Veiligheid

Wat willen we komend jaar bereiken?

Wat willen we komend jaar bereiken?

Met het Integraal Veiligheidsplan (IVP) ‘Samen veilig en weerbaar’ (2022-2026) hebben we een stevige basis gelegd voor ons veiligheidsbeleid. De afgelopen jaren hebben we aan de kernthema’s en prioritaire thema’s van dit plan uitvoering gegeven. Dat blijven we ook in 2026 doen. Belangrijke uitgangspunten voor alle thema’s zijn risico- en informatiegestuurd werken zodat vroegtijdig wordt gesignaleerd en geïntervenieerd. Het doel daarbij is het voorkomen en tegengaan van uiteenlopende veiligheidsproblemen. We handhaven daar waar nodig.
In de jaarlijkse veiligheidsbrief leggen we per thema uit het IVP verantwoording af over de voortgang van de uitvoering. Daarnaast blikken we daarin vooruit op de uitvoering van het IVP in het nieuwe jaar. Daarbij werken we informatiegestuurd. Dit betekent dat op basis van criminaliteitscijfers, relevante maatschappelijke ontwikkelingen en evaluatie van de uitvoering van beleid wordt bepaald op welke thema’s focus moet worden gelegd. Zoals gebruikelijk doen wij dit in de veiligheidsbrief die aan het begin van het nieuwe jaar verschijnt, zodat daarin de jaarcijfers van het afgelopen jaar kunnen worden betrokken. Op het moment van schrijven van de Stadsbegroting 2026 (halverwege het jaar 2025) is onze informatie nog onvoldoende om alle specifieke activiteiten voor 2026 te bepalen. Daarom wordt hier volstaan met een korte weergave van activiteiten die in 2026 zullen worden gecontinueerd. Aanvullende specifieke activiteiten voor 2026 komen, zoals gebruikelijk, in de veiligheidsbrief 2026 aan de orde.

Ambitie :
3. We zijn een veilige en weerbare stad voor iedereen waar we overlast en criminaliteit voorkomen en tegengaan

Doel 3.1: We voorkomen en gaan problemen van overlast, veelvoorkomende criminaliteit en high impact criminaliteit tegen
Activiteiten

  • Per stadsdeel wordt door een Veiliger Wijkteam een veiligheidsaanpak geprogrammeerd en uitgevoerd. We blijven overlasthotspots in het centrumgebied aanpakken met een intensieve, geconcentreerde, intregrale hotspotsaanpak.

We zien op verschillende locaties in de stad dat onze gebiedsgerichte- en hotspotsaanpakken positief uitwerken. We zien echter ook dat op sommige locaties de maatregelen nog niet alle gewenste effecten sorteren. We continueren en intensiveren waar nodig en mogelijk deze aanpak.

  • Bewonersbetrokkenheid bij de aanpak van leefbaarheids- en veiligheidsvraagstukken is een belangrijke voorwaarde.

Betrokkenheid van bewoners bij leefbaarheids- en veiligheidsvraagstukken is vaak een sleutel tot herstel van eigenaarschap over de eigen leefomgeving en ervaren leefbaarheid en veiligheid. We blijven daarom op verschillende manieren contact met bewoners en ondernemers organiseren. Ook bij actualiteiten die grote impact hebben op de leefbaarheid of ervaren veiligheid, gaan we met bewoners in gesprek.

  • We zetten in op preventieve handhaving

Voor de uitvoering van het veiligheidsbeleid is een belangrijke rol weggelegd voor onze boa's. Om problemen van overlast, veelvoorkomende criminaliteit en high impact criminaliteit te voorkomen is preventieve handhaving van belang. De eerste stappen voor verdere ontwikkeling naar preventieve handhaving door onze boa's worden ingezet.  Hiertoe starten we met de inzet van een extra jeugdboa.

  • We zetten verder in op een veiliger uitgaansleven

De activiteiten die we hebben ontplooid in het uitgaansleven, waaronder in de horeca, continueren we. We geven uitvoering aan ons preventie- en handhavingsplan alcohol. Ook continueren we het project zelfregulering sportkantines (NIX18-aanpak) en onze deelname aan de zogenoemde STAD-aanpak.

Doel 3.2: We vergroten de weerbaarheid van de samenleving en de (gemeente)organisatie tegen (invloeden van) ondermijnende criminaliteit

Activiteiten

  • We hanteren de pijlers van onze ondermijningsaanpak en verkennen of en welke herijking van prioriteiten binnen het thema nodig is

Weerbaarheid van de samenleving, weerbaarheid van de organisatie en de bestuurlijke en integrale aanpak blijven de pijlers van onze ondermijningsaanpak. We gaan verkennen hoe we meer focus kunnen aanbrengen door prioritering in de thema’s. We blijven inzetten op het thema zorggerelateerde criminaliteit.  

  • We hanteren structureel Bibob-beleid in het sociaal domein en geven hieraan uitvoering.

Na de pilot Bibob-beleid in het sociaal domein hanteren we een structureel beleid. Hieraan geven we komende tijd verder uitvoering.

Doel 3.3: We vergroten de weerbaarheid van jongeren, ouderen en ondernemers tegen digitale criminaliteit

Activiteiten

  • Vergroten van de weerbaarheid tegen digitale criminaliteit vraagt blijvend om onze aandacht.

We blijven verkennen welke interventies geschikt zijn om de weerbaarheid tegen digitale criminaliteit bij jongeren, ouderen en het MKB te vergroten. Waar nodig en mogelijk maken we concrete plannen om deze interventies in te zetten en uit te voeren.

Ambitie :
4. We zijn een veilige en zorgzame stad voor iedereen waarin we (ernstige) overlast, crimineel en gevaarzettend gedrag van personen of groepen, met (multi)problematiek, tegengaan en voorkomen

Doel 4.1: We voorkomen en gaan tegen dat jongeren in de criminaliteit belanden

Activiteiten

  • We signaleren tijdig jongerenoverlast en beginnende criminaliteit

We zetten onverminderd in op het tijdig signaleren van jongerenoverlast en beginnende criminaliteit door het organiseren van wijkbriefings en jeugdgroepenoverleggen. We blijven inzetten op het schooljongerenwerk, op ambulante rondes in de risicogebieden en het bieden van perspectief door middel van begeleiding naar school of werk. Ook zetten we een extra jeugdboa in.

  • We betrekken de wetenschap actief bij het voorkomen dat jongeren doorgroeien in de criminaliteit. 

Bij het versterken van jongerenwerk en specialistisch jongerenwerk wordt wetenschappelijke expertise naar Nijmegen gehaald.

Doel 4.2: We beperken en voorkomen (ernstige) overlast en criminaliteit door personen, huishoudens en groepen waarbij sprake is van (multi)problematiek

Activiteiten

  • We zetten op maat gemaakte aanpakken in

We blijven onverminderd inzetten op de persoonsgerichte aanpak voor de diverse onderkende doelgroepen zoals de dak-en thuisloze mensen, ex-gedetineerden, mensen met verward en onbegrepen gedrag etc.  

  • We zetten in op het realiseren van geschikte woonplekken met ambulante begeleiding.

We zetten ons in om deze doelgroepen een kans te bieden op een betere toekomst door in te zetten op de noodzaak tot het realiseren van woonplekken met ambulante begeleiding.  

  • We blijven verkennen welke interventies het meest passend zijn bij ernstige woonoverlast.   

Doel 4.3: We voorkomen veiligheidsproblemen die kunnen ontstaan door discriminatie, extremisme, radicalisering, polarisatie en maatschappelijke onrust

Activiteiten

  • We verwachten in 2026 de discriminatie agenda verder tot uitvoering te brengen.  

Voor de jaren 2026 en 2027 zal de antidiscriminatie-agenda zich richten op de volgende beleidsdomeinen: 1) Onderwijs; 2) Huisvesting; 3) Commerciële dienstverlening (met name horeca); 4) Gemeentelijke dienstverlening; 5) Bewustwording over discriminatie en racisme.
Vanaf 2027 zal de agenda met de volgende terreinen worden aangevuld: 6) Cultuur & Sport; 7) Arbeidsmarkt en Werk & Inkomen; 8) Publieke ruimte & Openbare orde.  
 Aan de hand van de gevoerde stakeholdergesprekken zal een concrete uitvoeringsagenda worden opgesteld.

  • We zetten in op verdere ontwikkeling van expertise van collega’s en ketenpartners die zich bezighouden met het onderwerp radicalisering en extremisme.  

Net als andere jaren hebben we middelen ontvangen vanuit het Ministerie van Justitie en Veiligheid om gerichte trainingen aan te bieden opdat professionals signalen van radicalisering en extremisme tijdig kunnen herkennen en waar nodig kunnen aanpakken.

  • We zetten onverminderd in op het gesprek met de stad door middel van dialoogsessies op diverse thema’s.  

Doel 4.4: We voorkomen en gaan onveilige situaties als gevolg van (seksuele/straat)intimidatie tegen

Activiteiten

  • We gaan door met het netwerk veilige steden.

We besteden daarbij aandacht aan het voorkomen van slachtofferschap, bewustzijn bij omstanders en het bieden van een handelingsperspectief.  

Ambitie :
5. We zijn een stad waarin de openbare orde en fysieke veiligheid zijn geborgd. Veiligheidsmaatregelen zijn altijd redelijk, billijk en evenwichtig

Doel 5.1: We bevorderen en bewaren de openbare orde

Activiteiten

  • De burgemeester blijft waar nodig zijn openbare orde bevoegdheden inzetten

De burgemeester speelt een belangrijke rol in het waarborgen van de lokale veiligheid. Deze richt zich met name op de aanpak van verstoringen of bedreigingen van de openbare orde. Hiertoe heeft de burgemeester wettelijke bevoegdheden die zien op maatregelen als samenscholingsverboden, verblijfsontzeggingen, cameratoezicht, het sluiten van drugspanden. We faciliteren demonstraties. Waar mogelijk en noodzakelijk blijft de burgemeester deze bevoegdheden inzetten.

  • Rondom de jaarwisseling blijven we onze wijkgerichte aanpak continueren, brengen we hotspots in beeld en houden we aandacht voor samenwerking

Doel 5.2: We vergroten de veiligheid van evenementen, horeca en markten risicogestuurd waarbij we ondernemers, organisatoren en inwoners stimuleren verantwoordelijkheid te nemen voor de veiligheid
Activiteiten

  • We houden toezicht en controleren op de horeca

Eerder hebben we toezicht en controle op de horeca geïntensiveerd. Dit blijven we doen zodat we blijven aansluiten bij de landelijke norm.

  • Risicogestuurd werken vraagt blijvend om aandacht

Hierop blijven spanningen ontstaan door diverse, tegengestelde belangen en verwachtingen. Aanvragers van vergunningen willen bijvoorbeeld graag dat hun aanvraag makkelijk in te dienen is met niet teveel moeilijke vragen. Diensten vragen om gedegen plannen die getoetst kunnen worden. Bovendien zijn er andere maatschappelijke belangen en wetgeving die het risicogestuurd werken bemoeilijken. We blijven hierop richten en intensiveren waar mogelijk.

Doel 5.3: We voorkomen en gaan branden, ongevallen, rampen, crises en sociale en fysieke gevolgen die daarmee samenhangen tegen

Activiteiten

  • We blijven inzetten op de weerbaarheid van onze inwoners

Eerder constateerden we dat de ramp- en crisisorganisatie steeds meer onder druk staat, landelijk gezien maar ook in Nijmegen. Rampen en crises worden steeds complexer, systemen zijn meer met elkaar verweven en onze afhankelijkheid van bijvoorbeeld het elektriciteitsnetwerk groeit, terwijl het netwerk steeds vaker uitvalt door overbelasting. Tegelijk zien we dat er geopolitieke spanningen zijn die hun weerslag (kunnen) hebben op onze gemeente. Er zijn echter steeds meer zorgen over onze algehele weerbaarheid. Weerbaarheid in het kader van militaire conflicten, maar juist ook in het geval van langdurige stroomuitval, overstromingen of andere uitdagingen die op ons af kunnen komen. De ingezette aandacht die we besteden aan de weerbaarheid van onze inwoners blijven we ook vanuit onze ramp- en crisisorganisatie continueren en intensiveren waar mogelijk en nodig.

Lasten & baten

0

0,0%

0

0,0%

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21