Het weerstandsvermogen maakt het mogelijk incidentele financiële tegenvallers op te vangen zonder direct ingrepen in de begroting te hoeven doen. Bij structurele financiële tegenvallers moet het weerstandsvermogen het mogelijk maken om de eerste klap op te vangen. Zo krijgen we de tijd om een zorgvuldige afweging te maken over hoe we de financiële gevolgen een plek kunnen geven. Het weerstandsvermogen moet ons dus beschermen tegen het doen van ongewenste ingrepen in ons beleid.
Het gewenste niveau van het weerstandsvermogen is een vrije weerstandscapaciteit die gelijk is aan het risicoprofiel. Dus de gewenste verhouding tussen beschikbare vrije weerstandscapaciteit en risicoprofiel = 1. Bij deze verhouding betrekken we het element "tijd". Voor de weerstandscapaciteit hanteren we een absolute ondergrens van 25 miljoen euro. Dit komt ongeveer overeen met € 150 per inwoner. Wanneer onze weerstandscapaciteit onder dit niveau komt, krijgt herstel hiervan absolute prioriteit.
Wanneer de vrije weerstandscapaciteit boven het risicoprofiel uitkomt, zowel op korte als op lange termijn, kan uw raad beslissen om deze middelen in te zetten. In Nijmegen beschouwen we de saldireserve als het weerstandsvermogen.
In de onderstaande grafiek ziet u de ontwikkeling van de saldireserve ten opzichte van het risicoprofiel.
Ontwikkelingen met financiële gevolgen in de toekomst
Het weerstandsvermogen van de gemeente Nijmegen, bestaande uit de saldireserve, is bedoeld als buffer om de risico's die we lopen te kunnen opvangen zonder de continuïteit van de gemeente in gevaar te brengen. We hebben afgesproken dat we streven om het weerstandsvermogen gelijk (Ratio 1) te houden aan het totaal van berekende risico's. Momenteel zien we echter dat door positieve rekeningresultaten en afbouw van risico's, het weerstandsvermogen dubbel zo hoog is als het benodigde streefbedrag. Hierna wordt ingegaan op een aantal posten waarvoor we mogelijk in de nabije toekomst een deel van de reserves moeten aanwenden.
Schaalsprong
Zoals beschreven in onze Omgevingsvisie groeit Nijmegen de komende jaren door. Dit vraagt om (grootschalige) aanpassingen aan bijvoorbeeld infrastructuur. Bestaande verbindingen moeten worden uitgebreid in capaciteit om de bereikbaarheid binnen en buiten de stad op peil te houden. Ook zijn investeringen nodig in ons health & hightech ecosysteem, om de (regionale) economie te blijven stimuleren en ruimte te bieden aan deze bedrijvigheid. Met een groeiend aantal inwoners is het belangrijk om te investeren in hoe goed mensen en gemeenschappen kunnen omgaan met sociale uitdagingen, spanningen en veranderingen. Ook het Rijk bereidt zich voor op investeringen in de groei van onze regio. Bij deze regelingen wordt er een vorm van co-financiering vanuit de stad gevraagd. De inhoud van deze investeringen precies is op dit moment nog niet aan te geven, maar dat we er rekening mee moeten houden in de toekomst is voor ons College iets dat zeker is.
Strategische huisvesting
Binnen onze organisatie doet zich een aantal ontwikkelingen voor die vragen om een herbezinning op onze kantoorhuisvesting op langere termijn. De organisatie is gegroeid en dat zet zich de komende jaren naar verwachting voort. Door een andere manier van werken is er een veranderende behoefte aan soorten werkplekken. De huidige inrichting, status en algemene uitstraling van onze dienstgebouwen zijn onder andere door de ouderdom deels gedateerd en bieden geen aantrekkelijke en inspirerende werkomgeving voor huidige en nieuwe medewerkers. Voor de verduurzaming van de dienstgebouwen zijn programma’s opgesteld die om soms ingrijpende maatregelen vragen. De publieksruimtes en balies in de dienstgebouwen en buitenlocaties moeten aansluiten bij de behoefte en ontwikkelingen in dienstverlening op lange termijn. Vanwege de omvang van en de samenhang tussen deze ontwikkelingen is er afgelopen jaar een onderzoek uitgevoerd naar onze strategische huisvesting. De scenario's die hieruit voortvloeien worden verder uitgewerkt tot een advies voor de volgende bestuursperiode.
Culturele hoofdstad
Onze stad groeit dus snel. We staan voor grote opgaven op het gebied van wonen, energie, zorg en sociale samenhang. Juist cultuur kan daarin het verschil maken: als bron van creativiteit, als motor voor samenwerking en als middel om de stad van morgen vorm te geven. In Nijmegen is cultuur geen bijzaak, maar een manier om vooruitgang te versnellen. Nijmegen Culturele hoofdstad van Europa in 2033. Dat willen culturele en maatschappelijke organisaties uit de stad voor elkaar krijgen en de gemeente Nijmegen omarmt dit initiatief. De kandidatuur is een gezamenlijk proces. De gemeente werkt samen met de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen, de provincie Gelderland en met vele partners uit bijvoorbeeld cultuur, zorg, onderwijs en economie. Ook de betrokkenheid van inwoners is essentieel. Dit vraagt om investeringen vanuit de stad zelf.