26 We maken een leven lang sporten en bewegen mogelijk voor alle Nijmegenaren met goede, toegankelijke sportaccommodaties en een beweegvriendelijke openbare ruimte

26.1 Goede en bereikbare sport- en beweegvoorzieningen, verspreid over de stad

26.1 Goede en bereikbare sport- en beweegvoorzieningen, verspreid over de stad

We hechten veel waarde aan een breed sport- en beweegaanbod in Nijmegen. Goede sportaccommodaties en de inrichting van een beweegvriendelijke openbare ruimte vormen hier de fysieke basis voor. We zorgen voor veilige, toegankelijke, multifunctionele en duurzame
gemeentelijke sportaccommodaties en we richten de openbare ruimte op een aantrekkelijke manier in die uitnodigt om te sporten en te bewegen. We zorgen voor faciliteiten voor urban sports (verzamelnaam voor sporten die op straat of in de parken zijn ontstaan).

Budget

 Saldo 

Doel

 Project  

 Budget (x 1.000) 

 2026 

 2027 

 2028 

  2029 

D2601

Beheer vastgoed Binnen- en buitensportaccommodaties

Programma

1.093

840

722

705

Binnensportaccommodaties

Programma

2.381

2.381

2.296

2.261

Binnensportaccommodaties

Uitvoering

1.578

1.578

1.578

1.578

Buitensportaccommodaties

Programma

4.700

4.815

4.619

4.634

Buitensportaccommodaties

Uitvoering

880

880

880

880

IJsbaan Triavium

Programma

886

867

860

857

IJsbaan Triavium

Uitvoering

1.001

1.001

1.001

1.001

Zwemmen

Programma

2.454

2.454

1.509

1.509

Totaal 

14.973

14.816

13.465

13.424

Activiteiten

  • We realiseren en onderhouden sporthallen, gymzalen en sportzalen.
  • We huren, beheren en exploiteren Triavium om schaatsen in Nijmegen mogelijk te maken.
  • We voeren renovaties van onze (kunstgras)velden uit, onder andere de vervanging van toplagen.
  • We leggen nieuwe (kunstgras)velden aan.
  • We dragen zorg voor de uitvoering van het cultuurtechnisch onderhoud van buitensportaccommodaties.
  • We verstrekken subsidie aan hockeyverenigingen die zelf zorgdragen voor toplaagvervanging en onderhoud van de kunstgrasvelden.
  • We werken integraal aan de inrichting van een beweegvriendelijke openbare ruimte.
  • We verstrekken een exploitatiesubsidie aan de zwembaden en realiseren het Sportcentrum Winkelsteeg i.c. sporthal en zwembad
  • We verduurzamen onze gemeentelijke binnen- en buitensportaccommodaties.

Wettelijk

Beleidsvrijheid

Budget beïnvloedbaar (x € 1.000)

deels (zwemsubsidies)

9

€ 2.454

deels (beheer vastgoed binnen- en buitensportaccommodaties)

9

€ 621

nee (binnensportaccommodaties)

9

deels (buitensportaccommodaties)

€ 2.425

deels (Triavium)

€ 1.181

Uitvoeringskosten

€ 3.459

Zwemsubsidies
Hier zit in 2026 en 2027 een a-structurele aanvullende subsidie voor energiekosten op van 400K en vanaf 2028 een taakstelling op van circa € 530K i.v.m. de oplevering van het nieuwe sportcomplex met zwembad. Kapitaallasten zijn niet beïnvloedbaar, subsidies in het kader van zwemmen (exploitatiesubsidie zwembaden) technisch gezien wel. Tegelijkertijd is de opdracht van de gemeenteraad en de bestuurlijke toezegging om de zwembaden in Nijmegen open te houden tot het nieuwe sportcentrum in Winkelsteeg is geopend. Indien we aan deze knop draaien heeft dit een impact op de exploitatie, met het risico op sluiting van de zwembaden. Het gaat om bedragen van € 2.454 in 2026 en 2027 en om € 1.509 in 2028 en 2029.  

Beheer vastgoed binnen- en buitensportaccommodaties
Kapitaallasten en belastingen zijn niet beïnvloedbaar. Het meerjarig onderhoud van objecten is zeer beperkt beïnvloedbaar. Het gemeentelijk vastgoed onderhouden we conform NEN 2767-norm niveau 3, redelijke conditie. Zo zorgen we ervoor dat de objecten het noodzakelijk onderhoud krijgen, waardoor deze ingezet kunnen blijven worden voor de functie waarvoor deze bedoeld zijn. Doen we dit niet, lopen we het risico dat het object in verval raakt. Bij sluiting object vallen ook de huurinkomsten weg en moeten kapitaallasten worden afgeschreven. Sluiting leidt tevens tot negatieve maatschappelijke gevolgen (voor sport- beweegdeelname, gezondheid en welzijn, sociale cohesie). Van de totale lasten (€ 2.484k in 2026) is slechts een kwart (€ 621k in 2026) in beperkte mate beïnvloedbaar. Het gaat dan om de post onderhoud, waar vaak langdurige contracten onderliggen (let op: hier zit ook nog het af te boeken Goffertstadion in).

Binnensportaccommodaties
Niet beïnvloedbaar. We hebben als gemeente de wettelijke verplichting in het faciliteren van het bewegingsonderwijs.  

Buitensportaccommodaties
Dit gaat om de gemeentelijke buitensportaccommodaties, die beperkt beïnvloedbaar zijn. Kapitaallasten en belastingen zijn niet beïnvloedbaar. Het meerjarig onderhoud is beperkt te beïnvloeden. Uitstellen onderhoud leidt in veel gevallen tot hogere kosten op de lange termijn en/of het risico op afgekeurde accommodaties. Bij sluiting van de buitensportaccommodatie vallen huurinkomsten weg en moeten kapitaallasten worden afgeschreven. De hoofdhuurder kan haar activiteiten niet meer voortzetten met negatieve maatschappelijke gevolgen (voor sport- en beweegdeelname, gezondheid en welzijn, sociale cohesie). De accommodaties zijn daarnaast niet te privatiseren en onverkoopbaar. Sluiting staat haaks op de sport- en beweegnota (beleid) en de actuele behoefte aan buitensportaccommodaties. We streven in algemene zin naar een fysieke basis die op orde is en dit vraagt om gemeentelijke binnen- en buitensportaccommodaties. Sport en bewegen is belangrijk voor zowel individuen als de gehele (Nijmeegse) samenleving, voor zowel fysiek als mentaal welzijn. Van de totale lasten (€ 6.144k in 2026) is slechts een derde (€ 2.425k in 2026) in beperkte mate beïnvloedbaar. Het gaat dan om de beïnvloedbare post (groen)onderhoud.

IJsbaan Triavium
Kapitaallasten en belasten zijn niet beïnvloedbaar. Stoppen met de exploitatie betekent, naast het wegvallen van de maatschappelijke functie (recreatie, ontmoeting, sporten en bewegen), dat het de gemeente circa €1,2 miljoen per jaar kost i.v.m. het doorlopend huurcontract tot 2033. Sluiting Triavium betekent tevens wegvallen huur- horeca en entree inkomsten. Momenteel loopt er (in opdracht van de gemeenteraad) een traject om te komen tot een toekomstvisie voor ijs in Nijmegen. Van de totale lasten (€ 2.579k in 2026) is slechts minder dan de helft (€ 1181k in 2026) in beperkte mate beïnvloedbaar. Het gaat dan om beïnvloedbare posten zoals onderhoud en schoonmaak.

Kwaliteitsniveau en benchmark
Voor de gemeentelijke gebouwen hanteren we onderhoudsnorm NEN 2767 norm-niveau 3 redelijke conditie (sober en doelmatig). De gebouwen worden dus kostenbewust en effectief onderhouden, hier is weinig financiële ruimte.

Knoppen

  • Beheer vastgoed onderhoud sportaccommodaties

Voor de gemeentelijke gebouwen hanteren we onderhoudsnorm NEN 2767 norm-niveau 3 redelijke conditie (sober en doelmatig). De gebouwen worden dus kostenbewust en effectief onderhouden, hier is weinig financiële ruimte.

  • (Groen)onderhoud buitensportaccommodaties

Minder regulier onderhoud is moeilijk uitvoerbaar, omdat het veld dan niet bespeelbaar is. Actueel is ruimte in de begroting, omdat er weinig onvoorziene tegenvallers (i.v.m. storm, droogte, ongedierte etc.) waren. Het structureel aframen van deze post betekent regelmatig een tekort in de jaarrekening, wanneer deze omstandigheden zich wel voordoen.

Lasten & baten

27.338.222

2,5%

8.774.217

0,8%

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 15:32:29 met de export van 09/17/2025 11:27:21