptijd met hogere kosten, zeer uitgebreide bewonersparticipatie, gefaseerd rooien, beheerplan, cultuurhistorie) is het krediet volledig besteed aan de renovatie van het park terwijl het toekomstbestendig maken hiervan nog niet is afgerond. Er moeten nog parkeerplaatsen aangelegd en verplaatst worden. Dit is nog niet gerealiseerd, omdat er een handhavingszaak met Landgoed Brakkesteyn loopt is en de aanleg/verplaatsing van parkeerplaatsen onderdeel hiervan uitmaken.   
Er loopt een handhavingszaak met Landgoed Brakkesteyn / ODRN. Dit Landgoed heeft recht op circa 50 parkeerplaatsen (heeft men vergunning voor). Hiervoor is geen budget beschikbaar vanuit het renovatiebudget van 1,2 miljoen euro. Inzet is om het aantal parkeerplaatsen naar beneden bij te stellen in ruil voor (gedeeltelijke) afsluiting van het parkeerterrein, waardoor deze parkeerplaatsen op bepaalde momenten alleen door het Landgoed te gebruiken zijn. Omdat het om een waterwingebied gaat, moeten de parkeerplaatsen aan specifieke eisen voldoen waardoor realisatie kostbaar/duur is. Ook het te lopen besluitvormingsproces vereist tijd/zorgvuldigheid. De verwachting is dat hiervoor een budget van circa € 620.000 nodig is (in 2026, 2027 en 2028).  We willen in onderhandeling  met het Landgoed tot een overeenkomst hierover te komen. Dit kan alleen voortgezet worden als het benodigde budget ook beschikbaar wordt gesteld.

Groot- en vervangingsonderhoud ) / Rioolinvesteringen Waalsprong (investeringen met eigen dekking)
Voor de rioolinvesteringen is een voorstel in voorbereiding om met ingang van 2026 te werken met een ideaalcomplex. Dat betekent dat er jaarlijks een bedrag ten laste van de exploitatie kan worden gebracht voor rioolinvesteringen, dat gedekt wordt uit de rioolheffingen. College- en raadsvoorstel is in voorbereiding.

Bibliotheek Nijmegen Noord; extra krediet
We ontwikkelen de bibliotheek gelijktijdig met de nieuwe school en kinderopvang, op dezelfde vlek in Hof van Holland. De oorspronkelijke planning was strak opgezet vanuit de ambitie om nieuwe tijdelijke huisvesting voor de school te voorkomen en de school vóór de zomer van 2026 op te leveren. Dit is te ambitieus gebleken. Om de kwaliteit te kunnen waarborgen en een zorgvuldige aanbesteding te kunnen doorlopen, vertragen we de bouw voor school, kinderopvang en bibliotheek met 9 maanden. Dit werkt kostenverhogend. We moeten rekening houden met prijsstijgingen in de materiaal- en bouwkosten en hogere projectkosten door een langere looptijd. We hebben daarom in 2027 een bedrag van € 325.000 extra nodig.

Aanvullend voorbereidingskrediet Lindenberg
Het gebouw van de Lindenberg is 50 jaar oud en moet gerenoveerd of vervangen worden. De locatiestudie is afgerond en geadviseerd wordt een vervolgonderzoek te doen voor de huidige plek van de Lindenberg. In 2025 zijn we gestart  de voorbereiding. Hiervoor is een krediet van € 100.000 beschikbaar in 2025. We verwachten aanvullend € 100.000 in 2026 nodig te hebben om een masterplan te kunnen opstellen met diverse scenario's.

Pilot open/multifunctionele sportparken
In de sport- en beweegnota is de ambitie uitgesproken om toe te werken naar open/multifunctionele sportparken. Deze ambitie willen we in 2026 uitvoeren als pilot. We hebben vervolgens budget nodig om een gemeentelijke buitensportaccommodatie multifunctioneel in te richten.

Vervanging natuurgrasveld op sportpark Kwakkenberg (vv Trekvogels)
Het natuurgrasveld (wedstrijd trainingsveld) vormt het grootste knelpunt voor de vereniging. Er is bij de aanleg van dit veld geen rekening gehouden met vervanging van dit kunstgrasveld.  Het veld is inmiddels 25 jaar oud en voldoet niet meer aan de  kwaliteitseisen voor een trainings- en wedstrijdveld. Bovendien is de druk op de accommodatie bij Trekvogels hoog en is het genoodzaakt een kunstgrasveld aan te leggen (door het natuurgrasveld hierdoor te vervangen), wat de mogelijkheid biedt om het gebruik van de accommodatie te intensiveren. Indien deze claim niet gehonoreerd wordt, leidt dit tot een afgekeurd voetbalveld, het niet kunnen faciliteren van bewegingsonderwijs en ledenstop. Dit gaat ten koste van de breedtesport en staat haaks op de vastgestelde sport- en beweegnota.

Koudenhoek, gestegen grondprijs (vanuit GREX) (I000021)
In de stadsbegroting 2019-2022 zijn financiële middelen opgenomen voor de realisatie van een multifunctionele sportomgeving in Koudenhoek (Nijmegen Noord) en de verhuizing van korfbalvereniging Keizer Karel hiernaartoe. De grondprijs is inmiddels € 300.000 hoger geworden. Dit bedrag is dus aanvullend nodig voor aankoop grond. Onvermijdelijk, want anders heb je in de GREX een tekort en dat is volgens het BBV niet toegestaan.

Ombuiging: Sportpark Vossenpels (I000068)
Conform de motie van de gemeenteraad zijn we samen met de vereniging gekomen tot invulling van de gewenste extra speelcapaciteit. Hiervoor is € 100.000 nodig. Het restant (€ 300.000) willen wij inzetten als ombuiging voor het knelpunt 'Koudenhoek, gestegen grondprijs'.

Ophoging uitbreiding tennisvelden LLTV Nijmegen Noord (I000092)
In de stadsbegroting 2020-2023 is budget gereserveerd voor de uitbreiding van sportpark Vossenpels met twee tennisvelden (uitbreiding bij LLTV). Door prijsstijgingen vanwege vertraging is € 100.000 aanvullend budget nodig voor de realisatie van de uitbreiding met twee tennisvelden. De uitbreiding van het sportpark met een tweetal tennisbanen sluit aan bij de sport- en beweegbehoefte in Nijmegen Noord.

Ombuiging: bulkkrediet vervanging toplagen kunstgrasvelden (I000007)
Door een gezamenlijke aanbesteding van de toplaagrenovaties van kunstgrasvelden in 2025 op drie gemeentelijke buitensportaccommodaties is er een eenmalige financiële meevaller van € 100.000 ontstaan die wij in willen zetten voor het knelpunt 'ophoging uitbreiding tennisvelden LLTV Nijmegen Noord'.

Bulkkrediet toplagen hockeyvelden (bulkkrediet)
De hockeyverenigingen zijn niet in staat om de vervanging van de toplaag van de hockeyvelden (13 stuks), zonder financiële ondersteuning, te kunnen dragen. Om de kwaliteit van de accommodaties en het aanbod van de breedtesport te kunnen borgen, zijn er toekomstgerichte afspraken nodig en is een investeringsbijdrage noodzakelijk. Door een jaarlijks bedrag op te voeren, voorkomen we grote pieken in de aanvragen en is de continuïteit geborgd. Als we dit niet doen, leidt dit tot afgekeurde hockeyvelden, torenhoge contributiestijgingen en ledenstop en gaat het ten koste van de breedte sport, wat haaks op de vastgestelde sport- en beweegnota staat.

Huisvesting International Center Nijmegen (ICN) en extra kantoorruimte
De gemeente kampt al geruime tijd met een tekort aan geschikte dienstverleningsruimte en een tekort aan kantoorruimte en werkplekken. Er wordt mede hierom gewerkt aan een strategisch huisvestingsplan, maar de uitvoering hiervan laat naar verwachting nog een aantal jaren op zich wachten. De tussenliggende periode vraagt om een voorlopige en passende oplossing voor dienstverlening en voor extra kantoorruimte met verschillende soorten werkplekken voor de organisatie.

Momenteel wordt het tekort voor dienstverlening deels opgevangen door een onprofessionele locatie voor het Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)-loket aan de Tweede Walstraat 14. Het tekort is daarnaast mede veroorzaakt door het beëindigen van de dienstverlening aan kennismigranten op de specifieke locatie Huize Heyendael per 1 april 2025. De dienstverlening die we als gemeente in het International Center Nijmegen (ICN) kunnen gaan bieden, betreft het RNI-loket, dienstverlening aan kennismigranten in samenwerking met de IND, grensgemeentewerkzaamheden en een informatiepunt voor arbeidsmigranten (Work in NL (WIN)). Het onderbrengen van de genoemde werkzaamheden in het ICN creëert extra wachtruimte in de Stadswinkel, die in de afgelopen jaren noodgedwongen is verkleind vanwege de AVG-eisen.

De organisatie is gegroeid en dat zet zich de komende jaren voort en door een andere manier van werken is er een veranderende behoefte aan soorten werkplekken. De behoefte aan huisvesting van de organisatie sluit dus niet meer aan op wat de huidige dienstgebouwen kunnen bieden en met kleine aanpassingen opgelost kan worden.

Voor de huisvesting van het ICN en de extra benodigde kantoorruimte hebben we locaties gevonden als goede voorlopige oplossing. Voor de noodzakelijke aanpassingen en inrichting van deze locaties vragen wij daarom een eenmalig investeringsbudget van € 800.000.

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21